Benen afspuiten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

naugthytjhu

Re: Benen afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 08:53

Ikzelf doe het niet,omdat mn paard nog een beetje mok heeft en ik heb gehoort dat je de wintervacht er mee verziekt als ze nog erg veel winterhaar hebben.

Chennai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:01

Ik spuit z'n benen ook regelmatig af, vooral omdat met dit weer (vooral voor afgelopen weekend) hij ook erg vies is... Maar heb het dit weekend niet gedaan, omdat hij niet vies was... Maar voor de cooling down was het misschien wel slim geweest Verward

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:10

ik spuit men paard haar benen ook regelmatig af, of gebruik cooling gel als ze echt intensief gewerkt heeft en pijpkousen aanhad..(dan worden de benen sneller warm) maar ik had gehoord dat je dat best niet elke keer na het rijden doet (afspuiten met koud water) want punt 1: een koude straal op warme benen/bloedvaten is niet erg leuk en gezond.. én ik dacht gehoord te hebben dat als je dat elke keer doet je het altijd moet doen want de bloedvaten krimpen dan niet meer vanzelf doordat je altijd afspuit.. dus mij is gezegd liefst niet elke keer zeker niet direct na het rijden wanneer de benen nog warm zijn. (cooling gel is mss beter op dat moment,maar ook dat doe ik niet teveel) . Ik doe het vooral omdat ze eens een overbelaste pees gehad heeft en wat galletjes heeft aan de achterbenen ,en om de hoeven te bevochtigen,..bloeddoorstroming te bevorderen,.. maar je moet altijd van beneden naar boven spuiten..(niet dat ik dat altijd doe), maar je moet het altijd richting hart doen is mij gezegd.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:33

Hebben jullie paarden nooit last van mok dan ? Verward Mijn Haflinger staat in een schone stal, maar hij heeft flinke sokken en als het is het bos bagger is blijft dat natuurlijk allemaal hangen. Nagelbijten / Gniffelen Dan kun je het beter afspuiten lijkt me, dan is het tenminste schoon. Maar kunnen ze nou ook van natte benen mok krijgen, of alleen van blubber ? Want ik heb zelf nl. geen handdoeken op stal liggen en ik vind het niet zo handig, omdat het heel lang duurt tot ze een beetje droog zijn omdat die sokken zoveel water opnemen. Knipoog Hij heeft dus af en toe wel een beetje mok, nu is het bijna helemaal over geloof ik. Als hij het heeft maak ik zijn sokken schoon met een borstel en evt. wat manenspray om de klonten zand en oude mokzalf eruit te halen met een manenkammetje, daarna smeer ik er wat mokzalf op. Vork Afspuiten doe ik niet zo vaak, maar mss is dat wel een goed idee... Lachen

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:14

Maxielover schreef:
Hebben jullie paarden nooit last van mok dan ? Verward Mijn Haflinger staat in een schone stal, maar hij heeft flinke sokken en als het is het bos bagger is blijft dat natuurlijk allemaal hangen. Nagelbijten / Gniffelen Dan kun je het beter afspuiten lijkt me, dan is het tenminste schoon. Maar kunnen ze nou ook van natte benen mok krijgen, of alleen van blubber ? Want ik heb zelf nl. geen handdoeken op stal liggen en ik vind het niet zo handig, omdat het heel lang duurt tot ze een beetje droog zijn omdat die sokken zoveel water opnemen. Knipoog Hij heeft dus af en toe wel een beetje mok, nu is het bijna helemaal over geloof ik. Als hij het heeft maak ik zijn sokken schoon met een borstel en evt. wat manenspray om de klonten zand en oude mokzalf eruit te halen met een manenkammetje, daarna smeer ik er wat mokzalf op. Vork Afspuiten doe ik niet zo vaak, maar mss is dat wel een goed idee... Lachen

Juist NIET afspuiten als ze mok hebben.Dat hebben ze mij geleert,en dan kan je wel afdrogen,maar het is dan toch nat geweest.En het moet juist uitdrogen.De een zei dit en de ander zei dat.Ik weet niet of het volgende echt waar is,maar iemand zei me ooit eens dat ALS ik het wil wassen,ik het met betadine shampoo moet doen.Want dat droogt het uit ofzoiets.Ik deed er voorheen altijd sudocréme op.Wat bleek nou,dat is vettig,dus gaat het niet weg!

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:50

Ik spuit ook gewoon de benen af, wij hebben alleen een kraan in de stal met lauw water. Erg lekker vinden ze dat. Eerst is het dan gewoon koud en na een paar minuten word het lauw.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:52

ik spuit ook de benen gewoon af, met koud water..
vooral met dit weer..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:52

Ik spuit altijd de benen af, welk weer het ook is. En nee ze heeft nooit mok. Lachen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:54

Ik spuit ze ook gewoon af. Knipoog

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:58

Zolang het maar de benen zijn is het zeker niet erg.
Ik doe het ook met dit weer.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:40

ik spuit hem ook altijd af
ook swinters met de blubber enz. en wij hebben ook alleen maar koud water

Feel_Free

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:50

Wij hebben ook alleen koud water, en spuiten de benen daar 's winters ook gewoon mee af.
Maar dan ook echt alleen de benen. Anders bevriest de pony Tong uitsteken.
Maar ze hebben er nog nooit iets van gerkegen dus,,

