cap verplichten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re: cap verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:31

Als je op je hoofd gevallen bent, zien ze in het ziekenhuis echt wel of je je cap wel of niet op had!

Daarbij, als je echt naar het ziekenhuis moet, wil je alleen maar zo snel mogelijk geen pijn meer hebben. Denk niet dat je op zo'n moment bedenkt te gaan liegen...

Maar het blijft toch een lastig punt. Helemaal als je dus niet op je hoofd gevallen bent... dan had je cap ook geen leed kunnen voorkomen, hoe zou het dan zitten...

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:37

Ik vind het ieder z'n eigen verantwoording. Op maneges e.d. kan ik het begrijpen. Maar als iemand op z'n eigen paard rijd is het eigen risico. Als er dan wat gebeurd moeten ze ook wel de eigen verantwoording ervoor nemen.
Ik heb zelf niet zo vaak mee een cap op. Alleen als ik jonge paarden in rijd of door rijd.
Ik ben een keer van mijn paard afgevallen, en er was eigenlijk niks aan de hand, tot er een ander paard naast me liep en van schrik (neem ik maar aan) naar me uithaalde op m'n cap.
gelukkig was het toen m'n cap waar de barts in zat en niet m'n hoofd.
Maar ik heb ook een keer in het ziekenhuis gelegen vanwege m'n rug. Er kan zoveel gebeuren ook al draag je nog een cap.
Nou ja. slot: Ik vind niet dat ze het moeten verplichten

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:08

Gezien deze discussie niet echt over ruitervakanties, buitenrijden en trektochten gaat hebben we na overleg besloten dit topic te verplaatsen naar RUI.
BRT-->RUI

alexriderfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:51

Ik ben tegen

Eigen verantwoordelijkheid
moeten ze zelf maar voor zorgen hoor

Lieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:55

Ik ben er voor en er tegen. Aan de ene kant ervare ruiters weten best of hun pony braaf genoeg is en dat ze er zeker niet afvallen Tong uitsteken maar aan de andere kant je heb zulke beginnertje die denken dat ze goed kunnen rijden en gaan zonder cap rijden... en wie weet hebben ze dan veel pijn als ze er toevallig afvallen

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:06

Als ik 3 jaar geleden met mijn ongeluk geen cap op had gehad was ik nou dood geweest.

Was van paard van vriendin afgevallen, en had voor 90% me nek gebroken. (scheuren) gelukkig had ik me cap op. Als ik hem niet op had, was ik er nu echt niet meer geweest .

Van mij mogen ze het wel verplichte! maargoed, als je in je eigen bak rijd laten veel mensen hem al gauw af.

Birgit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:08

Ik vind niet dat ze een cap kunnen verplichten. Het is je eigen verantwoordelijkheid. Als je een cap op wilt doe je een cap op en anders niet. Lachen

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 19:04

Ja dat is het zeker.. Maar wat als ze het nu echt gaat verplichten?
En vanaf een leeftijd verplichten vind ik onzin.. want mensen die 40 zijn ( geen belediging! ) hebben soms nog geen cap op. Dus vanaf welke leeftijd zou je het dan moeten doen? Nee dat vind ik niks.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:36

Voor, een cap is voor je eigen veiligheid. Je mag je paard nog zo vetrouwen, schrikken is snel gebeurt. En zand is alsnog hard als je valt.
Bij mijn oude verzorgpaarden en het paardje dat ik nu verzorg mag ik (en wil ik) niet eens zonder cap rijden.
En als je pleurt en iets hebt terwijl je geen cap op hebt, sry dan zeg ik hard eigen schuld dikke bult en heb er geen medelijden mee.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:39

Ik rij zonder cap. Ik vind wel dat je het zelf moet weten, maar op een manege vind ik wel dat het moet omdat je daar ook een voorbeeld moet geven. Op mijn stal rijden er maar weinig met cap.
Maar ik vind als jij vertrouwen heb in je paard, kan het. Maar ik vind het altijd wel eigen risico. Knipoog

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:58

magda_90 schreef:
Voor, een cap is voor je eigen veiligheid. Je mag je paard nog zo vetrouwen, schrikken is snel gebeurt. En zand is alsnog hard als je valt.
Bij mijn oude verzorgpaarden en het paardje dat ik nu verzorg mag ik (en wil ik) niet eens zonder cap rijden.
En als je pleurt en iets hebt terwijl je geen cap op hebt, sry dan zeg ik hard eigen schuld dikke bult en heb er geen medelijden mee.

