Pony heeft geen respect voor mij, wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Pony heeft geen respect voor mij, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 00:01

En ik denk dat ik het wel kan zonder zweep, maar niet zonder stick Haha!

Pony behoort te worden geconfronteerd met zero tolerance beleid door iemand die weet waar hij mee bezig is...en er niet voor terugdeinst om hem eens serieus op zijn plek te zetten. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 07:26

ik ben wel van plan me te gaan verdiepen in parelli, maar op dit moment denk ik dat het lastig wordt aangezien ik dus geen plek heb om met hem aan de slag te gaan, van de zomer is de paddock weer droog en kan ik daar aan de gang, nu kan ik het alleen doen op een groot open veld, of is dat geen probleem? zal me er eerst eens in gaan verdiepen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:17

louanagirl schreef:
anneliesdj schreef:
Bij deze pony is het geen gebrek aan vertrouwen maar gebrek aan respect! De TS heeft hem te lang zijn gang laten gaan waardoor hij denkt dat hij alles mag en heeft hij dus eigelijk teveel vertrouwen dat ze hem toch wel aan laat klooien.
Ze moet hem gewoon even duidelijk maken dat er dingen zijn die niet door de beugel kunnen en bij een pony die al zo ver is is eigelijk de enige manier de zweep. En dat is niet gemeen want hij trapt ook gericht naar de TS, hij moet alleen weten dat hij dan een schop terug kan krijgen. Een paard heeft leiding nodig en dat krijgt hij van zijn baas, gaat hij te ver dan moet de hogere in rang hem afstraffen door een schop, klap oid, zo gaat dat bij paarden onderling ook.

Als je dit op de goede manier toepast heb je in een paar weken tijd een keurig opgevoede pony die netjes naar je luisterd en vertrouwen en respect voor je heeft. Sterker nog, zij vertrouwen zal alleen maar meer worden als jij de leiding neemt en hem rechtvaardig behandelt.

Dan wil je hem maar bang laten worden van de zweep?
Een hand kan ook goeie tikken verkopen!
Een voet is ook niet niks...
Ik denk dat ik hem wel respect kan bijbrengen zonder zweep Ja Clown

Zoals ik al zei, uit haar verhaal blijkt dat hij gewoon over haar heen loopt en denkt dat zij ondergeschikt is aan hem en dat hij haar dus een trap kan geven als hem iets niet aanstaat.
Probeer jij dat er maar eens uit te krijgen met lieve woordjes...

Ik volg al jaren deze manier en heb ik nog nooit een paard gehad wat bang was voor mij, de zweep of wat dan ook. En ik heb er al heel wat in handen gehad.

rintjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:19

je moet goed laten zien wie hier de baas is.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 20:40

ik ben vandaag begonnen Lachen ben heel erg streng en laat idd niet meer over mij heen lopen. heb op het land geoefend met hoo, achteruit en opzij als ik daarom vraag en het ging eigelijk heel erg goed Lachen dus ik ga zo door en me meer verdiepen in het grondwerk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:09

Top!
Wanneer je aan de lange lijn werkt, kan dit idd wel in de wei. Kun je eventueel een stuk afzetten? Dan kun je ook wat loswerk gaan doen.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:15

Ja, zo'n kleine pony kan dan nog behoorlijk mans worden. Ik was pas op een pensionstalletje en Bodegraven en daar stond een kleine zwarte shet die ook weleens een beetje misbruik van de situatie maakte. Tijdens het longeren viel hij degene in het midden aan. Toen kwam de staleigenaar aangewandeld en die heeft hem even laten voelen wie de baas was. Daarna was het over en liep ie braaf zijn rondjes. In zulke gevallen is het zeer belangrijk om consequent te blijven, ben je dat een paar keer niet, dan ben je weer terug bij af. En idd...laat hem weten dat jij de baas bent, dat doen paarden onderling ook door te happen en te trappen. Je kunt hem bijvoorbeeld een keer terugknijpen in zijn hals. Let er ook op dat je hem niet per ongeluk in elkaar gedoken en afwachtend of aarzelend benadert, wel rustig natuurlijk. Succes in ieder geval, lijkt mij geen makkelijke klus.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:25

anneliesdj schreef:
louanagirl schreef:
Bij deze pony is het geen gebrek aan vertrouwen maar gebrek aan respect! De TS heeft hem te lang zijn gang laten gaan waardoor hij denkt dat hij alles mag en heeft hij dus eigelijk teveel vertrouwen dat ze hem toch wel aan laat klooien.
Ze moet hem gewoon even duidelijk maken dat er dingen zijn die niet door de beugel kunnen en bij een pony die al zo ver is is eigelijk de enige manier de zweep. En dat is niet gemeen want hij trapt ook gericht naar de TS, hij moet alleen weten dat hij dan een schop terug kan krijgen. Een paard heeft leiding nodig en dat krijgt hij van zijn baas, gaat hij te ver dan moet de hogere in rang hem afstraffen door een schop, klap oid, zo gaat dat bij paarden onderling ook.

