Boomstronken enorm eng?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: Boomstronken enorm eng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 08:15

Neon schreef:
en vooral niet als een bezeten puppie naar de boomstronk kijken alsof het je ieder moment koekjes kan geven...

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:06

VeerenAshley schreef:
Neon schreef:
En nu serieus Tong uitsteken let erop dat jij niets veranderd zodra jij de boomstronk ziet... niet opeens je teugels op maat gaan maken, niet je knieen opeens gaan klemmen, niet je adem inhouden en vooral niet als een bezeten puppie naar de boomstronk kijken alsof het je ieder moment koekjes kan geven...

Met alle voorgaande veranderingen in jouw houding vertel je je paard alleen maar dat er iets intens engs staat te gebeuren, (en vaak vertel je het hem al voordat hij het zelf gespot heeft)

laat het paard eens rustig ruiken en kijken naar die boomstronk... net zolang dat ze er volkomen rustig naast staat. Dit een paar keer achter elkaar volhouden, en pas weg gaan zodra je paard rustig is...
Uiteindelijk gaat ze wel snappen dat het verhaal van de paarden etende boomstronken een sprookje is en de rest van haar leven bestaat de boomstronk niet meer... jij wilt er langs en je paard kijkt ernaar... overdreven stelling naar de andere kant nemen.. er langs laten gaan en verder volkomen negeren...

Helaas werkt deze methode niet altijd: meestal heb ik niet eens in de gaten waarom mijn pony ineens een noodsprong opzij maakt of vol in de remmen gaat, en pas achteraf zie ik die doodenge boomstronk. En ze heeft altijd uitgebreid mogen kijken naar enge dingen of en aan ruiken (of eten!), maar ja, de ene boomstronk is de andere niet en de ene dag is de andere niet...

Inderdaad Lachen
Ik zit ook niet op het paard in de verte te turen van: oh jee, een boomstronk.. Help?!

Maar ik rij dus gewoon en ik ben eens gaan opletten als ze geschrokken was (dus dan achterom kijken) en dan lag er altijd wel zoiets, dus ja... Maar voor de rest geef ik eigenlijk geen aandacht aan.

Gek vind ik dan wel dat boomstammen die volgens mij al jaren op dezelfde plaats in het bos liggen nog altijd eng zijn, maar een verse bos takken langs de weg van iemands tuin ofzo (groot genoeg voor een serieuze tijger) is allemaal niet eng. Bestaan er geen wegkabouters? Vork

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:29

[***] schreef:
Gek vind ik dan wel dat boomstammen die volgens mij al jaren op dezelfde plaats in het bos liggen nog altijd eng zijn, maar een verse bos takken langs de weg van iemands tuin ofzo (groot genoeg voor een serieuze tijger) is allemaal niet eng. Bestaan er geen wegkabouters? Vork

Hihi, ik zou als paard juist bang zijn voor de tuinkbouters die in die bos takken kunnen zitten, samen met hun plastic kruiwagentje!

Wat even idioot is: jaren lang langs dezelfde boomstronk lopen zonder er ook maar een seconde aandacht aan te schenken, en dan opeens heel erg te schrikken, en dat een paar weken vol te houden om vervolgens weer heel relaxt erlangs te lopen. Nou ja, er zal dan vast wel iets zitten (een killer-konijntje bv.) of een vreemd geurtje hangen.
Maar toch krijg ik bij mijn pony ergens het gevoel dat het een excuus is om gek te doen: ze gaat er dan altijd met zo'n grote boog omheen en als ze er voorbij is, sprint ze heel hard weg, met gek gehuppel en al. Natuurlijk is dat dan mijn fout, want ik heb het haar toegestaan en aangezien ze graag loopt, doet ze het steeds weer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:40

VeerenAshley schreef:
[***] schreef:

Hihi, ik zou als paard juist bang zijn voor de tuinkbouters die in die bos takken kunnen zitten, samen met hun plastic kruiwagentje!

