Oprekken of rits?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Born2BCrazy

Re: Oprekken of rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:41

Joscaa schreef:
Ik zou denk ik elastiek in laten zetten, aangezien dat rekt zoveel nodig is. Een rits geeft niet veel meer ruimte, want als die dicht is zit het net zo strak als dat je geen rits in hebt staan Knipoog Tong uitsteken

heb zelf ook een stukje elastiek erin..
super handig!

rits..kan zand tussen komen..of stuk gaan..elastiek niet Knipoog
is ook nog goedkoper

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:14

Ik ken wel mensen die een rits in hun laarzen hebben laten zetten door een 'gewone' schoenmaker, en dat ziet er keurig uit.
Maar wat betreft in/uit je laarzen komen, als ze verder goed zitten: plastic zakjes om je voeten heen, doe ik ook en het helpt wel...

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:50

maar zweet vreselijk.... Het ergste vind ik dat als je je laarzen uittrekt, spontaan de kramp in je kuiten schiet.. Kan ook nog wel na dat uur pijnlijk paardrijden.. zucht, Voor mij echt nooit geen petri's meer. Ik ben van plan om nieuwe aan te schaffen maar dat worden laarzen met rits én elastische inzet. Ik heb ook de mountain horse en die zitten geweldig. Maar ja, vind ze niet zo elegant op wedstrijd...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 06:36

Misschien schoenen en (gladlederen) chaps? Pling

Uno5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 06:46

Ik heb zelf de Petrie Anky laars sinds okt 2005. Ze zaten eerst als gegoten maar na een jaar gingen ze knellen en kreeg ik ze bijna niet meer aan of uit.
Ik kreeg gewoon echt veel pijn en een kloppend gevoel omdat mijn kuiten uit gingen zetten.
Nu heb ik ze op laten rekken en gister weer opgehaald ( bij mij duurde het ruim 2 weken ).
Gister weer mee gereden en ze zaten weer heerlijk. Haha!
Zelf gebruik ik ook altijd zakjes om er in en uit te komen, maar je gaat er wel snel van zweten.
Ik hoop dat de laarzen nu zo blijven gaan ze nu weer krimpen laat ik er een rits in zetten of nieuwe kopen( wat ik eigenlijk niet hoop ze zijn al duur genoeg )

sharon9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 06:58

LiSSy schreef:
als een schoenmaker een rits goed zet zie je er niets van als je op je paard zit.

ik had bij mijn petries de rits vlak naast de balijn (dat stevige stuk aan de achterkant) laten zetten en dan aan de binnenzijde.
ik kon ze meteen een stuk makkelijker aan en uit krijgen en ook als je gaat zitten oid kan je de rits een stukje opendoen zodat het niet prikt in je knieholtes Haha!

hoe kom je aan zón plaatje????? want ik weet het niet Huilen

sharon9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:00

Born2BCrazy schreef:
Joscaa schreef:
Ik zou denk ik elastiek in laten zetten, aangezien dat rekt zoveel nodig is. Een rits geeft niet veel meer ruimte, want als die dicht is zit het net zo strak als dat je geen rits in hebt staan Knipoog Tong uitsteken

heb zelf ook een stukje elastiek erin..
super handig!

rits..kan zand tussen komen..of stuk gaan..elastiek niet Knipoog
is ook nog goedkoper

Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut

XHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 09:24

ik zou een rits doen.. vind ik wel moooi staan Knipoog maar jij zegt zelf dat je liever geen rits hebt, omdat je dat niet zo mooi vind.. dan zou ik denk ik tog voor het oprekken gaan..!

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:35

Een rits kan erg practisch zijn al zeg ik het zelf.
Maar voor je dat overweegd zou ik eerst goed informeren bij wie je dat laat doen.
Niet elke schoenmaker kan dat, gezien het dikke leer van de rijlaars waar niet alle machines goed doorheen kunnen etc.
Misschien de ruitersportzaak bij je in de buurt of zadel en tuigmakerij?
Oprekken is vaak tijdelijk.
Succes met je keuze Knipoog

kristel1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:58

Ik heb 5 jaar terug petrie laarzen gekocht, model 'perfect', en heb er al het een en ander aan laten doen... Bij mij waren ze gewoon echt verkeerd aangemeten(denk ik nu achteraf), toen ik ze in de winkel aan had dacht ik wat zijn die dingen hoog en smal zeg, maar ja ik heb lange smalle benen dus kom mij er wel in vinden op dat moment, de verkoopster vertelde dat dat zo hoorde want ze zouden nog gaan zakken etc. Ze vertelde er ook bij dat het handig was om ze thuis al een beetje in te gaan lopen, heb ik toen dan ook gedaan. Een aantal dagen later ging ik er voor het eerst mee rijden en heel mijn knieholtes waren blauw en ontzettend beurs, ik dacht nou ja zal wel over gaan das de nieuwigheid nog, maar na ong. 5x ermee gereden te hebben en nog elke keer weer blauwe knieholtes te hebben had ik het toch wel een beetje gehad en trouwens van het zakken van de laarzen was nog absoluut geen sprake. Ik heb er toen achter een stuk uit laten halen, ik denk toch ook zeker wel zo'n 3 cm, wat een verademing was dat zeg! De boog zat er ook gewoon nog mooi in maar ja je ziet het wel iets maar ik vond het zeer netjes gedaan. Later heb ik ze nog een keer op laten rekken omdat ik ze om me kuit toch ook wel vond knellen, wat op dat moment een verbetering leek, maar na verloop van tijd weer verdwenen was. Uiteindelijk heb ik er toen een rits in laten zetten en sindsdien zitten ze geweldig en ideaal want je komt er veel makkelijker in en uit. Ik vind het zeker een aanrader! Knipoog

Mandy_Fjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:22

Een rits is wel handig, dat blijft gewoon zo.. Als je je laars laat oprekken is dat tijdelijk..

ptricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:43

Ik ken een hele goede schoen maker in Meppel. Die heeft bij mijn laarzen een rits naast de balijn gemaakt. Dat zie je niet als je rijdt. En ook niet een gewone rits zoals in dameslaarzen met hoge hakken, maar een oersterke rits.
Ook had hij de zolen en hakken van de laarzen weer opgeknapt, en dunne stalen plaatjes onder de het laatste stukje van mijn hak gezet omdat ik zo slof met die laarzen. Hij heeft het zo netjes gedaan dat je het niet ziet, het paard en niets van voelt en ik ook niet. Ik glijd er niet op uit, alleen maak het een tikkent geluid als ik loop.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:53

Ik heb mijn laarzen eerst laten oprekken, dit had geen effect. Nu zit er dus een rits in, de laarzen zijn idd groter geworden, alleen niet mooier. Mijn schoenmaker heeft het helaas niet erg netjes gedaan.