Waarom zo nerveus en rondjes draaien??? (met filmpje)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Re: Waarom zo nerveus en rondjes draaien??? (met filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:08

Het lijkt er in mijn ogen niet op dat ze naar binnen wilt. Mijne staat dan altijd voor het hek (uitgang) te dralen, maar de jouwe wandelt de hele weide door en nog op een behoorlijk tempo ook! Ik vind het inderdaad ook veel van ijsberen weghebben ja... Ik denk als het mugjes of vliegen waren, dat ze dan eerder zou trappen, bijten en dat soort dingen, dan rondjes lopen (al hebt dat ook wellicht in combinatie). Succes ermee

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:12

denk dat die eenzaam is, en zich verveeld. en een maatje zoekt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:16

Op je verhaal afgaande dacht ik in eerste instantie aan vliegjes, of in elk geval jeuk. Maar dan zou je moeten zien dat ze ook rolt en probeert te schuren.

Na het zien van het filmpje, heb ik meer het idee dat het een 'tik' van haar is. Ze wil óf aandacht, óf van het land, óf een vriendje. Hoe is ze als je haar van het land haalt? Blijft ze dan zo onrustig?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 00:09

het kan inderdaad inmiddels zó diep zitten (net als bijv. luchtzuigen en kribbebijten) dat het niet meer overgaat.

Shanti25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 08:17

Ze loopt hier op het verlengde van onze tuin, dus staat altijd op deze weide.
Er loopt nu een vriendje bij en ze deed het gisteren nog, ga eens zien wat ze vandaag doet...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:25

Tja ik zag dat iemand er zeker van was dat het niet van vliegjes of mugjes zou kunnen zijn, maar ik ben er niet van overtuigd. Mijn oude merrie kreeg bij ons last van zomereczeem en in eerste instantie was dat maar heel weinig maar dat bouwde zich op tot dat ze alleen nog maar rondjes ging lopen, wij er niet meer bij konden komen gewoon van de enorme jeuk die ze had. Met een eczeemdeken op was dit helemaal verholpen en was ze weer de oude. Voor ze bij ons stond, stond ze langs de kust en had ze hier dus helemaal geen last van, het begon ook pas toen ze 3 jaar bij ons was.

In ieder geval succes met je merrie en ik hoop dat je uiteindelijk de oorzaak vindt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:36

Ik vond het filmpje er niet verontrustend uitzien eerlijk gezegt.
Staart zwaaien hoeft niet alleen door vliegjes te komen,of mugjes,
het kan ook frustratie,irritatie zijn.
Lijkt mij heel normaal gedrag voor een paard dat alleen staat.
(dwerggeitjes zijn natuurlijk geen gezelschap voor een paard)
Ze loopt rondjes uit verveling,zoekende naar maatjes..uit gewoonte..kan vanalles zijn.
Zet er een shet bij,of zorg dat ze bij andere paarden op een wei komt.
Een paard alleen is maar een half paard,want het is van nature een kudde dier.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:40

Ik zou idd eerst een een soortgenootje erbij zetten. Het zou best kunnen dat ze er dan mee op gaat houden Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:15

Maroush schreef:
Ik zou idd eerst een een soortgenootje erbij zetten. Het zou best kunnen dat ze er dan mee op gaat houden Lachen

Heb ik het mis of had je er al een mini-shet bijgezet? Er was op de vorige pagina wat verwarring over. Gestoord Anders misschien eens kijken hoe het met een groter paard erbij gaat?

Ben benieuwd hoe het vandaag gaat, ik puzzel nog eventjes met je mee.
Wij hebben op stal ook een aantal paarden die als ze besluiten dat ze nú iets willen, enorm gaan lopen dralen voor het hek. Over het algemeen willen ze dan eten, of in elk geval niet meer op het land staan. Of ze willen naar een vriendje dat van het land is gehaald. In elk geval slaagt niemand erin het ze af te leren.
Ik lees dat ze in je achtertuin staat, dus 'echt van het land halen' is er niet bij, maar als ze zo doet, en je pakt een halster en gaat haar bijvoorbeeld poetsen, blijft ze dan onrustig?

