Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Mijn Haflinger staat in een schone stal, maar hij heeft flinke sokken en als het is het bos bagger is blijft dat natuurlijk allemaal hangen.
Dan kun je het beter afspuiten lijkt me, dan is het tenminste schoon. Maar kunnen ze nou ook van natte benen mok krijgen, of alleen van blubber ? Want ik heb zelf nl. geen handdoeken op stal liggen en ik vind het niet zo handig, omdat het heel lang duurt tot ze een beetje droog zijn omdat die sokken zoveel water opnemen.
Hij heeft dus af en toe wel een beetje mok, nu is het bijna helemaal over geloof ik. Als hij het heeft maak ik zijn sokken schoon met een borstel en evt. wat manenspray om de klonten zand en oude mokzalf eruit te halen met een manenkammetje, daarna smeer ik er wat mokzalf op.
Afspuiten doe ik niet zo vaak, maar mss is dat wel een goed idee...

Maxielover schreef:Hebben jullie paarden nooit last van mok dan ?Mijn Haflinger staat in een schone stal, maar hij heeft flinke sokken en als het is het bos bagger is blijft dat natuurlijk allemaal hangen.
Dan kun je het beter afspuiten lijkt me, dan is het tenminste schoon. Maar kunnen ze nou ook van natte benen mok krijgen, of alleen van blubber ? Want ik heb zelf nl. geen handdoeken op stal liggen en ik vind het niet zo handig, omdat het heel lang duurt tot ze een beetje droog zijn omdat die sokken zoveel water opnemen.
Hij heeft dus af en toe wel een beetje mok, nu is het bijna helemaal over geloof ik. Als hij het heeft maak ik zijn sokken schoon met een borstel en evt. wat manenspray om de klonten zand en oude mokzalf eruit te halen met een manenkammetje, daarna smeer ik er wat mokzalf op.

.
dus vind het zelf ook wel lekker

naugthytjhu schreef:Maxielover schreef:Hebben jullie paarden nooit last van mok dan ?Mijn Haflinger staat in een schone stal, maar hij heeft flinke sokken en als het is het bos bagger is blijft dat natuurlijk allemaal hangen.
Juist NIET afspuiten als ze mok hebben.Dat hebben ze mij geleert,en dan kan je wel afdrogen,maar het is dan toch nat geweest.En het moet juist uitdrogen.De een zei dit en de ander zei dat.Ik weet niet of het volgende echt waar is,maar iemand zei me ooit eens dat ALS ik het wil wassen,ik het met betadine shampoo moet doen.Want dat droogt het uit ofzoiets.Ik deed er voorheen altijd sudocréme op.Wat bleek nou,dat is vettig,dus gaat het niet weg!
Ik sta aan zee met mijn paard en als ik op het strand ben, stap ik daar ook altijd doorheen met hem.
Het zeewater droogt de mok nl. ook uit, dat werkt heel goed.

(ivb Mok)
inke schreef:ik spuit men paard haar benen ook regelmatig af, of gebruik cooling gel als ze echt intensief gewerkt heeft en pijpkousen aanhad..(dan worden de benen sneller warm) maar ik had gehoord dat je dat best niet elke keer na het rijden doet (afspuiten met koud water) want punt 1: een koude straal op warme benen/bloedvaten is niet erg leuk en gezond.. én ik dacht gehoord te hebben dat als je dat elke keer doet je het altijd moet doen want de bloedvaten krimpen dan niet meer vanzelf doordat je altijd afspuit.. dus mij is gezegd liefst niet elke keer zeker niet direct na het rijden wanneer de benen nog warm zijn. (cooling gel is mss beter op dat moment,maar ook dat doe ik niet teveel) . Ik doe het vooral omdat ze eens een overbelaste pees gehad heeft en wat galletjes heeft aan de achterbenen ,en om de hoeven te bevochtigen,..bloeddoorstroming te bevorderen,.. maar je moet altijd van beneden naar boven spuiten..(niet dat ik dat altijd doe), maar je moet het altijd richting hart doen is mij gezegd.