Als je dit op de goede manier toepast heb je in een paar weken tijd een keurig opgevoede pony die netjes naar je luisterd en vertrouwen en respect voor je heeft. Sterker nog, zij vertrouwen zal alleen maar meer worden als jij de leiding neemt en hem rechtvaardig behandelt.

Dan wil je hem maar bang laten worden van de zweep?
Een hand kan ook goeie tikken verkopen!
Een voet is ook niet niks...
Ik denk dat ik hem wel respect kan bijbrengen zonder zweep Ja Clown

Zoals ik al zei, uit haar verhaal blijkt dat hij gewoon over haar heen loopt en denkt dat zij ondergeschikt is aan hem en dat hij haar dus een trap kan geven als hem iets niet aanstaat.
Probeer jij dat er maar eens uit te krijgen met lieve woordjes...

Ik volg al jaren deze manier en heb ik nog nooit een paard gehad wat bang was voor mij, de zweep of wat dan ook. En ik heb er al heel wat in handen gehad.[/quote]

Ik heb tot nu toe alleen nog maar vroeger verwaarloosde gehad...
Dat zegt mis. ook wel wat!
Maar tot nu toe kan er nog geen een pony over mij heen lopen
Dan kan hij wel een goeie tik gebruiken Tong uitsteken
En reken maar dat mijn handen wel een goeie tik kunnen geven Tong uitsteken
Ik heb nog nooit een zweep nodig gehad en kan het met m'n handen en
voeten aan... Maar wie weet is die pony anders...
Ik ben benieuwd of ik ook ooit nog de zweep nodig heb bij opvoeden (denk
het niet)... we zullen zien Tong uitsteken

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:27

Ik zei niet met lieve woordjes! Nu verdraai je het echt hoor!
Ik lees dat nu pas!
Ik zei dat als hij mij een trap verkoopt hij een goeie (waar die aardig last van heeft) terug kan krijgen...
En ik kan ook goeie tikken uitdelen als hij me bijt of wat dan ook!
Ik respecteer een paard en ik verwacht het ook terug!
Geeft hij mij een trap stel ik hem meteen terecht!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:41

Ik ben tegen slaan met je handen omdat het paard dan bang wordt voor je handen en hij wordt kopschuw als je hem tegen zijn hoofd slaat.
Als je steeds met je handen slaat denkt het paard op den duur ook dat je wilt slaan als je alleen wilt aaien of wat ook, ben daar erg op tegen en daarom gebruik ik een zweepje.

En waarom zou je wel met je handen mogen slaan maar niet met een zweep?

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:55

ik denk dat je bijten het best af kan leren door goed hard terug te bijten.

en schoppen dmv een goed tik, of schop..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:58

ik ga mijn paarden niet terugbijten, ik ga me niet verlagen tot hun niveau en bovendien, zie ze maar eens te bijten zonder zelf een stoot of duw te krijgen en bijt maar eens zo hard dat ze het ook voelen (en dan nog die haren in je mond ).

Nee, bij mij krijgen ze gewoon een flinke tik.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 08:17

anneliesdj schreef:
Ik ben tegen slaan met je handen omdat het paard dan bang wordt voor je handen en hij wordt kopschuw als je hem tegen zijn hoofd slaat.
Als je steeds met je handen slaat denkt het paard op den duur ook dat je wilt slaan als je alleen wilt aaien of wat ook, ben daar erg op tegen en daarom gebruik ik een zweepje.

En waarom zou je wel met je handen mogen slaan maar niet met een zweep?

Jij bent wel een mooie Tong uitsteken
Ik heb nooit gezecht slaan tegen het hoofd!
Ben ik ook totaal op tegen...
Nou spreek je jezelf tegen hoor!
Je zegt dat hij bang wordt van je handen als je hem saat??
Dan wordt hij zeker niet bang van de zweep?
Sowieso Die tik gaat zo snel dat hij er niet op voorberijd is
en ik sla meestal op z'n schouder... Niet echt de plek waar je begint
met aaien
Reken maar dat ze echt niet bang van je hand worden als je een paar
tikken uitdeelt
Nou houd je jezelf voor de gek!

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:49

anneliesdj schreef:
ik ga mijn paarden niet terugbijten, ik ga me niet verlagen tot hun niveau en bovendien, zie ze maar eens te bijten zonder zelf een stoot of duw te krijgen en bijt maar eens zo hard dat ze het ook voelen (en dan nog die haren in je mond ).

