Plotseling gaan bijten? Waarom toch?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Plotseling gaan bijten? Waarom toch?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:18

Mijn merrie heeft ze ook weleens, die bultjes, en als ze er geen pijnreacties geeft is het gewoon vocht. Wat het ook kan zijn is een milde allergische reactie op het materiaal van je singel: gebruik je een neopreen singel?

Wat het gedrag van je paard betreft: ik lees uit al je berichten dat je zielsveel van hem houdt. Maar als je echt van hem houdt, dan laat je hem zijn grenzen zien. En als een schreeuw niet meer helpt, en ook die tik niet meer helpt, moet je bij een bijtreactie doorgaan tot je een reactie krijgt op je correctie, al is dat desnoods die schop met de wreef van je voet onder zijn waarde achterwerk. Dat doet hem echt niet pijn, en daardoor verliest hij echt zijn vertrouwen niet in je. Waar hij wel vertrouwen door verliest is als jij niet doorgaat tot je een reactie krijgt. Als jij dat bijtgedrag negeert, als je geen grenzen stelt. Iedere correctie waar een paard niet op hoeft te reageren is er een die je niet had hoeven geven.

Je zegt dat er in Belgie niet veel aan grondwerk gedaan wordt? Jawel hoor, Inge Teblick woont in Belgie, en ook Parelli heeft de nodige volgers in Belgie. Dat ze bij jullie op stal daar niet aan doen kan best, dus heb je er tot nog toe nog niet zoveel ervaring mee, en heb je dus niet kunnen zien wat het met je paard kan doen.

Free_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:54

Cassidy schreef:
al is dat desnoods die schop met de wreef van je voet onder zijn waarde achterwerk. Dat doet hem echt niet pijn, en daardoor verliest hij echt zijn vertrouwen niet in je. Waar hij wel vertrouwen door verliest is als jij niet doorgaat tot je een reactie krijgt. Als jij dat bijtgedrag negeert, als je geen grenzen stelt. Iedere correctie waar een paard niet op hoeft te reageren is er een die je niet had hoeven geven.

Hier ben ik het er niet mee eens. Als je paard gewent is dat je het niet doet kan hij wel erg schrikken. Mijn merrie was ook een ramp! Bijten trappen enzovoort maar nu door een rustige lieve hand is het een mak lammetje Lachen Schoppen is meer voor als je het snel wilt oplossen. Maar met geduld kom je ook een eind. Tuurlijk moet je dat bijten niet zomaar pikken. Maar kijk eerst goed wat er aan de hand is. Misschien zat die singel een keer niet goed waardoor het pijn deed en ze nu bang is dat het weer pijn gaat doen. Maar jij zegt dat ze het ook bij andere dingen deed dus ik denk toch niet. Iig doet ze dit niet zomaar. Ik zou met haar veel grondwerk doen en goed proberen te begrijpen wat je paardje zegt Lachen

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 17:46

Ik ga het zeker eerst rustig aanpakken omdat ik hem er nog nooit op gewezen heb dus vanaf nu ga ik zeker een reactie geven op wat hij me flikt en hopelijk reageert hij dan onmiddelijk op de zachte reactie. Ik dacht dat bij vocht je het eerder zou kunnen induwen maar bij hem is het eerder hard. Zal op het net al is een beetje opzoekwerk doen over grondwerk Lachen

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:53

Free_Girl schreef:
Hier ben ik het er niet mee eens. Als je paard gewent is dat je het niet doet kan hij wel erg schrikken. Mijn merrie was ook een ramp! Bijten trappen enzovoort maar nu door een rustige lieve hand is het een mak lammetje Lachen Schoppen is meer voor als je het snel wilt oplossen. Maar met geduld kom je ook een eind. Tuurlijk moet je dat bijten niet zomaar pikken. Maar kijk eerst goed wat er aan de hand is. Misschien zat die singel een keer niet goed waardoor het pijn deed en ze nu bang is dat het weer pijn gaat doen. Maar jij zegt dat ze het ook bij andere dingen deed dus ik denk toch niet. Iig doet ze dit niet zomaar. Ik zou met haar veel grondwerk doen en goed proberen te begrijpen wat je paardje zegt Lachen

