paard gekocht nu problemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: paard gekocht nu problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 07:47

horsedance schreef:
ik was erbij bij het inrijden en heb het met eigen ogen gezien en degene die met haar bezig waren hadden al meerdere paarden ingereden en te snel voor het paard is het niet geweest.

Blijkbaar is het dus wel te snel geweest, anders was het wel goed gegaan.

Ik snap dat je in een lastig parket zit, er is op dit moment ook weinig aan te doen. Maar je moet wel begrijpen dat het zonde is van een paard om ergens terecht te komen waar het niet begrepen wordt.

Maneges zijn er om mensen te leren paardrijden. Veelal zie je dat manegeklanten met een beetje lef worden gebruikt voor het inrijden van nieuwe paarden. Is het puur een manege, of een trainingsstal geweest? Blijkbaar is je paard toch niet zo gewoon als je dacht en wil je strax gezamenlijk plezier hebben in het rijden zul je voor een andere aanpak moeten kiezen. Deze via maneges etc. werkt blijkbaar niet.

Vanaf hier kunnen we allemaal moeilijk oordelen, maar wel advies geven:
Zoek een goed aangeschreven trainingsstal met mensen die een goede naam hebben opgebouwd en ervaring hebben met ´probleempaarden´. Het zal even in de buidel tasten zijn en zeker meer kosten dan de maneges waar je nu bent geweest mischien. Maar het levert je gegarandeerd een beter resultaat op dan nu.

Kun je nu uberhaupt alwel normaal een halster om doen en hoever ben je zelf met grondwerk/ longeren?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 09:40

Ik denk dat je het beste een professional kunt inschakelen. Zoals het nu lijkt is er behoorlijk wat onbegrip van beide kanten en heb je zelf echt geen idee hoe nu verder met dit paard. Terwijl je het beste voor dit paard wilt, de klik is aanwezig. Een professional kan zien waar het aan schort en je direct bijsturen.

horsedance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 21:36

op dit moment is er ondertussen weer aardig wat gebeurt omdat mijn paard nog bij de vorige eigenaresse
staat waar ze gewoon mocht blijven staan heeft die per vandaag mij het pad ontzegt dus ik mag alleen nog onder
begeleiding bij mijn paard gaan kijken maar ik ga morgen de rechtsbijstands inschakelen en per mei moet ik 125,00 euro per
week gaan betalen wat ik dus echt niet ga doen.
ze denk mij klein te krijgen maar ik blijf beresterk.

horsedance

ik heb met annemarie van der toorn ze zou wel iets willen doen maar ik moest er even over na denken omdat het best een dure en
lange periode is om haar te helpen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:04

Paard verhuizen naar een andere plek Lachen. 125 euro per week is echt belachelijk veel geld.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 06:53

Met zulke acties zou ik toch mijjn twijfels hebben bij het verhaal van de vorige eigenaar.. Alhoewel wij natuurlijk niet weten wat er allemaal tussen jou en vorige eigenaar heeft afgespeeld, maar dit is wel een heel bizarre wending van de vorige eigenaar..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:01

Les een bij het aankopen van een paard............ 6 jaar stilstaan wegens tijdgebrek is ALTIJD en ABSOLUUT een fabel, dan is er ALTIJD meer aan de hand.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:08

Het is jouw paard en jij huurt de stal, dus jij mag volgens mij gewoon op het erf komen Verward

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:21

Eerlijk gezegd kan ik mij die vriendin wel voorstellen.

TS schrijft bij het inrijden van het paard te zijn geweest dus kent TS het paard blijkbaar ook al 6 jaar. Ze weet dus hoe het paard is. In ieder geval had ze het kunnen weten want bij een vriendin kan je echt wel een aantal malen naar een paard gaan kijken voor je een beslissing neemt om hem te kopen.

Vervolgens blijkt dat TS verwachtingen van het paard had die niet bij het paard blijken te passen. Tja daar kan die vriendin niets aan doen.

Vervolgens opent TS een topic op bokt om die vriendin zwart te maken en te vragen welke stappen ze kan ondernemen.
Kan mij voorstellen dat de vriendschap dan over is en dat je haar liever niet meer zomaar op je erf laat rondlopen zonder dat je erbij bent.

Want die vriendin ontzegt haar helemaal niet de toegang tot haar paard. Ze mag alleen nog komen onder begeleiding en dat is dus niet hetzelfde als de toegang ontzeggen.

Dat hoge stalgeld vragen per mei is natuurlijk omdat ze van TS afwil wat ik mij goed kan voorstellen als ze zo'n problemen veroorzaakt over het paard. Snap uberhaupt niet dat TS niet uit zich zelf andere stalruimte gaat zoeken als ze zo'n problemen heeft met de vorige eigenaar.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:45

Als ik jou was zou ik gewoon hulp gaan zoeken, wat inderdaad wel betekent dat het je meer geld zal gaan kosten!

