Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
oosterhoff schreef:[***] schreef:Ik ben altijd alleen met laden dus gebruik ook wel eens een longeerlijn bij een jong paard om de kont. En geduld leren. Je bepaalt zelf wanneer erop en dus ook eraf. Als je de stang losdoet moet je nog de tijd hebben om naar voren te lopen ( dan beloning geven, gaan ze op wachten) Als je de stang aan het losmaken bent en je paard staat te drentelen stang pas losmaken als ze normaal stilstaan (en niet met de kont tegen de stang). Misschien kan je oefenen op de klep. Snel achteruit schieten = trailer weer in, tot ze normaal achteruit loopt en dan hoeft ze er niet meer in.
En vastzetten in de trailer moet wel kunnen. Alleen eerst losmaken en dan pas de stang. Maar als je je paard leert wachten tot je weer bij het hoofd bent hoeft ie ook niet te gaan hangen, want dan kan je zelf losmaken.
Dat is leuk in theorie maar je vergeet wel eens wat. Per ongeluk. Helaas!!!
Zoals je hebt kunnen lezen blijft mijn paard best wel staan als de stang erachterweg is maar het gaat alleen om het achteruitlopen van uit de positie dat ze helemaal in de trailer geladen is en dus met al haar benen binnen staat. Vanaf een halverwege positie is het geen punt.
Tuurlijk kan mijn paard vast staan in de trailer. Ook dat is geen probleem maar door haar nu los te laten staan beschermen wij haar ervan dat wij het wellicht per ongeluk weer een keer vergeten los te maken.
Ik ben al wel eens een week bezig geweest twee keer per dag geoefend (uur achter elkaar). En ik heb er geen resultaat van gehad. Ze gaat er nog net zo hard uit helaas.
Maar toch heel erg bedankt voor alle reacties. Momenteel door haar blessure ben ik er dus even niet mee bezig. Over een aantal dagen zal ik wel zien hoe of wat.
Mocht iemand nog iets weten wat totaal niet standaard is of een hulpmiddel waar niemand iets van weet. Dan hoor ik het graag

isolde04 schreef:Ja dat is ook mij ervaring..
maak de pony los, doe een longeerlijn aan het halster, laat iemand anders de stang erachterweg doen en laat het touw vieren en laat haar op eigen benen de trailer aflopen. Die van ons ging in het begin met een noodvaart, maar toen ze in de gaten kreeg dat ze "zelf baas" was en nergens in werd gedwongen was het klaar.
Eventueel kan je haar ook met een anderpaard op de trailer zetten, en haar dan op bovenstaande manier eruitlaten, aangezien ze het liefst samen zijn zal de drang om eruit te mogen kleiner worden.

:)