te snel een jong paard gekocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimWelsh

Re: te snel een jong paard gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:27

Zolang je weet waar je mee bezig bent en goede begeleiding erbij kunt halen op momenten dat het nodig is, is er niets aan de hand. Bovendien heb jij ook wel de leeftijd waarop je verantwoordelijkheden enzo kunt dragen. Volgensmij gaat dat helemaal goed komen... en ALS je gaat twijfelen, gewoon even wat mensen om hulp vragen, dan komt het zeker goed!

colinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:39

ik was 16 en had toen ook alleen maar manege ervaring en kocht ook een 2jarige haflinger.
heb gelukkig wel altijd de juiste mensen om mij heen gehad. wees inderdaad niet bang om iets te vragen als je ergens niet zeker over bent, je kan beter iets te vaak vragen dan helemaal niet!
en veel lezen en veel WILLEN leren, dan komt het volgens mij allemaal goed.
eens moet toch de eerste keer zijn.

heel veel succes!
groetjes Colinda

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:53

Je hebt in ieder geval al 10 jaar ervaring doordat je op een manege gereden hebt. Tuurlijk kun je een groen paard niet vergelijken met een ervaren paard, maar het hoeft ook niet altijd probleemloos te gaan met een ervaren paard. Het belangrijkste is dat je een klik hebt met je paard. Met een dosis geduld en tijd; en op zijn tijd misschien met wat hulp/advies van derden zal het vast wel goed komen. Veel plezier met je paard. Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:00

ik heb misschien 3 MAANDEN op een manege gereden en vond er geen zak aan. rondjes achter elkaar aan rijden is voor mij niet bestemd. ik heb toen een veulen gekocht van 6 maanden. ze is nu net 3. over een tijdje ga ik haar inrijden. ook ik krijg/kreeg vaak verbaasde mensen en ook afkeurende dingen naar mijn hoofd geslingerd. toch krijg ik vaak complimenten over hoe braaf ze is en hoe goed ze uisterd. ik heb met haar mee geleerd. ik leerde van haar, en zij van mij.
ik rijd trouwens wel nu een arabiertje ook, dus ik heb wel vaker dan 3 maanden elke week gereden, maar nog steeds niet onwijs vaak. toch ben ik wel van mening dat je op een manege niets/niets goeds leert. en nu roep ik een hoop commentaar op me af. bij deze: ik ga er niet op reageren...
je leert toch meer in de praktijk... en je moet wel eerlijk tegen jezelf zijn. zodra iets niet lukt wel hulp gaan zoeken. anders heb je jezelf EN je paard er mee...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:45

Ik denk niet dat je veel negatieve "ervaring"verhalen gaat horen, omdat het dan altijd aan het paard heeft gelegen, wanneer het niet ging.
Echter hebben veel van de mensen die commentaar geven, helaas minder succesvolle combinaties gezien......

ikenindi, wat jij heb gedaan/gaat doen vind ik niet eerlijk tegenover het paard. Je zal hoe dan ook, meer fouten maken dan een ervaren persoon. En het paard moet dat maar ondergaan.....

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:51

Hmm aggja.. Je kent al lang genoeg paarden (niet dat je veel leert van paarden wanneer je op een manege zit), maar je kent er iig meer van, dan ik toen ik 4 jaar geleden mn eerste pony kreeg: net zadelmak, 3 jaar, kende nog niets.. Nouja, moest ik mezelf maar mee redden. Nooit iets mis mee gegaan of zo..
Je moet gewoon zeker zijn van jezelf, concequent blijven, dan komt t wel goed.
Je niet van de wijs laten brengen door omstanders hoor. Hoop vor je dat je niet op een manege staat?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:53

slechte ervaringen hoor je meer dan goede..
Zo ook op bokt, er zijn weinig topics te vinden waar het gaat over hoe super het gaat na 6 maand manegelessen en een groen paard gekocht..
Je vindt echter genoeg topics over probleempjes waar men tegen aan huppelt.

Het grote antwoord en toverwoord is begleiding, iemand die weet waar hij/zij mee van doen heeft, en een jonge combi kan begeleiden.

En toch kan het voorkomen dat de klik er niet is... dat een combi niet past, en dan praat ik uit ervaring, jonge pony met mijn dochter was geen eer aan te behalen, voor beide niet.. pony is naar een ander jong en onervaren meiske gegaan en daar was de klik wel.. mijn dochter kreeg weer een jonge pony na een poos andere begeleiding en het gaat super.

