Juryleden: Hoeveel passen achterwaarts in de L2?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Juryleden: Hoeveel passen achterwaarts in de L2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:12

Precies, Karin, hier dezelfde mening Lachen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:46

Achja, zolang ik mijn 7'vens hiervoor blijf rijden hou ik het maar op 2/3 Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:48

KarinvdM schreef:
Ik wil ook duidelijk zien dat een paard echt stil wil blijven staan, 1 seconde vind ik daarin ook weinig.
Ik tel zelf meestal ongeveer 3 seconden door in mezelf 21-22-23 te zeggen.

ik neem aan dat je bedoelt voor het achterwaarts gaan en niet erna zoals iemand hierboven zegt? Na het achterwaarts hoor je niet stil te staan, maar vloeiend en rustig weer aan te tappen/draven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:55

Diegene was ik en ik bedoel niet op je gemak stil te gaan staan weer na je achterwaarts. Maar je paard even zijn been neer te laten zetten, en niet zoals je zo vaak ziet, al wegrijden als je paard nog achterwaarts gaat, dat is pas een oefening in de Z2

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:00

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Dit staat er in het reglement, en ik zie geen onderscheid tussen L en Z. Ook in het Z laat ik mijn paard zijn pas afmaken voor ik aandraaf. Anders telt die ook niet als laatste pas, voor zover ik weet.

Artikel 110 - Het achterwaarts gaan
Het achterwaarts gaan is een diagonale achterwaarts stappende beweging, waarbij de benen als diagonale paren worden opgelicht en neergezet. De voeten moeten duidelijk opgetild worden en het achterwaarts hoort recht te zijn. Het paard blijft steeds nageeflijk: in de voorbereiding, bij het halthouden, bij het achterwaarts treden zelf en bij het vloeiend weer voorwaarts gaan na het achterwaarts. De totale indruk van het achterwaarts gaan wordt gevormd door de basis van het ‘scala van de africhting’, waarbij takt, ontspanning, aanleuning, de impuls bij het met voorwaartse drang actief achterwaarts treden, het recht blijven en voor zover van toepassing de verzameling de criteria zijn.
Het halthouden wordt actief ingeleid voor het achterwaarts gaan. Dan is het paard klaar om voorwaarts of achterwaarts te gaan zodra de ruiter dat vraagt. De eerste pas achterwaarts dient meteen een ruime, diagonale pas naar achter te zijn. Bij het aangaan van de stap, draf of galop volgend op het achterwaarts gaan, gaat het paard onmiddellijk zonder halt te houden of een tussenpas te maken in deze gang over.
In de L-klasse wordt het niet als fout gerekend als het paard even aarzelt alvorens achterwaarts te gaan.

Alleen de laatste vetgedrukte opmerking vind ik vreemd. Je moet dahct ik in het L een progressieve overgang rijden, en dus door de stap aandraven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:05

Nee okee, we bedoelen gewoon hetzelfde, maar ik zie heel veel mensen die die laatste pas niet af laten maken en dus tijdens het achterwaarts in principe alweer wegdraven.

Maar pas in het Z wordt gevraagd om: 4 passen achterwaarts en onmiddelijk voorwaarts in verzamelde draf.

Daar wordt er echt de nadruk op gelegd. Ik doe namelijk na het achterwaarts altijd 1/2 tot 1 seconden stilstaan en dan wegrijden. Heb er altijd 8en voor, als ik het namelijk niet doe komt het te gehaast over, was het commentaar Knipoog

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 10:06

maar moet je in de L dan wel een extra stap pasje tussen door hebben?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:07

In de L moet je progressieve overgangen maken dus je mag, lijkt mij, 1/2 passen stap voor het aandraven.

Dat was namelijk wat Lielle ook zo gek vond staan in eht reglement

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 10:22

ok Lachen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:35

Lielle schreef:
KarinvdM schreef:
Ik wil ook duidelijk zien dat een paard echt stil wil blijven staan, 1 seconde vind ik daarin ook weinig.

ik neem aan dat je bedoelt voor het achterwaarts gaan en niet erna zoals iemand hierboven zegt? Na het achterwaarts hoor je niet stil te staan, maar vloeiend en rustig weer aan te tappen/draven.

Dat lijkt me logisch...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:36

Klinkt misschien logisch, maar helaas zie je maar al te vaak dat ruiters amper stil staan en direct achterwaarts gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:37

Mij ook, maar zie de discussie hiervoor Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:45

Ik bedoel dat het me logisch lijkt dat ik het heb over halthouden voor het achterwaarts gaan.

Cinzano schreef:
Klinkt misschien logisch, maar helaas zie je maar al te vaak dat ruiters amper stil staan en direct achterwaarts gaan.

Daar heb ik het in mijn post toch ook over??

