Hier gaan mijn tenen krom van staan...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Re: Hier gaan mijn tenen krom van staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:31

Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:45

"De beste ruiters zitten op de barkruk" ....

Dat is wat ik vind over allerlei discussies over wat anderen wel of niet doen of wel of niet zouden moeten doen.
Ik zie heel veel gebeuren met paarden waar ik het niet mee eens ben. Ik hoor veel uitspraken waarbij mij de haren rechtovereind gaan staan.
Echter...ik doe er niks mee. Ik heb dat "afgeleerd". Ik laat iedereen zijn gang gaan en zelf zijn manier bepalen. Ik praat er ook niet over achter andermans rug. Niet meer. Het heeft namelijk geen zin. Het enige wat ik er mee bereikte was eigen ergernis. En dat vind ik inmiddels zonde van mijn tijd.
De enige momenten dat ik wel mijn overtuiging van correct paardrijden ventileer, is als er rechtstreeks aan mij gevraagd wordt wat ik vind, in een reactie hier op het forum, of als ik door iemand gevraagd wordt les te geven. En verder bemoei ik me nergens mee en dat bevalt me prima.
Alleen als ik kleine kinderen door hun klein zijn iets heel fouts en/of gevaarlijks zie doen, vind ik het mijn verantwoordelijkheid om ze te helpen, zeker als ouders niet in de buurt zijn (wat ze wel zouden moeten zijn, daar heb je weer zoiets) en, zoals laatst, toen ik op een pensionstal kwam om iemand les te geven en ik de zoon van de pensionstaleigenaar een paard zag afrossen met een schep (omdat het paard niet netjes stil bleef staan), dan trek ik wel mijn mond open. Ik heb fikse ruzie met die knaap gehad. Maar steeds als ik nu kom zegt hij: dag mevrouw...en hij ontwijkt mijn blik...dus....boodschap is aangekomen. Ik heb overigens ook zijn vader aangesproken, aangezien de jongen minderjarig is. Vader gaf toe zijn zoon niet altijd meer in de hand te hebben en het er ook niet mee eens te zijn.
Maar goed...ik vind dus dat je je oeverloos kunt blijven ergeren aan wat jij vindt dat anderen niet goed doen...de enige die je doorgaans daar mee hebt, ben je zelf....

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:55

Mooi gesproken!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:56

Ja inderdaad. Dit soort aanpak is ook zeker niet de mijne (ben een echte buitenrijder Haha! ). Ik heb trouwens ook altijd geleerd (ook op de instructeurscursus!) dat je een paard eerst los moet stappen, opwarmen en zo alvorens je überhaupt wat gaat vragen van 'm. Daarna is het een kwestie van de mate van africhting én het karakter van het paard én de vaardigheid van de ruiter én de mate waarin de ruiter het paard goed kent in hoeverre je wat mij betreft een paard mag "aanpakken". Sommige paarden maken er ook wel eens een spelletje van om zich lui voor te doen....

Ik heb wel gezien dat paarden die altijd meteen in de krul getrokken worden later in hun carrière allerlei problemen krijgen, voornamelijk rugproblemen. Er zijn dan maar weinig ruiters die dan de fout bij zichzelf en hun africhting zoeken Boos!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:05

pjotrg schreef:
Ja inderdaad. Dit soort aanpak is ook zeker niet de mijne (ben een echte buitenrijder Haha! ). Ik heb trouwens ook altijd geleerd (ook op de instructeurscursus!) dat je een paard eerst los moet stappen, opwarmen en zo alvorens je überhaupt wat gaat vragen van 'm. Daarna is het een kwestie van de mate van africhting én het karakter van het paard én de vaardigheid van de ruiter én de mate waarin de ruiter het paard goed kent in hoeverre je wat mij betreft een paard mag "aanpakken". Sommige paarden maken er ook wel eens een spelletje van om zich lui voor te doen....

Ik heb wel gezien dat paarden die altijd meteen in de krul getrokken worden later in hun carrière allerlei problemen krijgen, voornamelijk rugproblemen. Er zijn dan maar weinig ruiters die dan de fout bij zichzelf en hun africhting zoeken Boos!

