tip>>om vervelend omgangsgedrag te verminderen!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: tip>>om vervelend omgangsgedrag te verminderen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:19

goed zo Urielle.

@ Lady Elmira, zo'n vermoeden had ik al, en kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen om even hun posts te bekijken. tja wat kan je ervan zeggen? kleine jokkebrokken.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:21

merrieveulen schreef:
goed zo Urielle.

@ Lady Elmira, zo'n vermoeden had ik al, en kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen om even hun posts te bekijken. tja wat kan je ervan zeggen? kleine jokkebrokken.

Ja ik zag al dat je wat zei in hun ouders topic. Die is trouwens al opslot gegooid. Nu de rest nog haha.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:22

inderdaad, waar blijven de mods?

nou ja, ondertussen kan ik wel iets over mijn superpoownies vertellen, als jullie je vervelen...

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:25

merrieveulen schreef:
inderdaad, waar blijven de mods?

nou ja, ondertussen kan ik wel iets over mijn superpoownies vertellen, als jullie je vervelen...

Laat me raden? je hebt er een JU mee gedaan en nu zijn ze genezen van hun uhh..wonderpaarlijke (pony) trekjes? Clown

Ik ga me vervelen met drphil, hou van die vent Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:26

hihi nou veel plezier dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:10

Of het nu een serieus topic is of niet, misschien wel handig om de link naar de sticky van het NH forum even neer te zetten, voor degenen die wel verder willen kijken dan hun neus lang is:

viewtopic.php?f=125&t=556025

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:28

MangoXSanne schreef:
Als mensen het een keer gaan proberen gaan ze er echt wel goed info over zoeken

En daar zou ik niet zomaar van uitgaan. Kijk maar in bovengenoemde sticky, eerste bericht in dat topic, en alle links naar de JU topics op bokt die daar worden opgenoemd. Hoeveel beoefenaars hebben zich echt GOED voorbereid, echt ALLE INS EN OUTS bekeken voordat ze de JU gingen uitvoeren?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:59

mangoXsgat schreef:
en zeker niet als je zelf niet voldoende ervaring hebt met dit soort zaken << zei draumpje << waren jullie al even vergeten dat wij wel ge ervaring hebben?? les erin geven enzo??!!

daarom zeg ik het ook , jij mag er dan ervaring mee hebben
maar door dingen als" als ie vervelend is doe dna leuk een join up" te gaan roepen stimuleer je wel een heleboel mensen die er geen fluit verstand van hebben om even een join up te gaan doen
of even een boekje door te lezne en het dna te gaan doen

als je even nadenkt zou je dat weten , zeker als je zelf hier les in geeft
dus komt alleen maar nog minder slim over om een dergelijk opmerking zonder de waarschuwingen dat je dit niet zomaar moet gaan doen , alleen als je weet waar je mee bezig bent en anders les moet nemen , of begeleiding moet zoeken
op een forum slingert waar een heleboel mensen komen die je advies blindelings zonder verder onderzoek zouden kunnen gaan opvolgen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:02

LadyElmira schreef:
fjordnina schreef:
In een ander topic las ik dat je 13 of 14 was. Dan ga ik me afvragen hoe serieus de ervaring is en hoeveel dat zou moeten zijn. En ook al ervaring met lesgeven? Toe maar, kan niet op. Alleen ook hier weer de vraag hoe serieus het allemaal is.

fjordnina ze fantaseren in het andere topic inderdaad een beetje te verweg. Denken dat ze gelijk worden toegelaten op Deurne, maarr..dan hebben ze natuurlijk ook nog de 6 handelspaarden per persoon (het zijn twee vriendinnen hier op bokt) waar ze op moeten rijden. En dan willen ze een eigen paard kopen, terwijl ze in weer een ander topic zeggen dat haar pony wordt gewassen met zwitsal, welke pony dan?
sja, pennyalarm?

en deurne.... zo moeilijk is het tegenwoordig ook niet om naar deurne te ogen...
er zijn genoeg opleidingen daar die niet echt heel veel ervaring etc vragen (op een aantal opleidingen na)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:52

ach, het is gewoon allemaal onzinpraat, het verbaast me ook enigszins dat dit topic nog niet is gesloten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:26

Nee, niet sluiten, open laten alsjeblieft. Beter 1 lang topic met onzin, dan 25 korte topics, gestart door kinderen die geen idee hebben waar ze over praten....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:27

daar heb je een punt.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:07

mijn paard had m'n gebeten... moet ik nu ook een JU doen?

