groen paard gekocht, hoe het beste vervoeren??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nikyta34

Re: groen paard gekocht, hoe het beste vervoeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:37

hai, wij hebben verleden jaar eind zomer ook een jong groen paard gekocht, en we konden de trailer daar voor een schuur plaatsten waar ook de stallen op uit kwamen en we zijn dus eigelijk vanuit de stal via schuur zo de trailer in gestapt dat ging gelukkig zonder enige aarzeling!ze was denk ik een beetje overdonderd.
we moesten daarna 2 uur rijden van uit groningen naar hilversum,op de snelweg zat ik af en toe wel met samen geknepen billetjes want af en toen leek het wel of ze zich gewoon van links naar rechts tegen de trailer aan liet vallen(gelukkig reed mijn man).
we hebben een anderhalf prds trailer en ze stond gewoon vast.
Maar ik was blij dat we er uiteindelijk waren!!
sucses en niet te nerveus worden want dat breng je dan ook weer over op je paardje.
veel plezier met je nieuwe aanwinst

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:41

Schot heb je aleen nodig bij een 2 paards-trailer, imker.
Zonder schot in een 2 paards vind ik niet slim, het paard heeft dat geen steun.

Met een 1.5 trailer (wat blijkbaar de bedoeling is) natuurlijk zonder schot.

Wel met een touw vastzetten en een mes in de auto, wanneer nodig kun je die dus stuksnijden. (heb ik altijd)

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 14:47

superwoman schreef:
Schot heb je aleen nodig bij een 2 paards-trailer, imker.
Zonder schot in een 2 paards vind ik niet slim, het paard heeft dat geen steun.

Met een 1.5 trailer (wat blijkbaar de bedoeling is) natuurlijk zonder schot.

Wel met een touw vastzetten en een mes in de auto, wanneer nodig kun je die dus stuksnijden. (heb ik altijd)

Hij moet vervoerd worden in een 2 paards trailer dus dan is het dus handiger om het schot er dus in te laten??

Heb zelf ook altijd een zakmes bij mij voor noodgevallen

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:53

imker schreef:
Wat denk je van: géén schot erin?

Dat laadt stukken makkelijker en als je hem dan gewoon aan beide zijden vastzet, heb je geen problemen.
Ik snap niet dat men een groen paard überhaupt probeert te laden met een (scheef of recht) tussenschot.
Da's vragen om moeilijkheden.

Als je geen schot erin doet kunnen ze geen steun zoeken. Dat lijkt mij erg onprettig voor het paard. Met een tussenschot kan hij steun zoeken.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:56

Ik bedoel inderdaad als het paard op de trailer staat het schot weer in het midden zetten.

Voor het laden is het inderdaad wel handig om de trailer voor bv de schuur te zetten.

Het touw: vaak heb je dan aan de zijkanten een ring voor het touw. daar zet je het touw aanvast maar dan wikkel je tou nog een paar keer om de stang (voor het paard) heen en dan klik je je paard daaraan. Als hij dan omhoog wil wordt hij naar beneden gehouden. Aan de ziujkant heeft hij naar mijn idee teveel speling om omhoog te komen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:58

sandra1977 schreef:
Hij moet vervoerd worden in een 2 paards trailer dus dan is het dus handiger om het schot er dus in te laten??

Heb zelf ook altijd een zakmes bij mij voor noodgevallen

ja!

Als hij moeilijk doet met erin gaan, dan kun je het schot opzij doen en daarna weer terug op z'n plek.
Stang erachter, (snel) klep dicht (zodat hij er niet gelijk uit wil/kan) zo en gelijk wegrijden.

(bij moeilijk te laden paarden kan een maatje meenememen ook een optie zijn..... )

MerelG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:08

Nou, heb in ieder geval al heel wat adviezen gekregen niet?

Maar ik wil je wel een tip geven voor het laden zelf: absoluut geen geweld gebruiken en blijf geduldig. Neem voor het laden ruim de tijd, je hebt ook geen horden mensen nodig soms wordt het paard daar alleen maar onrustig van. Als het paard rustig de trailer op kan gaan dan is het de volgende keer alleen maar makkelijker. Zet hem goed kort vast zodat hij niet de mogelijkheid heeft om over de voorboom van de trailer te springen (been there). En als je eventueel de kans hebt, oefen eerst wat met laden, maak het paard klep-mak zeg maar. Het scheelt ook als je licht aanlaat in de trailer, de meeste paarden zijn er immers niet zo happig op om een donkere ruimte te betreden.

