Paard niet gevlochten (dressuur)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Re: Paard niet gevlochten (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:53

Moniek schreef:
en wat denk je van al die haflingers friezen etc die vlecht je ook niet altijd in.
En zolang het er netjes verzorg uitziet is het geen probleem.

Zoals het ook in de regelementen staat; bij Haflingers en Friezen is het niet van toepassing omdat die het liefst volgens het rasprotocol met losse manen worden gepresenteerd.

Wat ik dus heel makkelijk vind ookal heeft mijn Haf geen spectaculaire manen. Haha!

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:21

Ik vind het niet kunnen om ongevlochten de ring in te gaan, blijf dan thuis! Vlechten hoort er gewoon bij en doen we allemaal ons best voor toch? En dan een 6 voor de verzorging vind ik ook wat hoog want de helft van de verzorging is niet getoond naar mijn idee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 07:58

Als het toch mag volgens de reglementen
En het is netjes recht getrokken?
Ik zie het probleem niet.

Ik vind netjes recgt trekken meer werk dan er een paar vlechtjes in doen Lachen
Kun je mooi mee verdoezelen als het niet overal netjes getrokken is Tong uitsteken

Verzorging is meer dan vlechten
Mooi passende kleding, broek echt hagelwit
baardje bij geknipt
Sokjes netjes verzorgt, enz enz

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:06

runningkawa schreef:
Als het toch mag volgens de reglementen
En het is netjes recht getrokken?
Ik zie het probleem niet.

Ik vind netjes recgt trekken meer werk dan er een paar vlechtjes in doen Lachen
Kun je mooi mee verdoezelen als het niet overal netjes getrokken is Tong uitsteken

Verzorging is meer dan vlechten
Mooi passende kleding, broek echt hagelwit
baardje bij geknipt
Sokjes netjes verzorgt, enz enz

Ja dat ben ik ook wel met je eens maar vind toch dat ook vechten daarbij hoort.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:09

ik vind vlechten ook wel zo gepast, ik weet dat het niet meer hoeft
maar vind een 6 dan ook niet te hoog, als de manen netjes recht zijn, en naar een kant hangen, heb je ook kunnen knippen, wat helemaal niet veel werk is, dus ja ik vind dat vlechten een hoger punt geniet

evenals een schoon paard, ontklitte staart, alles bijgeknipt, en zelf alles in orde

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:14

crossmonster schreef:
ik vind vlechten ook wel zo gepast, ik weet dat het niet meer hoeft
maar vind een 6 dan ook niet te hoog, als de manen netjes recht zijn, en naar een kant hangen, heb je ook kunnen knippen, wat helemaal niet veel werk is, dus ja ik vind dat vlechten een hoger punt geniet

evenals een schoon paard, ontklitte staart, alles bijgeknipt, en zelf alles in orde

Normaal krijg je een 8 voor gehele verzorging (teminste is mijn ervaring) dus dan zonder te vlechten een 6 vind ik ook niet verkeerd.

Voor die twee punten zou ik toch gewoon vlechten!

Lorr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:15

angelica2 schreef:
Hoi,
Goede ontwikkeling zou ik zeggen!!!
Verzorging zit hem niet in de vlechtjes lijkt mij.
Wel moet je duidelijk zijn in wat wel en niet mag jammer als je je de naad uit vlecht omdat je denkt dat het moet.
Een paard met mooie manen netjes in vorm is ook goed verzorgd!
Vlechtjes heeft natuurlijk ook iets Knipoog
Groetjes Angelica

Ben het hier ook mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:20

Ik vlecht ook, zelfs toen ik sprong, daar niet van Lachen
Maar er zo'n heisa van maken dan moet je maar thuis blijven?
Nee...is niet verplicht dus... Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:26

Als een paard netjes gevlochten en verzorgt is dan geef je gewoon een 8 (is ook pas nog op de bijscholingen besproken). Als het paard netjes gevlochten is en er mankeert iets anders (niet goed gepoetst ofzo) dan een 7. Een ongevlochten paard dat er voor de rest netjes uit ziet kan dan toch gewoon een 6 krijgen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:39

ik vind dat het er gewoon netjes uit moet zien en in een staart en manen van een fries uitpluizen zit ook veel tijd in. mijn fries heeft erg dikke manen en staart en daar ben ik in totaal ook wel zeker 2 uur zoet mee. en dan moeten die sokken nog uitgeborsteld en netjes worden gemaakt. dus het is in mijn geval geen geen gemakzucht om niet te vlechten want als ze niet van die dikke manen en staart had dan had ik heus wel gevlochten, dan was ik misschien wel sneller klaar.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:02

runningkawa schreef:
Ik vlecht ook, zelfs toen ik sprong, daar niet van Lachen
Maar er zo'n heisa van maken dan moet je maar thuis blijven?
Nee...is niet verplicht dus... Lachen

Ja is misschien erg overdreven qua regelement maar wat mijn mening betreft, denk ik er wel zo over.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:30

opaal schreef:
Ik vind het niet kunnen om ongevlochten de ring in te gaan, blijf dan thuis! Vlechten hoort er gewoon bij en doen we allemaal ons best voor toch? En dan een 6 voor de verzorging vind ik ook wat hoog want de helft van de verzorging is niet getoond naar mijn idee....