Nee, bij mij krijgen ze gewoon een flinke tik.

Bijten vind ik idd. ook heel smerig!!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 06:45

oh jee, ik heb het zelfde probleem met een shet van 3 jaar jong..ik ben boeken over grondwerk aan het lezen ( van inge t ) *LOL* maar als een pony schopt en tegen je aan steigert ( gisteren nog..) kan je er moeilijk een begin mee maken. ik wil dan eigenlijk alleen zo snel mogelijk uit de wei....zijn baasje zegt dat hij bij haar nooit zo doet omdat zij hem altijd eerst heel hard bij zijn hoofd pakt en op die manier de pony laat weten dat ze niet bang is voor hem. Dromen ik denk dat ie bij mij vaker vervelend is omdat ik meer bij hem ben en er meer mee "probeer" te doen. ik hoop dus ook iets te leren van dit topic!

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:45

Het lijkt me wel een lastig probleem en eng...
Als hij dat bij mij had gedaan had ik hem gewoon eerst een keiharde trap verkocht... En tjah... Op zo'n moment is grondwerk natuurlijk lastig Tong uitsteken

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:57

louanagirl ja die trap heb ik haar als vaker gegeven maar daar is ze niet van onder de indruk! ze kan ook heel lief zijn maar dan ineens Extreme duivel en tja dan ben ik niet zo'n held meer...ik kan ook niet met haar aan het halster lopen en dat is wel een probleem aangezien mijn eigen paardje daar straks ook staat en ik die kleine dondersteen dus niet even kan wegzetten ofzo..

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 12:07

meander: zo erg is mijn pony gelukkig niet.. het is echt een lieve pony met af en toe een eigen willetje, het is niet zo dat hij constant trapt of bijt.. of echt gemeen trapt, het trappen is echt bedelen, omdat ik hem dat geleerd had, voetje geven op commando en dan kreeg hij wat lekkers, dat is wel echt een grote fout geweest en dat doe ik dus al een tijd niet meer. gister een lange wandeling gemaakt met hem en dat ging eigelijk heel goed Lachen hij heeft niks vervelends gedaan, af en toe stilstaan om niks, daar heb ik hem meteen voor gestraft en daar reageerde hij ook op. het is meer het longeerprobleem om dit moment, maar dat probleem ontstaat weer vanwege geen respect voor mij Knipoog

ben verder veel informatie aan het verzamelen op dit moment over grondwerk Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:49

succes Knipoog

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:06

meander schreef:
louanagirl ja die trap heb ik haar als vaker gegeven maar daar is ze niet van onder de indruk! ze kan ook heel lief zijn maar dan ineens Extreme duivel en tja dan ben ik niet zo'n held meer...ik kan ook niet met haar aan het halster lopen en dat is wel een probleem aangezien mijn eigen paardje daar straks ook staat en ik die kleine dondersteen dus niet even kan wegzetten ofzo..

hmmm .... Dan ben ik denk ik ook niet zo'n held meer Bloos
Als je bang bent voor die pony kan je beter stoppen daar.
En vooral je paard daar niet neerzetten!
Zometeen leert die ook nog wat van dat soort ongein!
Een pony die je voor de grap trapt en echt gemeen is wil ik
niks mee te maken hebben Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:12

misschien moet ik er maar eens iemand bijhalen? ze is ook wel eens lief hoor, net als die van ts maar ook erg onberekenbaar ( is dat ook niet shetland eigen?)

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:16

Ik zou idd. een prof. erbij halen Ja
In je profile stond namelijk dat je dochter er ook komt?
Het moet wel veilig blijven!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:28

ja zeker! maar mijn dochter doet niks met die shet alleen met die andere en die is wel lief! zolang je niks verwacht van die vervelende shet ( er dus niks mee doet ) laat ze je ook gewoon met rust hoor! wil ze gewoon af en toe een kroel en is het verder goed. ik wou zelf gewoon graag met haar grondwerken of wandelen omdat ik dacht Koe dat dat leuk voor haar zou zijn! maar als ik zou denken dat het echt gevaarlijk zou worden laat ik idd mijn dochter er niet bij in de buurt komen!

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:30

Okee... tjah verder kan ik je ook niet helpen :S
Vooral succes!
Oh en nog iets: Als hij niet vervelend is als je niks met hem doet... Waarom zou je wat met hem doen?
Wilt hij wel longeren?
Mis kan die zich dan een beetje uitleven?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:36

haha longeren heb ik wel gedaan, ging ook wel even goed maar die achterbenen.....ik denk dat ik haar idd beter kan laten staan! maar bedankt voor je adviezen!