Pony heel erg kopschuw, weet niet hoe verder.... help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Re: Pony heel erg kopschuw, weet niet hoe verder.... help

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:36

Je weet zijn verleden niet, maar je moet maar zo zien, waarschijnlijk had je precies het zelfde gereageerd als het paard.

Gun het beestje de tijd om te wennen, En tja dan duurt het maar wat langer, maar dan heb je ook iets.
En zorg ervoor dat het beestje je vertrouwt.( misschien dat het dan al veel beter lukt.)

Verder weet ik het eigenlijk ook niet, heb er verder geen verstand van, maar dit is wat ik denk.
Ik zou zeggen geef het nog niet op! Iedereen heeft wel iets wat langer duurt om aan te leren en zo dus ook dit paard.Het verdient ook een eerlijke kans.

Beterschap, en sterkte met je arm. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:19

Hier stond vorig jaar nog een paard
Die kom je echt niet aanraken
Hij had een halster aan met een touw van een halve meter, zo kon je hem met geluk pakken.

Als je zachtjes aan zijn hoofd aaide spring hij weg alsof je hem er een klap op gaf.

En weetje, zo heb ik er tientallen gezien..en geen 1 mishandeld...gewoon normaal gedrag als ze niet in de hand zijn geweest.
Dus wat jij zegt klinkt noagal erg penny

Die van vorig jaar kon ik na een tijdje gewoon aaien en stond zelfs lekker te soezen als ik dat deed.

Maar daar is wel wat tijd en vooral geduld aan vooraf gegaan
Niet ach halster lukt 1x dan maar het hoofdstel, ben je alles weer kwijt wat je opgebouwd had...

geduls, geduld geduld

rusrig in de hals kriebelen en zo zachtjes omhoog richting hoofd
Merk je dat ze het eng vind, weer naar beneden kriebelen
Zo merk je dat je langzaam aan wat verder komt.
Dan raak je perongeluk het oor eens aan en direct kriebel je weer wat lager enz enz

Als dat goed gaat denk je pas eens aan een erg ruim halster omdoen
Gaat dat echt helemal goed, denk je pas aan een hoofdstel
En reken er maar op dat je dan een paar maanden verder bent

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 09:47

XxriieterxX schreef:
Ik vind het trouwens niet eerlijk dat je het dier nu niet eens de kans geeft om het te verbeteren.

zo belanden ze dus bij de slacht Knipoog

Het is niet mijn pony, ik kan nu niet eens met me eigen aan de gang. Ik kan het gewoon niet, en de pony gaat niet naar slacht. Gaat het land op met andre merries en een hengst. En worden op natuurlkijke manier gehouden, mag hele dag en nacht buiten staan en zoveel eten als hij kan. vindt ze vast niet erg.veel te mooie pony voor slacht met goed papier, dus maak je ma geen zorgen. MISCIEN komt er wel iemand die er wel wat meekan, maar ik doe het niet. Nu wordt hij als fokmerrie gebruikt.

En runningkawa; als je mij kent, dan had je me nooit een penny genoemd. Want ik lijk daar in verste verte niet op, en als ik het wel was, had ik nu niet in het gips gezeten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:55

Met geduld los je alles op.
En dat mishandeld daar geloof ik ook niet zo in tenzij je daar echt bewijs voor hebt, eerder te laat in handen gekomen in combinatie met een eenkennig karakter.
Je moest eens weten hoe ik ooit weken aan de rand van een paddock heb gestaan voor een specifiek paard eindelijk het stukje brood van me wilde aannemen. Het heeft mij weken gekost voor ik een halster aan en af kon doen en de eigenaar lukte het na maanden nog niet. iets aan mishandeld hoor, gewoon de eerste drie jaar amper in handen geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:22

Ik zeg niet dat je een penny bent, maar wat je zegt penny overkomt

in het gips zitten heeft nergens wat mee te maken...
Dat kan gewoon in omgang met paarden altijd gebeuren...

idd sizzle
sommige geven zich snel over, andere minder snel..maar dat mishandeld gedoe op bokt toch altijd...

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:15

Nou indderdaad, gewoon doorproberen. Mijn verzorgpaard was ook verschikkelijk kopschuw.
Wat ik elke keer deed, is heeeelvaak praten, aaien, zodat het paard je vertrouwt, en aandacht houden ze van. Ze voelen zich dan veilig bij je. Wanneer ik bij dat paard was, deed ik altijd rustig. Wanneer ik snel mijn arm omhoog deed om mijn haar te doen ging zijn hoofd al omhoog.

Ik deed elke keer heel rustig met mijn armen omhoog, wanneer ik iets wou. Heel rustig met mijn hand naar zijn hals, en dan aaien en praten. Wanneer hij gewoon te bang werd, en weleens wegliep in de stal zeg maar. Bleef ik staan en stak ik mijn hand uit.
Zo voelt hij zich niet gedwongen. Ik wachtte toen altijd. kwam hij vanzelf weer. Geeft hem ook zelfvertrouwen.
Zo heb ik dat elke keer gedaan. Gewoon heel rustig elke keer naar zijn hoofd gaan en aaien. Wanneer je meer vragen hebt kun je me altijd pb-en. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:01

Jammer dat je er mee kapt. Ik zou het juist een uitdaging hebben gevonden..
Maarja niet iedereen wil doorzetten..

succes met je arm..

