Ontzettend hard gaan "zitten" of hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Ontzettend hard gaan "zitten" of hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 00:49

Ikzelf gebruik BeNice halsters: die trekken bij druk samen aan de neus en achter de oren (zelfde principe als DrCook bitloos hoofdstel eigenlijk). Die zijn werkelijk beresterk, ik heb nog nooit een paard er langer dan 3 seconden zien aan hangen.

Toch vind ik zelf ook dat je het beter rustig aan kunt pakken, die van cassidy vind ik wel goed ja. Trouwens als hij aan 1 touw goed blijft staan is er niet echt een probleem nee?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 08:10

Probeer hem eens vast te zetten aan een ring op twee meter hoogte met een fietsband er tussen kan hij niet zo hart trekken
met een paar balen stro er achtert

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:39

@Cassidy, hoe kom ik te weten of het aangeleerd is? als je hem aan het halster naar je toe "trekt" gaat hij ook hangen, maar na enkele sec. volgt hij dan wel.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 00:14

Zoals ik ook al zei, komt dat echt wrs door een ervaring.. (wrs een nare ervaring met vasthangen ofzo,.. wat, zal je eens moeten horen bij de vorige eigenaars, en eventueel verder gaan vragen (eigenaars daarvoor ofzo??) maar dat is een heel gedoe vaak, en ze gaan je dat niet altijd willen vertellen (spreek niet over vera he Knipoog ) of soms 'beseffen' ze niet eens dat het een gevolg is op situatie x. Het belangrijkste is, dat jij hem gaat aanleren hoe het wel moet, en het belangrijkste is dat je hem gaat leren omgaan met druk...
Daarmee dat ik zei: veel grondwerk! En de truc met de fietsband ofwel met het touw 'erond slaan'.. Zo ga je hem dit leren.. veel geduld, en niet overhaasten! Geef hem de tijd! En probeer hem het 'gewenste gedrag' aan te leren.. Hier zal veel tijd, energie en vertrouwen in kruipen. Maar het loont wel de moeite!

Had hij dit bij zijn vorige eigenaar ook? Hoe ging zij om met dit 'probleem' (of hoe 'ontweek' ze het eventueel?) Want ontwijken is heel handig, maar biedt geen oplossing! Vergeet dat niet! En op concours moet die ook 'aangebonden' kunnen staan uiteraard. Al is het maar om te zadelen ofzo! En hoe deden ze dat bij vervoer? Want dan staan de meeste 'vast' he? Hoe werd hij vroeger 'vastgezet'? (1 touw, 2 touwen, hoe lang, hoe kort,... ) want ken meerdere paarden die juist liever / beter staan tussen 1 of juist 2 touwen.. hangt vaak van paard tot paard af, maar 1 touw geeft hen meer '(bewegings)vrijheid' en is daardoor vaak minder 'bedreigend' voor een paard. Ze kunnen als ze willen zowaar elke kant opkijken en alles horen en vooral ook zien aankomen..

Je moet ook proberen na te gaan wanneer hij juist in paniek schiet, zodat je weet wat hem net zo angstig maakt. (gewoon het 'niet weg kunnen', de druk die hij krijgt achter zijn oren, zoekt hij deze druk zelf op, en slaat hij dan in paniek? of is het doordat jij hem wat korterbij leidt, hij dan druk achter zijn oren voelt, merkt 'ik hang vast' en tegen dat hij effectief vasthangt gaat hij 'proberen', merkt dat er het niet meegeeft, dan paniekeert en achteruit begint te trekken,.. ) eerst goed nadenken daarover allemaal.. Dat helpt bij het zoeken en bieden van een oplossing..

Succes!

