Faalangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenkast

Re: Faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:30

Helpt dat goed?
Waar haal je dat?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:31

Annemarie_ schreef:
ik gebruik bij 'belangrijke' wedstrijden valium Nagelbijten / Gniffelen

uhh wat is dat?

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:35

alles staat op wikipedia, het heet ook wel diazepam:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diazepam

Mijn vader is dierenarts dus hij haalt het gewoon uit de praktijk Lachen
Het is wel uitkijken dat je niet teveel neemt, anders val je bijna in slaap op je pony (en geloof me das niet fijn Tong uitsteken ).
Je kan het het beste een paar keer testen zonder dat je wedstrijd hebt, zodat je weet hoeveel jij nodig hebt zeg maar Knipoog

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:39

Ik ken je verhaal. Ik rij geen wedstrijden, zo en zo omdat mijn verzorgpaard dat niet meer kan, en omdat ik al door de grond zak als mijn pleegzusje wedstrijd rijd. Ik heb ooki faalangst.

1. Faalangst therepie heeft nooit geholpen. Maar ik was ook altijd een moeilijk gevalletje, vond 'meneer', maar bij mijn vriendin had het ook niks geholpen. Misschien dat meneer een moeilijk gevalletje was? En dat ik daarom zo'n hekel aan meneer had Tong uitsteken?

2. Tsja, het is net of je erin geloofd. Ik geloof er niet in, het zal best werken, maar pas als je erin gelooft, blabla. Het is vast het proberen waard

3. Medicijnen. Het nadeel van medicijnen is, dat het bijna altijd bijwerkingen heeft. Soms is het zo extreem, die faalangst dat ze er medicijnen aan zitten. Dat werkt, maar niet zonder therepie, niet zonder psychiatrische bezoeken, blabla. Zit je aan veel vast.

Ik moet zeggen, ik gebruik ook de laatste optie. Ik zit ook aan de medicijnen, een anti depresiva, moet vaak naar mijn psychiater, mag niet uit het oog verloren worden, omdat ik aan een flinke dosis zit [heb ook een mensenfobie erbij, dan. Dus nog een portie erger dan faalangst;)] Ik heb elke week therepie, enz. Je moet ook zorgen dat je ergens in de buurt woont, waar dan een therepie gegeven word [als je dat dan krijgt] en ook een psychiatrisch ziekenhuis of een RIAGG ofzo. Ik moet elke keer 40 minuten reizen met de auto, of minimaal een uur met het openbaar vervoer. Dat zit er dan allemaal aan vast.

Succes met het uitzoeken van verdere dingen Knipoog

K_elly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:19

Ik heb het ook gehad in het begin na mate je veel ervaring er in hebt was het bij mij iedegeval over gegaan!
ik heb faalangsttraining op school gehad 1ste en laatste keer dat stelt echt niks voor!
Als ik nerveus was of het ging niet dan sloeg dat meteen aan bij me pony.

Maar je zou je zelf eens afkunnen vragen,
WAT HEB IK TE VERLIEZEN!!!???

Je doet het voor je plecier, tog? Blijf er ook de lol van inzien!
en doe net als of je thuis bent.

Succes ermee!!! eerst volgende wedstrijd net als thuis he`` OK dan!

hesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:20

ik ken voor een deel je probleem bij mezelf.

Ik heb dit voor een dressuurwedstijd ook. Met springen heb ik dit niet.
ik begin met losrijden dat gaat nog aardig goed maar als ik de ring in moet word ik zenuwachtig ga anders rijden word kwaad om mezelf en op mun paard en dan gaat het mis.

Wat ik heb geprobeerd om de lat wat lager te leggen. Ik ging altijd naar een dressuurwedstrijd met ik moet een winspunt halen anders kan ik niet rijden en ben ik dom.

Ik ben bij mezelf gaan nadenken en zo gauw ik naar een wedstrijd ging met de gedachten ik ga het vandaag maken en ga wat winnen of ik wil dat het goed gaat ging het juist mis.

Ik ga nu vaak met de gedachten van ik zie wel wat het wordt naar concours en het helpt wel. En je moet je zelf goed toespreken: Van wat hangt er nu vanaf als je niet wint of als het wat minder gaat er komt toch nog wel een volgende keer. Je moet gewoon zorgen dat je SAMEN met je pony PLEZIER hebt.
DIt is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar probeer het en geeft het niet na 1 keer al op want het helpt echt.

en ik heb die middeltjes ook geprobeerd om zelf rustig te worden dit helpt niet want je maakt je alleen maar drukker van helpt dit middel wel enz. en je word er soms net te sloom van. en dat moet natuurlijk ook niet.

mis wel een persoonlijke vraag:
maar heb jij iemand die druk op je uit oefend en die vind dat je goed moet rijden een punt moet halen?

succes er mee en laat je niet mee sleuren door die negatieve gedachten onder de wedstrijd en denk bij je zelf ik kan het en als het wat minder gaat dan gaat het toch wat minder. jij kunt een mindere dag hebben en je paard natuurlijk ook.