Wij hebben altijd jong spul staan, en gewoon de juiste instructie erbij zoeken en ook willen investeren, jong spul rijden kost niet alleen geld maar ook heel veel tijd, gedult en doorzettingsvermogen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:56

Ik heb ooit een mishandeld veulen opgevoed,ervaring had ik niet maar die heb ik wel gekregen.Het ging steeds beter en ik volgde gewoon mijn gevoel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:05

marleen_usar schreef:
Ik heb ooit een mishandeld veulen opgevoed,ervaring had ik niet maar die heb ik wel gekregen.Het ging steeds beter en ik volgde gewoon mijn gevoel.

Ik kan mij een topic herinneren waarin je aardig wat problemen had (wat naar mijn mening door te weinig ervarng komt)
viewtopic.php?f=8&t=715532&hilit=

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:05

superwoman schreef:
Ik denk niet dat je veel negatieve "ervaring"verhalen gaat horen, omdat het dan altijd aan het paard heeft gelegen, wanneer het niet ging.
Echter hebben veel van de mensen die commentaar geven, helaas minder succesvolle combinaties gezien......

ikenindi, wat jij heb gedaan/gaat doen vind ik niet eerlijk tegenover het paard. Je zal hoe dan ook, meer fouten maken dan een ervaren persoon. En het paard moet dat maar ondergaan.....

Allereerst, ik ken ikenindi en ik sta echt versteld van de band die ze met haar paardje heeft.
Alleen zou ik persoonlijk echt geen paard van 3 gaan inrijden als ik zelf vrijwel geen ervaring ermee had. Heb die van mij ook zelf ingereden, maar dat was wel na 12 jaar volop rijden en veel rijden op jonge paarden van anderen.
Je hebt bij het rijden van een jong dier echt hele goede begeleiding nodig en een behoorlijk wat km's rij-ervaring vind ik ook wel erg belangrijk. Een goede zithouding sowieso.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:09

Nee dit was van jaren geleden en dat ging erg goed, alleen denken sommige mensen daar anders over. Je moet je niks wijs laten maken, gewoon je gevoel achter na gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:10

En de problemen van de afgelopen tijd kwamen door mijn lichamelijke ongemakken, ik kon hem niet aan pakken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:55

tja, meningen kunnen idd verschillen marleen_usar. Echter "je niks wijs laten maken" vind ik niet zo'n slim advies.
Aangezien je beter tips kunt aannemen, om zo fouten te voorkomen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:41

Inderdaad, maar je moet ook niet weer naar íedereen luisteren. Neem advies aan van iemand die echt verstand van zaken heeft. Ik hoor zo vaak adviesen die echt nergens op slaan en hopeloos fout zijn...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 03:29

Tja, het ligt helemaal aan jezelf... ik denk dat, omdat je een aardige tijd op een manege hebt gereden, toch al wel aardig wat ervaring op hebt gedaan met paarden. Als het een lieverd is, en jullie kunnen goed met elkaar opschieten, denk ik dat het wel goed moet komen. Er zullen heus dingen fout gaan, maar met hulp van anderen zou je er op tijd mee kunnen beginnen ze op te lossen. Veel plezier met je paard Lachen

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:19

Ik vind jonge paarden als eerste paard vaak mis gaan,maar als je al ervaring met andere jonge paarden hebt gehad,en al het een en ander hebt meegemaakt ,zal het wel lukken.

Marleen usar geeft overal raad en weet alles beter!!
Maar haar eigen paard is ze niet de baas(ze spreekt haarzelf steeds tegen.
En het is steeds een andere reden dat het fout gaat.
Lees even al haar reacties door en vooral haar zelf gestarte topics over haar paard met titels : help paard steigerd boven mij en is erg gericht!!

En nu zegt ze zelf dat ze het goed gedaan heeft!!

Paardrijden is een toffe sport,en de harmonie die je met je paard kunt hebben is heerlijk!!
Je hart mag meespreken bij een aankoop(zelfs moet),maar laat verstand de bovenhand hebben.

