ruiters met overgewicht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Re: ruiters met overgewicht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:16

Natuurlijk ligt het aan het paard; type, bouw en bespiering. Maar om te stellen dat 70 kg al te zwaar is? Dan heeft mening volwassen man al een probleem! Clown

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:21

Ik vind dat tegenwoordig veel mensen onderschatten wat een paard of pony kan dragen. Je kan tot een aardig hoog gewicht blijven paardrijden zonder dat je paard er last van heeft, zolang je zelf maar mee zit met de bewegingen.
Zoals eerder vermeld een lichte ruiter die tegen zit, zit het paard veel meer in de weg.
Dus: Mensen met overgewicht mogen (tot een gewicht van zo'n 100 kilo) gerust paardrijden, ervanuitgaande dat ze dan op een stevig goed getraind paard rijden.
Een groter probleem dan ruiters met overgwicht vind ik dat tegenwoordig veel mensen van een kilootje of 60/65 nog op een shetlander wil rijden. Als je dan graag op ponys rijd in plaats van paarden kies dan een c/d/e pony Lachen

@ me_yentl -> jij kan qua gewicht nog makkelijk op C/D/E pony's rijden, op een shetlander hoor je uiteraard niet meer thuis Lachen

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:25

Ik ben zelf ook niet de lichtste(maar zeker niet te zwaar voor mijn paard).
Ik rijd dan ook niet meer op pony's, ze hebben er geen moeite mee maar dan nog, ik wil niet dat ze last van hun rug zouden krijgen van mij.
Als je echt te zwaar bent voor een paard, vind ik dat je wel een beetje kan afvallen, probeer het in elk geval!
Dat is hard maar paarden zijn er nou eenmaal niet gemaakt om op te rijden en ik vind persoonlijk dat je een beetje rekening moet houden met het gewicht dat je op zo'n rug zet.
En wat ook bepalend is hoe goed iemand rijdt, hoe lang iemand is, en wat diegene met het paard gaat doen.
Een paar kilo te zwaar vind ik niet erg! Als je er maar een beetje rekening mee houdt..
Je wilt je paard gezond houden, probeer dan zelf ook gezond te leven zeg maar Knipoog

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:29

ik ben ook niet de lichtste nou ik ben ook geen dikke berta ofzo maaruh ik rij graag op pony's nat geen shet maar grote welsh enz en dat vind ik gek maar waar veel fijner daan op paarden terwijl ik van begins afaan op paarden heb leren rijden (wat ik nu zonde vindt)dus heb geen bang ofzo pony's zijn gewoon leuker !

fransie

Woonplaats: Selfkant Wehr (net over de grens bij Sittard in Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:31

Ik vind dat iemand met overgewicht goed moet kunnen rijden anders zou ik hem/haar er niet op laten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:32

paardpony schreef:
Sanniejj schreef:
bij je echte leeftijd was er een vrouw die had met de dokter afgesproken dat ze als ze 100 weegt weer op haar Fjordje van 132 ging rijden, dat vond iik echt niet kunnen ...

Een fjord is wel sterk genoeg hoor Lachen

ja dat wel, maar bij zo'n kleintje?

die pony had ook niets geen spieren ofzo, hij stond al heel lang stil, ik denk, zorg er dan eerst voor dat ie wat gespierd is?

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:35

@ fransie

Goed kunne rijden is natuurlijk nogal subjectief. Ik vind dat ik redelijk goed kan rijden (m2) maar mensen die zz-zwaar rijden die zullen zien dat er nogal wat aan mankeerd Lachen
Waar trek je de grens tussen goed rijden en niet goed rijden?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:03

goed kunnen rijden: het dier niet belemmeren in zijn beweging en er niet opzitten als een zoutzak!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:12

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:15

Ik ben zelf in een korte tijd 20 kilo aangekomen (en inmiddels ook weer 10 kilo kwijt), maar ik kon het verschil echt goed weten met mijn e pony. Ik woog altijd rond de 56 kilo, maar toen ik op mn top 76 kilo woog, liep mn paardje echt anders, ik kon merken dat ze er meer moeite mee had. Als ik er daarvoor nooit op gereden had zou ik het misschien niet merken, maar nu voelde ik echt verschil. Heb een poos weinig gereden en ik ben nu weer flink afgevallen en stap er nu weer op. Ik reed precies hetzelfde toen ik wat zwaarder was en toch kun je het merken! Ze had gewoon meer moeite met haar balans....Dus, houd rekening met je paard of pony en ga als je wat zwaarder bent ook op een wat zwaarder type paard. Je kunt wel denken dat die c pony (bijvoorbeeld) jou makkelijk kan dragen, maar je zou het verschil eens moeten voelen als hij 20 kilo minder op zn rug heeft........

