Jong paard wil niet in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coliena

Re: Jong paard wil niet in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 11:41

Dag allemaal. Graag wilde ik nog eens een update geven over hoe het nu gaat met het paardje...

Haar eigenaresse heeft haar tijdens haar examens een maand met rust gelaten, maar is dan terug overijverig beginnen werken met haar. Lees: elke dag uithalen, hetjes opzetten, borstelen, hoofdstel, enzovoort. Ik had haar gewaarschuwd dat te veel werken met een jong paard een slecht idee was, maar tja, ze is en blijft een puber natuurlijk. Ik vroeg haar geregeld hoe het ging en telkens vertelde ze me dat alles perfect ging en ze heel braaf was. Tot ze een 1,5 week geleden naar mij kwam om te vragen of ik haar eens kon helpen...

Echt, ik wist niet wat ik zag. Ik zag een heel onrustig paard dat constant rondjes liep te lopen. Ze liet zich ook helemaal niet meer aanraken onder de schouder of knie. En het gedrag dat ze toen vertoonde,was pure dominantie! Ze draaide zich razendsnel om, zodat ze met haar borst vlak voor je stond en begon toen boven je hoofd te steigeren en naar je hoofd te kappen. Ongelooflijk! Ze had zich de volledige leiderspositie toegekend boven dat meisje. En er was geen spoortje angst te bekennen, ze was gewoon niet akkoord en elke keer dat er iets gebeurde wat ze niet leuk vond (lees: hoeven uitkrabben of benen borstelen) stond ze op haar achterbenen. Raakte je haar achterbenen aan, dan sloeg ze gericht naar je. Ik heb veel ervaring met paarden, maar dit vond ik toch te ver gaan. Het was overduidelijk koppigheid en dominantie tegenover haar baasje. Ik heb ze toen even overgenomen, maar ze bleef koppig steigeren en slaan. Ik heb toen samengezeten met dat meisje en haar ouders, die ook geen idee hadden dat het zo uit de hand was gelopen, dat ik ze drie weken zou trainen (met hulp van haar baasje die er ondertussen al huilend bijzat omdat ze het niet meer zag zitten) en als er geen verbetering zou optreden dat we ze zouden wegbrengen naar een professioneel iemand om de verhoudingen weer te verbeteren.

Ik heb ze dan als eerste van het krachtvoer afgehaald, ze krijgt enkel nog wortelen en brood en ik ben begonnen met ze wat te laten werken aan de longe. Voor ik heel bokt over me heen krijg, ik weet dat het niet aan te raden is met een jong paard aan de longe te werken, maar dit paard was gevaarlijk. Zelfs met een maand in het land te lopen, in de kudde, was het gedrag enkel maar erger geworden. Ze is de laagste in rangorde bij de paarden, maar zet zich ogenblikkelijk boven de mens. Dit is natuurlijk een probleem dat door dit meisje gecreëerd is, waar ik ze ook voor gewaarschuwd had. In ieder geval, ze gaat nu drie weken aan een stuk een dag werken aan de longe (maximum 10 minuten) en daarna een dag rust op het land. Bovendien is ze bijna drie, dus ik vind dat ze dit zeker al aan kan. Na die drie weken gaat ze, mits ze goed gedrag vertoont, terug op de weide zonder te werken, tot volgend jaar en wordt ze dan opgeleerd.

Nu zijn we dus 1,5 weken verder en je kunt niet geloven welke ommekeer ze gemaakt heeft. Ze is van een lastig, tegendraads paard veranderd in een aangenaam en werkwillig paardje... Eerst heb ik ze twee dagen gelongeerd (met rustdag tussen), zonder ze aan te raken. De volgende keren heb ik ze na het longeren uitgebreid gekrabd en geborsteld, wat ze zalig vond na het werken. Nu kan ik ze voor het werken borstelen en haar hoeven uitkrabben zonder één enkel probleem! Ze loopt aan de longe of ze nooit anders heeft gedaan en ze geniet er van. Na het werken laat ik ze ook wat grondwerk doen met haar bazinnetje. Volgen, halthouden, draaien, naar haar toekomen, enz. Het is een groot verschil. Hoewel ik nog steeds merk dat ze bij mij achter mij loopt en bij haar baasje voor haar. En gisteren kwam de grote doorbraak! Toen is ze voor het eerst sinds maanden braaf achter mij aan in haar stal gelopen, zonder enig protest.

Ik wilde dit verhaal heel graag plaatsen, omdat anderen er misschien wel iets aan kunnen hebben. Momenteel ziet het er dus heel goed uit voor dit paardje en mag ze binnen twee weken gewoon terug op het land om rustig verder groot te worden tot volgend jaar...

