Alles links doen? (Opstappen, lopen etc)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjuh

Re: Alles links doen? (Opstappen, lopen etc)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 14:26

Citaat:
En nog beter: via een krukje oid opstappen. Pling

Dat krukje heb ik zoiezo wel nodig Bloos , maar wel fijn om te horen dat dat beter is voor 't paard... dan heb ik weer een excuus Tong uitsteken

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:32

ik stap wel altijd links op
maar met opzadelen is het maar net hoe het paard staat en hoe ik me zadel vast heb.
en met lopen ja toch meestal links omdat ik met mijn rechterarm meer kracht heb( stel dat een paard erg sterk is)

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:07

Het is een gewoonte, om alles links te doen; Is voor een paard ook fijner als alles op dezelfde manier wordt gedaan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:38

MRIIIS schreef:
Het is een gewoonte, om alles links te doen; Is voor een paard ook fijner als alles op dezelfde manier wordt gedaan Lachen

Onzin dat dit 'fijner' zou zijn.
Nogmaals, het is voor het paard beter, en voor jezelf soms ook makkelijker, en voor je samen soms ook makkelijker èn veiliger (denk bijv. aan het verkeer, het passeren van iets 'engs' e.d.), om alles zowel links als rechts te doen.
Zoveel mogelijk afwisselen dus.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:19

nee natuurlijk niet. tis meer een gewoonte van mensen en de meeste paarden doen vervelend als je rechts opstapt, omdat ze het niet gewend zijn. een paard hefet 2 hersenhelften die niet met elkaar communiceren, dus daarom is juist goed om aan allebei de kanten zelfde dingen te doen

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:32

Ik doe alles altijd verschillend.
Zo stap ik rechts op, dan weer links en met afstappen hetzelfde.
En als ik eind eind ga wandelen loop ik stukken links naast hem en dan weer rechts Lachen
Deed ik eerst ook allemaal niet, ik deed eerst altijd alles links. Maar omdat ik een poosje niet links op mocht stappen, vanwege een lichte blessure aan de linkerhoef van me pony werd me aangeraden om rechts op te stappen. En sindsdien wissel ik het altijd af Lachen

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:35

Ik heb altijd meegekregen dat alles links moest, dus nu doe ik het uit gewoonte.. Volgens mij is er nietheel veel mis mee hoor...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:40

Ik zeg het ook tegen leskinderen dat ze links moeten op- en afstappen en dat ze aan de linkerkant moeten lopen. Dit komt omdat ik het zelf zo heb geleerd, op zich maakt het niet uit voor de pony natuurlijk.., Ik denk alleen dat het makkelijkst is voor de meeste mensen, omdat de meeste mensen rechts zijn. Als je aan de linkerkant loopt, heb je je paard met je rechterhand vast, daar heb ik meer controle mee..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:18

Als je zulke relatief "grove" dingen als het leiden van een paard beter met rechts doet, schort er A- wat aan de opvoeding van je paard, en B - wat aan jouw ontwikkeling....

Als je van jezelf merkt dat je eenzijdig bent, doe je er goed aan om ook de minder ontwikkelde kant te trainen, daar train je ook je andere hersenhelft mee. Dus probeer eens de muis te bedienen met je linkerhand, schrijf eens wat met je linkerhand, schil eens een appel met je linkerhand...en loop eens rechts naast je paard....

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:51

Cassidy schreef:
rechts opstappen vraagt wat oefening, voor de rest zadel ik van links en rechts op, en loop ook vaak rechts of links van mijn paard...

Denk dat ik vandaag maar eens wat ga oefenen.. Ook rechts opzadelen..
En ik loop meestal vóór mijn paard, dus dat is zoiezo niet zo'n probleem Knipoog

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:47

Op -en afstappen doe ik áltijd links. Lijkt mij niet fijn voor mijn pony als ik het vanaf de rechterkant zou doen (en nee, niet omdat gewoonte fijner zou zijn Knipoog ). Leiden doe ik wel zowel links als rechts Ja.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:31

Je paard zal het hooguit onwennig vinden, misschien schrikken, maar daar komt hij ook wel weer overheen. Als je de eerste keren rechts afstapt (terwijl een ander hem vasthoudt) is iig al een beginnetje gemaakt.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:50

Dat is ook niet de reden Knipoog.
Ze zal daarvan niet schrikken, maar mijn pony heeft ernstige rugproblemen (gehad), waarbij ze aan de rechterkant het ergste ongemak kreeg. Nu we weer aan het opbouwen zijn, lijkt het mij nog niet slim om via de rechterkant op te stappen Lachen (en ik ben vaak alleen op stal).