Wat betreft die eigenaresse op stal, wij weten hier natuurlijk ook niet wat er zich heeft afgesppeld maar ik zou mijn biezen pakken en weggaan.
Je bent geen kleuter die onder begeleiding naar haar paard toe mag! Verward
Zou je aan mij een verkeerde hebben hoor! Clown

xxMIERxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:00

OK, om je vraag te beantwoorden in juridische zin:

Ten eerste is het nog niet te laat om juridische stappen te ondernemen, de verjaringstermijn is 5 jaar.
Ten tweede is het de vraag of jouw vriendin wist wat je met het paard wilde gaan doen. Wist zij bijvoorbeeld dat jij erop wilde gaan rijden? Wat heeft zij hierover gezegd? Want waneer zij heeft gezegd dat dit mogelijk was en achteraf blijkt dat niet mogelijk te zijn, dan heb je zeker wel een punt. Dan is er namelijk sprake van wanprestatie van haar kant en kun je de overeenkomst ontbinden.
Je hebt echter wel 2 problemen:
Ten eerste heb je een bewijsprobleem. Jij zult moeten bewijzen dat zij heeft gezegd dat je erop kunt rijden en dat zij wist dat dat niet kon (dan kun je je beroepen op dwaling).
Ten tweede kun je je afvragen of je te goeder trouw was. Je wist dat het paard al 6 jaar niet was bereden en had dus kunnen bedenken dat er iets mis mee was.

Ik denk dat je er goed aan doet om deze kwestie aan een advocaat voor te leggen. Naar mijn mening heeft deze zaak best kans van slagen. Ik weet niet of je in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand (kun je aan je advocaat vragen of op de site van RvR checken), maar dan hoeft het geeneens zoveel te kosten.

succes

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:51

Ik heb alles zo'n beetje doorgelezen en één ding begrijp ik echt niet. Dat iemand die jij een vriendin noemt aan jou een paard verkoopt waarmee duidelijk iets aan de hand is. Als je bij een volwassen paard niet zomaar een halster aan kunt doen dan klopt er echt iets niet. Normaal gesproken leer je dat al een veulen aan. Als een vriendin mij dit zou flikken dan zou ik haar echt geen vriendin meer noemen. Ik zou niet eens aan een vreemde een probleempaard verkopen. Kortom: wat is jouw definitie van een vriendin eigenlijk?

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:03

Als TS het paard al 6 jaar kende voor ze het kocht, en er toen blijkbaar niets mee aan de hand was, denk ik dat dit gedrag komt door de plotselinge verandering van omgeving, eigenaar, ed. Er hoeft niet perse iets mis te zijn met het paard omdat het geen halster om wil, mijn paard laat zich ook niet zo makkelijk door anderen benaderen, maar wel heel makkelijk door mij, ook heel simpel omdat hij al jaren op dezelfde plek staat en het zo gewend is.
Ik denk dat je gewoon het paard de tijd moet geven om te wennen aan 1 locatie, niet verplaatsen van de ene manege naar de andere, en vooral niet alles zo snel oppakken qua rijden enzo. Laat haar eerst even rustig aan haar nieuwe plek wennen en ga af en toe wat met het paard wandelen ofzo, pas als ze weer helemaal rustig is, het werk rustig oppakken.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:15

TS kende het paard al 6 jaar maar toen stond hij stil! Daar zal toch wel een reden voor zijn, lijkt mij tenminste. Ik kan me niet voorstellen dat je 6 jaar niets met een paard doet. @Kenzo12, Als een ander bij jouw paard geen halster om kan doen dan zou ik hem dat toch maar eens gaan aanleren. Als je ziek bent of om wat voor reden dan ook niet voor je paard kan zorgen, dan is het wel zo handig dat een ander je paard op een normale manier kan benaderen.

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:21

@jol: ik heb het over onbekenden. Niet alle paarden laten zich door een wildvreemde benaderen. Sommige paarden vertrouwen nou eenmaal een nieuwe omgeving, nieuw persoon niet (of al die onbekende mensen op maneges) en die hebben de tijd nodig om daaraan te wennen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:27

@Kenzo12, ik denk alleen dat er met het paard van TS iets meer aan de hand is dan met jouw paard. Als er nooit iets bijzonders met het paard gebeurd zou zijn, dan zou hij zich nu niet zo vreemd gedragen. Of er moet iets medisch zoals een hersentumor o.i.d. het geval zijn.

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:31

Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar als ze er zelf is bij geweest met inrijden, en daarna die 6 jaar het paard ook nog regelmatig gezien heeft, dan zou dat dan toch moeten zijn opgevallen? Daarom lijkt mij het enige verklaring die verandering in omstandigheden.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:38

Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat die vriendin iets verzwijgt. Ik neem aan dat de DA zijn vak verstaat en die komt niet zomaar met een diagnose. Als het een heel goede vriendin is dan mag ik hopen dat ze eerlijk is, maar als het een vage kennis is dan weet ik het zo net nog niet. Was het eigenlijk een duur paard of was het een koopje? Niet dat dat alles zegt, maar ik ben wel benieuwd.

LauraEden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:34

Ik zou de reden willen weten wrom je paard 6 jaar heeft stilgestaan