ECHT- of KUNSTlederen zitvlak van rijbroek kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje_

Re: ECHT- of KUNSTlederen zitvlak van rijbroek kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:37

Ik vind dat je dan maar eens op zitles moet, als je zonder vet op je broek & zadel niet kunt blijven zitten

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:38

marloezzke schreef:
over een tijdje hoeven we echt niet meer te kiezen, vanaf dit zomer seizoen worden zelfs de broeken van kentucky voorzien van kunstleer.

de rest was al met kunstleer.

Die waren soms toch al voorzien van kunstleer? Lachen

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:26

zitles genoeg gehad, denk niet dat je meteen een conclusie moet trekken... Mijn paardje is niet de makkelijkste en als ie bokt en steigert is het juist fijn om "grip"te hebben zodat je niet gelanceerd wordt. $

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:34

ja sommige wel maar nu stappen ze volledig over

karlijn_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:28

ik heb zelf een kunstlederen rijbroek, maar persoonlijk vind ik gewone stof het fijnst.

als je moet kiezen tussen een kunstlederen en een echte lederen rijbroek, zou ik voor de kunstlederen gaan, want volgens mij scheelt dat in prijs, en het is fijner om in de was te doen en volgens mij maakt het niet echt uit of je nou een kunstlederen en een echt lederen paardrijbroek hebt...

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 19:55

Ik heb nu mijn rijbroek met echt leer binnen en ik vind hem fijn rijden. Ik heb het idee dat ik steviger zit als hij ineens weg mocht springen. Of dat zo ook is weet ik nog niet want hij is nog niet weggesprongen of dat soort fratsen. Hij is een paar weken geleden 1 keer van schrik ineens omgedraait en toen had ik mijn gladde broek aan, ik dacht toen even: daar ga ik, maar dat viel gelukkig mee, maar ik heb nu meer grip denk ik in dat soort situaties en dat vind ik zeker met een buitenrit ook heel belangrijk.

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:25

Ik heb een rijbroek met kunstlederen zitvlak en dat zit echt heel lekker. Heb het gevoel dat ik wat meer grip heb en het zit gewoon wat steviger.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:24

Ooit waren rijbroeken van beroepsruiters helemáál van stevig doch zeer soepel leer en wel van 'chamois' ofwel gems. Dit om doorzitten en vooral 'kruisrot' te voorkomen en optimaal gevoel te geven.

Als ze niet gedragen werden moesten ze opgespannen worden om krimp te voorkomen.

Afbeelding

Deze afgebeelde broeken staan bij een antiquariaat te koop voor 1100 euro per stuk. De even zeldzame spanners krijg je er dan gelukkig bij Knipoog

Een moderne rijbroek zou eigenlijk ruim gesneden van een dunne wol of katoen moeten zijn met een naadloze kruisinzet van zeemleer en een dubbel 'slijtstuk' aan de binnenzijden van de knie.
Vergelijkbare broeken vind je echter alleen bij langeafstands-fietsers.

Of je leer-kunstleer als 'grip' nodig hebt is een rijtechnisch punt.
Als materiaal voor alleen grip heeft echt leer voor een rijbroek alleen maar nadelen.

HC

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:30

@ HC; wat is kruisrot??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:39

MissEvil schreef:
@ HC; wat is kruisrot??

Dat wat ontstaat als 'dragend', open gereden huidoppervlak in je kruis gaat ontsteken en dat gebeurt bij zweten tijdens het urenlang rijden pijnlijk rap.
Zonder op tijd met bijvoorbeeld een cortison-zalf behandelen houdt dit een langdurig niet kunnen rijden in.

Hier onder de andalusische zon moet je daar in de zomer écht rekening mee houden. Bij een halve dag stevig rijden (zweten) met >40 graden is een wat opgerolde broekspijp van een boxershort voldoende om problemen te geven als je dat niet gelíjk kan verzorgen.

HC

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:49

Hé, dat is geen pretje néé..
Gelukkig heb ik geen leren broeken Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:25

MissEvil schreef:
Hé, dat is geen pretje néé..

Vandaar het 'rot' Knipoog

Citaat:
Gelukkig heb ik geen leren broeken Haha!

euh... die waren daar juist tégen.
Gelukkig is er tegenwoordig veel, véél betere onderkleding. Van een rijbroek van 800-1000 euro word je niet vrolijk namelijk. Van drie boxers voor 14,95 bij de Hema wel Knipoog

Bij mannen is het probleem overigens net wat kritischer dan bij vrouwen omdat er meer in de weg zit wat tegen elkaar plakt onder zweterig broeierige omstandigheden Haha!

HC