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:10

Het lukte vandaag gewoon in 1 keer!!
Jeej!
Morgen weer proberen! En dan overmorgen weer gewoon links..

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:13

Ik doe gewoon net wat mij uitkomt.. Alleen opstappen doe ik links, omdat ik dat gewend ben en rechts gaat ook niet zo makkelijk. Ga ik wel eens proberen aan beide kanten. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:46

Toen ik jaren geleden voor 't eerst rechts opstapte, keek mijn paard daar helemaal niet raar van op.

Rechts opstijgen was eventjes wennen voor mij (qua handigheid), maar sindsdien gaat 't me rechts zelfs beter af dan links. Knipoog

Maar over het algemeen stap ik altijd via een krukje op, da's beter voor haar rug.

cherylFL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:01

ik doe het omdat het mij is vertelt.
ik ben perongeluk ( lang geleden ) een keetje recht opgestapt.
maarja ik dacht laat maar ik stap maar links op hoor ;p.
maar ik vraag het wel ff aan me instructrise

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:04

van t opstijgen aan de linkerkant is wel logish.. linkslopen vind ik fijner en het zadel leg ik er gewoon aan de kant op dat ik het fijnste vind.. ik singel ook altijd links aan, dat is gewoon en gewoonte geworden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:15

beukiej schreef:
van t opstijgen aan de linkerkant is wel logish..

Wat vind je daar zo logisch aan?
Het stamt namelijk uit de tijd dat paarden mee gingen op oorlogspad en de strijders een sabel langs hun linkerheup/been hadden hangen, en daarom wel links mòesten opstijgen.
Sindsdien is er niks logisch meer aan. Haha!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:41

Citaat:
Als je zulke relatief "grove" dingen als het leiden van een paard beter met rechts doet, schort er A- wat aan de opvoeding van je paard, en B - wat aan jouw ontwikkeling....

In dit geval heeft het daar niets mee te maken.. Mijn paarden breng ik met z'n tweeën of drieën tegelijk naar de wei, lijkt me dus dat dit niets met opvoeding te maken heeft.. Ik ben rechts en dus is sterk automatisch beter ontwikkeld.. Dat wil niet zeggen dat ik mijn eigen (goedopgevoede) paarden niet met links kan leiden, maar jonge paarden zal ik dus altijd met rechts leiden.. Er zit een groot verschil tussen een shetje leiden en een 2-3-jarige hengst..

smeerpoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:53

Ik stap zowel links als rechts op. En ook rechts afstappen. Lijkt mij beter voor de belasting van de paardenrug om dat af te wisselen.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:08

Alles aan de linkerkant doen komt van vroeger, heel verhaal zit er aan vast. Aan de linkerkant had men zijn zwaard en als je dan rechts liep of rechts opstapte kon je niet zo gauw bij je zwaard, mocht er onheil zijn. (of het was andersom, forgive me, heb het ook maar gehoord Clown)

Eigenlijk is het beter om bijvoorbeeld op te stappen aan beide kanten, zodat je straks niet een beugelriem hebt die helemaal is uitgerekt.

LaMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:23

Ik doe ook altijd alles aan de linkerkant, omdat ik het zo gewoon ben. Ik zou best wel aan de andere kant eens willen opstappen enz, maar het zijn mijn verzorgpaarden en dan zal de eigenaar misschien wel raar kijken :p

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:19

als ik mijn pony's aan mijn linkerhand leid, dan stoppen de meeste gewoon met lopen en willen ze even niet vooruit, van 'huh?' Haha!
ik probeer het wel vaker te oefenen Lachen 't is goed voor jezelf en voor je paard. Misschien zorgt het er zelfs voor dat ze minder schrikken aan hun rechterkant, omdat ze er dan meer gewoon zijn...? Iig, het kan geen kwaad!

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:55

Ik heb geleerd om alles links te doen, dus ik denk er niet eens meer bij na.
Het lijkt me eigenlijk wel goed om het af te wisselen, maar op de manege moet je ook links opstappen enz.