Zijn jullie wel eens onzeker in jullie rijden.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mloesje

Re: Zijn jullie wel eens onzeker in jullie rijden.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:22

Volgens mij is iedereen wel eens onzeker in zijn/haar rijden, alleen de een laat het wat duidelijker merken dan de ander..
Dat is mijn conclusie dan Knipoog

jumperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:56

ik word altijd twee dagen tervoor mega zenuwachtig als ik moet gan rijden ik vertelde het eens tege mijn nicht die ook paardrijd die zegt dat dat over gaat maar ik rij ondertusse drie jaar en het is nog niet over tot dat ik op het paard zit dan lijkt het of ik vlieg

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:59

Ik ben een echte angsthaas...

Voorheen was ik één groot drama, en dan vooral op iets drukkere paarden. Als ik bang wordt, klap ik dicht en wordt het alleen maar erger.
Nu is het al beter, ik durf nu in de binnenbak ook op de wat frissere paarden te rijden, maar in de buitenbak over het algemeen niet.
Er is een paardje wat ik echt heel leuk vind, en dan gaat het wel wat beter. Maar soms probeer ik gewoon boos op mezelf te worden, want ik moet niet altijd miepen...

Ik zie zelf vaak ook altijd eerder de enge dingen dat de paarden waardoor ik al ga verkrampen...
Maar ik probeer nu gewoon steeds meer op mezelf te vertrouwen en te rijden met de instelling "val ik, dan val ik toch? Breek ik iets, nou ja, pech dan".
Soms zit ik mezelf echt in de weg, en ik heb ook best vaak gezegd dat ik ging stoppen met rijden, maar gelukkig nooit echt gedaan want het is toch zonde om te stoppen met iets dat je heel leuk vind alleen maar omdat je 7 kleuren stront schijt...

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:24

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

jumperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:29

ik ben altijd mega zenuwachtig moet vaak naar wc en zo maar zodra ik erop zit vliegt alles weg ik ben een paar keer gevallen vond het mega eng enzo maar daarna lachte ik er eigelijk mee je moet gewoon denke het kan iedereen overkome zelfs de beste ruiters dat is met bijna elke sport zo ik raad je echt aan stop niet heb ik toen gedaan vaak gestopt en begonne nu heb ik er vreschikelijk veel spijt van ma nu ga ik terug beginne k kan het echt niet missen

-xxx-

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:53

vroeger durfde ik op alle paarden wat ze ook deden , bokken , stijgeren alles!!
maar ik ben 1 keer zo gigantisch hard gevallen dat ik niet meer op een onbekend paard ga zitten want dat had ik toen gedaan kende dat paard niet nooit gezien ook. en ik was ook de eerste die erop ging , toen een bokpartij.
En ben zo op me rug terecht gekomen met als gevolg,
-Week niets kunnen doen.
-Nu nog -na een jaar geleden- last van mijn rug.
-En bang als ik nu op een vreemd paard ga zitten dat die ook gaat flippen.

op mijn vriendin der paarden durf ik gewoon een buitenrit mee te maken. , omdat ik die ken.

maar ach.
ik mag gewoon blijven rijden dus ja ik heb niets te klagen.

xxx mij;)

Terrorrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:14

Ik zit net op paardrij les, Maar heb wel vaker gereden. Mn beste vriendin gaf me af en toe les op haar oude tinker. Als ze dan zei, ga is galloperen, zei ik altijd, nee, omdat ik dat niet durf. Ik heb altijd de angst om door de bocht te vliegen. Maar als ik nu in de les moet galloperen, (wat nog niet het geval is geweest.) Ga ik het tog gewoon doen, moet tog ooit over mn angst heen komen tog? Bloos

xxxx Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:01

Vroger was ik gewoon niet bang
Kwam niet in me op wat er allemaal kon gebeuren.
Een paard wat braaf was was maar een dooie knol.
Vallen hoorde erbij, daar leerde je van Lachen
Ik heb een heel leger bescherm engelen gehad Lachen

Nu ben ik ouder, doe mij maar een rustiger paard.
Die engeltjes willen het ook wel eens rustiger aan doen Lachen
Nu stap ik nergens meer op zonder laarzen en cap en een paard dat bekend staat als gek, dat mag een ander doen..heb mijn tijd van verreden paarden ed gehad.
Ik zie het niet als falen, maar als verstand komt met de jaren Lachen
Verder heb ik ondertussen hier thuis de beestenboel te verzorgen, als ik in het ziekenhuis lig gaat dat toch allemaal maar vreemd door.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:04

het paard waar op ik rij kan erg moeilijk doen en had een slechte dag... alles wat hij wou is snel naar huis galloperen....
ik was zo bang/in paniek dat ik zat te janken van angst....Verdrietig
ik ben vlak daarna ziek geworden en had die dag ook al koorts dus mischien dat het er wat te maken mee had...

ik vertrouw het dier gewoon niet... ik rij altijd buiten .. op de weg of in het bos ... er is nergens een bak of vlak weiland wat ik kan gebruiken ,,,, dit versterkjt mijn angst enorm

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:13

Nog een 'held' meldt zich..