Bedankt voor al jullie advies!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:50

nog succes verdre en fijn dat nu weer beter gaat. ik heb er ook zo eentje gehad, maar nu kan ik er ook alles mee. was ook dominantie probleem en angst

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:27

mooi dat het nu opknapt. het is duidelijk dat het paardje jou graag volgt, wat aangeeft dat je in haar ogen betrouwbaar genoeg bent óm te volgen. het meisje zal dat ook moeten leren, zodat het paard zélf de keuze maakt haar te volgen, en zodat het meisje het paard genoeg van die zekerheid geeft om het ook zo te houden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:08

Tof dat je een update hebt geplaatst!! Sluit me qua reactie aan bij merrieveulen. Ja

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 09:32

Bedankt voor de leuke reacties. Ondertussen blijft ze maar vorderingen maken. Ze loopt overal achter mij als een hondje. Het is best een leuk paardje, maar met elke oefening moet ik haar uitnodigen om iets te doen. Dwingen werkt echt niet. Ik moet geduldig wachtig aan de lange longe, tot ze vanzelf bij mij komt staan en blijft staan. Als ze beslist heeft dat iets veilig is, dan is ze ook wel overtuigd, maar het blijft heel voorzichtig werken met haar en je mag op geen enkel moment aan de longe trekken om ze dichter te krijgen, anders is het terug van voor af aan. Nu werk ik bijna twee weken met haar en ze kent me al. Ze komt vanuit de weide naar me toe. Nu deed ze dat vroeger ook al, maar ze doet het precies met een andere overtuiging.

Het is wel ergens heel erg jammer voor dat meisje, zij is er al maanden mee bezig, ze wilde zo graag een goede band met haar, maar als we samen in de piste staan, dan komt ze rechtstreeks naar mij en volgt ze mij. Als zij er mee bezig is, dan houdt ze mij toch steeds vanuit haar ooghoeken in de gaten. Nu ja, haar moeder zegt dat ik me daar niet schuldig over moet voelen en dat dat meisje nu moet leren dat ze het nog niet alleen kan en dat het nog een paar jaartjes zal duren voor ze voldoende ervaring heeft om een jong paard volledig te leren...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:40

Ik denk eerlijk gezegd dat deze 2 pubers allebei aan het uitzoeken zijn wie nou de baas is, en de merrie had gewonnen, waarschijnlijk omdat het meisje niet wist hoe hiermee om te gaan..

Bibiche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:26

Mijn pony wou toen hij 2 jaar was nooit terug de wei in..
Puur eigenwijsheid, hij wil gewoon lkkr uit zijn weitje blijven en aandacht krijgen!
Ik heb het opgelost door gewoon in iedergeval niet op te geven, menselijk te blijven.
Ik had het zelf ALLES geprobeerd,

sommige mensen vinde me een dierebeul omdat ik het heb opgelost op de volgende manier, ik vond het inderdaad ook niet prettig maar wat moet je anders?
Wij gingen met zn 3e aan het halster touw hangen, dat trekt natuurlijk enorm achter zijn oren en uiteindelijk geeft hij het wel op..
mijn pony teminsten!
dat hadden wij 3x moeten doen en nu heb ik het nooit meer gehad!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:32

aparte manier van een paard trainen, bibiche. gelukkig pakt de TS het anders aan... zoals gezegd: zet de vraag op, en wacht.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:20

Bibiche_ schreef:
Mijn pony wou toen hij 2 jaar was nooit terug de wei in..
Puur eigenwijsheid, hij wil gewoon lkkr uit zijn weitje blijven en aandacht krijgen!
Ik heb het opgelost door gewoon in iedergeval niet op te geven, menselijk te blijven.
Ik had het zelf ALLES geprobeerd,

sommige mensen vinde me een dierebeul omdat ik het heb opgelost op de volgende manier, ik vond het inderdaad ook niet prettig maar wat moet je anders?
Wij gingen met zn 3e aan het halster touw hangen, dat trekt natuurlijk enorm achter zijn oren en uiteindelijk geeft hij het wel op..
mijn pony teminsten!
dat hadden wij 3x moeten doen en nu heb ik het nooit meer gehad!

Wat moet je anders....? Lees de berichten van TS nog eens zou ik zeggen Knipoog
Sorry, ik vind jouw verhaal geen voorbeeld om te volgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:39

zowiezo lekker, om met zijn drieën aan een touw te hangen bij een tweejarige, waarbij de atlas (hoogste nekwervel) nog zeker vier jaar moet hebben om uit te groeien... echt een superbasis!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:54

merrieveulen schreef:
zowiezo lekker, om met zijn drieën aan een touw te hangen bij een tweejarige, waarbij de atlas (hoogste nekwervel) nog zeker vier jaar moet hebben om uit te groeien... echt een superbasis!

Waarom moet dat nou weer??
Een paard kan heus wel een stootje hebben hoor..
Of zijn jou paarden van porselein?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 23:00

dat praat deze handelswijze imo niet goed. mijn paard heeft erge last van zijn nek gehad na aan een touw gehangen te hebben, dus ik weet wel wat het kan veroorzaken ja. met zijn drieën aan een touw hangen is toch geen manier om een paard te trainen? bovendien wordt de kwetsbaarheid van de nek bij jonge dieren kennelijk toch al gauw onderschat.