Sigaar mijn paard zou het niet in zijn hoofd halen om te bijten... maargoed

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:10

Kan iemand mij even precies uitleggen wat een 'join up' is? Ik heb er nog nooit van gehoord, en aan jullie reacties te zien is dat maar goed ook Tong uitsteken

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:13

Totaal slechte tip... Je moet eerst alle mogelijkheden hebben geprobeert en als er echt geen andere mogelijkheid is, de join up uitvoeren. Je moet dit echt niet regelmatig gaan doen!!!!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:17

Cassidy schreef:
Of het nu een serieus topic is of niet, misschien wel handig om de link naar de sticky van het NH forum even neer te zetten, voor degenen die wel verder willen kijken dan hun neus lang is:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=125&t=556025

@jaime1 ^^

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:23

Hmm heb het net gelezen lijkt mij toch niet de meest aangename methode.
Op die manier schaad het vertrouwen tussen ruiter en paard toch erg? Lijkt me..
Deze methode zou ik echt niet gebruiken als standaard. Alleen als je echt een onhandelbaar paard hebt waar alle andere 1000 methoden echt niet werken. En dan nog zou ik er een tweede keer over nadenken.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:45

nee het is ook niet een aangename methode voor paard.
als mens weet je natuurlijk niet tot hoever jij je paard mentaal schade aanricht.

wat ik met semir wel doe, ik noem dat niet een JU, want het is gewoon spelen,
gewoon los laten in de bak, en lekker laten rennen.
als hij in volle galop op je afdendert weer wegjagen, en pas als hij ergends stilstaan (bijv in hoek o.i.d.)
dan pas zeggen dat hij/zij mag komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:32

Trouwens wel appart dat de ts ineens niet meer reageerd...

Ik vermoed dat als ik een JU bij m'n paard zou proberen ik heel veel kapot zou maken. Ze kan een walgelijke etter zijn, maar gelukkig heeft ze nog wel zoveel vertrouwen in mij als leider dat ze weet wanneer ze moet stoppen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:47

lolaaatjuhh schreef:
Totaal slechte tip... Je moet eerst alle mogelijkheden hebben geprobeert en als er echt geen andere mogelijkheid is, de join up uitvoeren. Je moet dit echt niet regelmatig gaan doen!!!!

je vergeet: als je zelf ervaring genoeg hebt. ook als laatste uitvlucht hoort de JU niet in handen van een leek.

MangoXSanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 16:02

Een join up is een nabootsing van de kudde die een nieuw paard leert kennen en dus totaal natuurlijk is Knipoog en waardoor veel vertrouwen word gewonnen, ookwel loswerken en als je weet hoe je een goede JU doet (zonder hulpmiddelen , zweep,stok ander voorwerp Boos! ) zal je paard door de natuurlijke nabootsing dit veel meer accepteren dan andere methodes: : : Boos! HET IS MAAR NET HOE JEJ JE PAARD BEHANDELD ALS JE PAARD EEN JU NIET AAN KAN IS ER DUS ECHT IETS GOED MIS. XXX Slapen Slapen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:27

MangoXSanne schreef:
Een join up is een nabootsing van de kudde die een nieuw paard leert kennen en dus totaal natuurlijk is Knipoog en waardoor veel vertrouwen word gewonnen, ookwel loswerken en als je weet hoe je een goede JU doet (zonder hulpmiddelen , zweep,stok ander voorwerp Boos! ) zal je paard door de natuurlijke nabootsing dit veel meer accepteren dan andere methodes: : : Boos! HET IS MAAR NET HOE JEJ JE PAARD BEHANDELD ALS JE PAARD EEN JU NIET AAN KAN IS ER DUS ECHT IETS GOED MIS. XXX Slapen Slapen

laat me niet lachen zeg! ik zou jou ook aanraden om het topic wat hier doorgelinkt staat eens goed door te nemen, want zo te horen heb jij er ook geen kaas van gegeten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:42