Succes!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:11

de eerste keer dat wij met een jong onbeleerd paard op stap moesten was van texel naar groningen....
we hebben de dagen vooraf rustig geladen, schot opzij (2-paardstrailer) zodra het beestje erin stond schot terug, stang er zo kort mogelijk achter en aan 2 kanten vastzetten, met het touw onder de stang door. Daarna z.s.m. rustig gaan rijden en de eerste keer een blokje van ± 5 km. gereden, de 2e keer ongeveer het dubbele en toen hebben we de gok gewaagd. Wel hebben we iets sedatie gegeven met het oog op de bootreis die er voor ons tussen zit. Niet te veel, en wel wat meegenomen voor het geval er onderweg iets zou gebeuren en het misschien prettig zou zijn als hij wat suffer zou zijn. Maar dat hebben we niet nodig gehad en de hele reis, zowel heen als terug is perfect verlopen, maar ik kneep af en toe ook even m'n billen bij elkaar. We hadden er wel een bekende shet bij gezet. Arme beestje, helemaal heen en weer naar Groningen......., maar ja, alles voor het goede doel.... Vooral door blijven rijden en pas stoppen als je er bent. Niet bij kabaal of zo stoppen en gaan kijken, dan is het alleen maar leuk. O..... als ik herrie schop komt er iemand, dat is interessant......... Zolang er geen benen of hoofd ofzo uitsteekt (gekkigheid, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel) gewoon door blijven rijden. Over het algemeen valt het vervoer erg mee, maar wees wel op van alles voorbereid. Dus ook iemand mee, nooit alleen gaan en eigenlijk is het wel praktisch als er 2 personen extra mee gaan. Dan kunnen die samen meteen stang erachter, klep dicht etc. Je moet echt gewoon heel doortastend doorpakken en niet even moeten wachten ofzo, want dan krijgen ze ook weer de gelegenheid om zelf dingen te bedenken en initiatief te tonen. Nou ja, ik wens je veel succes en het komt vast wel goed

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:17

sedanatie (zeker dát uit de winkel) als hij stress heeft, is niet verstandig. Hierdoor kan het de stress verergeren.
(dat van de D.A is een ander verhaal, maar denk niet dat je zelf mag spuiten)

Het beste is om te kiezen;
Of ruim van te voren (1/5 uur wachten)
Of niet gebruiken.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 18:40

MerelG schreef:

Succes!

Zeker, het is fijn dat iedereen zo mee wil denken!!

Ben ook van plan om het rustig aan te doen want anders wil hij hierna ook niet meer lekker op de wagen... wil de 1ste keer eigelijk niet verprutsen om hem zo geen vervelende ervaring mee te geven... er zijn genoeg handen aanwezig om de stang, de klep etc snel dicht te krijgen..

Hoop stiekum dat hij zo onder de indruk zal zijn van de nieuwigheid van het op de trailer lopen dat hij erin staat voordat hij het zelf goed en wel doorheeft Schijnheilig

We laden nog als het gewoon licht is dus dan is het ook niet zo donker in de trailer..

Ik neem aan dat je het paard pas goed vastzet als de stang er al achter zit toch?? of moet je dit eigelijk zowat gelijktijdig doen zodat hij zowel voor als achter 'ingesloten' staat??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:46

Ik maak 'm pas vast als de klep dicht is.
(om hangen te voorkomen)
Wel moet degene die erachter staat (voor de stang etc) extra opletten dat het paard er niet uit wil lopen en over hem heen komt.

En eruit; eerst losmaken, dan de klep openen en weer moet de "helper" zéér goed oppasen en (zeker in het begin) snel zorgen dat alles achter het paard vandaan is.

Bij het inladen zou ik ook zorgen voor minstens 1 vaste kant (hek ofzo), zodat hij er niet aan beide kanten
langs kan lopen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:49

sandra1977 schreef:
MerelG schreef:

Succes!

Zeker, het is fijn dat iedereen zo mee wil denken!!

Ben ook van plan om het rustig aan te doen want anders wil hij hierna ook niet meer lekker op de wagen... wil de 1ste keer eigelijk niet verprutsen om hem zo geen vervelende ervaring mee te geven... er zijn genoeg handen aanwezig om de stang, de klep etc snel dicht te krijgen..

Hoop stiekum dat hij zo onder de indruk zal zijn van de nieuwigheid van het op de trailer lopen dat hij erin staat voordat hij het zelf goed en wel doorheeft Schijnheilig

We laden nog als het gewoon licht is dus dan is het ook niet zo donker in de trailer..

Ik neem aan dat je het paard pas goed vastzet als de stang er al achter zit toch?? of moet je dit eigelijk zowat gelijktijdig doen zodat hij zowel voor als achter 'ingesloten' staat??

