vraag over "paard op proef"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HummerTime

Re: vraag over "paard op proef"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:05

Ik heb een paar keer goed pech gehad door een paard niet op proef te nemen.

Mijn vorige paard heb ik dus wel twee weken op proef gehad. (dat ze een maand na aankoop begon te sukkelen, en na drie lange jaren dokteren toch naar de slacht moest omdat ze achteraf nooit goed is geweest wisten we toen ook niet......... )

Mijn huidige paard stond al op pension waar ik ook sta. Heb haar een dikke maand gereden en toen gekocht.

Ach, het blijft een gok. Ik wil een paard wel op proef voordat ik koop, maar moet erbij zeggen dat mijn paard bij eventuele verkoop het erf ook niet af zou gaan voordat er betaald is. Ook zou de eventuele koper de proefperiode bij ons op stal moeten doorbrengen Clown Beetje meten met twee maten misschien, maar je weet inderdaad niet wat er met je paard gebeurd als je hem meegeeft op proef.......

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:08

idd, handelaren zijn vaak makkelijker met een paard op proef geven.
Maar zij zijn ook niet gek, een vreselijk duur paard zullen ze ook niet zomaar meegeven... . Zij kijken naar het geld en het risico, ook op de emotionele particulier die zich aan het paard hecht.
Een particulier kijkt naar de emotionele schade die hijen het paard kán oplopen.
Het feit hierboven dat dat paard niet door de keuring kwam, zal waarschijnlijk ook niet in de hoge prijsklasse gezeten hebben.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 29-03-07 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:22

Tegenwoordig wordt een paard/pony idd niet veel met proeftijd verkocht. Omdat de verkopende partij vaak bang is dat het paard terug kan komen met bijv. kreupelheden. Dat is begrijpelijk. Maar ik zou als kopende partij ook nooit een paard meenemen zonder proeftijd. En hoe dat dan ingevuld wordt tussen koper/verkoper daar kunnen afspraken over worden gemaakt.

Wat men vaak doet is dat men een paard/pony een afgesproken tijd uit kan proberen bij de verkopende partij thuis. In een paar weken merk je al gauw of het het paard is wat je zoekt. Houdt er wel rekening mee dat een paard zich (tijdelijk) anders kan gedragen nadat je hem hebt verhuist. Hij/zij moet ook wennen aan de nieuwe omgeving.

Ook kan het zo zijn dat alles prima lijkt, maar dat later blijkt dat er toch nog dingen aan de hand zijn met je aangekochte paard terwijl alles eerst goed leek. Een proeftijd zegt niet altijd alles! Ik heb het zelf meegemaakt en stond gelukkig in mijn recht en heb het paard na zo'n 5 weken terug kunnen brengen naar de vorige eigenaar. Gelukkig werkte die mee, maar daar hoor je ook wel eens verschillende verhalen over.

Dat men zegt dat als er iets op papier staat dat dat totaal geen waarde heeft ben ik het niet helemaal mee eens. Bij ernstige (onherstelbare) verborgen gebreken blijft de oude eigenaar wettelijk gezien nog een hele poos aansprakelijk. Maar dat zal natuurlijk niet voor elke zaak zo zijn, dat hangt wel van verschillende factoren af!! Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:41

git schreef:
Klaasje schreef:
Meestal maak je afspraken met de verkoper. Dit wordt op een contrakt gezet, als het dan fout gaat kan er weinig gebeuren omdat het zwart op wit staat.

Helaas is bovenstaande dus mooi niet waar. Een formulier dat opgesteld is tussen koper en verkoper, zonder dat daar verder een notaris tussen gezeten heeft, is volstrekt niet rechtsgeldig. Kijk daar aub mee uit !

Dat is niet zo: een kontrakt is echt niet alleen rechtsgeldig als er een notaris bij is geweest. Elke afspraak tussen partijen is in principe bindend, zelf een mondelinge afspraak (alleen heb je daar altijd problemen met bewijsvoering). Dus het kan wel, maar je moet uiteindelijk nog maar wel zien te bewijzen wie gelijk heeft ...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:01

simodi schreef:
Dat is niet zo: een kontrakt is echt niet alleen rechtsgeldig als er een notaris bij is geweest. Elke afspraak tussen partijen is in principe bindend, zelf een mondelinge afspraak (alleen heb je daar altijd problemen met bewijsvoering). Dus het kan wel, maar je moet uiteindelijk nog maar wel zien te bewijzen wie gelijk heeft ...

toch staat de wetgeving boven de onderlinge afspraken.
Zo lang jij eigenaar bent, ben jij in de meeste gevallen verantwoordelijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:07

superwoman schreef:
toch staat de wetgeving boven de onderlinge afspraken.
Zo lang jij eigenaar bent, ben jij in de meeste gevallen verantwoordelijk.

Wetgeving staat niet boven onderlinge afspraken, integendeel.

Echter, in geval van het aansprakelijkheidsrecht kán dat wél het geval zijn.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:39

Ik heb nooit een paard op proef meegegeven en ik zou er ook nooit 1 op proef nemen.. maar ik denk dat de redenen hierboven allemaal al wel zijn besproken