Leonie_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:40

heey, je moet gewoon heel geduldig zijn.. steeds met snoepjes hem/haar lokken, en dan over de neus kriebelen enzo. Als je dat een paar dagen doet moet je gewoon steeds iets hoger aaien enzo, tot je op het end bij de oren kan komen. (kost wel wat tijd!) naja succes he ! zal na verloop van tijd zeker lukken! Knipoog

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:35

mmm als je aan zijn hoofd mag zitten belonen met snoepjes.
en gewoon rustig bij gaan zitten of staan en als hij bij je komt gewoon rustig blijven en de eerste paar keer echt niets doen zo dat hij merkt dat je niets doet. als dat goed gaat dan doe je heel rustig je hand naar voren gaat hij weg doe hem dan weer rustig naar beneden en laat hem weer bij je komen en ja dit kost veel energie maar het werk wel

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:48

pinkie87 schreef:
en gewoon rustig bij gaan zitten of staan en als hij bij je komt gewoon rustig blijven en de eerste paar keer echt niets doen zo dat hij merkt dat je niets doet. als dat goed gaat dan doe je heel rustig je hand naar voren gaat hij weg doe hem dan weer rustig naar beneden en laat hem weer bij je komen en ja dit kost veel energie maar het werk wel

Ik ben daar nou niet bepaald een fan belonen met lekkers bij zulk "gedrag".

Ik zou het gewoon wel rustig aanpakken maar wel doorzettend. Grondwerk zou ik ook doen zodat hij vertrouwen in jou krijgt Knipoog. Begin met de rest van het lichaam aftasten en richt je niet teveel op het hoofd.. Zorg dat hij zijn gevoelige delen begint te accepteren dat je die mag aanraken. Ook hier bij voorzichtig maar wel doorzettend aanraken want ga je te veel voorzichtig tewerk dan heb e de kans dat de pony nog onzekerder wordt en daarmee kan het gedrag alleen maar erger mee worden.

Zodra je de hals rustig kan aftasten ga je je meer richten op het hoofd. Hierbijhem je hem gewon nog aan een lang halstertouw wat je gewoon ontspannen vasthoud. Het zelf ontspannen zijn is hier ook heel belangrijk en vertrouwen uitstralen. Je moet er wel 100% voor gaan anders is het gedoemd te mislukken.

Wanneer je hem zo vast hebt ga je met je hand net boven zijn neus. Ook weer wel doorzettend aanraken dat hij duidelijk je aanraking voelt je kan met je handpalm hier rondjes gaan draaien wat je meerdere kanten uit kan gaan breiden. Accepteerd hij het onderste deel van zijn hoofd dan ga je naar zijn kruin en dat werk je door naar boven.
Sta hierbij zelf aan de zijkant.. Bij de oren begin je vanaf de hals/ kaak en daarbij werk je rustig omhoog met je handpalm als maar draaiend. Zachtjes pratend kan zijn aandacht vragen Knipoog

Geduld en consequent en veel doorzettingsvermogen moet aanwezig zijn elke keer weer als je er aan werkt.. Knipoog
En al je door dit stadia heen bent heb je vaak al heelveel vertrouwen gewonnen.. Lachen Blijf vanuit het paard denken bij elke handeling die je doet.

Zoiets valt met geduld wel te verhelpen vaak.. Maar veel mensen zijn te ongeduldig en moet het allemaal snel snel..

Succes ermee als je weer met hem gaat werken eventueel Lachen

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:38

Omdat ik niet meer kon editten bij het stuk hierboven:

Wanneer je hem zo vast hebt ga je met je hand beginnen bij de kaken. Ook weer wel doorzettend aanraken dat hij duidelijk je aanraking voelt je kan met je handpalm hier rondjes gaan draaien wat je meerdere kanten uit kan gaan breiden. Accepteerd hij het dan ga je dit ook aan de andere kant doen dit breid je uit naar de neusbrug. Pas daarna ga je naar zijn kruin en dat werk je door naar boven.
Sta hierbij zelf constant aan de zijkant.. Bij de oren begin je vanaf de hals/ kaak en daarbij werk je rustig omhoog met je handpalm als maar draaiend. Zachtjes pratend kan zijn aandacht vragen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 09:38

als ik meer tij had en het me eigen pony was of verzorgpony ofzo, was ik wel door gegaan.

Maar .... Dit is een pony van stage. De eigenaren hebben zelf gezegd als je denkt dat het niet lukt, hoef je het niet te doen.

