4 jarige doet hoofdstel niet in

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

Re: 4 jarige doet hoofdstel niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 08:59

Het paard heeft het bit al 3 maal in gehad.
Bedankt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 09:00

Renee91 schreef:
Bedankt

hoi heb je mijn antwoord ook al gelezen ik zou zeggen doe daar wat mee .. paarden gaan namelijk erg wisselen rond de 4! Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:10

Renee91 schreef:
Bedankt

daaruit kan je concluderen dat die eerste drie ervaringen niet fijn waren. is er hard aan getrokken? is ze er van tevoren wel goed aan gewend? als die eerste ervaringen goed waren, accepteerde ze het bit nu wel.

@ doom, een paard wisselt rond de derde 'verjaardag', én rond de vierde, én rond de vijfde. dat zijn momenten om er extra rekening mee te houden zowiezo, maar als een paard het bit niet in wil is er zowiezo altijd iets 'niet in de haak', en dat hoeft maar heel minimaal te zijn.

je zou eens bitloos kunnen proberen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:14

Die van mij loopt achteruit met bit in doen, heb nu een appelbitje en die neemt hij wel gewoon aan wel met nog iets achteruitlopen

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:17

merrieveulen schreef:
Renee91 schreef:
Bedankt

daaruit kan je concluderen dat die eerste drie ervaringen niet fijn waren. is er hard aan getrokken? is ze er van tevoren wel goed aan gewend? als die eerste ervaringen goed waren, accepteerde ze het bit nu wel.

@ doom, een paard wisselt rond de derde 'verjaardag', én rond de vierde, én rond de vijfde. dat zijn momenten om er extra rekening mee te houden zowiezo, maar als een paard het bit niet in wil is er zowiezo altijd iets 'niet in de haak', en dat hoeft maar heel minimaal te zijn.

je zou eens bitloos kunnen proberen.

ja daarom dat kan er toch op wijze dat hij ze tanden moet wisselen ...
nogmaals die van mij deed altijd goed ze bitje in (denk 3 weken lang)
en in ene heel lastig .. tandarts er bijgehaalt toen was hij dus met ze voortanden aan het wisselen .. en dat doet natuurlijk zeer als je je bit er tegen aan slaat ..
na het verwijderen van de losse tandjes het bit weer in gedaan en dat ging goed Haha!

de d.a heb mij verteld dat ze het meeste wisselen rond de 3.5 /4.5 jaar ..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:33

zeker! daarom vind ik het ook van belang om dergelijke zaken éérst uit te zoeken, voor er allerlei dwangmiddeltjes (vastknopen, hoofd naar beneden trekken) worden gehanteerd.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:35

merrieveulen schreef:
zeker! daarom vind ik het ook van belang om dergelijke zaken éérst uit te zoeken, voor er allerlei dwangmiddeltjes (vastknopen, hoofd naar beneden trekken) worden gehanteerd.

dan bij deze aan de TS ..

TS wat heb je al met onze tips gedaan ik bedoel uit geprobeerd etc ..
laat toch aub even de tandarts kijken ..!! kost 20 euro .. Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:50

Niet alleen de tandarts, maar controleer ook je zadel. Sommige paarden protesteren tegen het hoofdstel omdat het zadel pijn doet bij het rijden. Het hoofdstel is dan het signaal rijden en dat doet pijn, dus protest.

Paardje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:52

ga op een kruikje staan!!! maar blijven door zette!!! Bloos

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:54

Ik heb dit ok gehad.. ik heb nu het halster om zijn nek.. en appelstroop op het bit en nu doet hij hem zo in!! Haha!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:57

Een tandarts die maar 20 euro kost? Da's goedkoop?

kelly_ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:00

Renee91 schreef:
De titel zegt het al. Ze gooid haar hoofd omhoog en komt er dan makkelijk onderuit.
Weten jullie raad, ik heb geprobeerd niet op te geven, ben anderhalf uur bezig geweest maar toen toch de moed opgegeven.

