vos en bont lelijk op wedstrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-02 11:09

Ik heb even gekeken, die vos die ik rij, en waar ik ooit nog eens wedstrijden mee wil rijden heeft: 3 witte benen, erg ongelijk oplopend en..................een scheve bles. Dit was mij nog niet eens opgevallen, maar idd als je van verder af kijkt lijkt het al snel alsof ze haar hoofd kantelt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-02 11:11

Maar een niet geschoren paard is niet in wedstrijdconditie? Belachelijk, hier kan ik me echt over opwinden. Het gaat toch om hoe het paard loopt? En ook een paard met wintervacht kan mooi lopen hoor en goed getraind zijn. Ik ga komende winter waarschijnlijk wel scheren of 2 dekens erop leggen, maar dat terzijde.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 14:22

Een goed paard heeft geen kleur........ Ik heb dan ook weinig moeite met bonten en vos vind ik juist wel mooi. Zolang een combinatie eengoeide proef neer zet dan is de kleur niet belagrijk.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 17:51

geef mij een vos met een mega bles, mega witte benen. Zolang ze werkwillig, gezon en wat kwaliteiten hebben. Dan hoef ik echt geen bruine etterbak, of stereotype paard.

Gr lara

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 18:24

Ik heb een schimmel gereden en een roan-vos met veel aftekeningen en ik heb daar zelf nooit nadeel van ondervonden Verward Heb nu een bruine met alleen een wit sokje en dat levert ook geen voordeel op hoor *LOL*

Trouwens, elke jury heeft een andere voorkeur. De één ziet liever bloedpaardjes, de andere 'dressuurtanks', de één heeft een voorkeur voor donkerbruin en de ander voor schimmel en ga zo maar door...Haha! Als je een paard wilt hebben dat altijd in de smaak valt kun je maar beter de jury's op voorkeur gaan selecteren als het perfecte paard zien te vinden Party!!

Bont vind ik zelf trouwens niet mooi, maar soms zie ik bonten lopen die ik best voor mijn paard zou willen ruilen hoor *LOL*

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 19:25

Vroeger had ik bruine paarden en vond ik vos erg mooi, die kunnen zo mooi goudkleurig glanzen in de zon. Nu heb ik 2 vossen *LOL* die ik overigens niet op kleur heb uitgezocht. Ons veulen lijkt donkerbruin te worden en dat vind ik nu wel weer heel mooi. Maar eigenlijk maakt de kleur me niet zo heel veel uit. Het is het hele plaatje waar het om gaat. Ik heb vorige week even op een typisch lelijk paard gereden. Gigantische grote kop. Maar lopen. Het voelde echt super aan, jammer genoeg heb ik niet meer ruimte en tijd anders had ik hem zo meegenomen.

YouKnowWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 21:49

Ik vind het zelf een hele leuke kleur en ik vind ook dat de jury jou niet af mag kraken vanwege je paard. Ze moeten niet naar zijn kleur kijken...

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 22:16

Ik heb er zelf met Gras nog nooit wat van gemerkt ( vos met achter 2 hoge witte benen+ onregelmatige bles)
Maar ik hoor wel vaak dat een paard met een scheve bles idd benadeelt is, omdat je snel gezichtsbedrog krijgt ivm gekanteld hoofd.

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 10:39

Je merkt soms ook wel dat koudbloeden(fjord,haflinger enz.) worden afgekraakt.Als het niet door de jury is het wel van die mensen op het terrein die ''ff je paard moeten afkraken''.
Ik heb dat al verschillende keren gehoord toen ik met me Fjord dressuur ging rijden.Kwam der weer een opmerking van:''ga je met dát beest dressuurrijden?'',terwijl ik nog aan het opzadelen was...........

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 14:27

fabienne schreef:
Jullie zouden de jury's wat meer krediet mogen geven. Die zitten daar niet om je paard af te keuren, maar om je proef te beoordelen.

Zo zou het idd moeten zijn, maar in de praktijk is het helaas ook wel eens anders. Daarom zeg ik ook: een jurylid is ook maar een mens. Maar die opmerking 'met een pony heb je niets te zoeken tussen de paarden, als je bij de paarden wilt dressuurrijden dan moet je maar een echt paard kopen' van een jurylid tegen mijn zusje ben ik echt niet vergeten hoor!

Citaat:
Bovendien ziet een beetje jury heus wl het verschil tussen een scheve bles en een gekanteld hoofd!

Dat probeerde ik in mijn reactie ook duidelijk te maken, maar dan ten aanzien van bonte paarden.

Nogmaals, een jurylid is ook maar een mens, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je het altijd maar eens moet zijn met zijn of haar beoordeling. En dan bedoel ik met name beoordeling die niet op het rijden is gericht.

Imposante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 19:43

Ik vind het juist leuk als er bijvoorbeeld een bonte loopt. Is weer eens wat anders als het hele donkerbruine standaard wedstrijd paard. Het leukste vind ik altijd vossen! Maar het allerbelangrijkst is niet de kleur maar de uitstraling en hoe die loopt!