Ja...dat klopt...die zie ik ook legio voorbij komen. Helaas. Maar ik heb niet de illusie dat dat ooit verandert. Kijk maar in anders situaties: het ligt meestal aan anderen: op het werk krijgen collega's de schuld, of de manager, in een huwelijk krijgt een partner de schuld, bij honden, is het de schuld van de hond, want die is lastig etc.. Er zijn maar weinig mensen die echt kunnen reflecteren en naar zichzelf kijken, wat ze fout doen. Dat is erg moeilijk. Ik kon het vroeger ook minder goed en soms helemaal niet... Maar hoe volwassener je wordt (en dan heb ik het niet over leeftijd), des te beter je kunt kijken naar wie jij bent en wat het effect is van je eigen handelen op de dingen die je doet.
Bijvoorbeeld: is mijn paard erg druk en zelfs oervervelend vandaag.... tja...ik stond in de file en ben gehaast er op gaan zitten....geen wonder...
Springt mijn paard steeds over als ik gebroken lijn contragalop moet rijden...neem jezelf eens op, op video en wat zie ik: ik maak een kleine wiebel...en daar komt de reactie van mijn paard op...tja...
Nu wil ik niet zeggen dat alles wat mijn paard doet, door mij komt...een paard heeft ook eigen energie...maar je moet bij alles wel eerst eens kijken of jij het wellicht niet veroorzaakt vind ik. Kan soms heel verrassend zijn!

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:16

pardon!!!
dat vind ik niet kunnen, vooral dat sporen even goed erin, sporen zijn ervoor om je hulpen te verfijnen, niet om voorwaarts te houden, of te laten zien wie er de baas is...
sorry hoor vind dit ook niet kunnen...

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:17

pjotrg schreef:

had het niet beter kunnen zeggen...
even offtopic ik ben allen niet zo'n buitenrijder.. vind het leuk om eens in de 2 weken een bosrit te doen, maar verder vind ik dressuur leuker, en af en toe een sprongetje Haha!

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:34

die man heeft zeker in het leger paard leren rijden ofzo... wat een kl*j*... die zou je zelf toch een paat flinke sporen in zijn pens prikken...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:17

Speedster schreef:
anneliesdj schreef:
Zielig hoor, maar waarschijnlijk wordt dit vanzelf afgestraft zodra diegene concoursen gaat rijden, als het niet in de B is dan wel in de L of M, een jurylid hoort een goed lopend paard te herkennen.

Als hij dressuur zou doen wel ja, maar hij springt (helaas).

Dan komt hij er ook wel achter als het hoger wordt, duurt alleen wat langer waarschijnlijk.

Cassidy schreef:
In eerste instantie vind ik de uitspraak niet kunnen.
In de tweede instantie denk ik daar dan bij dat mensen soms wel het een zeggen en het ander doen. Wat is er mis met een weerstand biedende hand? Want zo kun je kort houden ook interpreteren. Wat is er mis met een weerstand biedende hand en tegelijkertijd de beenhulp? Hoeft niet meteen met sporen erbij....

Deze ruiter kent zijn eigen paard door en door en weet precies hoe hij dat paard behandelen moet. Wij voelen niet wat die ruiter voelt, wij hebben de ervaring niet met dat paard die die ruiter heeft. Ik keur een dergelijke opmerking ook niet goed, maar het is misschien ook eens iets om over na te denken....

Ben het met je eens dat de manier van rijden anders kan zijn dan de manier van praten en dat het dus op een of andere manier toch wel bij het paard kan passen.

Maar... iemand die zo respectloos over zijn paard praat gaat ook zo respectloos met hem om.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:24

Ik heb zoiets ook meegemaakt. Ik liep toen stage op een manege en er was een stel van beiden in de 20 jaar die ook beide een paard hadden staan. Dit waren nog jonge paarden vol energie, volgens de jongen en het meisje reed dit niet fijn en wilde ze beide rustig kunnen lopen.

Ze begonnen elke les met erg snel longeren. Paarden moesten na heel even stappen en draven zo'n 10 minuten galoperen en daarna stapten ze pas op. Aangezien de paarden erg snel uitgeput waren, reden ze erg langzaam waarop het stel ze flink in de buik begonnen te schoppen om ze sneller te laten lopen.

Toen ik dit zag dacht ik ja, als je nu gewoon wat minder lang had gelongeerd had je alsnog een levendig paard. Nu zijn ze moe terwijl ze in het begin van de les zonder longeren helemaal niet vervelend zijn, ze luisteren goed, het is enkel dat ze zo snel zijn. Als je dan een snel paard wilt moet je niet zo longeren Verward

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:29

Niet normaal.. inderdaad!

