Paard steigert aan de hand, wat doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikeyy

Re: Paard steigert aan de hand, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:35

Hengstenketting omdoen en een keer een flinke ruk geven. Als als ie dan echt niet wil de ketting door de mond heendoen. Hij moet wel ontzag hebben. Geef een paard 1 vinger, en hij pakt je hele hand! Hij moet nie denken dat ie de baas is, want dan komt het niet goed. Slecht gedrag direct aanpakken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:39

Nikeyy schreef:
Hengstenketting omdoen en een keer een flinke ruk geven. Als als ie dan echt niet wil de ketting door de mond heendoen. Hij moet wel ontzag hebben. Geef een paard 1 vinger, en hij pakt je hele hand! Hij moet nie denken dat ie de baas is, want dan komt het niet goed. Slecht gedrag direct aanpakken.

allemachtig zeg! waar is het respect gebleven? met wat tijd en geduld kom je er ook wel hoor. 'slecht gedrag direct aanpakken'? tjongejonge...
eerst is het een ketting over de neus, dan in de mond, en wat komt er dan? prikkeldraad om het bit?

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:42

Zulke 'penny' reacties had ik wel weer verwacht. Met altijd maar: lief, lief, ho maar kom je er soms niet. Mijn paard sla ik nooit, maar hij weet wel precies waar ie aan toe is. Gewoon consequent zijn. Een rukje aan het touw als ie steigert werkt gewoon niet als ze echt lastig zijn!
Mijn aanpak is trouwens alleen als ie gewoon retevervelend is. Anders krijgt ie gewoon een klap.

Maar jij wil dus dat als een paard lastig is en steigert (wat gewoon gevaarlijk is) je eerst het liefdevol moet proberen?
Laatst bijgewerkt door Nikeyy op 18-05-07 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirstenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:42

Hallo!

Ik ben ook bezig met een mini appaloosa.
Als we buiten lopen steigert ze ook als ze het er niet mee eens is. Ik geef dr dan ook een tik onder haar buik en ik moet zeggen dat het werkt!

Hopenlijk gaat het snel over!

Xx_

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:43

Er staan al een hoop dingen die ja kan proberen om het hem af te leren...

Het klinkt misschien hard maar is wel effectief (als de andere dingen niet helpen) is een tik tegen zijn buik aangeven zodra hij steigert.... Het zijn zijn zwakke delen dus schrikt hij er behoorlijk van als die geraakt worden en zal hij er de volgende keer wel bij nadenken wat hij doet... Sommigen doen er iets langer over om het door te hebben maar het werkt wel...

Maar eerst zou ik de raad van het negeren opvolgen...

Heel veel suc6 en zoals er ook al gezegd is kijk goed uit voor zijn benen die kunnen heel hard aankomen...

Groetjes Desiree

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:45

Ga SOWIESO, (ik weet waar je staat en welke manege Tong uitsteken ) op het gras lopen, en loop is een keer hard door... Zo dat hij zich niet verveelt Bloos .. negeer het als hij het doet... Helpt dit niet? Geef hem dan een tik tegen zijn buik! ik hoop dat je hier wat aan heb...
Groetjes Carmen...

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:49

Nikey heeft ongeveer wel een beetje heel erg gelijk Tong uitsteken
wie niet luisteren wil, moet maar voelen!! maar ik vind dat je eerst geduld moet hebben, heeft hij de kans om zich te gedragen? En doet ie dat niet? HENGSTENKETTING!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:51

Nikeyy schreef:
Zulke 'penny' reacties had ik wel weer verwacht. Met altijd maar: lief, lief, ho maar kom je er soms niet. Mijn paard sla ik nooit, maar hij weet wel precies waar ie aan toe is. Gewoon consequent zijn. Een rukje aan het touw als ie steigert werkt gewoon niet als ze echt lastig zijn!
Mijn aanpak is trouwens alleen als ie gewoon retevervelend is. Anders krijgt ie gewoon een klap.

Maar jij wil dus dat als een paard lastig is en steigert (wat gewoon gevaarlijk is) je eerst het liefdevol moet proberen?

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. je moet consequent en duidelijk zijn. Maar daar zijn ook andere manieren voor. Ik heb veel met hengsten omgegaan en ze ook voorgebracht op keuringen. Ze wisten precies wat ze konden flikken of niet....maar daar heb ik nooit een hengstenketting door de mond voor nodig gehad.
Ik bracht..op een enkele uitzondering naar, alle paarden voor aan een zacht touw, dat ik op een speciale manier door het bit haalde en ik had er bijna nooit druk op.
En dit kun je ook bereiken door je duidelijke houding en als je werkt met het paard, dat ie daardoor weet wat hij aan je heeft.
Had ik hele verpeste paarden in handen, dan had ik wel eens strengere methodes nodig om door te dringen. Maar ik vind het nogal wat om zo'n advies te geven, zoals jij doet, terwijl je niet weet hoe ernstig het probleem is.
Ik wordt wel eens gevraagd om te helpen ergens met de boodschap dat het paard onwijs steigert.
Kom ik daar...komt ie maar 20 cm van de grond met zijn voorbenen.... Dus, zonder de situatie echt te kennen en te weten hoe het paard het precies doet, vind ik niet dat je zo rigoreus moet zijn....
Maar goed....de halfzachte aanpak dat alles met geduld en liefde etc. op te lossen is, is het ook meestal niet...maar dit zijn twee extremen.
Ik pleit dus voor de middenweg (zie de reactie die ik gegeven heb onderaan pagina 2)

