in winter naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Re: in winter naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:23

Die van mij staan in de winter altijd wel een uurtje buiten. Zoveel mogelijk, maar als het echt te blubberig wordt wat korter..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:26

Ook hier staan ze 24/7 buiten met de beschikking van een stal (waar ze dus nooit in staan Haha! )

Mikky7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:27

Onze paarden gaan altijd naar buiten, dus ook in de winter. Ze vinden het heerlijk en de buitenlucht is goed voor zo'n dier en ze doen meer weerstand op. Net als bij timokyana kunnen ze naar binnen, maar willen ze dat niet eens. Maar dit is mijn mening, ik heb het gezien in onze paarden. Het ligt er ook aan of het paard graag buiten is denk ik.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:49

De paarden kunnen echt wel naar buiten in de winter.
Misschien wel handig als ze een schuilstal hebben voor eventueel buien. En zorgen dat het niet te modderig wordt waar ze staan.

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:06

mijn paarden haflinger en arabier staan ook zwinters gewoon de hele dag buiten ( arabier doe ik wel een warme deken om).
En er is echt niet zieligs aan hoor... vind het zieliger om ze de hele dag binnen te laten staan.
Als het erg koud is bijvoorbeelt al het gaat sneeuwen gaan mijn paarden altijd hard rond rennen en gekke sprongen maken ( denk om zich warm te houden)Maar ze staan niet ongelukig in een hoekje te wachten tot ik ze binnen kom halen.

Als je nu naar een nieuw stal verhuis en hij gaat de hele zomer lekker het land op en als het kouder word laat je hem gewoon staan went hij er goed aan en ontwikelt hij ook zijn vacht optimaal.
Lijkt mij niet verstandig om een stal paard midde in de winter in 1 keer buiten te zetten de hele dag.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:50

mijn paard staat in de zomer EN in de winter de hele dag buiten, ze gaan s'ochtends om 9 uur naar buiten, en om 6 uur naar binnen...
paarden kunnen tot -10 naar buiten Knipoog

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:16

Mijn paard kan in de winter wel minder naar buiten, omdat dan de weides kapot gaan en er is (nog) geen paddock.

Toch zet ik hem zelf wel elke dag minimaal 2 of 3 uur buiten. Gewoon in zn uppie, dan gaat hij ook niet gek doen of spelen met anderen en vertrapt de wei zo ook minder.

24 uur op stal vind ik dus echt helemaal niets

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:31

Waar mijn vzpony's staan gaan ze ook 's winters naar buiten maar dan in de paddock (alleen 's zomers in de wei). Dan staan ze gewoon een uur of 3 in de paddocks overdag. Al zijn ze geschoren, gewoon onder een (paar) dekens naar buiten, veel beter dan heel de dag op stal staan.
Het kan makkelijk, ze zijn vaak zelfs wat frisser als ze buiten hebben gestaan en zo kunnen ze een beetje rennen en spelen. Dus het is juist goed voor ze, tegen de kou kunnen ze echt wel. 's Nachts buiten in de winter heb ik geen ervaring mee, maar dat lijkt me idd wel koud maar je hebt paarden die wel buiten staan 's nachts.
Schuilstal lijkt me ook goed, en als je wilt gewoon goed je paard inpakken maar voor de paarden zelf maakt het weinig uit denk ik, maar als ze geschoren zijn zou ik ze niet 's nachts buiten laten staan in de winter.

Sausja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 07:22

Zolang de wei geen modderpoel is probeer ik ze zoveel mogelijk naar buiten te doen en anders moeten ze maar even de benen strekken in de buitenbak!

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:47

Yep, mijn pony staat in de winter ook gewoon de hele dag buiten Ja Soms een keertje korter als het echt slecht weer is, maar ze komt er elke dag uit. En ze vindt het heerlijk Haha!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:49

Die van mij gaan elke dag, of het moet hagelen of onweren (daar hebben ze een hekel aan) zowiezo 4 uur naar buiten in de winter. Ik rij wedstrijden en ze krijgt dan gewoon een dikke waterdichte winterdeken op. De frissigheid is er dan juist af als ze naar buiten kunnen en ze kunnen de spieren ook even los maken.

cartoucheL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:02

Lekker naar buiten doen in de winter hoor! In Canada heb je ontzettend veel paarden ranches, daar kunnen ze zowel binnen als buiten lopen en is het in de winter -20 graden en soms zelfs -40 en gaan ze gewoon uit zichzelf ff lekker naar buiten. Daar krijgen ze niks van hoor van kou!

die van mij gaat ook naar buiten als het weer het toelaat. De wei moet wel droog zijn en het moet niet te hard vriezen, anders gaan z'n benen eraan.

groetjes

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:26

Als ik dit zo lees heb ik een stel watjes!! Haha!

Mijn paarden staan al te bibberen bij het hek als het even regent (ik zal ze wel te goed poetsen!) en als het s'winters modderig is bij de ingangen is het helemaal drama!
Eerder hadden wij de paarden in pension, maar tegenwoordig hebben we zelf een pensionstal, toen we net begonnen wilde ik de paarden s'winters ook buiten doen, maar toen er eenmaal wat plassen kwamen te staan, stond ik elke dag te duwen en te trekken om ze de wei in te krijgen... Vreselijk!!

Had je er 1 paard in, wilde ik er een tweede bij zetten, die wilde er niet in, andere paard probeerde over mij heen te denderen om terug naar stal te gaan, ik telkens mijn arm half uit de kom, platte tenen van alle paarden die er op stonden te dansen en toen hebben we maar een overdekte trainingsmolen neergezet, ideaal, de paarden gaan er op een drafje in als het regent en lopen dan echt te kijken van; hè hè, loop ik weer lekker droog!

