Wat is omtrekken ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Wat is omtrekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:44

griebels schreef:
merrieveulen schreef:
toevoeging: dit gebruik je alléén in uiterste nood. dus niet als je door de berm rijdt en je paard een stukje 'wegloopt' van iets, maar als je in volle vaart op een weg afstevent en anders écht niet meer kunt stoppen. het is een laatste redmiddel.

persoonlijk ben ik ervoor om paarden gewoon netjes op te voeden, en aan 'enge' dingen te leren wennen. dan is een dergelijk pijnlijk redmiddel ook niet nodig.

In volle vaart trek ik mijn paard dus never om... Stuur hem liever de bomen in dan ofzo... Heb geen zin om beide te verongelukken
In volle vaart is omtrekken levensgevaarlijk.

op een weg afstevenen ook. zoals er ook staat: als je anders écht niet meer kunt stoppen. de mogelijkheid om het paard de bomen in te sturen is er dus niet meer. je staat voor de keus: die weg op, of omtrekken. persoonlijk zou ik voor het laatste gaan, maar ik hoop er nooit voor te komen te staan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:48

Ik niet... In volle vaart omtrekken gaat altijd mis... galoperen op asfalt niet.
Maar ik heb ze voor die tijd al lang stil op een andere manier Knipoog
Heel scherpe ophoudingen aan een kant maken, desnoods zagen met heel scherpe ophoudingen maar terug komen ze altijd...
Tenminste, zolang je maar geen slof aan hebt als ze al in volle vaart zitten, want dan ga je over de kop Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:32

Idd, zagen is ook niet erg vriendelijk maar ze gaan er iig niet van onderuit. Toch moeten mensen niet vergeten dat ze ook flink op hun kont moeten zitten ipv voorover..

Goed, we gaan offtopic. Het ging over wat omtrekken nou precies is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:45

Op hun kont zitten geldt niet voor een paard wat getraind is op snelheid, het is een drijvende vorm omdat je de beweging voortstuwt...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:50

Ik bedoelde huis tuin en keuken paarden die aan de kletter gaan..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 00:46

Wat omtrekken is is dus heel duidelijk uitgelegd. Wordt trouwens ook wel 'one reign stop' genoemd (één teugel stop). Je moet je paard er vantevoren ook op trainen, dus vanuit stilstand oefenen met zijn hoofd naar één kant te buigen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:11

Omtrekken en de one rein stop is niet hetzelfde... bij de one rein stop pak je het bit en/of teugel niet vast als ik het goed gelezen heb...

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:09

Inderdaad wat Fleming zei Knipoog

Anna_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:19

one rein stop is wel iets wat je eerst goed moet aanleren..
het moet een reflex worden
maar als het lukt is ook echt alleen voor noodgevallen
trek je je paard om in volle vaart heb je kans dat je paard valt/struikelt!