Mvg Renee

heeY ik ben kelly en ik ben nieuwe op deze site maar ik wil je er wel meeh elpen als je niet te ver weg woont.. of je kan hier keer komen rijden met je paard ik heb zelf geen paarden maar daar vinden we dan wel een oplossing voor ik kan misschien alleen niet naar jou toe komen...Haha! probleem is ouders...! bleegH haha ik hoor nog wel van je...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:21

waar slaat die bovenste post op, dat kan ook via pb.
Mijn paard die heeft geen last meer van het bit hij blijft nu netjes staan met het hoofdstel omdoen

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:23

jeanet01 schreef:
appelstroop Vingers aflikken . Geeft wel een hoop geklieder maar werkt(e) bij die van mij geweldig.

ja hebben wij toen ook gedaan het was een ramp om een bit in te krijgen

weet niet of dit paard vaker een bit in heeft gehad maar anders zouden het makkelijk de tandje s kunnen zijn

gr

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:27

Volgens mij bedoelde ze met haar laatste opmerking dat het paard het nu al deed en dat het niet meer zo'n probleem was.

Ik ben het ook met crossmonster eens. Ik zou echt niet gaan hannessen met snoepjes. Het lijkt me niet dat je daar het probleem mee oplost. Stroop kan idd wel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:47

stroop is funest voor de tanden, dat moge duidelijk zijn. dus tenzij je zin hebt om haar tanden te gaan poetsen, geen stroop gebruiken. ze heeft haar volwassen voorste vier tanden al, en die kan je er gruwelijk mee verpesten.
het is een opvoedkundig probleem, als de eerste ervaringen met het bit goed zouden zijn geweest wilde ze het wel aannemen. maak het werken met het bit dus prettiger, begin bij het begin (hele hoofd op een ontspannen manier kunnen aanraken, en het hoofd op commando kunnen laten zakken), en werk dan rustig op. voorlopig dus even geen bit, maar aan het vertrouwen werken.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 06:29

Het probleem zit het in het hoofd. Het paard kan je niet normaal uit het land halen. Je moet haar eerst winnen door hier en daar wat te kriebelen. Dan min of meer je hand naar het halster grijpen in de hoop dat je haar hebt. Op het moment dat je het hoofdstel erbij pakt begint ze panisch te blazen en te trekken. Het paard win en rent weg. In de stal is dus geen optie omdat het paard haar kont naar je toe draaid.

We zijn nou gewoon bezig met het leren uit de wei halen, overal aanraken zo ook tussen de oren ed.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:15

Renee91 schreef:
Het probleem zit het in het hoofd. Het paard kan je niet normaal uit het land halen. Je moet haar eerst winnen door hier en daar wat te kriebelen. Dan min of meer je hand naar het halster grijpen in de hoop dat je haar hebt. Op het moment dat je het hoofdstel erbij pakt begint ze panisch te blazen en te trekken. Het paard win en rent weg. In de stal is dus geen optie omdat het paard haar kont naar je toe draaid.

We zijn nou gewoon bezig met het leren uit de wei halen, overal aanraken zo ook tussen de oren ed.

het klinkt bij mij als dat er toch er iets zeer doet hoor ..
ik adviseer echt om of d.a of tandarts er even naar te laten kijken ..
dan kan je misschien de oorzaak achterhalen .. is er niks dan voel je je in elk geval een stuk prettiger .. en kan je idd wat je nu met bovenstaande doet gaan doen ..!!!
maar probeer eerst eens dingen buiten te sluiten ..!!??
of heb je dit nu al gedaan..?? Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:10

inderdaad, sluit factoren als pijn eerst uit. het wisselen van de tanden kan een rol spelen. pas als je zover bent, kan je verder met de training. de associatie met een dergelijk hulpmiddel moet gewoon goed zijn, dan zal ze het bit gewoon accepteren. een paard dat niet van het bit houdt, heeft daar altijd een reden voor. zie erachter te komen wat die reden is, en pak het probleem bij de oorzaak aan. het weigeren van het bit is 'slechts' een symptoom, door haar vast de binden of aan haar te trekken doe je aan symptoombestijding, en het accepteren van het bit afdwingen. ze zal wellicht meewerken, maar het plezier zal er niet groter door worden. door de oorzaak weg te nemen kan ze het bit normaal en vertrouwelijk weer leren accepteren.

de link tussen het weigeren van het bit en het moeizaam pakken in de wei is imo ook makkelijk gelegd. dit paard heeft ergens moeite mee, of het nou pijn of ander ongemak is, of gewoon geen plezier in het werk. maak het leuk voor haar, dan zal ze met plezier op je afkomen, het bit aannemen en zich onder het zadel voor je inzetten.