Voltaire-afstammelingen en omgang - graag reacties!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Voltaire-afstammelingen en omgang - graag reacties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:23

Ik heb een Loucaibo x Voltaire merrie

Echt een super lief paard!! Wel wat heet af en toe en reageerd erg op geluiden, maar echt een super fijn paard!
Werkt graag voor me, zal altijd alles voor je proberen te doen.
Niet dominant, wel eens drammerig, maar dat zijn alle paarden weleens...
En al helemaal geen merrie-merrie!Heb het gewoon echt niet door als ze hengstig is..

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:26

Als je niet met plezier naar je paard gaat zal het paard het ook merken!(niet dat jij dat niet doet Tong uitsteken ) Dus ik zal gewoon echt blij zijn als het goed gaat. Dus ook echt overdrijven als het paard iets goed doet!

Ajuss.. Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:50

Ik ben benieuwd hoe TS tegen de bovenstaande dingen aankijkt. Misschien kunnen we dan nog een beter advies geven??

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:59

Deborahh, volgens mij heeft jou reactie geen toegevoegde waarde ?!

Verder dacht ik net hetzelfde als _angela_ (zie vorige pagina) Elk paard/dier test uit. Bij de ene duurd het langer dan de andere, je geeft zelf al aan dat jou paard de leider wil zijn, tov andere paarden, maar wellicht ook tov jou.

Dit paard heeft (of dat leid ik af uit je reactie's) altijd de leiding kunnen overnemen bij andere paarden, en probeert dit nu ook bij jou. Die momenten uit kiezen ken ik wel. Mijn merrie is nu ondertussen ook in die fase dat je gewoon constant je aandacht er bij moet hebben, kijk ik 3seconden niet bij het longeren, (omdat m'n kap bv van m'n hoofd val) dan doet ze haar zin. (wat dat is, is verschillend) Dus aandacht er bij houden, zowel bij het knuffelen, bij het rijden, bij het longeren, en bij het borstelen.

Uit je profiel leid ik af dat dit paard z'n vroegere eigenaar je staleigenaar was. Hoe deed dit paard bij deze persoon? (Zowel bij het rijden, bij andere paarden, bij de omgang etc.)

Verder heb ik zelf ook weinig tot geen verstand van dit soort paarden, dus wellicht verbetert mijn reactie / tips het gedrag van je paard niet. Maar imo heb je er toch iets aan ?!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:45

Dit paard staat nu tijdelijk bij ons, totdat Barmat alle afrasteringen helemaal goed heeft. Bij ons staat hij nu in een groep van nu 10 paarden en dat gaat eigenlijk perfect. Hij staat niet onderaan, maar ook zeker niet bovenaan in de groep. Hij heeft geloof ik ook niet de behoefte om te proberen hogerop te komen, hij vindt het wel goed zo. Ik vind hem ook een echte gentleman naar de andere paarden toe. Hij vertoont totaal geen agressie naar ze. Degenen die aanvoelen dat hij de meerdere is, volgen hem en hij is vriendelijk tegen ze. Degenen die meer dan hem zijn laten hem dat af en toe zien en dan gaat hij netjes opzij. Niks op aan te merken eigenlijk.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:50

Ik heb 1 Voltaire gereden, daarnaast ken ik er een paar. Eigenlijk herken ik jouw verhaal juist helemaal niet, de Voltaire die ik heb gereden was een zesjarige hengst maar schaapmak. Wel een schreeuwerd maar 1x terug brullen en de praatjes waren over. Ook de andere Voltaires die ik ken waren geen lastige paarden, wel wat dominant maar deden het prima, als ze maar heel duidelijk leiding kregen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 19:10

Diablo schreef:
Dit paard staat nu tijdelijk bij ons, totdat Barmat alle afrasteringen helemaal goed heeft. Bij ons staat hij nu in een groep van nu 10 paarden en dat gaat eigenlijk perfect. Hij staat niet onderaan, maar ook zeker niet bovenaan in de groep. Hij heeft geloof ik ook niet de behoefte om te proberen hogerop te komen, hij vindt het wel goed zo. Ik vind hem ook een echte gentleman naar de andere paarden toe. Hij vertoont totaal geen agressie naar ze. Degenen die aanvoelen dat hij de meerdere is, volgen hem en hij is vriendelijk tegen ze. Degenen die meer dan hem zijn laten hem dat af en toe zien en dan gaat hij netjes opzij. Niks op aan te merken eigenlijk.