Weer andere paarden, met jeuk, lopen rondjes, zelfs hele hoefslagen in het land, maar dat is dan weer niet bij het hek. Het enige wat helpt is ze onder een eczeemdeken zetten. Zou je er niet eentje ergens kunnen lenen, om te kijken of dat misschien helpt? Proberen kan geen kwaad lijkt me.

Het is al gesuggereerd, maar misschien kun je ook eens contact opnemen met de oude eigenaar. Misschien deed ze het daar ook wel als bijvoorbeeld haar vriendinnetje werd weggehaald. En het kan natuurlijk nooit kwaad een keertje een DA ernaar te laten kijken.

Shanti25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 11:32

Er staat nu een klein paardje bij en dat loopt konstant bij haar, dus alleen is ze zeker niet meer.
Ze staan ook geregeld heel lief bij elkaar te ruiken en met de hals tegen elkaar.

Ik heb hier nog een soort Boett deken liggen van mijn vorige merrie, zal haar dat eens aan doen, maar zijn er wel vliegjes en/of muggen bij dit natte weer?

Wat ze ook veel doet is zich rollen in de modder, mss door de jeuk??

Als ik haar halster aan doe om ze te poesten, laat ze dit toe, maar echt genieten of rustig staan doen ze niet bij het borstelen.
De laatste tijd probeert ze mij zelfs te bijten !!!

Ze loopt ook erg hengstig nu, ze heeft nochtans 2 weekjes geleden een spuitje gekregen om die hengstigheid een beetje te onderdrukken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:35

die hengstigheid wat niet helemaal lekker loopt zou best een verklaring zijn voor haar gedrag.als ze niet lekker in haar vel zit.
door de hormonen kunnen ze soms echt heel erg van slag zijn
dat kleine paardje is dat een ruin of merrie?

die boett deken kun je proberen,wie weet helpt het Haha!

Shanti25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 11:51

Zou het die hengstigheid kunnen zijn dan?
Ze loopt ook veel met haar staart de lucht in en plast veel in bijzijn van haar vriendinnetje.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:31

het kan idd zijn dat ze heel erg veel last heeft van die hengstigheid, dan moet je kijken of het over is als de hegstigheid over is.
met die regen van vandeweek zijn er idd niet zoveel vliegen dus als het van de vliegen komt zou het met regen minder moeten zijn, echter als het maar even droog is dan komen de vliegen weer in grote getalen. Duivel

Shanti25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 19:05

Ze is nog maar hengstig geweest en dan was ze ook heel erg nerveus.
Is hier iets aan te doen? Want als ze zo is, is er geen houden aan, ze luistert niet en wil niet blijven staan bij het poetsen.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:04

t is best moeilijk om zo een oorzaak te bedenken, ze krijgt wel genoeg beweging?
wat deed ze bij de vorige eigenaar werd ze daar ook bereden?
als je haar s'middags goed aan het werk zet word ze dan ook rustiger?

als ik zo naar de foto kijk vind ik haar niet erg dik eigenlijk,biet zit volgens mij veel suiker in dat zou ik weg laten en dan nog een plak hooi geven.lijkt me dat je niet erg veel gras hebt staan of zie ik dat verkeerd?
misschien dom van me te zeggen maar is het een dravertje? of zit ik nou helemaal fout Bloos

ander paardje er bij is alleen maar goed,maar wie weet komt ze van een grote stal met veel paarden en is ze daarom ook onwennig.
wat die hengstigheid betreft dat moet je echt met je veearts overleggen,die weet of daar een goede oplossing voor is

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:28

ik begin nu toch aan stress te denken. probeer rust te creëren, een vast ritme, wees consequent (consequent is iets anders dan streng). het komt op mij over alsof ze misschien erg moet wennen, doe je ook veel grondwerk?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:33