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:03

Mijn paard deed dit veel toen hij jonger was. Hij heeft last van singeldwang en als ik de singel maar iets te strak aantrok ging hij hangen. Ik heb hem toen een keer laten hangen, gewoon een stapje opzij gedaan, (mijn paard staat op de gang tussen elastieken dus niet aan touwen) en uiteindelijk trok hij aan één kant een elastiek kapot, terwijl ze er levenslange garantie op gaven. Gelukkig stond hij aan het andere elastiek nog vast, en hij was er zo van geschrokken dat hij nooit meer heeft gehangen. Wel moet ik natuurlijk altijd allert blijven, want singeldwang raakt hij hierdoor uiteraard niet kwijt...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 14:41

Heb vandaag een zogenaamde "trailerlijn" gekocht een elastiek (geen rubber) met een paniek haak en een gewone clips, dit geeft 'm wat meer vrijheid waardoor hij normaal gezien niet meer zou mogen gaan hangen, lukt dit niet dan combineren we het met een 'rekbaar'halster, de GroundTie lukt ook goed momenteel maar op wedstrijd gaat dit helaas niet.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:42

hoi hoi,
het paard van TS ken ik goed (heeft bij ons op stal gestaan en heb hem bijgereden) Hij heeft altijd al gehangen, zolang we hem kennen.
Als je hem aan twee touwen zet doet hij het zeker! ik had hem altijd aan 1 touw staan, met de clip van het halster open, en dat ging goed.
Op wedstrijd werd hij nooit buiten aan de trailer gezet, Hij werd gewoon op de trailer gezet als we moesten wachten... En met opzadel hield iemand hem gewoon vast...
Wat ook werkt is het touw "net alsof" vast maken. Gewoon het touw door de ring of langs de tralies halen zonder er een knoop in te leggen.
Ik hoop voor je dat Oakie het wat minder zal doen!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 18:22

Vandaag heeft hij aan de elastiek gestaan, zo gauw ie doorhad dat hij meer ruimte had dan normaal ging hij met een achterbeentje op rust staan, hij vond het wel OK. Op wedstrijd laten we hem voortaan grazen met het opzadelen, of iemand houd 'm vast.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:00

Oakland is bang voor de druk achter zijn oren.. Dat heeft hij bij mij ook altijd gehad.. Zodra hij zijn hoofd beweegt en druk voelt achter zijn oren schrikt hij.. Voorheen had hij dit ook met hoofdstel afdoen (dit is afgeleerd door rustig hoofdstel afdoen e.d.)
Bij ons stond hij gewoon los.. Hij is ook nooit weggelopen..
Mijn vader durfde hem nooit los te laten staan, dus bij hem stond hij aan 1 touw, met de clip onder de keel los, dat gaf nooit problemen.. maar anders is de ground tie die Cassidy aangeeft wel een goed idee..
Op wedstrijd heeft hij bij ons gewoon aan de trailer gestaan met 1 touwtje, maar wel altijd met iemand erbij..
Ben benieuwd wat er bij jou het beste werkt..

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:09

Zie nu dat fleur ook heeft gereageerd, sorry fleurtje Knipoog
maar wat zij zegt kan ook.. gewoon de touwtjes door de tralies en dan los.. maar het zal wel goedkomen, bij mij deed hij het ook niet meer..

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:13

welshfreak schreef:
Oaky blijft wel netjes stilstaan hoor, en met Tendo komt hij goed overeen dus da's probleem niet.

Ik zie niet echt het probleem?
Je zegt dat wanneer je het touw door de ring heen haalt, maar m niet vast zet,
hij netjes blijft staan. Waarom moet ie dan vast?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 17:04

De smid heeft ook liever dat hij vast kan staan, voor het geval hij alleen is. En op wedstrijd is het wel handig als je de mogelijkheid hebt.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:51

Bij zijn vorige eigenaar en bij ons heeft hij nooit problemen gehad bij de smid.. Ze vonden het altijd een fijn paard, heb hem nooit gek zien doen!
Maar hoop dat t beter gaat dan straks.. Maar vergeet niet dat hij nog best wat stress kan hebben van 2 verhuizingen.. Het komt wel goed!

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:54

hem gewoon laten wennen aan druk achter zijn oren door het halster een keer een gaatje strakker te doen....dan in een afgesloten bak of longeerbak zetten en hem laten wennen aan druk achter zijn oren. het is idd een lastig geval.ik weet niet of dit werkt

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:15

de kleine binnenbak is op het moment volop in verbouwing (nieuw dak) en ik denk dat ik hem daar enkel maar banger mee maak. Bij de smid doet hij niets, maar die zetten hem dan ook niet echt vast met veel druk omdat ze weten dat hij zou kunnen gaan hangen.