Een 2-jarige klinisch laten keuren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Re: Een 2-jarige klinisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:51

@ikke, ik snap jouw mening best dat je wilt dat d ekoper de keuring betaald maar wat als je als koper op zoek naar een paard je hele budget al bijna kwijt bent omdat je misschien de pech hebt dat er 3 achter elkaar afgekeurd worden? Ik vind het ook moeilijk, ik had mijn merrie in de verkoop voor niet teveel geld en had ook geen zin om een rontgenologische keuring te gaan betalen. Maar ik begrijp ook best dat een koper het niet op kan brengen om diverse malen een keuring van een afgekeurd paard te gaan betalen. Met een beetje pech kun je dan niet eens meer een paard betalen!

TS, wat betreft jouw vraag: tsja, ik zou klinisch laten keuren, als de DA twijfels heeft kan hij altijd nog een foto maken. Zo heb ik het destijds bij mijn toen nog onbeleerde 3-jarige ook gedaan. Garanties heb je nooit. het paard van mijn vriendin werd op z'n 3e goedgekeurd klinisch en rontgenologisch. Vervolgens staat hij een jaar stil wegens longproblemen, ze rijdt er een paar keer op en hij is kreupel en blijkt HKO te hebben!
Het blijft een momentopname.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:54

De fokker waar ik voor rij, laat altijd eerst voor zichzelf de paarden keuren vooraleer ze de sport/verkoop in gaan.
Hij weet dus dat ze goed zijn, dus dan is er ook geen enkel probleem als mensen willen dat hij de keuring betaald bij afkeuring....

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:59

Nou dat is ook eigenlijk het beste. Als mijn merrie weer in de verkoop gaat doe ik dat ook. Je komt dan iig niet voor verrrassingen te staan. Tenzij een andere DA als de DA die gekeurd heeft er een andere mening over heeft...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:02

_angela_ schreef:
Ik zou ook een klinische keuring laten doen, ook los ziet een DA veel meer als dat jij (waarschijnlijk) ziet. Ook kan er naar de ogen, de mond, het hart en de longen gekeken worden. Foto's zou je kunnen overwegen als het paard al en behoorlijke aanschaf waarde heeft.

even tussenin: Waarom eigelijk met een beetje ongeluk ben je veel meer kwijt dan de prijs van fotos. Ik vind het eigelijk belangrijk bij dure en goedkope paarden. Zou nog durven zeggen belangrijker bij goedkope paarden dat je geen kat in de zak koopt.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:08

wij wilden een 2-jarige merrie kopen, naar de dierenarts gebracht voor de keuring. We wilden haar ook rontogonologisch laten keuren, een kogel was iets dikker dus die hebben we eerst gerongtent. Dikke 4 kwam eruit, de dierenarts zei dat als we het paard een week zouden longeren dat hij kreupel was.
Toch maar mooi dat we haar hebben laten keuren dus.

cowgirl74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:36

Maar nu nog een andere kwestie het paard dat ik wil kopen is niet geent op rhinopneumonie kan ik dit eisen als toekomstige koper? Het paard komt te staan bij allemaal fokmerries. Wie draait er dan op voor de kosten?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:25

Enten op rhinopneumonie is niet verplicht dus ik denk niet dat je dit kunt eisen. Dan moet je het zelf laten enten als je het koopt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:39

klinisch keuren is natuurlijk altijd verstandig! tegenwoordig zijn er namelijk best veel paarden met long-problemen! wel fijn als ze even hebben geluistert zodat je zulk soort dingen kan uitsluiten...

foto's maken word een ander verhaal vind ik zelf... ligt er puur aan hoeveel zekerheid je wilt hebben, bij wie je het paardje koopt en in welke prijsklasse het valt... een sportpaardje kopen in een hogere prijsklasse ligt natuurlijk wel anders als een goedkopere recreatiepony Knipoog

zelf heb ik geen van mijn beestjes vooraf de koop laten keuren Bloos
bij mijn paard hebben we wel de DA opgebelt en gevraagt of het paard gezond was ( de vorige eigenaar en ik hadden dezelfde DA) en hij zei dat ik geen gezonder paard kon vinden Haha! dat was wel erg makkelijk, anders had ik haar wel even laten doorlichten...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:55

cowgirl74 schreef:
Maar nu nog een andere kwestie het paard dat ik wil kopen is niet geent op rhinopneumonie kan ik dit eisen als toekomstige koper? Het paard komt te staan bij allemaal fokmerries. Wie draait er dan op voor de kosten?

