Wat doen als je paard niet uit de wei wil?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Re: Wat doen als je paard niet uit de wei wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:31

Ik zou helemaal niet achter hem aan blijven gaan.. die is er gek!! Maakt die van mij gewoon een spelletje van..

Als mijn paard zo'n bui heeft. Ga ik lekker met mijn rug naar haar toe staan in de wei.. en doe alsof ik iets heel interessants in mijn hand heb.. Binnen 5 minuten is ze bij me..

Ik heb dat er achter aan gaan ook wel eens geprobeerd.. maar dat koste mij meer energie dan haar!

Je moet het paard overigens naar jou laten komen en jij niet achter het paard aan.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:00

Tendance schreef:
gewoon met je rug naar hem toe op hem afgaan, een paard heeft niet in de gaten dat je dan op hem uit bent...
Ze zien niet super diepte, dus vandaar dat het werkt...
En het werkt ook gewoon iedere keer...

die van mij gaat helemaal door het lint als je dit doet. hij is toen dwars door het draad gegaan. Doet ie ook als je hem opjaagt.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:41

Je kan ook een stroom draadje dat je kan verschuiven zodat je paard in een klein stukje land overblijft en de kans dan niet meer heeft om weg te draven/galloperen... Tong uitsteken

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:33

blijven wegjagen! de eerste (paar) keer kan het ff duren, maar daarna snapt hij het wel en laat t uit zijn koppie om weg te rennen

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:38

Komt me bekend voor. Wat ik doe is het paard jaloers maken. Gewoon de andere paardjes in de wei wat lekkers geven, snoepje, stukje brood, biks ofzo. Binnen de korste keren blijft ze staan en wil ze ook wat lekkers. Geef haar dan eerst wat lekkers, dan de rest nog wat en dan haar weer en dan gaat ze mee. En geef nog iets lekkers als ze dan op de poetsplaats staat.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:55

Tendance schreef:
Mijn paard wil vaak ook niet uit het land, omdat ze weet dat ze dan aan het werk moet. En ze staat natuurlijk liever in het land dan dat ze moet gaan zweten, maar als ik dan met mijn rug naar haar toe op haar af loop, dan krijg ik haar altijd zo te pakken. Zo lang ik maar geen oogcontact heb, want dan is het hommeles

Nee, logisch. Dan ben je een enorme klootzak in de ogen van een paard. Alleen een roofdier loopt met oogcontact en zijn schouder naar zijn prooidier gericht op een beest af. Dus als je zo naar je paard loopt dan denkt dat beest ook van, ´wat een lu.l de behanger ben jij´...

tienus63 schreef:
Als opjagen niet helpt;
een nacht buiten laten staan bij rotweer!
Werkt geheid!!

Ja je paard van je wegsturen in de hoop dat ´ie naar je toekomt Verward
Hoe logisch is dat Vork

AnneMaaike17 schreef:
ik heb ook een pony die wegrent als je hem wilt pakken. Je kan het op verschillende manieren aan pakken.

1. net zolang doorgaan en achter hem aan zitten totdat je hem hebt.
2. je paard nieuwschierig maken door stiekem te gaan doen in het weiland. (helpt bij die van mij)

Inderdaad, een paard wil altidj weten waar zijn leider is en waar die mee bezig is. Hij zal eerder naar ej toekomen als je van hem wegloopt, dan heeft hij tenslotte de ruimte en lijkt het voor hem alsof hij zelf de keuze maakt om naar je toe te komen, dan dat je op hem af loopt.

Axel_Clauw schreef:
1. Rustig je paard benaderen, want als je gaat rennen vind hij het alleen maar leuk en gaat hij ook een stuk harder.
2. Elke keer als je komt naar het land neem je wat lekkers mee.

3. heb je al eens geprobeert gewoon in het land te gaan zitten?
De meeste paarden vinden dat namelijk raar en zouden dan een kijkje nemen en aan je snuffelen, dan geef je hem een appeltje als hij bij je is, pak je hem vast en sta je rustig op en beloon je hem en geef je hem nog wat lekkers.

4. lukt het anders om een ander paard te pakken dat hij dan achter je aan komt omdat je er met een ander paardje 'vandoor' gaat?

Misschien dat dat helpt?

totdat je een keer zonder lekkers komt. Dan heb ej egheid bonje omdat je ej paard teveel verwend hebt. Nee omkopen met voedsel dara ben ik nooit zo´n voorstander van..

Breghje schreef:
Al eens geprobeerd op de Natural Horsemanship/ Freestyle manier? Je paard niet recht van voren benaderen, maar rustig van opzij. Gaat ie ervandoor, wacht totdat ie stilstaat, en jaag hem dan van dat plekje af. Jouw plek is mijn plek principe. Dat doe je elke keer (duurt eerste keer wel lang, dus misschien een paar dagen voor je les mee beginnen) en je negeert je paard daarbij, maak geen oogcontact. Op een gegeven moment erkent hij jou als leider en zal naar je toe komen.

Wat ook wel eens wil werken: paarden zijn van nature nieuwsgierig. Neem iets mee dat knispert, met een snoepje, en ga in de wei niet de aandacht aan je paard maar aan dat knisperdingetje geven. Als je paard komt, zelfs even weglopen. Als hij je dan achterna komt, rustig omdraaien en je paard pakken. Wel meteen belonen!

Deze methoden gebruik ik al jaren en tot nu toe hebben ze bij elk paard gewerkt. Hopelijk ook voor jou!

Klinkt helemaal toppie!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:31

Dat probleem maak ik nou voor t eerst mee. Altijd makkelijk te halen. Helaas is er nu een nieuw ruin bij gekomen, die nogal dominant over mijn merrie is. Eerst liet hij haar niet gaan, maar kon ik haar gewoon meenemen. Nu trekt zij zich steeds los. Oplossing die ik hoor is een hengstenketting gebruiken. Maar ik weet niet of dat wel een juiste manier is. Vannacht slaapt ze buiten..

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:56

Op de grond zitten in het midden en niet reageren en voora;l niet hem aan kijken en dan komt die waarschijnlijk van zelf naar je toe Knipoog