Lengte dressuurzweep, inclusief touwtje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Lengte dressuurzweep, inclusief touwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:49

Gezien dat ik mijn zweep toen eens in moest leveren wel Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:55

Ik rij normaal met een zweep van 1.20 en 1.30. Heb het al eens geprobeerd met een van 1.10 maar dan moet ik dus met een hand teugels loslaten wil ik achter de kuit kunnen tikken. Doe-maar-nie Clown

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:06

ik heb hier toevallig 3 zwepen liggen.
incl touwtje zijn ze 1.40 1.30 en 1.20
die laatste is echt mini voor mijn doen. aangezien hij dannog 10 cm korter moet zijn voor als het touwtje wel meegerekend wordt, rij ik dus met een pony zweep.

leuk als je een merel hebt van 1.61, maar een tank als willem van 1.78 is daar echt niet mee te rijden. dan tik ik hem op zijn dekje. dat beest heeft dalijk de grootste lol.. ff flink bijtikken gaat dus niet zonder mijn teugels in 1 hand te houden.

ik ga morgen eens ff oefenen met een kleine Haha!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:05

Scum schreef:
Nibbit schreef:
Ja inderdaad.... gek zijn ze daar bij de KNHS. Op zich heb ik er geen last van, rij M1, en thuis lekker met een 1.30 zweep.

Thuis kun je dat wel doen. Maar met losrijden op een wedstrijd bijv. niet. En met een zweep van 1 meter sla je jezelf alleen maar (tenminste ik wel Bloos). Vanavond op de bijscholing ga ik toch eens vragen waarom ze zo'n regel invoeren.

Heb je iets gehoord op de bijscholing hierover?? Moet zeggen dat ik het idd heel apart vind dat de sporen nog steeds hetzelfde zijn (dus voor pony's kleine en voor paarden volledig vrij) en dat de zwepen opeens gelijk getrokken zijn. Idd een AB pony of mijn tank van 1.75.... Scheelt wel effies.

tinus32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:51

ook met losrijden of je nou b of z rijdt 1.10 mag die zin van de knop tot en met touwtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:54

Citaat:
Karwats tot een lengte (incl. slag) van 75 cm.

Dit staat in het reglement van het springen

Ik weet dat het niet van de dressuur is, maar zou het bij dressuur dan anders gemeten worden?
Kan ik me dan ook weer niet voorstellen Lachen

Al weet je dat nooit bij die gekke knhs Haha!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:56

Vind het ook wel weer een hele rare gang vd KNHS om van een vrije lengte bij de paarden te gaan naar een zweep van 1m. Dat rijdt toch niet fijn op zulke grote paarden?? Ik zit dan idd op mn dekje te tikken als ik bij wil tikken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:57

Het is nooit een vrije lengte geweest en nu ook geen 1 meter Haha!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:01

na ja, 1.10 met touwtje.... das 1 zonder, als je een zweep moet kopen moet je toch echt een zweep van 1 m kopen als het touwtje mee telt.

wat was voorheenhet max dan? wist niet dat er een max was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:05

1.30 was eerst de max Lachen

Ja oke als je met touwtje rekent kom je idd dichtbij een meter Lachen

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:07

Ok, wist ik niet (al zijn er volgens mij niet eens langere zwepen, iig niet vaak) hihi

Tja als ze met springen het touwtje meerekenen zoals je net zei, dan kun je niet een zweep van 1.10 gebruiken, want dan ga je er idd overheen. Pfff al die regeltjes?

Is er iemand op de bijscholing geweest die heeft gehoord wat de reden erachter is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:16

Het touwtje is onderdeel van de zweep, dus lijkt het mij het meest logisch dat de maximale lengte inclusief het touwtje is.

Zolang sporen zijn toegestaan (of verplicht), zou ik me eigenlijk ook helemaal niet druk maken over de maximum lengte van een zweep. Zelf neem ik het liefst helemaal geen zweep mee de proef in, vind het alleen maar onhandig.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:17

Widner schreef:
Volgens mij is het met touwtje, een vriendin van mij moest namelijk het touwtje van haar zweep afknippen omdat deze anders te lang zou zijn tijdens een wedstrijd.

