avond voor de wedstrijd vlechten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Brabbel

Re: avond voor de wedstrijd vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:36

ik vlecht ook avond van te vorena ls ik vroeg moet rijden,
ik denk dat je haar het besten op stal kan zetten.
en beetje vroeg aanwezig zijn zodat je et ergste overnieuw kan doen!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:57

Ik vlecht nooit de avond van te voren. Doe het altijd voordat we weggaan. Maarja een nette omgekeerde hengstenvlecht zit er ook binnen 3 minuten in Lachen

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:00

Ik vlecht ook de avond ervoor als ik er te vroeg uit moet. Gewoon met elastiekjes, en meestal blijft het gewoon zitten. Soms is er 1tje uit, nouja dan doe ik die nog een keer.

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:00

het ligt er aan welke pony je hebt,
Bij me C-pony kan het wel, dan doe ik alleen de vlechtjes en voor vertrek knotjes in doen
en me D-pony ligt altijd zo lekker te rollen Boos!
dusja.. die doe ik meestal voor vertrek

Het ligt dus ook een groot deel aan je pony !!

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:16

Yaraa schreef:
is dat niet verplicht?? maar de staart van mijn pony is niet opgeschoren hé!
ik dacht altijd dat je de staart móet invlechten of anders opscheren..

Nee hoor is niet verplicht. moet je maar eens rond kijken op een wedstrijd, er zijn er genoeg die helemaal niet invlechten en ook niet opscheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:43

Opscheren, trekken of vlechten is wel verplicht Ja

Dat het niet gedaan wordt en vaak gedoogd is wat anders Lachen
Of ipv een 8 voor verzorging een 7 en je merkt het niet eens Lachen

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:48

Ik vlecht ook altijd dag van te voren, gewoon met elastiek! vlecht nooit op de dag zelf omdat m'n paard er behoorlijk zenuwachtig van word,op een of andere manier weet ze dat we op concour gaan! Persoonlijk vind ik een ingevlochten staart gewoon niet mooi, dus knip de zijkant netjes op, scheren van de staart doe ik ook niet, moet een beetje zuinig zijn, zoveel staart heeft ze namelijk niet!

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:13

Ik vlecht altijd 's ochtends. Hoe vroeg ik ook weg moet. (mijn paard staat wel thuis, dus ik hoef maar een paar meter te lopen) Als hij ergens anders stond zou ik toch proberen om zo vaak mogelijk 's ochtends te vlechten en als het echt niet kan de dag ervoor met flink wat haarlak, al betwijfel ik of de knotjes het dan nog houden. Ik weet niet hoe hij het doet, maar het is altijd een grote pluizenbol als hij 1 nacht de knotjes in heeft gehad.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:27

vlecht gwoon van te voren net zo makkelijk Lachen
en doe met naald en draad blijft altijd netjes zitten
volgende ochtend even shining spray erop en netjes doen en klaar

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:07

runningkawa schreef:
Opscheren, trekken of vlechten is wel verplicht Ja

Dat het niet gedaan wordt en vaak gedoogd is wat anders Lachen
Of ipv een 8 voor verzorging een 7 en je merkt het niet eens Lachen

Nee, is niet verplicht voor de wedstrijden! Het is wel verplicht voor dressuurwedstrijden, tenzij het rasstandaard van je pony anders voordoet.
Bij onze wedstrijden is het opscheren uit den boze bijvoorbeeld. Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:34

als ik de dag van te voren ga vlechten weet ik zeker dat die hengstenvlecht er helemaal uit hangt Nagelbijten / Gniffelen
Daarom de dag zelf, is toch zo gebeurd binnen een par minuten ziet die hengstenvlecht erin Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:37

neon, volg je ff niet Lachen

Bij knhs wedstrijden is het verplicht om te staart te scheren, trekken of vlechten, op idd een paar rassen na

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:40

Citaat:
De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten wordt voor dressuurwedstrijden minder op prijs gesteld. Disciplinereglement Dressuur
vastgesteld op 15 januari 2007 door de Ledenraad - inwerkingtreding op 1 april 2007 12 - 51
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’of ‘bijgeschoren’.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:43

Ik geloof dat ze bedoelt dat het niet verplicht is voor wedstrijden alleen voor de dressuur is het verplicht
(denk ik..)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:44

Maarja, kan je goed zien of het bijgetrokken wordt? Ik doe er namelijk niks aan. Vlechten vind ik niet mooi en lukt bovendien niet. Scheren doe ik ook niet, omdat ik dat heel lelijk vind Knipoog

Maar pony schuurt en het wordt aan de bovenkant nooit erg lang, ziet er niet echt geschuurd uit, meer 'getrokken' zit namelijk wel altijd netjes gekamd op wedstrijd Knipoog

