Springen?? met een pony bij de paarden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Springen?? met een pony bij de paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:59

Ik ken iemand die nationaal heeft gesprongen met haar pony tussen de paarden maar af moest haken omdat ze niet meer uitkwam... Pony sprong alles, zelfs een parcour (op ponymaat) van 1m60 maar de afstanden gingen niet meer...

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:21

Lesliedje schreef:
Met een D pony mag je niet bij de paarden springen. Bij de paarden springen ze max. 100 cm in de B en max. 110 cm in de L. Knipoog

Dat is niet waar, ik heb zelf met mijn D-pony een paar keer bij de paarden gesprongen. B = 1m, L = 1.10m.

Ik wil het je alleen wel afraden, omdat je tussen de dubbelsprongen niet uitkomt. Bij de pony's staan een dubbel (1 galopssprong) op 6m, bij de paarden op een ruime 7m. Ik vond dat erg gevaarlijk, mijn pony had een héle ruime galop en heel veel vermogen, maar als je pony dat niet heeft ga je dwars door de tweede sprong heen denk ik.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:24

Lieke schreef:
Het mag wel, alleen het is lastig omdat de parcoursen gebouwd zijn op paardenmaat, dus niet alleen hoger (in de B 100cm), maar ook de afstanden bij bv een dubbel zijn groter.

Helemaal mee eens . Ik zou het dus niet doen omdat de afstanden niet meer kloppen.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:25

KiWiKo schreef:
ik zou het niet doen, de kans dat je zonder fouten rondkomt is minimaal. De hoogte maakt nog niet zoveel uit, alleen de afstanden zijn eigenlijk niet te doen voor een D ponie.

Het is wel lastig maar als je pony veel vermogen heeft kan het wel. Mijn pony was 1.41m, een kleine D dus. Ik heb 4 parcourtjes B paarden gestart, waarvan 2 foutloos, en 2 met één balk, en die balk was niet op de dubbel maar gewoon een slordigheidsfoutje.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:26

De b zal waarschijnlijk ook nog wel gaan, L als je geluk heb en een goede pony ook, maar daarna toch niet meer....

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:47

Nee dat klopt, maar aangezien je 30 (of is dat veranderd naar 40???) winstpunten mag rijden in de B en L kan je voorlopig nog wel even vooruit Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:26

Roos_s schreef:
De b zal waarschijnlijk ook nog wel gaan, L als je geluk heb en een goede pony ook, maar daarna toch niet meer....

Het kan wel, dat voorbeeld wat ik noemde heeft nationaal gesprongen, 1m30 of 1m40 ofzo weet het niet meer precies
(misschien zelfs internationaal maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:28

je kan het ook altijd een keer proberen op een oefenparcours. Ik spring eigenlijk alleen met mijn hafje groen paarden mee (onderling, dus 80 cm), dat vind ik hoog zat en dat gaat nog goed. Het moet ook welleuk blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:18

ER bestaan altijd uitzonderingen op de regel Griebels Lachen
Een pony die van nature zulke grote galop sprong heeft en daardoor rond komt.
Maar gemiddeld gezien kom je in de knoop in de dubbels Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:24

Dat zei ik ook... dat is de reden dat zij heeft moeten stoppen. Ik weet dat ze in een training een parcour op 1m60 heeft gesprongen met die pony, maar dat was wel op ponymaat afgesteld Ja

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 09:09

Ik ga het voorlopig noch niet doen om bij de paarden te gaan springen. Ik ga voorlopig eerst onderling springen en oefenparcours rijden en dan zien we wel verder.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:12

volgens mij mag dit wel.
als de pony maar niet over de top gaat.
mijn zusje spring met haar d pony in de paardenles.
dat gaat vrijwel gemakkelijk.
maar dat is een groffe d pony van 145cm.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:15

Je mag zelfs met een shetlander tussen de paarden springen, of het verstandig is is iets anders.

De afstanden hoeven geen probleem te zijn. Ik had met mijn pony van 1.44m altijd veel problemen met springen bij de pony's omdat de afstanden te krap stonden voor mijn pony. Ze heeft een gewone galop maar ze basculeert echt enorm en pakt heel veel bodem boven de sprong. Terugrijden had geen zin omdat het probleem niet in de galop lag maar in het springen zelf.

Ik heb toen een aantal B en L oefenparcoursen bij de paarden gereden en daar kon ik gewoon fijn rondrijden. De extra hoogte maakte niet zo veel uit. Vermogen zat Haha!

eurohorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:45

saar heb je de pony nog Haha! zag er wel eentje te koop staan die tussen de paarden Z springt , niet verkeerd Knipoog

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:42

Ik heb haar nog maar artrose heeft een eind gemaakt aan haar springcarrière. Was wel jammer. Karen Galema zag er een EK-pony in. (Wel zonder mij dan aangezien ik gespeend ben van elke vorm van springtalent Haha! )

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:51

Saar4 schreef:
Je mag zelfs met een shetlander tussen de paarden springen, of het verstandig is is iets anders.

De afstanden hoeven geen probleem te zijn. Ik had met mijn pony van 1.44m altijd veel problemen met springen bij de pony's omdat de afstanden te krap stonden voor mijn pony. Ze heeft een gewone galop maar ze basculeert echt enorm en pakt heel veel bodem boven de sprong. Terugrijden had geen zin omdat het probleem niet in de galop lag maar in het springen zelf.

Ik heb toen een aantal B en L oefenparcoursen bij de paarden gereden en daar kon ik gewoon fijn rondrijden. De extra hoogte maakte niet zo veel uit. Vermogen zat Haha!

wat betekent basculeren?