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:56

Ik doe meestal als de bak heel erg blubberig is met warm water want dan zijn er benen altijd heel vies . En zet haar dan wel op stal en ik word zelf ook lekker warm van want na het rijden ben ik altijd helemaal onderkoelt Sigaar dus vind het zelf ook wel lekker Haha!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:38

naugthytjhu schreef:
Maxielover schreef:

Juist NIET afspuiten als ze mok hebben.Dat hebben ze mij geleert,en dan kan je wel afdrogen,maar het is dan toch nat geweest.En het moet juist uitdrogen.De een zei dit en de ander zei dat.Ik weet niet of het volgende echt waar is,maar iemand zei me ooit eens dat ALS ik het wil wassen,ik het met betadine shampoo moet doen.Want dat droogt het uit ofzoiets.Ik deed er voorheen altijd sudocréme op.Wat bleek nou,dat is vettig,dus gaat het niet weg!

Maar als de benen onder de blubber zitten lijkt het me beter om het schoon te spoelen, want als je dat zand laat zitten gaat het broeien en die viezigheid lijkt me niet erg goed voor mok... Nagelbijten / Gniffelen Ik sta aan zee met mijn paard en als ik op het strand ben, stap ik daar ook altijd doorheen met hem. Pling Het zeewater droogt de mok nl. ook uit, dat werkt heel goed. OK dan! Verder was ik het heel af en toe met betadineshampoo en ik behandel het met mokzalf. Dit heeft altijd prima gewerkt !!! Ja

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:40

Tis een paard;) die moet tegen een stootje kunnen kijk ik zou niet hoger dan zen borst gaan of afspuiten als het vriest Maar dit kan wel hoor;)

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:34

Doen we na iedere rit. En dan goed droogmaken Knipoog (ivb Mok)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:39

Ik spuit ze ook altijd af als het een blubberbende in de bak is.. mijn paard wil ook wel snel mok krijgen maar ik droog de sokken (het is een tinker) daarna wel heel goed af. over de kou zit ik niet in, als hij los loopt in de bak rent ie zelf ook door de waterplassen heen dus hij zal er wel tegen kunnen Tong uitsteken

loveHorses13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:55

ik spuit met weer of geen weer de benen af spuiten jullie ook de singelplaats enzo af in dit weer?
xxgr

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:59

inke schreef:
ik spuit men paard haar benen ook regelmatig af, of gebruik cooling gel als ze echt intensief gewerkt heeft en pijpkousen aanhad..(dan worden de benen sneller warm) maar ik had gehoord dat je dat best niet elke keer na het rijden doet (afspuiten met koud water) want punt 1: een koude straal op warme benen/bloedvaten is niet erg leuk en gezond.. én ik dacht gehoord te hebben dat als je dat elke keer doet je het altijd moet doen want de bloedvaten krimpen dan niet meer vanzelf doordat je altijd afspuit.. dus mij is gezegd liefst niet elke keer zeker niet direct na het rijden wanneer de benen nog warm zijn. (cooling gel is mss beter op dat moment,maar ook dat doe ik niet teveel) . Ik doe het vooral omdat ze eens een overbelaste pees gehad heeft en wat galletjes heeft aan de achterbenen ,en om de hoeven te bevochtigen,..bloeddoorstroming te bevorderen,.. maar je moet altijd van beneden naar boven spuiten..(niet dat ik dat altijd doe), maar je moet het altijd richting hart doen is mij gezegd.

Vreemd Verward

Ik moet van de dierenarts altijd minstens 10 minuten de benen afspuiten na het rijden.
( Daarna in de klei zetten waardoor het been daarna weer warm wordt )

Dit i.v.m. een herstellende peesblessure.

Dit doe ik al een paar maanden en moet er voorlopig gewoon mee doorgaan...

Weer of geen weer....

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:14

Ik spuit de benen van mijn paarden ook gewoon af. Allen moet ik er goed om denken dat ze geen mok krijgt. Vaak droog ik na het afspuiten even de kootholte droog.

tazz2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:43

Ja hoor! Als in de stal genoeg stro ligt, is het geen probleem!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:45

Ja hoor, gewoon met koud water !!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:57

Wat inke zeg geloof ik niet. Zo warm worden de benen niet dat er een enorm temperatuurverschil ontstaat en zo koud zal het water ook nooit worden, dus dat valt wel mee. Dat van de bloedvaten vind ik ook een erg onsamenhangend en onlogisch verhaal. Verder helpt cooling gel dus geen reet, het is puur de lucht dat je laat denken dat het koud wordt. Maar cooling gel kan nooit zo ver doordringen en zo koud worden dat het ook de pezen e.d. verkoeld. Zonde van je geld cooling gel. Neem dan iets klei, bijv. van Stay sound klei. Dat is klei die ong. 24u werkt en koud wordt en blijft (dus niet warm-koud ect). Hoe het met peesblessures zit weet ik niet, maar volgens mijn hoefsmid is het erg slecht dat zulke benen constant koud-warm-koud-warm worden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:26

Kan gewoon. Lachen

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:32

ik spuit na de training ook gewoon de benen van mijn paard af.
is het erg koud droog ik ze wel ff goed af!! Is het goed weer, gaat ze gewoon zo de stal in.