Ik wou eerst proberen, heb ong. 1 1/2 week geprobeerd. op alle bovenstaande dingen. Die pony heeft me omgeduwd en nu heb ik me arm in het gips. IK KAN NU NIET EENS ME EIGEN DOEN, die ik normaal rijd. ik heb een wedstrijd moeten afzeggen, kost mij geld en ik kan nu niet zeggen dat ik rijk ben. Goed, is niet het belangerijkste, ma vind het niet leuk dat de mijne nu al twee weken stilstaat. om een pony van stage. IK HEB HET ER NIET VOOR OVER, en daarom stop ik met deze pony, had toch niet tijd genoeg gehad, want ik loop ma 7 weken stage.

pony krijgt nu echt geen rotleven, in tegendeel, hij mag op een groot stuk land met andere pony's en een hengst. dag en nacht, lekker van de vrijheid genieten. EEN PAARDENHEMEL, denk ikzelf.
Het is niet zo dat ik een hekel of bang ben voor die pony, vind het nog steeds een schat, maar vind me eigen belangerijker.

en voor die negatievelingen;
je kent die pony niet. je weet niet wat er op dat moment gebeurde, ik heb veel verschillende jonge paarden in de hand gehad, die ook niks gewend waren. maar die reageerden niet zo erg. deze was ECHT bang, dus er moet wel meer aan de hand zijn. Ma dan geloof je het ma niet, ma ik ben ook niet op me achterhoofd gevallen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:52

ik geef je wel gelijk die man moet het anders zelf doen en als je arm in het gips komt daar door. en de kans op dat je je stage niet verder ken lopen wordt dan te groot

succe smet je arm

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:58

Da's echt heel vervelend, maar ik heb t levende bewijs dat zo'n diertje het makste paard van de wereld worden kan Haha!..
Een driejarige, 2 1/2 jaar toen ik eraan begon. Was ontzettend kopschuw (als je alleen al wees, spoot ie weg, zeg maar) en heel rillerig. Hier ben ik elke dag mee aan de gang gegaan, veel borstelen, veel geduldig op de hals aaien en steeds hoger. Wanneer ie bang werd, direct weer naar de hals gaan en zo maar door.
Ben hier dik 2 maanden mee bezig geweest, en is nu een van de makste 3-jarigen die ik ken of heb meegemaakt. Hij is nu beleerd en heeft veel meegemaakt, en is nergens meer van onder de indruk.
Ik kan dus alleen maar zeggen: Geef het de tijd! Wordt niet boos, heb geduld.. Dat allemaal zal je lonen Lachen..

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:06

Maysie schreef:
pinkie87 schreef:

Ik ben daar nou niet bepaald een fan belonen met lekkers bij zulk "gedrag".

Ik zou het gewoon wel rustig aanpakken maar wel doorzettend. Grondwerk zou ik ook doen zodat hij vertrouwen in jou krijgt Knipoog. Begin met de rest van het lichaam aftasten en richt je niet teveel op het hoofd.. Zorg dat hij zijn gevoelige delen begint te accepteren dat je die mag aanraken. Ook hier bij voorzichtig maar wel doorzettend aanraken want ga je te veel voorzichtig tewerk dan heb e de kans dat de pony nog onzekerder wordt en daarmee kan het gedrag alleen maar erger mee worden.

Zodra je de hals rustig kan aftasten ga je je meer richten op het hoofd. Hierbijhem je hem gewon nog aan een lang halstertouw wat je gewoon ontspannen vasthoud. Het zelf ontspannen zijn is hier ook heel belangrijk en vertrouwen uitstralen. Je moet er wel 100% voor gaan anders is het gedoemd te mislukken.

Wanneer je hem zo vast hebt ga je met je hand net boven zijn neus. Ook weer wel doorzettend aanraken dat hij duidelijk je aanraking voelt je kan met je handpalm hier rondjes gaan draaien wat je meerdere kanten uit kan gaan breiden. Accepteerd hij het onderste deel van zijn hoofd dan ga je naar zijn kruin en dat werk je door naar boven.
Sta hierbij zelf aan de zijkant.. Bij de oren begin je vanaf de hals/ kaak en daarbij werk je rustig omhoog met je handpalm als maar draaiend. Zachtjes pratend kan zijn aandacht vragen Knipoog

Geduld en consequent en veel doorzettingsvermogen moet aanwezig zijn elke keer weer als je er aan werkt.. Knipoog
En al je door dit stadia heen bent heb je vaak al heelveel vertrouwen gewonnen.. Lachen Blijf vanuit het paard denken bij elke handeling die je doet.

Zoiets valt met geduld wel te verhelpen vaak.. Maar veel mensen zijn te ongeduldig en moet het allemaal snel snel..

Succes ermee als je weer met hem gaat werken eventueel Lachen

Ben er ook niet mee eens om te belonen met zulk gedrag. Snoepjes geven, waarom? Een aai is al genoeg voor zo'n paard!
Wanneer je hem snoepjes geeft, kan hij er ook gebruik van maken! Als het geen snoepjes is gewend, dan vinden ze een aai al voldoende! Ons lukt het ook al jaren zonder snoepjes.