Klopt! als de stang er achter zit pas t paard vast maken

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:50

Het schot kun je prima uit een 2 paards trailer halen hoor! Ze houden zichzelf echt wel staande. Wat juist veel enger is, is als ze zich tegen het schot gaan laten vallen..
Ik geloof dat we ze bij mij op stal altijd gewoon in een 2paardstrailer zetten, gewoon goed vastzetten aan beide kanten, en gaan met die banaan Haha!
Nooit een probleem. Het wordt pas een probleem, als je er zelf een probleem van maakt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:04

Meryl schreef:
Als hij dan omhoog wil wordt hij naar beneden gehouden. Aan de ziujkant heeft hij naar mijn idee teveel speling om omhoog te komen.

Inderdaad zo heeft mijn toenmalige tweejarige zich bijna opgehangen. Dat paard had te veel ruimte voor en sprong over de voorboom heen, wat vervolgens niet echt lukte, dus hing over de voorboom. Tsja mijn idee is om eerst wat meer met het paard te oefenen alvorens op de trailer te zetten. Wanneer hij eenmaal het vaststaan kent, gewoon in de trailer laden. Niet te lang vastzetten, met dubbel touw. Om te voorkomen dat hij over de voorboom of het schot klimt. En vervolgens inderdaad niet te lang treuzelen en rijden. Tijdens het rijden moeten ze toch erg geconcentreerd zijn en zal hij hopenlijk minder snel 'kattekwaad' uithalen. Tijdens het rijden goed letten op vreemde bewegingen, en misschien is een geleende camera een optie?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:11

heey ik heb afgelopen zomer ook een groen paard gekocht.. ze was wel al 2 keer op een trailer geweest maar die 2 keer was ze los op een 2 paards gezet zonder tussenschot endus als ze op de eindbestemming waren stond ze andersom.. toen ze naar mij is gekomen is ze heleaas ook los en zonder tussenschot gekomen.. waardoor ze dus weer omgedraait stond.. dus toen ook weer vooruit eraf...
en dat was dus de grootste fout ooit... ik heb der laatst weer op een trailer gehad mar toen een 1, paards.. en achteruit eraf wil ze afsoluut niet.. we hebben toen 2 uur bezig geweest.. en uiteindelijk met 2 longerlijnen achter haar haar er bijna uit gestrokken.. dus mijn tip is... als je hem zelf haalt.. zou ik hem los late staan en tussen schot erin late.. of vast en dan zonder tussenschot...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:15

missmiekie schreef:
Het schot kun je prima uit een 2 paards trailer halen hoor! Ze houden zichzelf echt wel staande. Wat juist veel enger is, is als ze zich tegen het schot gaan laten vallen..
Ik geloof dat we ze bij mij op stal altijd gewoon in een 2paardstrailer zetten, gewoon goed vastzetten aan beide kanten, en gaan met die banaan Haha!
Nooit een probleem. Het wordt pas een probleem, als je er zelf een probleem van maakt.

ja tuurlijk.
ten eerste zijn er maar zeer weinig paarden die zich tegen het schot laten vallen.
ten 2e vind ik die manier zeker niet veilig, laat staan met een paard die de trailer niet gewend is.

Als het en probleem wordt, ben je te laat Haha!
Zo veel mogelijk problemen uitsluiten. Dan kun je zeggen dat je er alles aan gedaan heb om "ongelukken" te voorkomen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:19

superwoman schreef:
ja tuurlijk.
ten eerste zijn er maar zeer weinig paarden die zich tegen het schot laten vallen.
ten 2e vind ik die manier zeker niet veilig, laat staan met een paard die de trailer niet gewend is.

Als het en probleem wordt, ben je te laat Haha!
Zo veel mogelijk problemen uitsluiten. Dan kun je zeggen dat je er alles aan gedaan heb om "ongelukken" te voorkomen.

Ja, dat is jou mening. Zo dacht ik vroeger ook, totdat mijn paard zich wel tegen het schot liet vallen. Schot eruit gehaald, goed vastgezet aan 2 kanten, helemaal niets meer aan de hand!
Maar als jij denkt dat het niet veilig is, dan doe jij het lekker op jou manier. Maakt mij niet uit, ik weet wel, dat je ze meestal maar beter 'alleen' kan laten, ipv aan alle kanten beschermen, vastzetten, indekken etc. Ze moeten uiteindelijk toch echt zelf redden.
Maar zoals ik al zei, dat is mijn mening, en zo zou ik het doen. En dat hoef(en doe) jij niet. Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:32

Als (zoals jou paard) een probleem heeft, moet je idd andere oplossingen
gaan zoeken en kan die manier prima zijn.
Echter de meeeste laten zich niet vallen en dan is díe manier niet de veiligste.