Dat kun je wel eisen, maar de verkoper heeft geen enkele verplichting om het te doen. Het is jouw probleem waar je je paard stalt, niet dat van de verkoper.

@Tiessie: De financiële positie van de kopende partij is niet mijn probleem. Graag kopen en anders niet, voor jouw 100 anderen.
En ja, als ik paarden te koop heb, dan staan ze daarvoor in de rij........

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:17

Nee @ikke, natuurlijk is dat jouw probleem niet maar ik vroeg me alleen maar af of je begrijpt waarom dat voor mensen moeilijk kan zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:33

Tiessie schreef:
Nee @ikke, natuurlijk is dat jouw probleem niet maar ik vroeg me alleen maar af of je begrijpt waarom dat voor mensen moeilijk kan zijn.

Jawel, ik begrijp je heel goed. De kunst is om zelf te kunnen inschatten hoeveel zin een keuring heeft. Een hoop kun je al zien en als dat allemaal goed is, pas dan vraag je de dierenarts een keuring te doen......

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:35

ik heb jaaaaaaaaaaaaaaaaren geleden een 2 jarige gekocht en klinisch laten keuren.
werd me aangeraden,
ik wilde ook rontgen maar de dierenarts zei dat dat niet slim was omdat hij nog erg in de groei was.

klinisch ja ik zou het doen

gr

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:11

ik overweeg zelf een merrie van nu 10 maanden te kopen, ik wil haar wel klinisch laten keuren, maar twijfel over een ocd-screening. Heeft dat zin ? Als het geen zin zou hebben, waarom zouden ze het dan al doen bij jaarlingen ?

Ik denk dat ik het bij een "simpele" klinische keuring houdt, zonder buigproeven en longeren op hard en zacht uiteraard, maar toch houdt het me bezig aangezien ik al zoveel pech heb gehad met paarden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 23:03

Zabbie schreef:
ik overweeg zelf een merrie van nu 10 maanden te kopen, ik wil haar wel klinisch laten keuren, maar twijfel over een ocd-screening. Heeft dat zin ? Als het geen zin zou hebben, waarom zouden ze het dan al doen bij jaarlingen ?

Ik denk dat ik het bij een "simpele" klinische keuring houdt, zonder buigproeven en longeren op hard en zacht uiteraard, maar toch houdt het me bezig aangezien ik al zoveel pech heb gehad met paarden

Koop dan geen jong paard. Er kan een hoop gebeuren voordat ze vier zijn en ingereden............

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 23:14

ikke schreef:
Zabbie schreef:

Koop dan geen jong paard. Er kan een hoop gebeuren voordat ze vier zijn en ingereden............

ja,en daarna kan er ook nog genoeg gebeuren!
als je het zo bekijkt kan je helemaal geen paard meer kopen,ja een hobbelpaard dan Clown
mag iemand een beetje bang zijn na een hoop ellende...

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 23:15

Ik heb uit Duitsland een merrietje gehaald van bijna 2, daar is het niet meer als normaal dat je klinisch keurt, sterker nog, de verkoper wil het zelf, omdat hij/zij aansprakelijk is het eerste jaar (ja duitsland is echt heel streng).
Ik ben het niet eens dat je niets op kunt maken uit zo'n keuring, met buig proeven kun je al een heel eind de toestand van de katrollen inschatten! Toch wel handig om te weten lijkt me. Of het nou een paard van 1000 euro of 100000 euro is, voor de (nieuwe) eigenaar is ie toch de hoofdprijs waard?? dan kun je beter zo veel mogelijk zekerheid nemen als dat er mogelijk is. Immers een foto gekeurd paard van 6 bv, kan zich de volgende dag ook verstappen en zijn been breken!!! Dus dan zou je kunnen zeggen dat je ook niet rontgonologisch hoeft te keuren, want tja kan morgen toch anders zijn... en foto's daar zie je ook lang niet alles op...(pezen etc?)
Altijd doen, ze zullen maar wat vinden, en dan achteraf zeggen had ik maar! Ik heb in ieder geval geen risico genomen!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:38