Met de paddocks zelfde verhaal, zo snel het een beetje modderig is willen mijn paarden er niet in, de jonge dieren moeten dan toch maar, die duwen we er met z'n tweën in... Eentje trekken en één duwen en dan opletten dat je in een plasje gaat staan omdat ze anders op hetzelfde stukje proberen te springen als waar ik sta...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:32

Dan heb jij idd watjes Lachen Clown

Die van mij willen met regen wel eerder naar binnen dan anders, dat wel
Maar ze willen smorgens gewoon naar buiten en komen echt niet na een uur al bij de poort
Ze komen wel eerder bij de poort dan met mooi weer. Of ik kan beter zeggen nu komen ze niet, nu moet ik ze roepen Tong uitsteken

Om kou geven ze niks, om natte voete ook niet, ze lopen wel om de plas heen als het kan, maar daar blijft het bij

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:15

Ik ben ook voorstander van zoveel mogelijk het paard buiten te laten lopen. Kan best hoor, (de meeste) paarden kunnen veel beter tegen regen en kou dan wij mensen denken.
Lady loop het hele jaar door - zonder deken - 24/7 buiten. Er is een schuilstal in haar wei, maar daar staat ze amper in Vork Bovendien is ze al die jaren dat we haar hebben kerngezond *even afkloppen Knipoog *.
Als je je paard na de zomer gewoon buiten laat staan zal ze - als het goed is - vanzelf wel wennen aan het steeds wat koudere weer en kan ze zonder problemen buiten blijven het 's winters. Lachen

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:25

Ik wil me paarden het liefst ook in de winter dag en nacht buiten maar helaas kan dat niet altijd omdat ik op dit moment nog op pensionstal sta waar regels zijn. Ik scheer mijn paarden niet dus 's winters komen ze lekker dicht in hun vacht en koud?? nee in de natuur staan ze toch ook altijd buiten...

irisiloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:30

Mijn shet staat dag en nacht buiten.
Als ze het koud hebben maken ze vanzelf wel haar aan.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:34

Mijn paard gaat in de winter ook gewoon naar buiten. Niet dag en nacht zoals in de zomer maar wel gewoon van een uur of 8.00 tot 16.00
Ik wil komende winter voor het eerst dekenloos gaan proberen, ik heb de afgelopen 2 winters afgebouwd van 600-700gr aan dekens naar 150gr dus ik ben beniewd.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:35

Het liefst hou ik mijn pony's de hele winter buiten, maar helaas is dat niet mogelijk. Dus gaan ze zodra het licht word totdat het zowat donker is naar buiten. Ik zou ze het liefst 24/7 buiten laten in de winter, maar de ene staat op een pensionstal en daar kan het gewoon niet Scheve mond en de andere 2 die denken serieus dat ze smelten buiten Clown

In de natuur staan paarden ook altijd buiten en daarvoor hebben ze een wintervacht uitgevonden, dus TS je paard krijgt het niet koud in de winter. Tenzij je hem scheert en een te dunne deken oplegt of helemaal geen deken natuurlijk Knipoog

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:49

je kan ze best buiten zetten aleen je moet uit kijken dt het niet te glad is buiten Tong uitsteken

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:51

Alles staat hier 24/7 buiten.. Als het in de winter heel nat of koud is gaan ze snachts binnen..
Savonds 9 uur gaan ze op stal en sochtends half 8 staan ze weer buiten Lachen

rockoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:18

ik verzorg een fries en er staat ook een shire op stal bij ons.
liever hebben wij ook dat ze buiten kunnen staan.
ze staan dan wel eens in de paddock maar ze mogen niet op het land dan is het land heel slecht. het is polder grond duss jaa..
maar de paarden kunnen er zeker tegen, die van ons vinden het ook lekker hoor!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:17

Die van mij staan dag en nacht buiten in de winter. Ze hebben een schuilstal maar daar staan ze bijna alleen met de hitte in en soms tijdens een bui regen, maar lang niet altijd. Moet er wel bij zeggen dat die van mij het gewend zijn, want ik heb Amber en grietje van jongs af aan altijd buiten staan. Hans was vorig jaar wel ziek, ik had hem toen net van de markt af en hij had dus een griepje opgelopen, dus hij heeft wel binnen gestaan, maar laatse winter ging alles goed met hem

Vorig jaar tijdens de sneeuw
http://pic80.picturetrail.com/VOL947/39 ... 551766.jpg
dit jaar:
http://album.zoom.nl/user/14219/images/ ... FKM1KI.jpg

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:48

bij extreem nattigheid staan mijn paarden in de winter minder lang buiten maar is het droog weer dan staan zij normaalgesproken van 7 tot tegen de avond buiten.

Sire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:00

rockoo schreef:
ik verzorg een fries en er staat ook een shire op stal bij ons.
liever hebben wij ook dat ze buiten kunnen staan.
ze staan dan wel eens in de paddock maar ze mogen niet op het land dan is het land heel slecht. het is polder grond duss jaa..
maar de paarden kunnen er zeker tegen, die van ons vinden het ook lekker hoor!

Ik wil zeker dat mijn shire naar buiten kan 's winters!
helaas idd is het land te slecht en kan dat niet..
dan maar de paddock als die niet al te nat zijn want dan krijgt hij weer mok..