Schaduw in de wei, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Re: Schaduw in de wei, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:17

Mijn paarden gingen met dat warme weer in de sloot staan Tong uitsteken
Met dat warme weer vorig jaar, konde ze nog in de hele sloot (tot halverwege hun lijf), maar daar zijn ze toen eens aan de andere kant uitgeklommen. Dus nu kunnen ze alleen nog pootje baden Tong uitsteken
overigens is in die wei wel genoeg schaduw, maar in de andere weides (nog) niet. Er is vorige maand een nieuwe boomgaard geplant, maar goed dat duurt nog wel even voor daar schaduw van komt..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:19

bij ons is er ook geen schaduw, maar als het erg warm is zomers blijven ze idd overdag lekker in de koele stal en s avonds gaan ze dan naar buiten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:04

Netje schreef:
Ach, ze zijn niet van suiker hoor ! Bij ons staan de paarden in een hele grote wei, zonder schaduw. Ook ik vond het zielig vorig jaar zomer met die extreme temperaturen; dus heb ik die van mij op een andere wei gezet mét bomen. Maar denk maar niet dat ze daar ging staan hoor: ze bleef gewoon lekker in de volle zon staan grazen (was in de schaduw ook prima mogelijk). Ook de andere pony's die wel eens op dat weiland staan, gaan niet in de schaduw staan... Wel werd er uiteraard toen niet overdag gereden, maar pas 's avonds laat als het wat afgekoeld was (of niet als het te warm bleef) en véél water !

Die van mij was ook echt niet van suiker, maar had toch echt wel een zonnesteek.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:08

paarden moeten wel schaduw hebbe. die van mij hebben 2 stukken weiland waarvan 1 altijd toegankelijk is en daaris ook schaduw.op 1 ander weiland ook. maar opd e 3de niet,

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:24

Op echt warme dagen zet ik Anouar op het heetst van de dag lekker onder de slang om even af te koelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:03

Of ze van suiker zijn heeft er niets mee te maken, maar ga zelf eens de hele dag in de brandende zon staan...

Ik vind dat er altijd schaduw moet zijn.
Een schuilhok of een flinke boom, iig wel iets.
Zodat ze zelf kunnen kiezen

Hier staan ze in de zomer ookovrdag op stal
Schaduw hebben ze wel in de wei, maar daar zitten de dazen ook...

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:43

Bij de wei waar mijn paarden (24/7) oplopen is er op een klein gedeelte van de dag nauwelijks tot geen schaduw. Ze hebben wel bomen aan 2 kanten van de wei.

Aangezien het maar een klein gedeelte is heb ik er geen problemen mee, en de paarden ook niet. Al moet ik zeggen dat ze ook weinig in de schaduw staan.

Wel houd ik dan extra goed de watervoorraad in de gaten. Ze drinken uit een vennetje met een zelfdrinker maar deze wil 's zomers nog wel eens droog staan na lange droogte en dan moet er weer met water gezeuld worden.

De wei (het zwart omlijnde)
Afbeelding

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:49

Mijne maakt toch om de zoveel tijd dankbaar gebruik van de stal of schaduwplekken. Imo meer om de beesten dan om de zon, maar ook achter zie ik haar wel eens in de schaduw staan.

We hebben voor een stuk met wat bomen en een schuilstal en achter (vrije doorgang) met om alle kanten bomen, dus altijd schaduw.
Vind het niet eerlijk tegenover een paard om hem in de volle zon te zetten, paard heeft geen keus he. Geef hem dan iig de mogelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:55

Idd, geef ze iig de mogelijkheid

Ik zie zelf bijv veel verschil tussen Kawa en Zanda
Kawa kan erg goed tegen de hitte
Zoekt de schaduw ook niet op.
Staat met 35 graden nog niet te zweten.
Rij je hem met 30 graden heeft hij dezelfde spatjes als met 15.

Zanda stond afgelopen week al te zweten op de borst
Er stond hier best een koele wind, dus zo heet was het nog niet eens.
Die zoekt dan ook al snel de schaduw op.

Rijden kent hij nog niet, maar denk niet dat ik die kan rijden met 30 graden.

xxBiancaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:44

Ik vind ook dat een dier in de schaduw moet kunnen staan!! Ga zelf eens met warm weer in de volle zon staan de hele dag. Die regeltjes moeten dus maar eens supersnel aangepast worden!!
Ons land ligt bij ons achter het huis, en onze shet heeft dus vanaf 'smorgens vroeg tot een uur of 4 constant zon.
We hebben voor haar een schuilstal gemaakt, 4 palen met koepels erop, wel even een stroomdraadje aan drie kanten erom, want madam vindt het nogal leuk om er met haar billen tegenaan te schuren vooral wanneer ze last heeft van de wintervacht.
Als het warm weer is, dan staat ze er ook wel veel onder.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:48

Ik vind het lastig.....

Aan de ene kant vind ik inderdaad dat je zelf ook niet met je kop de hele dag in de felle zon gaat staan. Maar aan de andere kant denk ik dat ze er ook wel tegen kunnen mits er voldoende drinkwater beschikbaar is.
Ik zit in dubio......

Mijn jonge paard staat dag en nacht buiten in een weide zonder schaduw, er is simpelweg op deze locatie geen andere mogelijkheid.
Mijn oude paard krijgt zo'n pet op die ook als zonnebril fungeerd, maar ook hij staat zonder schaduw.
Ik ga mijn paarden voor deze reden niet verplaatsen.
Ik heb nooit gemerkt dat ze er last van ondervonden, dit heb ik bij een andere stalgenoot wel gezien.

Ster_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:24

Nou als je paard verkoeling zoekt is zo'n schaduw plek best fijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:25

Kun je er niet een paar bomen planten avanoort ?

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:56

Goed idee, maar helaas is het niet mijn land.

Daarnaast is mogen er ivm met het bestemmingsplan geen bomen/struiken worden geplant.
Een andere keuze is er niet ben ik bang....

Of misschien experimenteren met een partytent?

EmMyYy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:22

het is wel beter als het schaduw is //
maar bij ons in het land is er helaas geen schaduw !