Bij ons in de les zaten ook 2 meisjes die echt meteen aan de teugel gaan (met zagen dan..) en dan zie je die pony's echt heel gespannen lopen Nagelbijten / Gniffelen Gelukkig heeft mijn lerares er meteen wat van gezegt maar nog doen ze het niet altijd..

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:32

Ik zie het ook wel eens, als een paard niet hard genoeg loopt, of niet diep genoeg,
hoppa zo de sporen in de buik porren. Alsof het paard geen gevoel heeft.. Boos!
Oke een keer een tik op schop kan nog wel maar dan niet met sporen.
Ik vind het ook nergens opslaan maarja..
Als je je paard neit aankan zonder 'kapot' te maken kan je beter niet rijden (vind ik Bloos )

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:47

tsja... mijn aanpak is het niet... Ik stap altijd eerst in aan een lang teugeltje, daanr ga ik verder met aanleuning instappen en indraven.

Maar eigenlijk vind ik dat we te weinig info hebben om te oordelen... ik kan me indenken dat dit in sommige situaties kan werken bij hele dominante excemplaren. Sporen erin, kan ook een uitdrukking zijn... hoeft niet letterlijk Lachen
Ik zou eerst meer achtergrond info willen hebben voordat ik de mensen erop veroordeel en afreken Clown

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:46

annebe schreef:
Dit is nou precies de reden waarom ik niet op maneges kom en mijn paardjes lekker apart heb staan.
Paardrijden doe je samen, zonder sporen, slof e.d.

Vreselijk wat je soms ziet, zelfs van instructrices die denken jou wel even te kunnen helpen met een eigenwijs paard.
Dat een paard pijn kan hebben, hebben ze nog nooit van gehoord geloof ik!

Precies, daar heb je helemaal gelijk in!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:41

XchantjuhX schreef:
tsja... mijn aanpak is het niet... Ik stap altijd eerst in aan een lang teugeltje, daanr ga ik verder met aanleuning instappen en indraven.

Maar eigenlijk vind ik dat we te weinig info hebben om te oordelen... ik kan me indenken dat dit in sommige situaties kan werken bij hele dominante excemplaren. Sporen erin, kan ook een uitdrukking zijn... hoeft niet letterlijk Lachen
Ik zou eerst meer achtergrond info willen hebben voordat ik de mensen erop veroordeel en afreken Clown

Eens, maar het gevaarlijke is dat er mensen omheen stonden die de uitspraken die man misschien letterlijk namen!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 21:57

Precies! Toen hij weg was heb ik inderdaad wel e.e.a. terug gezegd om ze enigszins op andere gedachten te brengen, want ze waren er bloedserieus onder... Ze zouden het zo gaan nadoen... Dat is het gevaarlijke aan dit soort uitspraken.

axje_en_jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:19

Je hebt wel van die mensen ja, ik noem ze altijd dressuurkakkers, hoewel ze niet alleen dressuur rijden, en dit geen verwijt is aan alle dressuur ruiters Knipoog
Ik vind het totaal niet kunnen wat ze met hun paarden doen.
Kijk als je het nou doet als hij echt vervelend is, oke, dan begrijp ik het, vind het nog geen reden om te doen, maargoed.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 13:30

Ach.. Dit kun je eigenlijk niet eens meer dressuur noemen Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:44

Het was ook een springruiter...Haha!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:19

Clown Whahaha..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:22

Ach, het zal vast wel werken.
Of het lekker werkt voor een paard is een ander verhaal.

Op zo'n manier rijden vind ik persoonlijk echt belachelijk.

Ik denk ook wel dat je op den duur vastloopt als je zo rijdt...

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:05

Als ik het bericht van de TS lees heb ik ook krommende tenen, brrr moet er niet aan denken zeg!

Nee, dat is niet de manier hoe ik het zou oplossen..

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:20

Ach zo doe ik het ook, niks fijner dan een bang paard toch Ja Vingers aflikken

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:21

Ik vind het ook niet de juiste manier nee.
Hier heb je ze ook hoor!

Ik vind dat er maar is cursussen moeten komen ofzo

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:28

Ik ken ze helaas ook....en vinden ze het nog raar dat ze omhoog komen. Ze kunnen geen andere uitweg vinden toch? Als je ze het hoofd naar beneden trekken en de sporen (meestal ook niet de kleinsten) erin blijven porren komen ze vanzelf wel omhoog. En wil het dan nog niet.......... maar de slof eraan.