zwart paard zwart houden in de zomer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Re: zwart paard zwart houden in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:40

Mijn paard is in het begin dat ik haar kreeg altijd zwart geweest maar is steeds lichter geworden. Deze winter is ze dus gewoon bruin geworden en toch gek want meestal worden ze in de winter donkerder. Ik heb een IJslander en nu ze haar wintervacht gaat verliezen komt er toch (gelukkig!) weer zwart onderuit maar of het zo blijft.. Knipoog
Ik ga er niet zo een deken voor aanschaffen, vind het niet zo er als ze wat lichter weer zou worden.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:54

dan kan je ook niet meer rijden, want dan krijgt het paard ook zonlicht op z'n vacht... ik heb een zwart paard die in de zomer helemaal bruin is.. ik noem haar heel vaak zwarte... dus als ze in de wei staat als bruin paard, sta ik altijd te roepen 'zwarte' Clown

vorrig jaar zei nog iemand tegen mij ik zie helemaal geen zwart paard in de wei staan... hahaha

ik zou je paardje gewoon lekker in de wei laten staan overdag! waarom wil je hem zwart houden? voor wedstrijden? die jury gaat je dar heus niet op afkeuren hoor, want die zien gelijk dat jou paardje lekker op de wei staat!

heb wel gehoord van friezen die voor de trouwkoets staan, die gingen dan s'nachts op de wei.. maar dan snap ik het wel.. want dan ziet het er niet uit als ze half bruin voor de wagen staan...

ik zou je paard lekker zo 'bloot'mogelijk in de wei laten staan!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:53

idd helemaal mee eens! Ik zou mijn paard echt niet overdag op stal houden om te zorgen dat hij niet verkleurt, arm beest! Misschien dat zo'n vliegendeken dan nog helpt? En anders pech toch? In de winter wordt je paard wel weer zwart Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:54

hoe je het kan voorkomen door hem niet naar buiten te doen en niet in het zweet te rijden of het paardvriendelijk is vast niet maar dat vroeg je ook niet Haha!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:58

die van mij is juist zomers pik zwart en s'winters word ze bruinig Clown

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:00

Ineke2 schreef:
Pff waar je al een drama om kan maken zeg. Mijn pony is ook zwart, word bruinig in de zomer... Achja jammer dan, een goed paard heeft geen kleur Knipoog

Ja daarom.
Arm dier moet zwart blijven Tong uitsteken
Bij friezen die naar de keuringen moeten kan ik het nog snappen Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:03

Zorgen dat na het rijden het meeste zweet van het lichaam af is (met water spoelen), want als dat opdroogt en de zon gaat erop is je paard zo bruin Clown
UV werende/zomerdeken op doen, tegen de meeste zonnenstralen, maar daar ben ik zelf geen voorstander van, mits je paard eczeem krijgt.....en sommige paarden verkleuren nu eenmaal in de zon, maar ik zou mijn paard nooit op stal laten met mooi weer, das niet eerlijk!

En het aller belangrijjkste: "tegen hem zeggen dat hij absoluut niet in de modder mag rollen" haha grapje Knipoog

edit* typfout

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:05

Ik zou het eerst eens aankijken hoe en of hij verkleurt. Wij wonen naast iemand met tig Friezen en sommige zijn in de zomer vaalbruin, maar er lopen er ook tussen die git en git zwart blijven. Het is per paard verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:07

Ik zou hem gewoon lekker bruin laten worden. Het kan toch geen kwaad? Waarom zou je het arme dier middenin de zomer een deken op doen alleen omdat hij zwart moet blijven? Als je echt van je paard houd doet het er niet toe of hij bruin of zwart is Knipoog

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:13

Wat geeft net nou als íe een beetje bruin wordt? Sorry hoor maar ik zou me daar dus echt niet druk om maken, laat 'm lekker paard zijn joh!

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:19

Ik heb ook een zwarte, nou die mag gewoon lekker naar buiten alleen 'smorgens en ,avonds en rijden doe ik ook in de avond behalve de wedstrijden dan.Ja ze worden bruiner maar dat hou je echt niet tegen, vorigjaar hd de mijne een veulen en stond ze de hele dag buiten, lekker toch!~gewoon lekker paard laten zijn.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:27

TeeGee schreef:
Dat poeder heet Black as Night.

is schrikbarend duur en geen garantie dat je paard zwart blijft Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:28

Quarterh0rse schreef:
sandr0 schreef:
Je kan ze helemaal inpakken met een uv deken met masker. Het paard ziet er niet uit maar blijft wel zwart Haha! . Of t voor t paard zo leuk is?? Nee voor mij dan maar geen zwart paard maar een paard wat paard kan zijn.

Als jij bij bor zo'n masker (met neem ik aan wel oren dr bij Haha!) op krijgt vind ik het best hoor Clown

De oren moet ik er dan uit knippen vrees ik en dan worden die weer bruin Haha! . Dus t is geen optie vrees ik dus we moeten met een bruin zomer paard doen Clown

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 16:11

Uh sorry hoor dat ik een vraag stel ik vroeg het mij gewoon af meer niet wie zegt dat ik mijn paard ga kwellen met dekens en poeders enz..
Was gewoon nieuwschierig meer niet......