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:50

dat is het meest belachelijkste wat ik ooit gehoord heb! Weet je hoe sterk paarden zijn! Nee je moet niet op een d pony gaan rijden als je 100 kilo weegt maar als je een beetje goede verhouding zoekt is er echt niets aan de hand. Vroeger hadden ze het veel zwaarder hoor. En denk eens aan een huifkar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:28

xxxjesanne schreef:
dat is het meest belachelijkste wat ik ooit gehoord heb! Weet je hoe sterk paarden zijn! Nee je moet niet op een d pony gaan rijden als je 100 kilo weegt maar als je een beetje goede verhouding zoekt is er echt niets aan de hand. Vroeger hadden ze het veel zwaarder hoor. En denk eens aan een huifkar

Iets trekken is voor een paard iets anders dan iets op z'n rug dragen Knipoog
Dus een huifkar is niet vergelijken met een extreem zwaar persoon imo..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:59

xxxjesanne schreef:

Ik neem aan dat Sifra wel weet waar ze over praat, aangezien ze het zelf ervaren heeft. Dan kun jij wel roepen dat het belachelijk is, maar heb jij wel eens geprobeerd met 20 kg meer op een paard te zitten?

Tot op een bepaalde hoogte kunnen ruiters met overgewicht best rijden, maar 150 kg of iets in die richting is gewoon niet realistisch. Dan kun je moord en brand schreeuwen dat het niet jouw schuld is dat je dik bent, maar een echte liefhebber zou er dan niet eens op willen stappen omdat het zo lastig lopen is voor het paard.

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:59

Paarden zijn sterk, en ik denk dat je ook gewoon kunt rijden als je overgewicht hebt. Natuurlijk moet je dan wel op een stevige pony rijden en je moet natuurlijk ook niet veel te zwaar zijn.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:04

Ik ben zelf ook behoorlijk aangekomen de laatste twee jaar, en daardoor gestopt met het rijden op een fjord bij m'n vader thuis. Was niet zo'n hele grote fjord. Had gewoon het gevoel dat ik te zwaar werd. Zelf heb ik een enorme brede tinker, dat gaat makkelijk. Je merkt aan alles dat ze het makkelijk kan dragen, maar het is dan ook een echte tank. Ik zou zoals ik nu ben niet snel op een wat ranker paard stappen. Ben overigens nu weer aan het afslanken, je voelt jezelf toch niet lekker zo. Al moet ik zeggen dat het rijden prima gaat hoor!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:12

Boev schreef:
@ me_yentl -> jij kan qua gewicht nog makkelijk op C/D/E pony's rijden, op een shetlander hoor je uiteraard niet meer thuis Lachen

Nee, het shetlander hoofdstuk heb ik al afgesloten Sigaar Ook met mijn lengte vind ik het niet eerlijk, ik ben ook niet de grootste maar toch.

K denk oook wle dat als ik zou vragen of ik op een pony mocht waar ik te zwaar voor ben dat mijn instructrice mij er dan niet op zou laten Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:33

Soms zie ik mensen rijden waarvan ik denk: nee dit kan echt niet.
Zo is er een vrouw die ik regelmatig zie, ik schat haar zo'n 1m75- 1m 80 en flink aan de maat (kleding maar 48/50, minimaal) Zo geschat ligt haar gewicht (zeker) boven de 100 kilo, richting de 120 zouik eigelijk zeggen.
Deze vrouw heeft een rank gebouwd arabiertje, dr kont past niet in het zadel (maar hangt er overheen). Ze is (voor het mooie) ook nog te lang.
Ik vind dit echt zielig voor het beestje, ik zie dr regelmatig op het dier zitten en rijden.

Ik heb zelf een (normaal tot stevig gebouwde) KWPN-er die ik moet delen met mijn zussen. Mijn 2-ling zusje is nu ook flink aangekomen, en weegt nu (denk ik) tussen de 80 en 90 kilo.

Op mijn paard vind ik dat het kan. Ze heeft overgewicht,maar het paard loopt er niet anders door en kan het prima hebben.

