Trailerladen... paard loopt er weer uit...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monya

Re: Trailerladen... paard loopt er weer uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:03

mmouse schreef:
monya schreef:
Zoek eens rond hier op bokt, het is een veel voorkomend probleem en er zijn heel veel oplossingen beschreven.

Het paard zal gehoorzamer moeten worden op je hulpen waardoor je het steeds langer kan laten staan.

Waar doe je de stapjes naar voren en achteren?

Stapje naar voren en naar achteren in de trailer (om te zorgen dat hij met 4 benen binnenstaat, vaak blijft met de eerste keer naar binnen lopen een achterbeen op de klep staan, stapje naar achteren en dan gaat hij het laatste stapje naar voren ook).

Lang blijven staan is het probleem niet, ik kan gerust een kwartier met hem op de trailer blijven staan, zolang de stang er maar niet aan te pas komt.

Als je controle krijgt over die stapjes maar dan overal: op de laadklep, 2 van de laadklep, 2 erop, vier op de laadklep, twee binnen en twee buiten, etc. krijg je meer controle over het paard. Maak het achteruit gaan dus iets van jezelf, en het stilstaan ook. Nu is het nog een initiatief van het paard. Lukt het echt niet dan is er onze DVD eventueel nog, die laat je exact zien wat je kunt doen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:49

Probeer eens samen met een persoon die erg rustig is, en die stil naast de trailer blijft staan en niets zegt of doet, hem er in te zetten en voor hij er half in staat stoppen en er weer uit en dit een paar maal herhalen en dan weer iets verder enz. enz. en dan een paar keer net doen of je de stang er achter wilt doen en dan toch weer niet en weer uit de trailer half op de klep en weer naar binnen en weer net doen of je de stang er achter doet en herhalen en weer laten wachten en terug zetten voor hij terug loopt en hierbij erg rustig blijven en niet in zijn ogen kijken en rustig en diep in en uitademen succes.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 05:26

monya schreef:
Als je controle krijgt over die stapjes maar dan overal: op de laadklep, 2 van de laadklep, 2 erop, vier op de laadklep, twee binnen en twee buiten, etc. krijg je meer controle over het paard. Maak het achteruit gaan dus iets van jezelf, en het stilstaan ook. Nu is het nog een initiatief van het paard. Lukt het echt niet dan is er onze DVD eventueel nog, die laat je exact zien wat je kunt doen.

Controle over de stappen heb ik wel overal, maar ik gebruik het meestal alleen om het laatste stapje naar voren te krijgen. Ik ga het nog even met de longeerlijn proberen en anders zal ik eens aan jullie dvd denken.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 05:29

montyjansen schreef:
Probeer eens samen met een persoon die erg rustig is, en die stil naast de trailer blijft staan en niets zegt of doet, hem er in te zetten en voor hij er half in staat stoppen en er weer uit en dit een paar maal herhalen en dan weer iets verder enz. enz. en dan een paar keer net doen of je de stang er achter wilt doen en dan toch weer niet en weer uit de trailer half op de klep en weer naar binnen en weer net doen of je de stang er achter doet en herhalen en weer laten wachten en terug zetten voor hij terug loopt en hierbij erg rustig blijven en niet in zijn ogen kijken en rustig en diep in en uitademen succes.

Dank je voor de tip, maar zo werk ik al. Maar op de een of andere manier is de stang voor hem het teken om in zijn achteruit te gaan Knipoog

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:46

mmouse schreef:
Dank je voor de tip, maar zo werk ik al. Maar op de een of andere manier is de stang voor hem het teken om in zijn achteruit te gaan Knipoog

De stang is een cue geworden. Een teken met een daaraan vaste reactie door het paard. Die stang moet je dus eigenlijk ook hanteren op het moment dat het paard bijvoorbeeld nog niet in de trailer staat. Dus op meerdere momenten, zodat het gewoon wordt dat het geluid van de stang er is.

Dus dat stapjes werk doen (NIET alleen om de laatste stap in de trailer te doen, maar overal) en daarbij de geluiden met de stang maken totdat hij ontspant op elke plaats waar je hem wilt hebben. Dan pas weer in de trailer en dan de stang erbij. Kijk eens of je er zo uit komt?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 07:40

monya schreef:
mmouse schreef:

De stang is een cue geworden. Een teken met een daaraan vaste reactie door het paard. Die stang moet je dus eigenlijk ook hanteren op het moment dat het paard bijvoorbeeld nog niet in de trailer staat. Dus op meerdere momenten, zodat het gewoon wordt dat het geluid van de stang er is.

Dat bedoelde ik ook desnoods op andere plaatsen als in de trailer

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 07:47

hihi wij zorgde er altijd voor dat er zoveel lekkers in de voerbak lag dat hij niet meer achteruit wilde. Verder zijn wij altijd met zun tweeen een loopt mee de trailer in, de andere houd een hand op de kont en met de andere hand klikt hij de stang vast. vaak komen ze niet terug als je hard op zun kont duwt

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 07:05

of maak eerst vast met een touw en daarna met de stang rommelen

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 07:39

ik zou wel uit kijken met die longeerlijnen .>!
mijn paard ging er de spaansevliegpas van doen en werd echt gevaarlijk haalde je hem een meter van de trailer af was alles weer goed we zijn 3 ½ uur bezig geweest om hem er in te krijgen maar nee hoor toen kon ik 3½ gaan rijde want hij mmoest daar heen .
we hebben alles geprobeerd maar we krijgen hem er echt niet in oe moet ik dit dan oplossen ?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:08

liindatJee_ schreef:
ik zou wel uit kijken met die longeerlijnen .>!
mijn paard ging er de spaansevliegpas van doen en werd echt gevaarlijk haalde je hem een meter van de trailer af was alles weer goed we zijn 3 ½ uur bezig geweest om hem er in te krijgen maar nee hoor toen kon ik 3½ gaan rijde want hij mmoest daar heen .
we hebben alles geprobeerd maar we krijgen hem er echt niet in oe moet ik dit dan oplossen ?

Ik weet niet wat hij allemaal doet om er niet in te gaan waarschijnlijk loopt hij gewoon door als hij er niet in wil ook al wil je dat hij stopt?
Dan kan je beter eerst zorgen dat hij stopt als jij ook stopt en niet door dendert en die afspraak duidelijk houden.
Desnoods dat een half uur oefenen.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:29

Klep dicht doen en longeerlijnen vind ik allemaal hartstikke gevaarlijk. Straks wil die er ook niet meer in!
Mijn paard deed het ook en nu ben ík achter hem gaan staan.
Ik weet niet in hoeverre dat kan bij jouw paard, maar dan kan ik de stang er zo achter doen. Nu doet ie het achteruitsjeesen helemaal niet meer, ook niet als ik er niet sta.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:36

Mijn paard loopt ook achteruit als je de stang erachter wil doen, tenminste die paar keer dat ze in haar leven op de trailer heeft gestaan. De laatste keer dat ze geladen is stond (nadat ze al een paar keer terug deinsde) er voordat ze de klep opliep twee iemanden achter mijn paard terwijl ze de stang al stevig tegen haar kont aanhielden en liepen met haar mee terwijl de stang tegen mijn paard bleef. Even verbaasd achterom kijken en even heen en weer, met ploffen de trailer weer op zonder terug te komen en kon in alle rust de stang vast en toen hij vast zat was het ook gewoon oké..