ikke schreef:

beetje een vreemde reactie hoor, ik stel toch een hele normale vraag. Ik weet ook wel dat er een hoop kan gebeuren met een paard, of ie nou 12 is of 2. Maar door schade en schande wordt men wijs, en als je dingen kunt uitsluiten moet je dat toch doen ? De vraag is alleen of je iemand weet of een OCD-screening veel zin heeft bij een paard wat nog geen jaar oud is ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:53

Zabbie schreef:
ikke schreef:

beetje een vreemde reactie hoor, ik stel toch een hele normale vraag. Ik weet ook wel dat er een hoop kan gebeuren met een paard, of ie nou 12 is of 2. Maar door schade en schande wordt men wijs, en als je dingen kunt uitsluiten moet je dat toch doen ? De vraag is alleen of je iemand weet of een OCD-screening veel zin heeft bij een paard wat nog geen jaar oud is ?

Wat wil je dan zien aan zo'n jong paard. Er kan een hoop uitgroeien voordat ze vijf zijn. je weet dan wel op het moment van koop hoe ze zijn, maar dan zou je het voor de goede orde bij vier of vijf nog eens moeten doen om te kijken hoe ze dan zijn. Dan pas heb je een idee waar het heen gaat.
En dan nog: tref je een paard wat door alle pijn heenloopt, niks laat merken. Kom je er op z'n 16e alsnog achter dat ie verrot is, omdat je nooit in de gaten hebt gehad dat er wat was. En ja, die paarde zijn er, ik heb ze meegemaakt......

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:57

hey,

ik geef je het advies om ook een 2 jarige te laten keuren, afhankelijk van de prijs ook op foto's! ik heb jaren met paarden gewerkt en een bedrijf gerund in de sport en ik kan je vertellen dat je nooit te voorzichtig kunt zijn. je zou je dierenarts kunnen vragen of hij de keuring over een langere tijd kan doen, dus niet binnen een uur klaar zijn zodat het paard tussendoor even kan bijkomen. vooral met de buigproef!
heel veel succes!!!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:01

ik heb destijds mijn anderhalf jarige hengst verkocht.

Is klinisch en rongtenologisch gekeurd.

Al mijn fokprodukten die ik verkoop mogen gekeurd worden, bij positieve keuring kosten koper en als het paard dus negatief is in klinisch als rongtenologische keuring dan zijn de kosten voor mij.

Dit enter werd overgens goed betaald....

voor een paard onder de 4000- 4500 doe ik dit niet....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:17

Ik heb het destijds niet gedaan. Longeren en buigproef kon niet, dus volgens de dierenarts bleef er weinig over.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:22

Wat @ikke zegt is zeker aar. Mijn ervaring is ook dat paarden op hun 2e en 3e jaar volledig goedgekeurd worden ook op foto's en 2 jaar later toch ineens met problemen staan.
Aan de andere kant, als je toch foto's laat maken weet je dan al of er iets mis is. Moeilijk hoor wat wijsheid is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:50

Tiessie schreef:
Wat @ikke zegt is zeker aar. Mijn ervaring is ook dat paarden op hun 2e en 3e jaar volledig goedgekeurd worden ook op foto's en 2 jaar later toch ineens met problemen staan.
Aan de andere kant, als je toch foto's laat maken weet je dan al of er iets mis is. Moeilijk hoor wat wijsheid is.

Uhm geen jong paard kopen?????
Een twee-jarige is altijd een risico en ook een groter risico dan een 5- of 6-jarige. Ook dan garantie tot de deur, zelfs met foto's.
95% van alle problemen bij paarden komen terwijl je ze bezit, niet doordat het een al dan niet verborgen gebrek tijdens koop/verkoop is...........

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:24

Ik snap je post niet helemaal @ikke. Misschien omdat ik een spelfout heb in de mijne, mijn beginzin is nl: wat @ikke zegt is zeker waar. En er staat aar ipv waar.