EDIT: ik vlecht ook altijd de dag van te voren.. zelfs als ik pas laat moet Lachen
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 14-05-07 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:05

Ik vlecht altijd vlak voor de wedstrijd (Dus niet de avond van te voren). Maar ik heb er dan ook niet zoveel werk van en maak er liever ook niet teveel werk van.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:07

Ik vlecht nooit lang van te voren, want dan kan ik het nog een keer opnieuw doen.
Duvel gaat altijd staan schuren als de vlechtjes er een poosje inzitten. Ik maak altijd dikke knotten, dus ben zo klaar (vaak maar een stuk of 5-7 knotten op de hals) die ik vast zet met pektouw. Ben er nooit langer dan 20-30 minuten mee bezig, als ik vroeg moet starten, sta ik gewoon extra vroeg op!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:09

Ik doe het bijna altijd!
Gewoon strak vlechten en desnoods een extra elastiekje eromheen en dan op hoop van zege Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:11

SplashIsLief schreef:
Ik doe het bijna altijd!
Gewoon strak vlechten en desnoods een extra elastiekje eromheen en dan op hoop van zege Haha!

Hoeveeel elastiekjes er ik ook omheen draai, Duvel weet het altijd voor elkaar te krijgen om meer dan de helft eruit te schuren en de rest zo lelijk te maken, dat die alsnog over moeten. En dan heb ik er dubbel werk aan.
En vast zetten met naald en draad de dag van te voren heb ik ook al eens geprobeerd, met als gevolg dat hij daarna een heel stuk minder manen had, omdat hij alles kapot geschuurd had.
Daarom maar gewoon ietsje vroeger opstaan als ik vroeg moet starten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:33

casperrr schreef:
Ik geloof dat ze bedoelt dat het niet verplicht is voor wedstrijden alleen voor de dressuur is het verplicht
(denk ik..)

Juist, jij hebt het door. Knipoog Er wordt hier alleen voor de dressuur gesproken, maar ik heb nergens gelezen dat we het over de dressuur hebben.
Ikzelf rijd aangespannen wedstrijden, KNHS wedstrijden dus, maar het opscheren of trekken van de staartwortel is voor onze wedstrijden uit den boze!
Voor springwedstrijden geldt dit als ik het goed heb ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:36

springruiters vlechten gewoon helemaal niet..dus die maken zich ook niet druk over het wel of niet de dag van te voren vlechten Lachen

Mennen heb ik geen verstand van, maar zie hier nooit geen men vragen staan, die staan bij AR Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:53

Zijn nog altijd springruiters die wel vlechten. Knipoog Maar zolang het topic niet over een specifieke discipline gaat moet je niet zeggen dat het verplicht is, en vooral "bij de KNHS-wedstrijden". Dat is gewoon fout, als je nu had gezegd "bij de KNHS-dressuurwedstrijden" dan was het correct geweest.
En ik had het niet over mennen, ik had het over aangespannen rijden. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:55

wat is daar het verschil tussen? Bloos

Ik zal voortaan alles gaan temmen waar men er van uit gaat dat het over dressuur gaat...
Ga jij ze allemaal in behandeling nemen? Haha! Duivel

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:58

Ik vlecht ook altijd avond van te voren, aangezien ik bijna nooit geluk heb met mijn starttijden (pluspunt, heb ik verder nog wel lekker de middag voor andere dingen). Ik vlecht met naald en draad en blijft bij meneer altijd perfect netjes zitten gelukkig. Staart vlecht ik niet, zijkant zijn geknipt/geschoren (was al toen ik hem kocht en heb het gewoon telkens netjes bijgewekt).

groetjes mellanie

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:01

Ik vlecht als het even kan 's ochtends voor de wedstrijd. Als ik om 9 uur buiten stal moet starten wil ik het nog wel eens de avond van tevoren invlechten, maar mijn kleuter laat het toch niet zitten.
Zodra ze op stal staat met knotten worden de voer- en drinkbak aangevallen om aan te schuren. Boos!

Ik sta liever een uurtje eerder op dan dat ik voor niks knotten maken.

Als je het wel de avond van te voren doet moet je gewoon een lang touw nemen en het er héél vaak doorheen halen. Dan is het wel stevig, wil zelfs bij de mijne nog wel eens werken (en dat zegt wel iets). Haha!

[Edit] Ik vlecht wel de staart een dag van te voren in. De bovenkant vlecht ik in en dan doorvlechten naar onder met drie vlechten.
Dat haal ik er 's ochtends uit en dan heeft ze een nog vollere staart met kleine slag erin. De staartaanzet heb ik niet geschoren o.i.d. dus door het invlechten staan de haren wel naar binnen en vallen dus niet over haar kont heen.