Hier ben ik het absoluut niet mee eens, een paard schrikt toch ook niet als hij een flinke trap van een ander paard krijgt? Tuurlijk, het moet wel verdiend zijn en je hoeft echt niet bij elke zucht een trap te verkopen, maar als je paard je bijt, dan moet je daar toch wat aan doen? En vaak helpt corrigerende schreeuw niet, daar zal hij eerder van schrikken omdat paarden dat onderling weinig gebruiken, een flinke pets is effectiever en bovendien iets wat een paard begrijpt, er wordt hier toch niet gezegd dat je je paard gelijk maar moet schoppen? Het wordt gegeven als iets wat je kan doen als de rest niet meer helpt. En het zal je paard gerust geen kwaad doen, zolang het verdiend is, je paard snapt heel goed dat jouw afstraffing volgt op het bijten, want dat gebeurt in de kudde ook...

Free_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:25

ladymagic schreef:
Free_Girl schreef:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens, een paard schrikt toch ook niet als hij een flinke trap van een ander paard krijgt? Tuurlijk, het moet wel verdiend zijn en je hoeft echt niet bij elke zucht een trap te verkopen, maar als je paard je bijt, dan moet je daar toch wat aan doen? En vaak helpt corrigerende schreeuw niet, daar zal hij eerder van schrikken omdat paarden dat onderling weinig gebruiken, een flinke pets is effectiever en bovendien iets wat een paard begrijpt, er wordt hier toch niet gezegd dat je je paard gelijk maar moet schoppen? Het wordt gegeven als iets wat je kan doen als de rest niet meer helpt. En het zal je paard gerust geen kwaad doen, zolang het verdiend is, je paard snapt heel goed dat jouw afstraffing volgt op het bijten, want dat gebeurt in de kudde ook...

Als je een paard een tik geeft schriktie zekek wel. En wij zijn toch geen paarden? de TS zegt dat hij nu opeens zo veel bijt. Dan is daar toch een reden voor Knipoog Waarom zou die het anders doen? Omdattie het leuk vind Clown

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:33

Nee tuurlijk niet "omdat hij het leuk vind". Maar om uit te proberen wie de leiding heeft.
Paarden kunnen nou eenmaal geen mensentaal verstaan, na veel oefenen wat woordjes (ho, stap, etc.) maar verder niet , en zelfs daar is aan te twijfelen of het de woorden zijn of onze onbewuste lichaamstaal/gedachtes, dus als wij ons paard wat duidelijk willen maken zullen we dat vaak toch op een "paarden manier" moeten doen...
Ik zeg ook niet dat een tik geen oplossing is, alleen als dat niet meer helpt zul je toch wat anders moeten doen!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:36

Natuurlijk schrikt je paard van een trap, dat wil je toch ook? Je tast jezelf naar die fase toe, die komt echt niet als slag bij heldere hemel. In de natuur kennen paarden onderling ook fases, eerst beetje zuur kijken, daarna oren in de nek, daarna draaien ze zich om en gaan dreigen om te trappen, en daarna pas volgt die schop.

Dus als ik een paard corrigeer, met alleen een kwade blik, en als volgende stap een verheffing van mijn stem, en ik krijg daarop nog geen reactie, hem daarna een tik geef, en hij net zo leuk door blijft gaan, dan kan hij een schop krijgen en als allerlaatste fase verwachten dat ik hem het gevoel geef dat ik hem levend vil. Die correctie moet aankomen, zodat hij het nooit meer in zijn hoofd haalt om ook maar iets te proberen. De volgende keren hoef ik echt zo ver niet meer te gaan.

Dat hoeft maar een keer, als je het goed doet is het daarna over. Dat is veel beter dan iedere keer tegen je paard te gaan schreeuwen, of iedere keer dat tikje te geven waar hij toch niet van onder de indruk is, of je paard voortdurend te trakteren op schoppen.

Een keer een correctie die goed aankomt, en je hebt een heel ander paard voor je...