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:55

Ik heb een donkerbruine, maar die verkleurd ook heel erg zomers.

ze staat nu zomers wel onder een vliegendeken met hals, geen idee of dat ook verkleuring tegen gaat, maar doe het hoofdzakelijk voor die vreselijke horzels etc....

verder heb ik ook een shampoo voor donkere paarden, die heb ik aantal keer geprobeerd maar hielp geloof ik wel aardig Ja

ze gaat dit jaar na de keuring dus hoop ik haar nog een beetje donker te houden.. maar daarna mag ze om mij ook lekker verkleuren hoor, word ze niet minder om Knipoog
al vind ik stiekem dat donkere wel mooier, maar je doet er weinig tegen denk ik Knipoog

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:57

hmmm zijn er ook middeltjes om witte paarden wit te houden?? Clown Haha!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:03

ik heb hier ook een aantal zwarte monster rondlopen. 1tje (shet) blijft ook zomers zwart. De anderen (merens) hebben de neiging om bruin te worden. Wil je dit voorkomen kun je het beste na het rijden het zweet afspoelen (zweet bleekt het haar in de zon)
Verder staan zij onder een vliegendeken aangezien ze daar veel last van hebben en dit werkt redelijk. ook zijn er speciale shampoo's voor zwart haar (zelf gebruik ik henna shampoo of de shampoo van de action, wel goed uitspoelen!!! Dit doe ik overigens alleen een aantal keren voordat ze naar de keuring gaan zodat ze dan lekker zwart zijn)
Het poeder black as night heb ik niet zo heel erg geweldige ervaringen mee, het is ontzettend duur en doet niet zo heel veel.
succes!!!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:20

Ik moet zeggen dat ik Boris ook mooier vind al sie zwart is maar om m nou niet buiten te zetten of al die andere trucen uit de kast te gaan trekken??? Nee dan maar een twee kleuren paard... 1 in de winter en 1 in de zomer
zwart:
Afbeelding
Afbeelding

Beetje bruiner:
Afbeelding
Afbeelding

en jawel.... bruin Boos!
Afbeelding
Afbeelding

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:11

Ik denk dat het vooral aan het paard ligt. Mijn zwarte blijft gitzwart terwijl hij de hele jaar buiten in de zon staat zonder deken of wat dan ook

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:39

karoliena schreef:
Ik denk dat het vooral aan het paard ligt. Mijn zwarte blijft gitzwart terwijl hij de hele jaar buiten in de zon staat zonder deken of wat dan ook

dat denk ik ook wel. Boris van mij heeft een donker bruine moeder en een zwarte vader. Vanuit zijn genen zal hij dus misschien sneller verkleuren naar bruin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:46

_Maud schreef:
zomerdeken op!

met 30 graden?? Lijkt mij niet zo prettig voor het paard Knipoog . Bij ons op de manege moest een Fries naar de keuring en die moest dus ook op stal (overdag iig) om zwart te blijven. Maar als ik een zwart paard had zou ik 'm gewoon lekker naar buiten doen hoor, dan maar een bruine gloed erover, maar dat lijkt me voor het paard een stuk fijner.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:14

Suus schreef:
Sorrie maar waarom zwart houden??? Dat hij bruin wordt, dat is gewoon de natuur. Let it be! Je gaat hem toch niet kwellen met een deken in de zomer puur om zijn kleurtje te behouden?

idd Knipoog
Dan maar iets bruiner hoor Lachen

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:05

loveshadow schreef:
_Maud schreef:
zomerdeken op!

met 30 graden?? Lijkt mij niet zo prettig voor het paard Knipoog . Bij ons op de manege moest een Fries naar de keuring en die moest dus ook op stal (overdag iig) om zwart te blijven. Maar als ik een zwart paard had zou ik 'm gewoon lekker naar buiten doen hoor, dan maar een bruine gloed erover, maar dat lijkt me voor het paard een stuk fijner.

Ik zou mijn paard ook zelf met 30 graden niet met deken op buiten zetten, en dat staan ze dan ook niet. Tong uitsteken Maar de TS vroeg hoe je paard zwart houden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:12

_Maud schreef:
Ik zou mijn paard ook zelf met 30 graden niet met deken op buiten zetten, en dat staan ze dan ook niet. Tong uitsteken Maar de TS vroeg hoe je paard zwart houden Knipoog

Ja, daar heb je gelijk in. Ik denk alleen niet dat een zomerdeken zo'n goede oplossing is. Met een 'waterig' zonnetje is het niet erg, dan is dat niet te warm of zo. Maar dan verkleurt het paard ook niet zo snel. Misschien is zo'n vliegendeken dan een beter alternatief.
Verder denk ik inderdaad dan dat je moet zorgen dat je paard 'zweetvrij' de wei ingaat. Vaak zie je dat het paard vooral op de plek van het zadel bruin wordt.

CharlieQH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:33

Mijn paard is juist in de zomer zwart en in de winter bruinachtig! Knipoog