Mijn ervaring is wel dat als je gewoon zegt dat je iets niet durft mensen je helpen en rekening met je houden, dat vind ik wel zo prettig.

Ik stap echt niet op elk paard. Een paard waar ik vertrouwen in heb is geen probleem, ook niet als ik er nog nooit opgezeten heb. Als ik denk, die doet niets, dan gaat het goed.

Met mijn paard heb ik ook wat 'probleempjes' gehad door mijn angst, vooral omdat hij er zo gevoelig voor is. Maar nu ik hem goed ken is het op vertrouwd terrein vrijwel over. Nieuwe dingen vind ik wel spannend. Buiten uitstappen (doe ik sinds kort steeds meer) In de wei rijden wordt het nieuwe project van dit jaar maar wedstrijden laat ik nog even achterwege.

Ik heb weleens overwogen te stoppen met rijden hierdoor maar het is nog steeds veel te leuk!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:21

Iedereen is wel eens bang, denk ik.

Als ik op een paard of pony rijd waar ik nog nooit eerder op heb gereden, vind ik het de eerste paar minuten altijd wel eng. Ik weet niet hoe het dier reageert op een schop, een tik of een rukje aan de teugels. Ik geef wel aan dat ik wat zenuwachtig ben, maar ik doe het wel.
De laatste tijd heb ik vooral dat het me niet zoveel kan schelen op welk paard of pony ik rijd. Dan vraag ik altijd aan mijn instructeur of hij een goede voor me wil uitkiezen. Eentje waar ik dus nog wat van kan leren. Een paar weken geleden stelde hij dus voor dat ik op RD ging, een pony die ik de week daarvoor als een raket door de bak heb zien schieten (en vervolgens uit de bak). Ik was wel nerveus, maar niet echt bang, omdat ik weet dat ik wel goed kan blijven zitten. Toen ik hem één minuutje had gestapt, had ik al door dat het een superbraaf beestje is, alleen ontzettend nieuwsgierig en ondeugend. Dan is de angst bij mij eigenlijk al gelijk over.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:27

Volgens mij is niemand altijd zeker als hij op zijn paard stapt, logisch zelfs het braafste paard kan een keer z'n dag niet hebben en jij als ruiter ook. Ik ben meestal vrij zeker met rijden maar af en toe twijfel je toch over van alles, springen doe ik daarom voorlopig even niet, m'n paard is jong en word dan redelijk heftig, met dressuur gaat dit beter, zo heeft iedereen wel wat, ik heb les gehad van iemand die zelf Subtop startte maar niet naar buiten durfde, dus iedereen heeft het wel.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:38

Vroeger, (oké, dat was niet eens zo lang geleden) stapte ik overal op.. Ik kende geen angst. Nu denk ik meer na voor ik wat doe, en ja, daar komen soms wel angten boven.

Ik geef het gewoon toe als ik iets niet durf (bijv. sprong of crossen buiten), maar als Safira me zit te stangen probeer ik me altijd gewoon over mn angst heen te zetten en door te rijden. Ik geef me absoluut niet gewonnen (heb er weleens huilend opgezeten, en maar gewoon doorrijden, niet toegeven aan mn paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 07:49

femkjuh, je bent 17?
Wat is vroeger bij jou?? Lachen

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:43

heb het ook wel eens gehad.
ben ruim 2 jaar geleden ooit eens van een nieuw paard op onze manege gevallen ( was een grote, imposante ruin). na de val er wel gewoon opgegaan, maar wat was ik bang voor dat paard zeg, hij heeft daarna alleen maar door de bak lopen crossen, kon alleen nog maar janken. na een kwartier doorgereden te hebben, kon ik nog amper lichtrijden (voet gekneust), dus eraf gestapt, en eigelijk nooit meer op dat paard gereden. 6 maanden later stond hij nog op onze manege, en mijn lerares vondt dat ik er weer opmoest, ik scheet em ect, heb lopen huilen enzo, maar er toch opgestapt. de weken die daarop volgden steeds op dat p[aard gereden, tot hij verkocht werd. afgelopen jaar was ik samen met iemand op een ruiterkamp geweest, waar ik op paarden moest rijden ivm met mijn lengte, maar na die val van dat paard (Dick), heb ik verder alleen nog maar op pony's gereden ( uti angst voor paarden). op dat kamp daar werd ik op de meest brave paarden gezet, maar ik durfde gewoon niet.
nu is dit gelukkig wel minder, maar ik stap nu nooit meer zomaar op een paard wat ik niet ken.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:14

Ik zit denk ik nog in mn fase dat ik geen angst zie, ik denk altijd; ach, het ergste wat er kan gebeuren is dat je valt. Als een paard vervelend doet bij een ander vind ik het geweldig om er op te gaan zitten en het paard door te pakken (iig poging tot).

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:15

Het zelfde geldt dat wanneer er een nieuw paard word binnen gebracht, en ik hoor dat ie vervelend is, dan sta ik vooraan te trappelen om erop te mogen, en em uit te proberen.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:12

Onzeker? Ja. Maar dat is meer van "doe ik dit wel goed" of "had ik dat wel moeten doen?"
Bang? Nee.

