mijn haf doet het zelfde als ze niet op de ruiter die op d'r zit let.
Ze is eigenlijk nergens bang voor, maar als ze niet geconcentreerd is kan ze opeens overal van schrikken.
Ik probeer altijd een paar dingen als ik zelf te laat ben geweest in het reageren, dus op het moment dat ze schrikt of gaat stil staan.
als ik zeker weet dat het niet eng is vertel ik d'r eerst nadrukkelijk met m'n stem dat ze zich niet moet aanstellen.
als dat niet werkt laat ik d'r even kijken, vaak loopt ze er dan zelf naar toe, en loopt er vervolgens dood leuk langs.
als het echt een moeilijke situatie is met bijv. groot verkeer en ik heb geen uitwijk mogenlijkheden stap ik desnoods af.
Het helpt ook om af en toe er eens niet op te gaan zitten, maar gewoon lekker te gaan wandelen.
Maar wat bij deze dame altijd nog het beste werkt is d'r net als in de bak, ook buiten aan't werk te zetten en d'r allert op jouw aanwezigheid te houden, dus zodra jij ziet dat ze kijkerig wordt, d'r laten verzamelen en oefeningen laten doen, bijv. wijken, travers etc. zo lijd je de aandacht af van al die boskabouters, sloot happers en heide gnomen 
op't moment dat ze dan braaf is, ontspan ik m'n activiteiten, zodra ze weer kijkerig wordt zet ik d'r weer aant werk. zo werk je dan met belonen (ontspannen) en een soort van straffen dmv werken.
tenminste zo werkt het bij onze mutsige haf.
als je d'r te veel zelf laat "denken" schrikt ze overal van. maak d'r allert op jouw en ze is zo mak als't maar zijn kan.. raar paard..
succes er mee.