Ja dit hebben wij ook een keer gehad, en de volgende zei weer van niet.. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:20

Maar ff mierenne*kend Lachen
Mag je starten met een zweep waar je een stuk afgeknipt hebt?
Want ff zeikerig gezien zou het dan niet meer compleet zijn, in orginele staat Lachen

Daar zeurt de knhs namelijk ook over als je de sperriem weghaalt maar het lusje laat zitten Lachen

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:25

De KNHS wil zoveel mogelijk de regels van de FEI toepassen, vandaar dat de lengte op 1.10 is vastgezet. Dat is INCLUSIEF touwtje!
Nu moet iedereen ineens zijn zweep op het uiterste eindje vasthouden, ik zie toch wel veel mensen met een zweep van 1 meter lang die hem ergens onder het handvat vasthouden. Neemt niet weg dat ik het een rare regel vind. Iemand met een A-pony mag met net zo`n lange zweep rijden als iemand op een kasteel!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 07:09

CCCCorine schreef:
Het touwtje is onderdeel van de zweep, dus lijkt het mij het meest logisch dat de maximale lengte inclusief het touwtje is.

Zolang sporen zijn toegestaan (of verplicht), zou ik me eigenlijk ook helemaal niet druk maken over de maximum lengte van een zweep. Zelf neem ik het liefst helemaal geen zweep mee de proef in, vind het alleen maar onhandig.

alleen zo lekker handig dat in de winkel het touwtje niet meegerekend wordt... en tja, mag niet eens met zweep de ring in, maar bijtikken is met losrijden toch echt tussendoor wel nodig. Ook in de zijgangen, zal errug soepel gaan met een zweep van 1m, ff bijtikken op zn achterhand en dan weer alle teugels bij elkaar zoeken haha

@runningkawa, ik denk niet dat het mag, de KNHS kennende

@femiaans en laat ik nou net zo'n kasteel van 1.75 hoog, lang en breed hebben... die ook nog eens flegmatiek is.... moet hem nu toch echt wat heter gaan wassen Knipoog

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 07:43

karwats is ook anders dan een dressuurzweep. bij springen gebruik je dus wel dat leren flappie(dus die genoemde slag)
ik gebruik het touwtje niet. die voelt willem niet eens Haha!
die is er ook 9 van de 10 keer al af bijmij(voor de wedstrijden heb ik wel 1 met touwtje)

heb gister met een zweep van 1.20 incl touwtje gereden, dus het stokkie was 1.10.. dat ging nog net, maar nog 10 cm korter? dan kan ik net zo goed het wijken maar schuin inzetten.. heeft het zelfde effect.
heb nou eenmaal een zweep daarvoor nodig omdat ik een linkerbeen heb die niet zo goed mee kan komen.

dat wordt dan echt teugels in 1 hand. tikken geven op je dekje werkt niet echt.

en mijn zweep heb ik ten alle tijde aan het einde van het handvat vast, of mijn zweep nou 1.40 is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:18

Het zweepje wat me toen in de ring is afgenomen bij het springen was een zweep met een touwtje, dus niet de harde flap die sommige springzwepen hebben Lachen
En alleen dat touwtje was te lang Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:53

Ik heb het nagevraagd op de bijscholing, en het is zeker met touwtje. Dus in feite mag de zweep zelf maar 1m. zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:09

@gekke_koei: Misschien kun je dispensatie aanvragen i.v.m. je been?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:45

Scum schreef:
Ik heb het nagevraagd op de bijscholing, en het is zeker met touwtje. Dus in feite mag de zweep zelf maar 1m. zijn.

pfff belachelijk

heb vandaag met een kort zweepje gereden, maar rijdt gewook K*T kom niet eens op zn kont ermee

Netty18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:42

Ik rij al een tijdje met een dressur zweep van 1.50m en heb nog nooit reactie van de jurie gehad. Dus ik blijf lekker zo door rijden. Knipoog

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:13

tja, maar verschil tussen 1.50 en 1.30 is toch moeilijker te zien uit een hokkie dan tussen 1.50 en 1.00...

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:15

dit is inclusief touwtje en handvat!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:20

Urielle schreef:
Ik rij normaal met een zweep van 1.20 en 1.30. Heb het al eens geprobeerd met een van 1.10 maar dan moet ik dus met een hand teugels loslaten wil ik achter de kuit kunnen tikken. Doe-maar-nie Clown

als ik bijtik doe ik dat 9 van de 10 keer met teugels in 1 hand.. anders geef je toch in feite rem en gas tegelijk Clown Bloos