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:47

Klopt Ja
Ik zeg alleen maar dat het voor ons wellicht logisch klinkt, maar het in de praktijk (voor het gros) dus niet logisch is

Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:48

Even stil staan voor het achterwaarts gaan staat ook niet meer in de proeven omschreven. Je hoeft dus niet enkele seconde stil te staan. Maar het lijkt me wel logisch om niet direct na het halthouden het aw in te zetten. Dan komt het geheel erg gehaast (en wellicht rommelig) over. Als je vanuit de rust hh/aw inzet, dan bijf je automatisch even stil staan (1/2 sec, misschien wel langer die tijd nodig hebt om je paard voor te bereiden) voordat je achterwaarts gaat.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:26

Ik doe er zelf meestal 4 of meer. Ik vind altijd dat je met oefeningen als wijken ( 5 tot 10 meter deed ik altijd 10 in de L1) , enkele passen middendraf, stap, galop moet laten zien dat je klaar bent voor de hogere klasse. Dus ik doe het altijd zo veel als mogelijk en ik heb nog nooit een onvoldoende gescoord omdat het 'too much' zou zijn Haha! Gewoon meenemen die oefeningen en beperk je niet alleen tot de oefeningen die in je klasse gevraagd worden Haha!

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:14

Er zouden maar enkele passen middendraf gevraagd worden, die doet hij goed en je komt halverwege de diagonaal een aantal "hobbels" oid tegen en verpest je je hele middendraf dat zou toch zonde zijn!! Of je paard valt de laatste 2 meter over zijn buitenschouder bij het wijken, waarom dan die 10 meter, als je mag kiezen.

Zou als het paard het achterwaarts niet goed beheerst niet teveel passen achterwaarts doen, als hij het wel goed doet kan je altijd meer passen doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:01

Maar als er enkele passen achterwaarts staat en je dus letterlijk 2 passen achterwaarts gaat, wat naar mijn idee te weinig is. Ik reed er voorheen altijd 4/5 en ging weer rustig weg naar voren eerst stap dan netjes aandraven. Was nog wel met de oude proeven.

Maar als je dus met aw 2 passen doet, zou je in de B ook middendraf maar 2 passen moeten doen. Daar staat ook, enkele passen middendraf. Vind dat er bij enkele gewoon 4/5 passen hoort en bij paar passen 2.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:51

MyWishMax schreef:
Ik deed altijd, halthouden ongeveer 4 seconden, dan 4/5 passen achterwaarts, weer halthouden en wegrijden.

Ook niet te snel wegrijden na je achterwaarts, dat ziet er ook zo gehaast uit

er staat toch voorwaardts in arbeidsdraf, moet je dus niet eerst stil gaan staan toch?
Ik heb trouwens geleerd meteen na het achterwaardts naar voren te gaan stap/draf.
Niet eerst te wachten. Ik doe 4 a 5 passen achterwaardts

mellenoska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:46

KarinvdM schreef:
VValar schreef:
Enkele passen zijn er twee, je hoeft er dus ook niet meer te doen. Ik zou er dus geen 4 passen aw van maken.

Nee, een paar passen zijn 2.
Ik vind 2 passen ook te weinig, mininaal 3-4.

op de bijscholing is ons anders wel geleerd dat juist die 4 seceonden geschrapt zijn omdat het halthouden vaak (vooral in de lagere klassen) te lang was om nog een goede achterwaarts te kunnen laten zien.
maar 1 seconde of nog korter is inderdaad wat te weinig.
Het aantal passen maakt mij niet zoveel uit als het maar netjes recht achterwaarts word gegaan en de benen als diagonale paren worden opgetild en neergezet. en of het er dan 3 of 5 zijn maakt me niet zoveel uit. 2 is wat magertjes omdat je dan niet zo heel goed kan zien of het wel netjes diagonaal blijft.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:46

Ik zet mijn paard eerst een paar tellen echt stil en ga vervolgens 5 passen achterwaarts en stap/draaf dan weg, naar gelang wat wordt gevraagt. Krijg hier bijna altijd een 7 of 8 voor.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:50

Ik doe zelf ook eltijd een pas of 4 achterwaarts.
Maar ik heb op de jurycursus moeten voorrijden, en daar werd erop gehamerd dat enkele 2 of meer was, dus voor twee goede passen moesten de cursisten hetzelfde punt geven als voor 4 of 5 passen van dezelfde kwaliteit.

Er worden immers enkele gevraagd, als het er meer moeten zijn had er wel 4 à 5 passen gestaan. (deze laatste zin werd daar niet gezegd hoor)

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:37

toen ik L2 reed zorgde ik ervoor dat ik 3-5 passen achterwaarts reed. Heb wel 1 x gehad dat m'n toenmalige pony heel mooi achterwaarts ging...alleen niet zo snel meer vooruit, waardoor ik wel 8 passen terug hebt gezet, keurig recht en in takt, kreeg ik er ook een mooie 8 voor Haha!

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:46

ongeveer 4 passen, en dan wel recht..