Als in t regelement staat dat ongevlochten ook mag vind ik t niet terecht dat je punten aftrek krijgt als ie niet is gevlochten. Ook met losse manen kan hij tip top er uit zien. Ik zie liever een blinkend paard met losse manen dan een onverzorgde met vlechten Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:36

ik vind het prima als het er netjes uitziet enz. mijn fries vlecht ik meestal wel alleen de staart niet omdat e bovenkant te kort zijn om in te vlechten. vind dat het alebei moet kunen. pas geleden was er ook ieman dop wedstrijd had 2 x een 10 voor verzorging had er veel tijd aan besteed. ik ook had uren staan vlechten en wassen en poetsen en kreeg een 7. het verschil: mijn paard is zwart en lijtk net of je niks aan hoeft te doen haar paard had witte sokken enz. en die waren netjes wit. vind dat dan ook onterecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:39

Een 10 voor de verzorging
Ik neem aan dat het om een onderlinge wedstrijd ging, want zoiets heb ik officieel nog nooit gehoord Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:40

runningkawa schreef:
Een 10 voor de verzorging
Ik neem aan dat het om een onderlinge wedstrijd ging, want zoiets heb ik officieel nog nooit gehoord Lachen

nee was een officieele wedstrijd van de KNHS ik rij geen onderlingen wedstrijden en het was toch echt zo stond er zelf ook van te kijken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:41

lammie2701 schreef:
ik vind dat het er gewoon netjes uit moet zien en in een staart en manen van een fries uitpluizen zit ook veel tijd in. mijn fries heeft erg dikke manen en staart en daar ben ik in totaal ook wel zeker 2 uur zoet mee. en dan moeten die sokken nog uitgeborsteld en netjes worden gemaakt. dus het is in mijn geval geen geen gemakzucht om niet te vlechten want als ze niet van die dikke manen en staart had dan had ik heus wel gevlochten, dan was ik misschien wel sneller klaar.

Misschien ben ik wel heel afwijkend hoor, maar mijn KWPN paard met witte voeten staat in een uur tot anderhalf uur er piekfijn voor en mijn Fries in een half uurtje, compleet gevlochten met een prachtige staart en sokken... Toch verwacht ik van beide een 8, want beter kàn gewoon eigenlijk niet. Tijd doet verder niet ter zake, al vind ik dat je een hele witte schimmel best eens extra mag belonen.
Ik heb mijn KWPN paard ook een tijdje met hengsten vlecht gestart trouwens, was nooit een probleem; ik kreeg gewoon een hoog cijfer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:42

Goh, zou bijna dat paard willen zien Lachen
Een 10 vind ik toch ook best wat overdreven Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:45

Ik ken wel een jury die vaak een negen geeft. Wel leuk, echt een opsteker. Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:09

nou had ik daar gister ook iets van. ik kreeg een 7 en een stalgenootje een 8.
dus ik zeg zo waarom ik niet?? ik zou geen vlechten gehad hebben, dat was de redenering volgens anderen(niet de jury)

ik vond dat belachelijk, willem heeft een fjordenkapsel, snaarstrak geknipt, mooie staarvlecht, wit sokje, mooie ingevlochten voorpluk, glanst mooi, harnachement glimt, mooi wit schuim rond de mond....

maar toen bleek dat de pony klasse dus 8en heeft gehad en de paardenklasse dus een 7. in de ponyklasse liep daadwerkelijk een fjord mee met manen die zo lang(echt onverzorgd) waren dat ze alle kanten opwiebelden(stond nog wel omhoog) ook zat er een roos op het hoofdstel, kreeg gewoon een 8.

maar goed.. het was in mijn geval geen puntenafhanger, anders had ik er wat van gezegd... maar goed.. was het in het geheel niet eens met de punten Haha!

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:01

Ik vind het absoluut niet mooi, en volgens de reglementen moet een paard bij de dressuur gevlochten zijn. Sommige hebben het voorknotje niet meegevlochten en de rest wel dat vind ik persoonlijk ook absoluut niet mooi! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:06

Zou jij aub ff het hele topic willen lezen? Lachen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:48

Dekloktikt schreef:
Ik vind het absoluut niet mooi, en volgens de reglementen moet een paard bij de dressuur gevlochten zijn. Sommige hebben het voorknotje niet meegevlochten en de rest wel dat vind ik persoonlijk ook absoluut niet mooi! Bloos

heb jij een eigen regelement dan?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:12

Het mag, maar het is niet het meeste wenselijke, en dus vindt ik een 6 een terecht punt. Een onvoldoende geven voor de verzorging vindt ik meer gepast als de modder er nog aan hangt. Zeker als de ruiter wel netjes was, is een 6je toch wel op zijn plaats.

Met mijn hele witte schimmel haal ik vaak 9's voor de verzorging, maar je hebt dan ook een Cool nodig als ie binnen komt. Haha!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:21

Ik vind een paard het mooist uitkomen als de manen zijn ingevlochten. Afgelopen weekend waren er weer wedstrijden bij mij op stal, en verbaasde me weer hoe knap alle paarden eruit zagen met hun opgestoken haartjes.
Ik zou het iedereen aanraden om in te vlechten voor een dressuur wedstrijd, geeft echt een mooier beeld. Maar dat is persoonlijk.
Iedereen z'n ding!! Lachen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:31

Het is niet verplicht, dus waarom zou je dan (nog) eerder je bed uitgaan?
De eigenlijke reden dat de jury graag knotjes ziet (denk ik dan) is dat ze de nek beter kunnen zien. En met knotjes kun je vaak ook beter zien, hoe dat de aanleuning precies is (is mij verteld, ik weet het niet zeker.)

Ik vind trouwens losse manen véél mooier dan van die knotjes Knipoog Maar toch doen we meestal knotjes in (als ik al op wedstrijd ga Knipoog )