Vind ik ook.. Ja

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:01

Narya schreef:
Eigen verantwoordelijkheid vind ik zo'n mooi woord, maar blijkbaar kunnen veel mensen de verantwoordelijkheid niet aan om veilig paard te rijden. Als het niet verplicht is, rijdt de helft toch zeker zonder cap. Om dat te voorkomen, moet het gewoon verplicht worden.

Maar dat is toch betuttelen? Iedereen moet dat toch lekker zelf weten? Ik vind niet dat iemand anders moet bepalen of ik een cap op moet of niet.
Inderdaad op manege's e.d. kun je het verplichten maar op je eigen paard en eigen terrein of buiten is het toch je eigen keus.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 00:49

mensen mogen toch ook niet zelf beslissen of ze wel of geen gordel aandoen? Vind dat geen betuttelen, dat is gewoon regels stellen.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 07:31

ik zit in dubio... aan de ene kant denk laat iedereen het lekker zelf weten, alleen op maneges enzo moet het verplicht worden (verzekering en wie verantwoordelijk is). maar aan de andere kant: met motorrijden moet je toch ook een helm op? van mij mag het verplicht worden, ik denk dat er dan een heel stuk minder ernstige ongelukken te paard gebeuren. maar ik denk niet dat het ooit zo ver zal komen.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 07:35

Het is al verplicht hoor. Op maneges enzo mogen ze mensen al niet meer toelaten zonder cap. In de Paard en sport mogen geen afbeeldingen meer van ruiters zonder cap. Maar het is natuurlijk zo dat lang niet iedereen zich er aan houd en ik ken ook genoeg maneges die er veel te laks in zijn.
Ik persoonlijk rijdt never nooit zonder cap. Ik kom ook niet op mijn paard zonder cap want ons pap en mam trekken mij er persoonlijk weer af haha.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 07:39

ik vind het niet vreemd, eigenlijk best goed zelfs

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 07:46

Ik ben tegen, je moet zelf beslissen of je met een cap rijd of niet. Op mijn oude manege was het wel verplicht, maar vaak genoeg werd er niet aan de regels gehouden.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 07:48

Ik ben tegen, dat moeten mensen echt helemaal zelf weten en ik vind het echt heel irritant als andere mensen daarover voor jou gaan beslissen, tis je eigen leven en niemand heeft er last van als je hem niet op hebt.

Neemt niet weg dat ik een cap heel verstandig vind, mij vind je niet vaak zonder. Ben laatst ook zo hard ik een hindernis geknald, en denk niet dat ik thuis zou zitten als ik toen mijn cap niet op had.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:10

Ik ben voor, tegenwoordig zijn er caps te koop die je niet/nauwelijks voelt op je hoofd. Ik rijd met cap, zonder dat ding op mis ik iets tijdens het rijden...
Ik ben al eens in het ziekenhuis gekomen na een val, bewusteloos geweest, hersenschudding... Dit alles mét cap op! Ik wil niet weten wat ik had gehad als ik hem niet op had gehad...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:40

Ik vind dat ze dat zeker moeten verplichten, zeker met buitenrijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:41

Ben het er wel mee eens, ik rijdt dan ook altijd met cap. Op heel stal sowieso al verplicht. Lachen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:35

Ik ben ook voor een cap. Het is gewoon een stuk veiliger en het helpt een stuk meer mee om minder letsel te krijgen als je van t paard kukelt.

vlooiebaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:42

Voor, een paard is een vlucht dier.
Hoe braaf hij ook is er kan altijd wat onverwachts gebeuren.
Maar ik heb zelfs met snowboarden een helm op en met springen een bodyprotector.
Mischien een beetje overdreven maar je zal maar net zien een ongeluk zit in een klein hoekje.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:58

Ik vind dat je het niet kunt verplichten. Iedereen heeft voldoende verstand om zelf de keuze te maken wel of geen cap. Wanneer je ervoor kiest om geen cap op te zetten, zul je ook de gevolgen moeten dragen wanneer bijvoorbeeld een verzekering niet uitkeert.

Ariannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:02

Soet schreef:
Dueh voor. Imo ben je nogal dom als je tegen bent. Het is voor je eigen goed. Je kan er zoveel ongelukken mee tegen gaan. Waarom doe je hem dan die max. 5 uurtjes niet op?

Een cap is er alleen voor om letaal hoofdletsel te voorkomen. De meeste ongelukken zijn met een cap niet te voorkomen. Dus je kunt er maar een heel klein aantal ongelukken mee helpen verlichten. voorkomen kun je ongelukken met een cap niet, als je valt val je maar een schedelbasisfractuur kun je er idd mee proberen te voorkomen