Ik ben volgens mij nooit bang geweest van een paard als ik er naast stond, gelukkig. Ik ben wel twee jaar geleden met mijn toenmalige verzorgpaard over de kop geslagen in de bak. Ik moest toen met de ambulance afgevoerd worden (toen was ik pas bang! Ziekenhuis aaahhh) en de veearts moest het been van mijn vzpaard komen hechten. Geen leuke ervaring dus. Ik kon toen door mijn verwonding ook even niet meer rijden. Na een week of 4 kon ik er weer op zitten en een beetje rondstappen, dat was niet eng. Maar toen ik na een paar weken weer kon rijden, merkte ik dat ik echt heel bang was om rechtsom te galopperen (daarmee waren we gevallen). Vooral op die ene plek in de bak waar we samen gevallen waren, was ik echt heel bang. En als mijn paard een beetje struikelde, raakte ik helemaal in paniek, ik wilde er het liefst meteen af en ik kon mijn tranen van angst echt niet bedwingen dan.
Iedereen vond het zielig voor mij en begreep wel waarom ik het zo eng vond. Dat was erg aardig, maar eerlijkgezegd hielp het helemaal niet, ik werd alleen nog banger. Na een tijdje durfde ik eigenlijk bijna niet meer te rijden.
Totdat ik zelf ook wel zag dat het zo niet verder kon, en ik prive-les heb genomen van de manege-eigenaar. Hij pakte het heel anders aan. Als ik begon te miepen dat ik zo bang was, kreeg ik een preek dat ik niet zo belachelijk moest doen, ik moest gewoon vertrouwen hebben in mijn paard en gewoon rijden. Als ik begon te panieken reed ik ook eigenlijk niet meer, ik zat er gewoon op. Mijn instructeur confronteerde me toen met mijn eigen gedrag 'vind je het gek dat hij struikelt? Hij loopt ook niet want je rijdt hem niet! Doe nou eens iets!' Ik moest me dan weer concentreren op het rijden en ik 'vergat' mijn angst daardoor.
En doordat het nu steeds goed bleef gaan merkte ik dat mijn angst echt niet nodig was, en zo is het over gegaan (dat heeft bij elkaar wel een jaar geduurd hoor).
Wat ik er mee wil zeggen is dat het voor mij heel goed geholpen heeft om geconfronteerd te worden met mijn onzinnige angst, meer dan al het (goedbedoelde) medeleven van iedereen.
Ik weet niet of het voor iedereen zo werkt hoor, ik ben van mezelf al niet zo bang, maar voor mij was dit echt de perfecte oplossing.