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:53

Valdisper rust is bijna het zelfde als valium alleen wat veiliger. Het werkt slik 2 dagen voor de wedstrijd en klaar. En denk ook eens de wereld vergaat niet ben gewoon ergens aan het oefenen dus net doen of je niet op een wedstrijd bent. gewoon denken ik ben ergens anders aan het rijden omdat mijn pony/paard ergens anders het ook wel leuk vindt. En vlecht je pony/paard niet in dan heb je de voorspanning ook niet dan maar minder punten voor de verzorging

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:28

Wat vervelend!
Ik heb het ook gehad toen ik voor het eerst ging paardrijden. Omdat er wel eens mensen bij stonden die super goed reden. Dan was ik bang dat ze me zouden uitlachen dus concetreerde ik veels te veel op mijn pony en zat ik ontzettend verkrampt te rijden tot ik dacht : Ik rijd pas 3 maanden, zij deden het vast niet beter toen ze zelf begonnen.
Ik sluit me daarom helemaal aan bij het plan om jezelf de vraag te stellen:
Wat valt er te verliezen??
Nou ja hopelijk heb je er wat aan veel suc6!
doei

Summerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:57

Heey wat vervelend zeg !
Ik denk dat je zo'n probleem niet zo makkelijk op kan lossen, maar medicijnen ?
ga je daar zelf ook niet belabberder door doen, dat merkt je pony ook vast wel.
ik weet het eigelijk ook niet maar ik zou als ik jou was niet aan de medicijnen gaan hoor !
veel succes
Xx

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:16

Heej ik ken je probleem maar al te goed (tijdens mijn eerste wedstrijd ben ik zelf letterlijk ziek geworden op mn paard, tijdens de proef, maar ben doorgereden en de jury had het blijkbaar niet eens gemerkt (wat een goede jury moet dat wel geweest zijn!)), ik word dus misselijk en mn paard werd héél loperig, omdat ik niet zo veel wedstrijden rij, is dat nog steeds niet over bij me, maar zelf voor het 'gewone' rijden werd ik vroeger misselijk van de stress, totdat ik ben gaan denken (zoals hiervoor al vermeld) "wat kan er gebeuren" niets ergs dus. Een vriendin van me had er vroeger ook heel veel last van, bij haar helpt een glas sterke drank wel, maar persoonlijk vind ik dat niet echt aan te raden :p en ja medicijnen kunnen vast ook helpen!
veel succes nog!!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:19

knooopje schreef:
hoi hoi.
ik heb hetzelfde als jou
weet je wat bij mij helpt vlak voordat je de ring in gaat neem je een hele scherpe Fishermans friend.
die doe je in je mond en gaat er meteen op kouwen.
zodat het goed aan je kiezen plakt.de grote stukken spuug je gewoon weer uit.
dan ga je de ring in. probeer maar het werkt echt!!
dan staat je mond zo in de fik(haha) dat je je gedachten helemaal bij dat snoepje hebt en even de stress om je heen vergeet.het snoepje blijft het hele parcours door iets in je mond branden waardoor je minder faalangst hebt op dat moment, omdat je even een andere smaak in je mond hebt ook blijf je dan beter ademen door de frisse smaak.
het klinkt heel stom maar echt probeer het.
het heeft mij enorm geholpen
succes en als je het probeert laat me weten of het hielp
groetjes saskia

geweldig Haha!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:10

Ik heb inmiddels 1 wedstrijd gereden met zon rust gevend middeltje en dat was echt een succes, het ging veel beter.

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:52

een glaasje alcohol doet ook wonderen ja...serieus

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:57

frieske schreef:
een glaasje alcohol doet ook wonderen ja...serieus

je mag ook niet dronken achter het stuur, dus dat lijkt me geen goede optie

On topic: word je niet suf van die Valdispert, ik ga volgende week starten en wil niet strak van de zenuwen staan maar wel actief kunnen rijden?

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:09

moet je de dag van te voren even innemen en kijken of je er niet te suf van wordt. Als dat wel zo is moet je de volgende dag gewoon minder innemen Knipoog

Plona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 16:52

@7liza7 : Ik rijd al 6jaar en heb 2 jaar geleden voor het eerst gestart toen ging het nog redelijk, maar werd het opbouwend toch erger, ik wilde presteren, 1 jaar later starte ik met een pony die ik niet kon uitstaan, paar keer laaste geworden pony werdt ziek en in totaal 2x gestart, nu ben ik terug in de ring met een pony die ik zelf alles heb geleerd en dat ik weet dat ie super goed is en kan winnen dan vind ik het zo slecht van mezelf dat ik na 6 jaar rijden nog niet eens een winstpunt met die pony kan rijden. Ik ga nu over ong. 3 weken springen starten, mij is dit aangeraden ik ga dan iets rustgevends proberen (heb nog geen idee wat precies) + ketting en ik hoop dat dat werkt en genoeg is. En het dressuurprobleem stel ik dan maar uit

Soofjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:17

Ja ik heb dit ook ongeveer, maar bij mij is het zodra er iemand naar me ga kijken en ik 'voel' of zie dat zeg maar word ik helemaal nerveus, bang voor kritiek etc. Als ik wedstrijden heb probeer ik dus zo weinig mogelijk aan andere dingen te denken, en gewoon alleen aan mn paard.

Ik zou veel blijven gaan, zodat het steeds minder nerveuze gevoelen oproept zeg maar, en kijken of je manier kan vinden waardoor het minder wordt, bijvoorbeeld een muziekje luisteren voor dat je de ring in gaat (helpt bij mij!) of iets dergelijks. Dat soort kleine dingen kunnen heel erg helpen!

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:01

als je een glaasje alcohol drink wordt je heus niet dronken?>?????!!! @sjorsie

Macken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 00:05

Dat heb ik ook wel eens, niet zo erg als jij het beschrijft, maar mijn dressuur wedstrijden gaan nooit zo goed als het normaal rijden.. Ik hou me gewoon voor dat het gewoon oefenen is!