Ja, dit klopt en ik ben er ook heel verbaasd over! Zo ken ik hem niet, maar misschien is het eens goed voor hem, de underdog te zijn Knipoog

Voor iedereen die tips gegeven heeft, bedankt! Ja

Ik ga straks weer vol goede moed met hem verder, heb nu ook geaccepteerd dat het kant en klare paard dat respect voor mij heeft, niet helemaal 100% meer zo is als ik verwacht had. De teleurstelling ben ik voorbij en de energie kan ik straks weer er in steken om hem weer verder sociaal, vriendelijk en vooral LUISTEREND te krijgen!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:02

Bar, de underdog is hij beslist niet hoor! Hij staat gewoon leuk in de groep en er zijn geen problemen. Heerlijk toch?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:30

even het topic doorgelezen
ik heb op stages en klussen op dressuurstallen een aantal voltaire nakomelingen in handen gehad
en die waren eingelijk stuk voor stuk uitermate slim...wat idd niet altijd een zegen is Tong uitsteken
en de meeste bezaten ook wel een flinke dosis zelfverzekerdheid om het zo maar te zeggen

zodra ze de ruimte kregen werd er nog wel eens wat getest en geprobeerd
of als je ze niet bij de les hield , dan hielden ze de persoon die ermee bezig was wel bij de les door wat capriolen

op lange termijn heb ik er dan weer geen ervaring mee, ze werden ingereden etc en verkocht ... dus terugval in dergelijke trucjes , dat heb ik door de korte duur van contact met die dieren nooit gehad
maar het enige wat wij deden was duidelijk, consequent handelen
en bezig zijn met ze , dus uitdaging erin houden

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:56

Barmat schreef:
Ik ga straks weer vol goede moed met hem verder, heb nu ook geaccepteerd dat het kant en klare paard dat respect voor mij heeft, niet helemaal 100% meer zo is als ik verwacht had. De teleurstelling ben ik voorbij en de energie kan ik straks weer er in steken om hem weer verder sociaal, vriendelijk en vooral LUISTEREND te krijgen!

Leuk om dat te horen Ja Veel succes! Je weet het zelf ook al: Respect dwing je niet af, die moet je verdienen. probeer dat stap voor stap te bereiken.

Je paard geniet wellicht wel van de kudde (zoals ik hier hier hoor althans) dus dan beginnen jullie beiden met een schoone lei Ja

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:55

Barmat schreef:

De teleurstelling voorbij?????????
Je hebt het over een levend wezen met een eigen iets, geen computer die je kunt programeren of voorgeprogrameerd kunt kopen, opstappen een rondje mee rijden en dan weer in de schuur kunt zetten...
Als ik zoiets lees is mijn eerste reactie: Mens koop een ding want een dier ben je niet waard...
jouw paard is sociaal, jij bent asociaal
jouw paard is vriendelijk, jij bent onvriendelijk
jouw paard heeft gefluisterd, gepraat en heeft geschreeuwd, maar jij bent doof, stokdoof.... jij gooit het op de afstamming, africhting blabla... kijk eens in de spiegel, je paard is nl jouw spiegelbeeld... je zaait wat je oogst.. je oogst wat je hebt gezaaid....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:22

Alane, mag ze niet teleurgesteld zijn? Iedereen heeft toch wel eens tijden dat je even niet blij bent? Daar zegt ze toch niet mee dat Matador als een apparaat moet reageren?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:56

Citaat:
heb nu ook geaccepteerd dat het kant en klare paard dat respect voor mij heeft, niet helemaal 100% meer zo is als ik verwacht had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:13

Vreemd, Voltaires staan juist bekend om hun topkarakter!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:22

Ik heb een merrie waarvan de Opa een Voltaire is.
Mijn paard is ook niet altijd even makkelijk in de omgang..
Maar als je kijkt hoe verwend ze was toen ik haar kreeg dan is dat ergens te begrijpen.
Ik heb er nu bijna 3 jaar en het gaat steeds beter af en toe een klein terugvalletje en er zijn een paar dingen die hoe conseqent ik ook ben er ECHT niet uit krijg.
Zoals schrapen met zadelen en schuren zo gauw ik afstap probeert ze het.
Ik laat het nooit toe! maar ze probeert het wel 1x!
Ik zeg dan EH! en ze doet het niet meer, maar toch probeert ze het de volgende dag 1 x weer?

Het is een behoorlijk stressig paard wat soms wel eens moeilijk is.

Maar met rijden is het een echte werker!
Ze is soms wel eens een beetje ondeugent, maar niet ECHT stout.
Het is echt een mega werkwillig paard, die je tegen zichzelf in bescherming moet nemen, ze zou bijwijze van spreken met een gebroken been nog door willen werken!