Troep om de benen etc ben ik ook geen fan van, zeker niet voor de eerste x Knipoog

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 19:40

Zoals het waarschijnlijk nu in de planning zit wordt het vervoer op 2 paards trailer, schot er gewoon in, stang erachter, klep dicht, goed, onderlangs vastzetten aan beide kanten en dan maken dat we wegkomen Haha!

Beenbescherming heb ik normaal gesproken wel om bij paarden die vervoerd moeten worden maar laat ik bij dit jonkie nog maar even achterwege... dat komt later wel...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:42

Joh, ik vervoer alleen maar paarden voor mijn beroep, dus waarom zou iemand mijn advies aannemen...? Koe

Ik wens je veel succes hopelijk lukt het wat je wilt doen. Maar ik heb er een hard hoofd in.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:44

imker schreef:
Joh, ik vervoer alleen maar paarden voor mijn beroep, dus waarom zou iemand mijn advies aannemen...? Koe

Ik wens je veel succes hopelijk lukt het wat je wilt doen. Maar ik heb er een hard hoofd in.

Aandacht te kort?! Haha! *flauw*
Ze wil het op deze manier doen, dus laat d'r lekker. Ik zweer zelf ook voor geen schot, zeker bij dit soort jonge dieren. Maar als zij het zo wil doen, dan moet ze het zo doen. Zal vast goed gaan!

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 19:54

imker schreef:

Het is niet dat ik je advies niet wil aannemen hoor... maar het lijkt mij dat hij met schot minder bewegingsruimte heeft...

En misschien moeten we het schot er dan uiteindelijk wel uitlaten, maar al doende leert men toch Knipoog

Ik vraag gewoon enkele ervaringen van Bokt en maak dan, hopelijk, de goede keuze voor het vervoer...

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:06

sandra1977 schreef:
wendjuh schreef:
ik zou de verkoper hem laten brengen, en niet zelf gaan doen, als je niet precies weet hoe je het moet aanpakken

De verkoper is een 76 jarige hobbyfokker (tja, wel zo'n 40 paarden thuis, grotendeels van anderen en een paar van zichzelf)
Op zich nog wel vrij kwiek op de benen maar denk niet dat het dan goed komt als hij hem brengt Knipoog

Nimmedor, het vervoeren gebeurd ook in een 2 paards trailer, maar ik dacht altijd dat je het tussenschot maar op 1 manier kon vastzetten??
En heel kort vastzetten dan? Of heb je dan ook risico dat ze zich eventueel kunnen ophangen?

Juist dan gaan ze hangen! Door de paniek van het kort vastzetten terwijl hij dit niet ken.

Bij ophanging gaan ze dood door verstikking of ze breken hun nek.

ZONDER is echt het veiligste

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:24

In een 2-paards trailer kan je best zonder schot vervoeren. Recht naar binnen lopen en strak vast zetten. Eerst de klep dicht doen, veiliger als 2 mensen dit doen en dan paard vast zetten. Wij vervoeren op deze manier regelmatig jonge beesten. Niet gaan klungelen met scheve schotten of schotten die op een rare manier vast gemaakt worden (dan bedoel ik met strotouwtjes etc). Als de klep dicht is en het paard staat vast, tegelijk gaan rijden en niet blijven hangen. Met kort bedoel ik niet dat hij geen bewegingsvrijheid meer heeft, maar korter dan een ervaren paard.

We hebben een antal keer gehad dat de jonge beesten het schot als leuning zagen. lekker leunen en niet meer op de eigen beentjes staan. Voor 2 paardjes liep dit minder goed af, in de bocht vielen ze dus tussen trailerwand en het schot.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:45

XxLiEsJuHhxX schreef:
heey ik heb afgelopen zomer ook een groen paard gekocht.. ze was wel al 2 keer op een trailer geweest maar die 2 keer was ze los op een 2 paards gezet zonder tussenschot endus als ze op de eindbestemming waren stond ze andersom.. toen ze naar mij is gekomen is ze heleaas ook los en zonder tussenschot gekomen.. waardoor ze dus weer omgedraait stond.. dus toen ook weer vooruit eraf...
en dat was dus de grootste fout ooit... ik heb der laatst weer op een trailer gehad mar toen een 1, paards.. en achteruit eraf wil ze afsoluut niet.. we hebben toen 2 uur bezig geweest.. en uiteindelijk met 2 longerlijnen achter haar haar er bijna uit gestrokken.. dus mijn tip is... als je hem zelf haalt.. zou ik hem los late staan en tussen schot erin late.. of vast en dan zonder tussenschot...

Dat vind ik echt een enorm gevaarlijke manier van een paard vervoeren. Ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren Nagelbijten / Gniffelen