De antwoorden die ik wilde geven zijn reeds gegeven, maar het eerste waar ik aan moest denken, was verveling. Mijn paardje heeft dat ook eind van de dag, dan wil ze perse eruit (soms zelfs al eerder). Maar ook de kleine vliegjes zijn rond dat tijdstip een drama: ze gaan tussen de haren zitten en dat bijten jeukt verschikkelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:17

Misschien buikpijn?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:27

Ik denk ook dat je het moet zoeken in de hoeveelheid ruwvoer die je paard krijgt. Ze ziet er niet echt gevuld uit. Ze mag zo'n 2% van haar gewicht aan hooi. Ik schat in dat je pony ongeveer 450 kg weegt en dus wel 9kg hooi zou mogen hebben. (even met een plak op de weegschaal gaan staan en uitrekenen hoe zwaar een plak hooi van jou weegt)

Misschien voer je alleen s morgens hooi en heeft ze tegen de middag last van een lege maag (maagzweer). Je zou proberen vaker op een dag hooi te geven. Zodat ze de hele dag door wat te kauwen heeft.
Geef haar dan hooi voor ze aan haar dagelijkse rondjes begint en niet tijdens, want dan beloon je haar. Misschien kan je zo het patroon onderbreken.

succes

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:16

Behalve inderdaad wat veel suikers in het voer doet ze me ook een beetje denken aan een paard hier in de buurt. Dat is een wever en buiten weeft hij dus ook in de vorm van heen en weer lopen en een soort in trance(staren) zijn. Door zijn drukke schema van weven en rondlopen is hij ook wat mager.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:47

Ik verwacht dat het geen verveling is, dan gaan ze vaak niet ook met de staart erbij zwiepen en doen ze het helemaal niet op regelmatige tijden. Doe jij standaard iets in de namiddag? Bijvoorbeeld voeren.. het kan zijn dat het een patroon is geworden wat je pony voor een leuke handeling gaat doen. De zomerexceem mugjes kunnen trouwens ook zeker de boosdoener zijn. Kijk eens ofdat het gedrag mindert als je flink wat vliegenspray spuit. zo ja... dan zou ik over een deken gaan nadenken..

Succes!

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:21

Ik herken hier duidelijk iets van bij mijn merrie in terug. Mijn merrie doet het als ze alleen staat. Er staan ook geiten en lopen honden, en staan koeien naast haar. Maar mijnes doet het ook. Waarschijnlijk is ze op een een of andere manier toch heel eenzaam..

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:35

Lijkt mij ook, het is toch een kuddedier. Sommige paarden kunnen ook heel gestressed raken van de overgang naar een ander baasje en omgeving. Ik geloof dat je er nu een minishet mij hebt staan? Dan zal haar gedrag wellicht snel veranderen. Wel vreemd dat ze het altijd op het zelfde tijdstip doet. Als die boett deken en het maatje en bijvoeren van wat extra hooi niet helpen zou ik toch een DA inschakelen. Veel succes.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:28

Het landje waar ze nu op staat is ook niet zo heel erg groot, misschien scheelt het wel als je haar op een groter stuk land zet (als je dat tenminste tot je beschikking hebt). Het doet mij in eerste instantie denken aan verveling, maar misschien heeft ze ook wel meer behoefte aan ruwvoer hoor.

Die vliegjes lijken me trouwens ook wel aannemelijk eigenlijk, ook omdat je zegt dat ze veel rolt? Misschien is knoflook door haar voer doen een idee, dat houdt de gewone vliegen/muggen in ieder geval op afstand, hoe het met de zomereczeemvliegjes zit weet ik niet precies. En misschien is het wel een combinatie van beiden. Succes in ieder geval Haha!!

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:39

waar zijn die geitjes in dat filmpie dan?? :S
misschien is de wei te klein voor haar omdat ze groter gewend is??
of misschien mist ze toch een kudde??
veel succes .. Knipoog
Xx