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:52

Een paard dat het flikt om naast/achter/ voor mij te gaan stijgeren kan van mij flink op zn donder krijgen!
En al helemaal een jong paard! Mijn jonge Fries heeft 1x achter mij lopen stijgeren, nou reken maar dat ik een flinke ruk aan de teugels heb gegeven! En hij heeft t ook nooooit meer gedaan, ra ra hoe kan dat!

De aanpak van "foei paardje, niet lief hoor, volgende keer niet weer doen" is niet echt consequent en duidelijk!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:55

Annemariet schreef:
De aanpak van "foei paardje, niet lief hoor, volgende keer niet weer doen" is niet echt consequent en duidelijk!

Nee...dat bedoel ik nu met het andere uiterste...dat werkt niet!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:22

Nikeyy schreef:

WHAHAHA wat een onzin. ik ben juist in zo'n mate consequent, dat het niet zover komt dát ze steigeren. de enige keren dat ik een dergelijke aanpak nodig heb is als ik met een paard werk dat erg slecht is opgevoed, een paard met een mens-probleem dus. onze eigen dieren hebben geen kettingen of andere ongein nodig.
het hoeft niet van steigeren te komen als een paard normaal wordt opgevoed, een paard hoort te weten wat 'nee' betekent, dan kan je dergelijke foutjes geweldlood rechtzetten. en ja, ik heb meerdere paarden in handen gehad die om diverse redenen steigerden, een hengstenketting of grof geweld heb ik nooit hoeven gebruiken.

waar de kennis ophoudt, begint het geweld.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:30

merrieveulen schreef:
Nikeyy schreef:

WHAHAHA wat een onzin. ik ben juist in zo'n mate consequent, dat het niet zover komt dát ze steigeren. de enige keren dat ik een dergelijke aanpak nodig heb is als ik met een paard werk dat erg slecht is opgevoed, een paard met een mens-probleem dus. onze eigen dieren hebben geen kettingen of andere ongein nodig.
het hoeft niet van steigeren te komen als een paard normaal wordt opgevoed, een paard hoort te weten wat 'nee' betekent, dan kan je dergelijke foutjes geweldlood rechtzetten. en ja, ik heb meerdere paarden in handen gehad die om diverse redenen steigerden, een hengstenketting of grof geweld heb ik nooit hoeven gebruiken.

waar de kennis ophoudt, begint het geweld.

Bij mij idem... maar in het begin heb ik duidelijk aangegeven.. wat wel en niet kon.. En niet met klopjes.. en dergelijke.. met een ferme stem verheffing en ze heeft bij bepaalde handelingen ook wel eens een tik gehad.

Ik heb een paard wat dus niet bijt.. Nooit geprobeerd heeft. Niet stijgerd aan de hand.. en geen andere handelingen verricht die gevaarlijk zijn voor mijn persoon.

Op een waarschijnlijk totaal andere wijze dan jij! maar niet met minder resultaat!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:34

dat geeft ook niet, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. maar om gelijk met het woord penny en 'altijd maar lief' te lopen strooien vind ik onzin. zoals gezegd, er zijn meerdere wegen, en grof geweld en hengstenkettingen zijn daar slechts een kleine zijweg van.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:55

merrieveulen schreef:
dat geeft ook niet, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. maar om gelijk met het woord penny en 'altijd maar lief' te lopen strooien vind ik onzin. zoals gezegd, er zijn meerdere wegen, en grof geweld en hengstenkettingen zijn daar slechts een kleine zijweg van.

Ik heb het ook niet over grof geweld. Ik ben ook zeker van mening dat is sommige gevallen... Je ook idd gewoon bepaald gedrag moet negeren en juist goed gedrag moet belonen.