Vroeger was ik een echte schíjtluis wat dat betreft. Ik had een pony die zo vaak met me aan de kletter ging en bokken en doen dat ik er op een gegeven moment echt niet meer op durfde.
Daar ben ik toen overheen gekomen, en na die pony had ik nergens angst meer voor eigenlijk. Stapte overal op, maakte niet uit hoe druk.
Toen kreeg ik mijn paard, en die kon zó hard rennen, de eerste keer vond ik het wel leuk maar toen bleef ik dan ook zitten.
De tweede en de derde keer ben ik er behoorlijk hard afgekletterd en daarna durfde ik er echt niet meer op eigenlijk. Toen heb ik zitles gekregen en heb op die manier het vertrouwen weer teruggekregen. Daarna durfde ik ook echt álles weer met haar.
Het vreemde was dat ik álleen bang was voor mijn eigen paard. Ik stapte op íeder paard, hoe hoog ze ook bokten en hoe hard ze ook renden, maar níet op mijn eigen.

Nu durf ik wel van mezelf te zeggen dat ik eigenlijk nooit meer bang ben. Ik zal op ieder paard stappen als het aan me gevraagd word, soms zal ik wel eens iets hebben van; "ga ik dit overleven? Clown " Maar ik zal er wel zonder problemen opstappen.
Ik heb altijd zoiets van; het ergste wat er kan gebeuren is dat ik er zometeen naast lig, nou ja, dan stap ik maar weer opnieuw op. Clown

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:42

ik zou het gewoon eerlijk zeggen als ik iets eng vind.
Maar eigenlijk vind ik niet gauw want eng.
Ik vind drukke paarden juist leuk die lekker bokken enz.
Maar ze kunnen ook te ver gaan haha!

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:47

Ik was vroeger "vroeger uch" heel erg bang om te rijden, toen heb ikd enk ik 3 maanden achter elkaar op een hele lieve brave pony gereden en toen werd dat wel al minder! daarvoor huilde ik iedere les! en daarna niet meer! ik was nog wel super zenuwachtich als ik moest rijden, ik werd met zenuwen in mijn buik wakker en ging ik naar de manege, tot het begin van mijn les was ik dan zenuwachtig! maar nu is dat al veel minder! nu rijd ik ook op paarden in een buitenbak, dan zijn ze wel wat drukker. Ik ben af en toe nog we wat zenuwachtig (chacherijnig) maar al een stuk minder als 8 jaar geleden, ik ben wel hel erg blij dat ik niet gestopt ben met paardrijden toen ik zo bang was want ik vind het nu superleuk enzo!

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:55

Als ik op mijn vz-pony rijd ( za eingen pony Haha! ) voel ik me 100% zeker, maar als ik naar mijn kennissen ga, en op hun paarden rijd, en die kijken dan ook heel crities, vole ik me wel onzeker...

rowenaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:59

Ja, ik ben zeker wel eens onzeker tijdens het rijden... maar dat is ook vooral omdat ik aan mezelf twijfel, aan mijn pony zal het niet liggen dat is zon braverik. En ik zeg het eigenlijk ook altijd als ik me niet zeker voel of bang ben/word. Een vriendin van me zagt altijd tegen iedereen als je twijfelt of onzeker bent of je bent er voor jezelf nog niet aan toe, moet je het niet doen, want daar word je paard ook onzeker van en dat kan van grote invloed zijn op wat er gaat volgen. Ik denk dat iedereen wel eens onzeker is maar ik vind wel dat je er eerlijk voor uit moet komen...zo kunnen mensen jou helpen en het heeft gelijk een goede invloed op je paard want je voelt je na je opbiechten toch wel opgelucht. Ik zorg in iedergeval altijd als ik niet zeker ben dat er altijd een tweede persoon aanwezig is voor als er wat gebeurt.... maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:35

ja ik ben best wel een grote schijterd!
ik lease samen met iemand een merrie en die heeft me vaak heel goed door en maakt er dan misbruik van,als er een ander op gaat is ze dan weer poeslief.
heel genant want ik kan me niet goed over die angst heenzetten,in het paard wat ik hiervoor veel reed op mijn oude manege had ik een rotsvast vertrouwen,100%.
alleen nu is het wel erg moeilijk hoor........

ik voel me dan soms echt een aansteller,terwijl ik echt gek op paarden en het rijden ben

juliael

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:12

Ik heb een paard van bijna vijf (een ruin van 1.70) ben bij Bartels geweest in de trainingsweek, dit ging goed. Maar ben ook bang om hem te rijden. Ik ben er drie keer smerig afgebokt door hem, het leek wel rodeo. Ik heb mij lang kummem vasthouden aan mijn bokriem maar moest mezelf er toch afgooien. Ben 48 met 8 jaar rij ervaring, maar sta nu op het punt door de angst te stoppen en het paard weg te doen. Bloos

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:19

Als ik iets echt eng vind of ergens geen vertrouwen in heb, zeg ik gewoon dat ik het niet doe. Lachen