Dressuurzadel Op springwedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neff

Re: Dressuurzadel Op springwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:59

Heb wel eens met een dressuurzadel gesprongen (in de M) maar heb daar geen goede herinneringen aan. Mijn zus en ik reden allebei in de M en we hadden 1 springzadel bij de 2 ponies. Omdat wij vlak na elkaar moesten hadden we geen tijd om te wisselen. Omdat het meer tijd kost om goed uit het zadel te komen, ga je eerder naar voren. Halverwege het parcours zette de pony daarom veel te vroeg af en we zijn met zn 2en ondersteboven in de hindernis beland. Met de ambulance ben ik naar het ziekenhuis gebracht. Heb toen mijn ruggewervels zwaar gekneusd gehad (pony mankeerde niets verder, alleen wat kleine wondjes) en kon zes weken niet lopen, daarna heeft het heel lang geduurd voordat ik geen pijn meer had. Daarna altijd nog rugklachten (is inmiddels ruim 12 jaar geleden) Dus heb nooit meer met een dressuurzadel gesprongen en raad het iedereen af die het wel wil gaan doen.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:02

Ik spring soms wel met mn pony, met mn Dressuurzadel.
Ik ben dan wel een Dressuurmens maar een sprongetje op zn tijd vind ik ook wel leuk (en mn pony ook) en voor die 1x springen in de maand (wat niet eens wedstrijd is want ik doe geen wedstrijden springen) ga ik niet helemaal een Springzadel kopen. Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:11

LoveMooniee schreef:
je hoeft helemaal geen 2 zadels te hebben je kan ook gewoon en VZ zadel kopen. dan kan je allebij doen. springen en dressuren, en gaat het niet te koste van je paard op wat voor manier dan ook!

Maar als je een dressuurzadel hebt ga je niet dat zadel inruilen voor een vz omdat je af en toe een beetje springt. Ik wil er even op wijzen dat een keer een ruiterbutsje een paard echt niet zijn rug kost zoals gesteld wordt, wat zouden voltigepaarden dan wel niet moeten. Paarden krijgen last van hun rug door slecht passende zadels, overbelasting door langdurig niet correct rijden van de ruiter en in incidentele gevallen door blessures opgelopen in stal of op wei.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:15

ik snap wel dat het slecht is voor het paard, maar voor die keer dat ze springt hoeft er echt geen nieuw zadel te komen.
daniella, kun je anders misschien geen lenen van iemand op stal?
anders zou ik zeggen, voor die ene keer gewoon doen!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:23

Ik spring met een dressuurzadel, geen enkel punt voor ons. Ik dressuur ook weleens op een springzadel als dat toevallig bij dat paard hoort.

Het risico van zadels lenen is dat je denkt dat het zadel goed past maar het toch eigenlijk niet past en het eindresultaat is een drukking en een week niet rijden. Ik spring al dik 20 jaar meestal met een dressuurzadel en ik heb nooit problemen ondervonden bij mijzelf of het paard.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:34

Het kan wel , maar het is idd geen pretje Lachen

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:08

daniella74 schreef:
LoveMooniee schreef:
je hoeft helemaal geen 2 zadels te hebben je kan ook gewoon en VZ zadel kopen. dan kan je allebij doen. springen en dressuren, en gaat het niet te koste van je paard op wat voor manier dan ook!

Maar als je een dressuurzadel hebt ga je niet dat zadel inruilen voor een vz omdat je af en toe een beetje springt.

Maar als je slechts af en toe een beetje springt, doe je dat waarschijnlijk niet op wedstrijden, waarvoor mijns inziens een wekelijkse springtraining nodig is.

Ik maak ook wel eens een sprongetje op m'n dressuurzadel, gewoon wanneer ik aan het dressuren ben, maar er toevallig hindernissen in de bak staan. Ik kom dan absoluut niet zo goed mee als met m'n springzadel, en als ik een meter moest springen met m'n dressuurzadel lag ik er bij de eerste sprong al af. Maar goed, ook ieder dressuurzadel is weer anders, dus als jij goed mee kan komen op je dressuurzadel, be my guest. Persoonlijk zou ik het niet doen, gewoon omdat je te onstabiel en oncomfortabel zit.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:20

daniella74 schreef:
LoveMooniee schreef:

Maar als je een dressuurzadel hebt ga je niet dat zadel inruilen voor een vz omdat je af en toe een beetje springt. Ik wil er even op wijzen dat een keer een ruiterbutsje een paard echt niet zijn rug kost zoals gesteld wordt, wat zouden voltigepaarden dan wel niet moeten. Paarden krijgen last van hun rug door slecht passende zadels, overbelasting door langdurig niet correct rijden van de ruiter en in incidentele gevallen door blessures opgelopen in stal of op wei.