Wat even idioot is: jaren lang langs dezelfde boomstronk lopen zonder er ook maar een seconde aandacht aan te schenken, en dan opeens heel erg te schrikken, en dat een paar weken vol te houden om vervolgens weer heel relaxt erlangs te lopen. Nou ja, er zal dan vast wel iets zitten (een killer-konijntje bv.) of een vreemd geurtje hangen.
Maar toch krijg ik bij mijn pony ergens het gevoel dat het een excuus is om gek te doen: ze gaat er dan altijd met zo'n grote boog omheen en als ze er voorbij is, sprint ze heel hard weg, met gek gehuppel en al. Natuurlijk is dat dan mijn fout, want ik heb het haar toegestaan en aangezien ze graag loopt, doet ze het steeds weer.

Ik ben er maar mee opgehouden te proberen te snappen waarom ze ergens wel of niet van schrikken. Vroeger kon ik zeggen dat het de hormonen waren, nu heb ik twee ruinen, dat wordt een stuk lastiger.....
Schrikken is niet zo'n punt, maar Morris zette het dan ook gelijk op een lopen; 0-100km/h in twee galopsprongen. Nou dan blijf je achter hoor; en het zwiepen van de staart tegen het draad van de paddock was voldoende om op de vlucht te slaan. Hij is ondertussen zover dat ie schrikt, kijkt en dan tot de ontdekking komt dat er niks is Haha! en dus ook geen reden om weg te lopen.
Zijn angst is nu nieuwsgierigheid. Dingen waar ie vroeger voor op de loop ging, zijn nu aanleiding om eens heel voorzichtig te gaan kijken om te zien of het wel de moeite is om voor op de loop te gaan. Hij leert het aardig...........

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:54

Dat klinkt als Cob-achtig gedrag: eerst van alles schrikken, en vervolgens eigenlijk heel erg nieuwsgierig zijn. Best grappig, als ze dat eerste stadium eenmaal voorbij zijn! Die gekke van mij die kan tegelijk bang zijn van iets, maar er toch uit zichzelf op aflopen, terwijl ze dat van mij niet hoeft. Wel helemaal gespannen, maar toch ook dapper en met zo'n hoofd met grote bange ogen maar tegelijk met zo'n blik van: "ik doe het wel, want ik ben een stoere merrie, volg mij maar, jullie mietjes" (als er meer paarden mee zijn). Paarden zijn toch vaak zo leuk!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:15

VeerenAshley schreef:
Dat klinkt als Cob-achtig gedrag: eerst van alles schrikken, en vervolgens eigenlijk heel erg nieuwsgierig zijn. Best grappig, als ze dat eerste stadium eenmaal voorbij zijn! Die gekke van mij die kan tegelijk bang zijn van iets, maar er toch uit zichzelf op aflopen, terwijl ze dat van mij niet hoeft. Wel helemaal gespannen, maar toch ook dapper en met zo'n hoofd met grote bange ogen maar tegelijk met zo'n blik van: "ik doe het wel, want ik ben een stoere merrie, volg mij maar, jullie mietjes" (als er meer paarden mee zijn). Paarden zijn toch vaak zo leuk!

In mijn geval: stoere hengst (nou ja, je-weet-wel hengst, maar dat heeft hij soms niet helemaal in de gaten Haha! )
Weten ze het een keer, dan weten ze het ook; komen er ook niet meer op terug. Morris is twee keer knoerthard tegen het bit omhoog gelopen, de derde keer bedacht hij zich halverwege de eerste galopsprong en stopte. Zo maf om te zien: HELP, WEGWEZEN... Oh nee, dat deed pijn..... waarom ga ik eigenlijk op de loop...... ehm, niks?....... NOU EH, KIJK MIJ, IK STOERE HENGST ROFL ROFL ROFL
Eerst nog heel onzeker kijken en doen-alsof maar uiteindelijk kwam hij toch tot de ontdekking dat er ECHT NIKS was Haha! Haha! Nou neemt ie soms niet eens meer de moeite om te kijken. Hij eet gras, er gebeurt iets, schik (siddering in z'n lijf), en eet gewoon door Haha!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:22

Ik ben wel benieuwd naar Morris! Kun je geen foto in je profiel plaatsen?