Het Voltaire bloed zit dus wel wat verder, maar het is een heerlijk paard, absoluut geen rotzakje, je hebt alleen een klein beetje gebruiksaanwijzing nodig.. (en dat ligt dan meer aan de mens dan aan het paard)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 09:33

Alane schreef:
Barmat schreef:

Je hebt het over een levend wezen met een eigen iets, geen computer die je kunt programeren of voorgeprogrameerd kunt kopen, opstappen een rondje mee rijden en dan weer in de schuur kunt zetten...
Als ik zoiets lees is mijn eerste reactie: Mens koop een ding want een dier ben je niet waard...
jouw paard heeft gefluisterd, gepraat en heeft geschreeuwd, maar jij bent doof, stokdoof.... jij gooit het op de afstamming, africhting blabla... kijk eens in de spiegel, je paard is nl jouw spiegelbeeld... je zaait wat je oogst.. je oogst wat je hebt gezaaid....

Pardon?????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wie geeft jou het recht om zo over mij te oordelen? Wie denk je wel niet die je bent mens????!!!

Wat ben JIJ dom zeg, niet te geloven! Dacht toch al alles meegemaakt te hebben, maar een totaal onbekend persoon (zonder ook maar één dag iemand meegemaakt te hebben) op deze manier veroordelen en beoordelen, slaat werkelijk nergens op!

Nogmaals - wie denk je wel niet die je bent?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 09:37

Diablo schreef:
Alane, mag ze niet teleurgesteld zijn? Iedereen heeft toch wel eens tijden dat je even niet blij bent? Daar zegt ze toch niet mee dat Matador als een apparaat moet reageren?

Nee, ik mag niet teleurgesteld zijn... Ik had met een bloemenkransje in mijn haar het Haleluja moeten gaan staan zingen en de dagen moeten koesteren dat Matador mij beet, sloeg, omver liep en de stal kapot vrat.... Waarschijnlijk had ik God op mn blote knietjes moeten danken voor de dagen dat ik in het zand lag omdat er een overstekend grassprietje voorbij kwam en verder niks.....

Ik had mijn oneindige liefde moeten tonen bij iedere hap, trap en duw.... de grond moeten kussen waar hij op liep en hem dankbaar moeten zijn voor iedere blauwe plek.

En ik had niks mogen vragen, niks mogen eisen en een zeer vrije opvoeding moeten gunnen.... Dan was ik mijn paard wel "waardig" geweest, nu namelijk niet.

Snel, bel de dierenbescherming!!!!

*en schakelt nu over op negeerstand*

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:20

haha...trek het je niet aan!
Iedereen heeft wel eens een periode een dip en dat je je paard even niet meer ziet zitten. Blijkbaar kan hij toch je hart veroveren, want je hebt hem nog steeds! Hij mag blij zijn dat je zoveel moeite voor hem doet, ondanks zijn rot-streken!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:29

Anke schreef:
haha...trek het je niet aan!Iedereen heeft wel eens een periode een dip en dat je je paard even niet meer ziet zitten. Blijkbaar kan hij toch je hart veroveren, want je hebt hem nog steeds! Hij mag blij zijn dat je zoveel moeite voor hem doet, ondanks zijn rot-streken!

Nee inderdaad.
Zo had ik laatst tijdelijk wat problemen met mijn twenter hengst op de opfok met halster opdoen.
(dit kwam doordat iemand anders had zitten klooien met verweiden met halster op doen)
Ik was een penny volgens menig een die het stoer vond om een hengst te bezitten, ik was onverantwoord bezig, ik moest ala minute laten castereren!
ik was niet hengstwaardig.

en nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer commentaart terwijl ze mij en mijn paard niet eens kennen.
Dit is echt niet mijn eerste ervaring met hengsten, ik heb op een hengstenhouderij gewerkt en op een dressuurafrichtingsstal gewerkt, de eigenaresse van stal durfde het ook met gemak aan om mij de boel alleen te laten runnen als zij 2 weken op vakantie was of toen ze 6 weken rust moest hebben vanwege een schouderblessure...

alles is goed gekomen met mijn hengst!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 16:46

Anke schreef:
haha...trek het je niet aan!
Iedereen heeft wel eens een periode een dip en dat je je paard even niet meer ziet zitten. Blijkbaar kan hij toch je hart veroveren, want je hebt hem nog steeds! Hij mag blij zijn dat je zoveel moeite voor hem doet, ondanks zijn rot-streken!

Was sich liebt, das neckt sich.... zeggen ze toch????? Haha!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:55

Alane schreef:
Citaat:
heb nu ook geaccepteerd dat het kant en klare paard dat respect voor mij heeft, niet helemaal 100% meer zo is als ik verwacht had.