Maar ik denk bij het verhaal van de TS aan een puberaal jong paard.. wat gewoon zijn grensen opzoekt. En dan moet je wel eens ferm handelen. In een groep paarden worden de jongere paarden ook terecht gewezen met een knauw of een klap. Ze moeten zich leren gedragen volgens de oudere paarden. Ik zie het hier zelfs.. veulen krijgt op haar sodemieter van de oudere merries als ze zich niet gedraagd!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:59

ja, je ziet dat ze op haar donder krijgt. zie je ook de waarschuwingen, die gegeven worden dmv minieme lichaamstaal, die het veulen nog moet leren? het komt zelden voor dat een paard een klap geeft uit het niets. voor veel paarden is een waarschuwing (mits hij weet wat je bedoelt, een veulen weet niet wat een opgestoken vingertje betekent bijv, mijn paard weet het wel, omdat dat zo aangeleerd is) dan ook voldoende. voor mijn merrie is het zelfs al teveel om een vingertje op te steken.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 02:00

merrieveulen schreef:
ja, je ziet dat ze op haar donder krijgt. zie je ook de waarschuwingen, die gegeven worden dmv minieme lichaamstaal, die het veulen nog moet leren? het komt zelden voor dat een paard een klap geeft uit het niets. voor veel paarden is een waarschuwing (mits hij weet wat je bedoelt, een veulen weet niet wat een opgestoken vingertje betekent bijv, mijn paard weet het wel, omdat dat zo aangeleerd is) dan ook voldoende. voor mijn merrie is het zelfs al teveel om een vingertje op te steken.

Jah.. en daarom zei ik hier ergens in dit topic ook.. Dat elk paard zijn eigen handswijze heeft!!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:52

Probeer eens of je met een longeerlijn aan de zijkant van de halster hem om te trekken net voor hij land, niet dichtbij staan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:05

montyjansen schreef:
Probeer eens of je met een longeerlijn aan de zijkant van de halster hem om te trekken net voor hij land, niet dichtbij staan.

het moment dat het paard landt, is het moment om te belonen. hij moet leren naar beneden te wíllen, en daar uiteindelijk ook te blijven. door te gaan trekken op het moment dat hij landt straf je hem, en zal hij de volgende keer eerder langer blijven staan dan snel weer op de grond zijn met de voetjes. áls hij steigert en je wilt straffen, doe dat dan als het paard omhoog gáát. dát is het foute moment, niet het landen.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:09

volgens mij is hij jou gewoon aan het '' uitproberen'' Vork
ik denk dat het gewoon allemaal aanstellerij is..
geef hem eens Op zijn donder als hij dat weer doet..
als je over straat loopt en hij steigert dat KAN gevaarlijk zijn... hij kan zomaar boven op kleine kinderen klappen etc

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:21

kleine kinderen horen door de ouders in de gaten gehouden te worden, en dus niet ongevraagd in de buurt van een paard te komen. als je dergelijke situaties wel verwacht, ga dan nog niet de weg op, en oefen op het erf. gewoon lekker grondwerken, oefeningen doen, dingen leren, léren leren. zo zal ze niet meer aan steigeren denken, en is het probleem opgelost. als een paard gericht steigert is er sprake van een verstoring van je verhouding met het paard, ben je wel een standvastige, duidelijke en eerlijke leider?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:27

Mijn paard heeft een periode gehad dat ze continu dacht de baas te spelen als ik met haar ging wandelen. Ik heb toen een hengstenketting onder haar kin door gedaan, en een ander halstertouw gewoon aan de ring geklikt.
Begon ze te trekken en te vervelen, dan pakte ik de hengstenketting erbij en toen stopte ze en gaf ik een klopje op haar hals. Misschien dat het bij jou ook helpt, met die van mij valt iig nu weer normaal te wandelen. Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 07:23

merrieveulen schreef:
montyjansen schreef:

het moment dat het paard landt, is het moment om te belonen. hij moet leren naar beneden te wíllen, en daar uiteindelijk ook te blijven. door te gaan trekken op het moment dat hij landt straf je hem, en zal hij de volgende keer eerder langer blijven staan dan snel weer op de grond zijn met de voetjes. áls hij steigert en je wilt straffen, doe dat dan als het paard omhoog gáát. dát is het foute moment, niet het landen.

Dat is jou mening maar het paard dat steigert verwacht dat je er aan trekt en niet als hij land maar raakt wel onder de in druk als hij anders land dan hij verwacht

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:53

montyjansen schreef:
Dat is jou mening maar het paard dat steigert verwacht dat je er aan trekt en niet als hij land maar raakt wel onder de in druk als hij anders land dan hij verwacht

nonsens. zo maak je het landen onprettig, en het is juist het omhoog kómen wat je onprettig wilt maken. NIET het landen, als het paard in de lucht is, wil je toch niet dat hij langer blijft staan, of wel? op deze manier ben je dat wél in de hand aan het werken.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:23

nonsens. zo maak je het landen onprettig, en het is juist het omhoog kómen wat je onprettig wilt maken. NIET het landen, als het paard in de lucht is, wil je toch niet dat hij langer blijft staan, of wel? op deze manier ben je dat wél in de hand aan het werken.[/quote]

wat U wil..