Zo krijg je een super toffe band en ga je veel plezier hebben(beiden)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:22

zoals altijd zeg ik in deze Lachen zorg ervoor dat je een kundig oog hebt die je met raad en daad bij kan staan

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:25

Ik vind het persoonlijk geen probleem,zolang je maar open staat voor hulpe en ook hulp durft in te roepen als dat nodig is, ga niet in een eentje alles doen. Blijf les nemen (liefst in het begin prive les) en geniet gewoon lekker van je paardje. Het komt vast allemaal goed

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:28

Opzich zou ik het zelf niet adviseren. Maar aangezien je 19 bent, en waarschijnlijk niet op je achterhoofd gevallen, waardoor je nadenkt over de dingen die je gaat doen hoeft het geen probleem te vormen.

Zorg dat je kundige begeleiding hebt. En mocht je twijfelen over iets, niet doen, tot je het besproken hebt.

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:32

ik was 9 en ik reed een jaar toen ik een 3-jarige pony kreeg, hij heeft me er in het begin vaak afgegooid maar later heb je het wel door als hij iets gaat uithalen. ik ben nu net 13 en rijd nu precies een jaar en we zijn nu L2+1 winstpunt. ik zou het gewoon rustig opbouwen en de tijd ervoor nemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:34

hihi Sanne was 8 toen ik missy voor haar kocht Lachen een 6 jarige nog compleet groene welsh Lachen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:36

Ik vind het wel goed kunnen hoor. Je hebt begeleiding, neemt les en wil je wilt je er wel in verdiepen.

Ik heb zelf een jonge IJslander (7 jaar, maar is nog aan het inrijden) die niet de makkelijkste is. Ik weet dat het wel ''moeilijk'' gaat worden en dat ik haar met veel geduld moet gaan rijden maar ik denk dat dat me wel lukt. Ik ga waarschijnlijk met haar ook 1x in de week les nemen en heb ook de juiste begeleiding erbij. Ik heb zelf maar 5 jaar manege les gehad, maar zij word dan niet mijn eerste eigen rijpaard.. Maar mijn 2de.

Dus iig veel succes, maar ik vind dat je wel een juiste keuze hebt gemaakt hoor.
Veel plezier met je paardje Knipoog

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:40

Clasine schreef:
ik was 9 en ik reed een jaar toen ik een 3-jarige pony kreeg, hij heeft me er in het begin vaak afgegooid maar later heb je het wel door als hij iets gaat uithalen. ik ben nu net 13 en rijd nu precies een jaar en we zijn nu L2+1 winstpunt. ik zou het gewoon rustig opbouwen en de tijd ervoor nemen.

sorry er moest staan precies 1 jaar wedstrijden Bloos

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:44

Met goede begleiding hoeft het naar mijn mening niet verkeerd te gaan.

Ikzelf heb toen ik 20 was een bijna 2 jarige pony gekocht. Bijna 1,5 jaar later kocht ik een oudere pony erbij die hoog in de sport had gelopen en voor mij als leerpony diende vooral wat rijden betreft.
Ik heb heel veel privelessen gevolgd in de tijd dat mijn jonge pony in de opfok stond.

Toen hij uit de opfok kwam, was hij 4 jaar oud en ben ik hem onder intensieve begleiding zadelmak gaan maken en hem in gaan rijden.
In die tijd had ik 3x in de week les. Ik ging er niet op zonder dat ik les had opdat ik zo min mogelijk foute dingen kon gaan doen.

Na een maand of 3 ging ik 1x in de week zonder les rijden en later ook begonnen met buitenritten etc...

Ondanks dat heeft het mij wél bloed, zweet en heel veel tranen gekost om dit allemaal goed te doen. Doorzettingsvermogen heb je dus wel nodig!

Inmiddels is hij alweer 7 jaar oud en kan ik alles met hem, hij is echt mijn maatje Lovers

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:50

Zo heb ik het ongeveer ook gedaan ja. Ik heb haar opgevoed zelf opgevoed en toen ze 3 was heb ik hulp gekregen van iemand die zelf al meerdere paarden en pony's had ingereden. Ik had zelf al geoefend met dekjes enz dus het zadelamak maken was geen probleem. Zij heeft er de eerste paar keren ook opgereden zodat Amber de beginselen door had, daarna ging ik er op en het eerste half jaar reed ik ook alleen als zij er bij was, daarna ging ik zelf rijden en weer daarba ben ik naar de ponyclub gegaan. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn pony een goud eerlijk karakter heeft, maar toch heeft ze me in het begin uitgeprobeert en zeker op zo'n moment is hulp noodzakelijk.