pinkie87 schreef:mmm als je aan zijn hoofd mag zitten belonen met snoepjes.
en gewoon rustig bij gaan zitten of staan en als hij bij je komt gewoon rustig blijven en de eerste paar keer echt niets doen zo dat hij merkt dat je niets doet. als dat goed gaat dan doe je heel rustig je hand naar voren gaat hij weg doe hem dan weer rustig naar beneden en laat hem weer bij je komen en ja dit kost veel energie maar het werk wel
Ik ben daar nou niet bepaald een fan belonen met lekkers bij zulk "gedrag".
Ik zou het gewoon wel rustig aanpakken maar wel doorzettend. Grondwerk zou ik ook doen zodat hij vertrouwen in jou krijgt

. Begin met de rest van het lichaam aftasten en richt je niet teveel op het hoofd.. Zorg dat hij zijn gevoelige delen begint te accepteren dat je die mag aanraken. Ook hier bij voorzichtig maar wel doorzettend aanraken want ga je te veel voorzichtig tewerk dan heb e de kans dat de pony nog onzekerder wordt en daarmee kan het gedrag alleen maar erger mee worden.
Zodra je de hals rustig kan aftasten ga je je meer richten op het hoofd. Hierbijhem je hem gewon nog aan een lang halstertouw wat je gewoon ontspannen vasthoud. Het zelf ontspannen zijn is hier ook heel belangrijk en vertrouwen uitstralen. Je moet er wel 100% voor gaan anders is het gedoemd te mislukken.
Wanneer je hem zo vast hebt ga je met je hand net boven zijn neus. Ook weer wel doorzettend aanraken dat hij duidelijk je aanraking voelt je kan met je handpalm hier rondjes gaan draaien wat je meerdere kanten uit kan gaan breiden. Accepteerd hij het onderste deel van zijn hoofd dan ga je naar zijn kruin en dat werk je door naar boven.
Sta hierbij zelf aan de zijkant.. Bij de oren begin je vanaf de hals/ kaak en daarbij werk je rustig omhoog met je handpalm als maar draaiend. Zachtjes pratend kan zijn aandacht vragen

Geduld en consequent en veel doorzettingsvermogen moet aanwezig zijn elke keer weer als je er aan werkt..

En al je door dit stadia heen bent heb je vaak al heelveel vertrouwen gewonnen..

Blijf vanuit het paard denken bij elke handeling die je doet.
Zoiets valt met geduld wel te verhelpen vaak.. Maar veel mensen zijn te ongeduldig en moet het allemaal snel snel..
Succes ermee als je weer met hem gaat werken eventueel