Ruiters met overgewicht moeten op een paard gaan zitten wat bij hun past, en niet op een iel dingetje.

Ik vind dat als de verhouding goed ligt, het tijden voor ruiters met overgewicht geenprobleem moet zijn.

Mocht het overgewicht zo dramatisch zijn, dan zouden deze mensen misschien is moeten denken aan mennen.
Dan ben je iig wel met een paard bezig.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:35

ik heb ergens gelezen dat een paard (met een gemiddelde bouw)een 1/4 deel van zijn eigen gewicht kan dragen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:43

Een ruiter met overgewicht is in mijn ogen geen probleem.. Iemand van 140 met overgewicht kan prima op een D pony rijden terwijl de man met ondergewicht van 1.90 niet op een klein ponytje moet gaan zitten.... Het probleem is nooit gewicht (tenzij je echt honderden kilo's weegt bij wijze van spreke) maar het gewicht in verhouding tot het paard. Ik ben momenteel ook niet de slankste (met reden gelukkig Haha!) maar kan me niet voorstellen dat het paard er ook maar enige hinder van heeft Haha! (zie onderschrift hihi)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:51

Liever iemand van 90 kilo die met de beweging van het paard mee gaat. Dus het paard niet zal hinderen in het bewegen. Dan iemand van 60 kilo die op de rug loopt te bonken van heb ik jou daar Knipoog

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:55

Bij ons op stal is het altijd zo, mensen met zwaar overgewicht mogen bij ons niet rijden, je kunt duidelijk zien dat de paarden er moeite mee hebben, vooral beginnde ruiters met zwaar overgewicht stuiteren alle kanten op in het zadel en dat is niet echt bevordelijk voor de rug van de paarden. Mensen die wat overgewicht hebben rijden doorgaans op grotere paarden.

Maar persoonlijk vind ik als je echt zwaar overgewicht heb en dan praat ik niet over een paar kilo maar een paarhonderd, moet je niet op een paard gaan zitten...

Maar goed er zijn ook zat ruiters met overgewicht die gewoon goed rijden, dus in verhouding met een kind dat op de rug van een pony loopt de stuiteren, kies ik dan toch voor de eerste..

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:07

Overgewicht is een van de grootste redenen van alle rugproblemen bij paarden. Samen met het onbalans van de ruiter.
Je moet deze paarden dus regelmatig laten repareren, of zorgen dat je paard hier geen last van heeft. De ruiters leren zo goed mogelijk in balans te zitten, spieroefeningen meegeven, leren hoe ze het paard zo min mogelijk kunnen lastig vallen, en overgewicht, tja, wij hebben een kilogrens. Dit hangt wel af van het niveau van de ruiter uiteraard. Natuurlijk is het zo dat een volwassene van 100 kilo die niet kan rijden funest is voor je paard, een ruiter van 100 kilo die goed kan rijden en het paard niet belemmerd in haar beweging is naar mijn idee minder een probleem. Kijk goed naar de kracht van het paard en de kwaliteiten van de ruiter.
Het kost me gewoon elke keer teveel geld om elke maand die lieve manegepaarden te laten repareren.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:09

Perla schreef:
ik heb ergens gelezen dat een paard (met een gemiddelde bouw)een 1/4 deel van zijn eigen gewicht kan dragen

Kan dragen! Ja dat zou nog net kunnen, maar wij laten de paarden niet enkel dragen, wij verwachten ook nog dat de paarden gegymnastiseerd kunnen worden.
Sorry hoor, maar een paard van 600 kilo wordt echt niet blij en als je iemand van 150 kilo deze laat trainen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:09

Ik heb op de manege meegemaakt dat een paar dames met redelijk wat overgewicht (maar ook gewoon breed gebouwd) op vrij kleine fjordjes les kregen. Het waren wel van die boeren-fjorden maar ze wilden echt niet meer lopen. Die mensen konden natuurlijk ook helemaal niet lichtrijden dus dat was echt niet bevorderlijk voor de ruggen van die paarden. Als je overgewicht hebt maar je kan wel netjes rijden dan heb ik er niet veel problemen mee, al is het voor het plaatje niet echt een mooi gezicht

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:12

SONY: Mensen die een paar honderd kilo te zwaar zijn kunnen niet eens op een paard komen omdat ze dan echt te dik zijn dat ze zich dan al niet meer fatsoenlijk kunnnen bewegen Knipoog