Ja en? Ze wil hier alleen maar mee zeggen dat het paard, waar ze jaren bloed, zweet en tranen in gestopt heeft, eindelijk zo ver was dat ze er alles mee kon (dus zo verkeerd deed ze het kennelijk niet) en dat het nu, na een blessure (van Barmat dus) en een verhuizing zo heel anders is. Logisch toch dat ze even met de handen in het haar zit?

We zijn helaas niet allemaal perfect....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 19:10

Inderdaad, bedankt voor de uitleg Diablo Ja

Het lijkt soms wel alsof je nooit teleurgesteld MAG zijn, dat je dan gelijk niet goed bezig bent enzo... Nou mn hoela, ik doe lekker wat IK denk dat goed is, en als anderen daar anders over denken omdat die een totaal andere benadering van paarden houden hebben, so be it.
Als ik zo paard onwaardig was, had ik hem niet bij jullie neergezet om hem eens lekker de zon en lucht in de kop te gunnen, en hem ook de boel op een rijtje te laten zetten.....

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 23:15

Ik heb een ruin van Concorde (v. Voltaire). Ik heb al een aantal keer gehoord dat mijn paard wel lastig zou zijn, met die afstammingen.. Maar mijn paard is over het algemeen erg braaf. Hij is alleen wel wat dominant, wanneer hij ergens geen zin in heeft, heeft hij allerlei trucjes om onder het werk uit te komen. Mijn paard is erg sterk, wat dressuur betreft hoef ik geen inzet van hem te verwachten, dan is het kop omhoog en rennen wanneer iets hem niet aanstaat. Met springen zet hij zich wel voor de volle 100% in. Bij mijn paard moet je consequent blijven anders gaat hij zo met je op de loop.

Ik denk dat het gedrag van je paard ergens misschien wel een beetje te maken heeft met zijn afstammingen, zo lees ik in dit topic vaker dat Voltaire paarden dominant kunnen zijn. Dat zou in mijn ogen wel een Voltaire trekje kunnen zijn. Maar verder denk ik dat het feit dat je paard van Voltaire afstamt niet veel te maken heeft met je probleem. Een paard zijn karakter wordt niet alleen gevormd door de afstammingen..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 08:51

Alytje schreef:
Ik heb een ruin van Concorde (v. Voltaire). Ik heb al een aantal keer gehoord dat mijn paard wel lastig zou zijn, met die afstammingen.. Maar mijn paard is over het algemeen erg braaf. Hij is alleen wel wat dominant, wanneer hij ergens geen zin in heeft, heeft hij allerlei trucjes om onder het werk uit te komen. Mijn paard is erg sterk, wat dressuur betreft hoef ik geen inzet van hem te verwachten, dan is het kop omhoog en rennen wanneer iets hem niet aanstaat. Met springen zet hij zich wel voor de volle 100% in. Bij mijn paard moet je consequent blijven anders gaat hij zo met je op de loop.

Ik denk dat het gedrag van je paard ergens misschien wel een beetje te maken heeft met zijn afstammingen, zo lees ik in dit topic vaker dat Voltaire paarden dominant kunnen zijn. Dat zou in mijn ogen wel een Voltaire trekje kunnen zijn. Maar verder denk ik dat het feit dat je paard van Voltaire afstamt niet veel te maken heeft met je probleem. Een paard zijn karakter wordt niet alleen gevormd door de afstammingen..

Nee, dat is natuurlijk ook niet zo, een paard wordt gevormd door alle dingen van buiten af, karakter uit de fok heeft maar een klein deel daar in Lachen

Dat "kop er op en wegrennen" herken ik enorm Ja ! Dat doet Matador ook, hij zal eigenlijk nooit bokken of steigeren, hij rent gewoon weg voor het werk, of als hij het moeilijk heeft. Springen vindt hij geweldig, maar ik niet en dat maakt ons voor springen geen goede combi, al maak ik soms om hem te plezieren een huppeltje Knipoog

Dat wegrennen is ondanks dat er weinig gebeurt toch niet prettig, want dan krijgt hij een waas voor de ogen en rent gerust tegen de bak omhoog, hij stopt niet dan.

phi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:13

Alane schreef:

Hamer
Van dit soort pennyreacties word ik toch zo moe

Ik sta eigenlijk te kijken van je verhaal.. ik heb zelf een afstammeling van Haarlem gehad (zoon van voltaire) en dat was echt een scheet van een paard. Wel een rouwdouwer, dat lompe herken ik absoluut, maar hij was nooit opzettelijk lomp tegenover mij. Hij vond eigenlijk alles goed, hij diende prima als knuffelpaard en kon er geweldig mee buitenrijden, helemaal geen schrikkerd en heel verstandig.. Dus nee, ik heb niet t idee dat dit typisch Voltaire-gedrag is!