Maar als je alleen maar afentoe een sprongetje maakt neem ik aan dat je geen B-parcours springt?
En het thuis houdt bij kleine huppetjes van max 80 cm.
Dan is het nog te doen, maar een compleet parcours op een dressuurzadel lijkt me geen goed plan, ook niet voor het paard.
Als je dat wil, moet je imo of een VZ of een springzadel kopen.
Paardrijden komt nu eenmaal veel geld, en wie wil springen moet ook naar zijn paard toe zorgen voor goed materiaal. Ja

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:09

Marliesje schreef:
Maar als je alleen maar afentoe een sprongetje maakt neem ik aan dat je geen B-parcours springt?
Dan is het nog te doen, maar een compleet parcours op een dressuurzadel lijkt me geen goed plan, ook niet voor het paard.
Paardrijden komt nu eenmaal veel geld, en wie wil springen moet ook naar zijn paard toe zorgen voor goed materiaal. Ja

Jij zegt nu eigenlijk dat als je geen bakken geld hebt je dan maar geen paard moet rijden en dat ik slecht voor het paard zorg, lijkt mij niet dat jij daar zo over kan oordelen. Overigens heb ik met dressuurzadel in mijn hoogtijdagen dik 1.30m gesprongen in de wekelijkse springles en ook in oefenparcoursen. Paard heeft er nooit iets aan overgehouden.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:23

Als ik verzoop van het geld dan had ik natuurlijk wel een springzadel gekocht. Maar dat is nou eenmaal niet zo. Vandaag heb ik gesprongen met mn Dressuurzadel. Zoals ik hiervoor al zei: Ik spring hooguit 1x in de maand en niet eens wedstrijden (wil ik later wel gaan doen omdat mn paard het heel leuk vind, maar dan niet hoger dan 50 cm) Maar ik vind een sprongetje wel leuk maar niet te veel en te hoog Nagelbijten / Gniffelen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:29

daniella74 schreef:
Marliesje schreef:

Jij zegt nu eigenlijk dat als je geen bakken geld hebt je dan maar geen paard moet rijden en dat ik slecht voor het paard zorg, lijkt mij niet dat jij daar zo over kan oordelen. Overigens heb ik met dressuurzadel in mijn hoogtijdagen dik 1.30m gesprongen in de wekelijkse springles en ook in oefenparcoursen. Paard heeft er nooit iets aan overgehouden.

Je kunt gerust rijden, maar hou het voor het paard ook prettig, en spring met een dressuurzadel dan niet hoger dan een huppeltje.
Omdat jij het geld niet hebt voor een springzadel (en een 2ehands hoeft echt geen bakken met geld te kosten) moet een paard maar met een niet prettig zadel springen?

Ik zeg echt niet dat je slecht voor je paard zorgt, daar heb ik namelijk geen oog op. Maar ik geloof niet dat het prettig is voor een paard om te springen met een dressuurzadel.
En om die reden zou ik het dus ook niet doen, tenminste niet hoger dan een cm of 80. Lachen

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:03

Lika93 schreef:
Als ik verzoop van het geld dan had ik natuurlijk wel een springzadel gekocht. Maar dat is nou eenmaal niet zo. Vandaag heb ik gesprongen met mn Dressuurzadel. Zoals ik hiervoor al zei: Ik spring hooguit 1x in de maand en niet eens wedstrijden (wil ik later wel gaan doen omdat mn paard het heel leuk vind, maar dan niet hoger dan 50 cm) Maar ik vind een sprongetje wel leuk maar niet te veel en te hoog Nagelbijten / Gniffelen

Kijk, af en toe een sprongetje van 50cm kan geen kwaad.
Maar hier ging het er over als je echt wedstrijden rijdt, waar het dus op 1m of hoger staat!
De meeste mensen hebben ook springles wanneer ze wedstrijden rijden.
En dat betekend dus dat je regelmatig springt.
Dán is het wel vervelend voor een paard. Hij heeft namelijk niet de vrijheid in de sprong die hij met een springzadel heeft.
Het zadel belemmerd hem in de afzet, boven de sprong en in de landing.

Nog een verschil tussen af en toe een sprongetje, of ook echt wedstrijden rijden:
Als je af en toe een sprongetje maakt, maar hoofdzakelijk dressuur rijdt, kan ik begrijpen dat je bij het kopen van een zadel voor een dressuurzadel hebt gekozen.
Echter als je besluit dat je ook springwedstrijden wilt rijden, moet je je ook realiseren welke spullen je daarvoor nodig hebt! Ook zul je daaraan moeten denken bij de aanschaf van een zadel.

Want als je een zadel gaat kopen, bedenk toch wel voor welke doeleinden je een zadel wilt gebruiken?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:08

tot een meter met een dressuurzadel wat springen wil imo prima. Daarboven zal ik het iig niet doen. Als je paard een keer op groot weg vertrekt word je gelanceerd door de lepel of je klapt heel hard op de voorboom.