MangoXSanne schreef:
Een join up is een nabootsing van de kudde die een nieuw paard leert kennen en dus totaal natuurlijk is Knipoog en waardoor veel vertrouwen word gewonnen, ookwel loswerken en als je weet hoe je een goede JU doet (zonder hulpmiddelen , zweep,stok ander voorwerp Boos! ) zal je paard door de natuurlijke nabootsing dit veel meer accepteren dan andere methodes: : : Boos! HET IS MAAR NET HOE JE JE PAARD BEHANDELD ALS JE PAARD EEN JU NIET AAN KAN IS ER DUS ECHT IETS GOED MIS. XXX Slapen Slapen

Een join up is nabootsing van afstraffings gedrag in een kudde. Dit word alleen gedaan als het paard zich echt heel erg misdraagt.

MangoXSanne schreef:
Een join up is een nabootsing van de kudde die een nieuw paard leert kennen en dus totaal natuurlijk is Knipoog en waardoor veel vertrouwen word gewonnen, ookwel loswerken en als je weet hoe je een goede JU doet (zonder hulpmiddelen , zweep,stok ander voorwerp Boos! ) zal je paard door de natuurlijke nabootsing dit veel meer accepteren dan andere methodes: : : Boos! HET IS MAAR NET HOE JE JE PAARD BEHANDELD ALS JE PAARD EEN JU NIET AAN KAN IS ER DUS ECHT IETS GOED MIS. XXX Slapen Slapen

Er word geen vertrouwen gewonnen, maar dominantie bevestigd, het is een afstraffing. Paarden worden weer in de groep toegelaten zodra ze zich onderdanig opstellen. Onderdanigheid kan alleen worden afgedwongen door een paard wat al hoger in de rangorde stond vóór de JU. 'Vervelend gedrag' (wat vaak gewoon natuurlijk gedrag of vragen om aandacht is) richting mensen komt voort uit het feit dat de meeste paarden de mensen niet als dominantere levensvorm zien.

MangoXSanne schreef:

Het probleem is dat jij niet de lichaamstaal uitstraalt die paarden naar elkaar uitstralen. Jij kan nooit precies hetzelfde zeggen met je lichaamstaal, omdat jij geen paard bent. Je paard kan je dan dus compleet verkeerd begrijpen. Er is dus ook weinig sprake van natuurlijk, aangezien mensen van nature niet dominanter zijn dan paarden. Jij leeft niet 24 uur per dag met je paard op een steppe oid, waarbij degelijke comminucatie als middel om de groep bijeen te houden noodzakelijk is. Je paard ziet jou als een los onderdeel in zijn leven, niet als deel van zijn kudde

MangoXSanne schreef:

Mijnpaard zou een JU niet aankunnen, omdat ze 1. bijzonder dominant is en dat gedrag van lang niet iedereen zal pikken en 2. omdat ze wel heel erg onzeker is, en heel erg aan mensen hangt. Jij vergeet dat niet ieder paard hetzelfde is, en dat niet ieder paard hetzelfde in zijn leven heeft meegemaakt.

Een JU is een laatste redmiddel, als andere middelen echt niet meer werken. En dan nog alleen uitgevoerd door een expert, die weet wat hij of zij doet, niet door iemand die 1 boek en 1 site heeft gelezen en denkt dat hij of zij er alles vanaf weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:48

MangoXSanne schreef:
je moet niet zo zeuren het gaat toch ook niet over JOU

jij hbe wel een grote B*K voor een nieuwe he ?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:51

Anoniem schreef:
MangoXSanne schreef:
je moet niet zo zeuren het gaat toch ook niet over JOU

jij hbe wel een grote B*K voor een nieuwe he ?

Ach, dit is er weer gewoon zo een die denkt dat ze alles beter weet en compleet beledigd is als blijkt dat ze niet de paardengoeroe van bokt is, dat we niet allemaal uit een ei komen en daarna onder en steen zijn gekropen, wachten totdat zij ons kwam verlossen van alle problemen die we zouden hebben met onze paarden.