shetlander kopschuw, en nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Re: shetlander kopschuw, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 03:45

Hoezo nou 'je MOET elke dag komen". Lijkt me echt een beetje overdreven hoor. Als je eens per 2 dagen gewoon normaal de tijd neemt voor je paardje is dat best veel en zul je zeker wel resultaten kunnen boeken als je goed oefent.

Wat het kopschuwe in combinatie met het dominante betreft: wat denk je zelf is het een kwestie van "hee jij, kom niet aan m'n hoofd want dat wil ik niet" of is het meer van "neee, niet aan m'n hoofd komen want dat vind ik echt eng".

Het kan beide zijn namelijk. En beide situaties zou ik zelf heel anders aanpakken. Ken je toevallig de 7 games van Parelli? In het eerste geval zou ik vooral de driving game en sideways game gaan doen op die momenten dat je paard echt naar jouw idee aan het klooien is. M.a.w. je borstelt hem, wilt ook z'n hoofd aanraken en hij begint te klooien. Meteen daarop doe je de driving game (je moet maar even in een boekje lezen hoe dat preices gaat, de sideways game is moeilijker). Als je dat een aantal keren gedaan hebt probeer je opnieuw, masseer b.v. zijn rug en schouders en werk omhoog naar het hoofd. Begint hij weer te klooien dan doe je meteen WEER de driving game. Onmiddellijk dus zodat hij de twee dingen goed aan elkaar kan koppelen. Daarna begin je opnieuw (en opnieuw en opiniew en opnieuw). Net zolang totdat hij het op een gegeven moment een stukje verder (ga niet tot het uiterste! Langzaam opbouwen) toelaat. Dat moment beloon je onmiddellijk door te stoppen en hem zeg maar 10 volledige minuten rust te geven. In die 10 minuten sta je gewoon bij hem ZONDER aan z'n hoofd te komen.

In het tweede geval zou ik meer werken met approach en retreat (ook weer zo'n parelli term). Dat lijkt mij geschikter voor de schuwere paarden. Dan zou ik dus juist NIET de driving game er tussen gooien.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 19:36

Cassidy schreef:
Eens in de twee dagen is niet vaak genoeg. Je moet dagelijks komen.

En dan is het geen kwestie van dagelijks uren met hem doorbrengen, zo lang kan een jong paard zich niet concenteren. Dagelijks 10 a 15 minuten GOED met hem doorbrengen (fdoor bijkv. grondwerk met hem te gaan doen) en je hebt een heel ander paard voor je.

Hoezo heb ik een heel ander paard voor me? Hoe weet jij dat nou? Je kent Prins niet eens! En het is mijn pony niet, daarom hoef ik toch ook niet elke dag te komen? Ik mag dat bovendien niet van me ouders. Grondwerk doe ik al. Nors opkijken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 19:38

ZoekStalling schreef:
Hoezo nou 'je MOET elke dag komen". Lijkt me echt een beetje overdreven hoor. Als je eens per 2 dagen gewoon normaal de tijd neemt voor je paardje is dat best veel en zul je zeker wel resultaten kunnen boeken als je goed oefent.

Wat het kopschuwe in combinatie met het dominante betreft: wat denk je zelf is het een kwestie van "hee jij, kom niet aan m'n hoofd want dat wil ik niet" of is het meer van "neee, niet aan m'n hoofd komen want dat vind ik echt eng".

Het kan beide zijn namelijk. En beide situaties zou ik zelf heel anders aanpakken. Ken je toevallig de 7 games van Parelli? In het eerste geval zou ik vooral de driving game en sideways game gaan doen op die momenten dat je paard echt naar jouw idee aan het klooien is. M.a.w. je borstelt hem, wilt ook z'n hoofd aanraken en hij begint te klooien. Meteen daarop doe je de driving game (je moet maar even in een boekje lezen hoe dat preices gaat, de sideways game is moeilijker). Als je dat een aantal keren gedaan hebt probeer je opnieuw, masseer b.v. zijn rug en schouders en werk omhoog naar het hoofd. Begint hij weer te klooien dan doe je meteen WEER de driving game. Onmiddellijk dus zodat hij de twee dingen goed aan elkaar kan koppelen. Daarna begin je opnieuw (en opnieuw en opiniew en opnieuw). Net zolang totdat hij het op een gegeven moment een stukje verder (ga niet tot het uiterste! Langzaam opbouwen) toelaat. Dat moment beloon je onmiddellijk door te stoppen en hem zeg maar 10 volledige minuten rust te geven. In die 10 minuten sta je gewoon bij hem ZONDER aan z'n hoofd te komen.

In het tweede geval zou ik meer werken met approach en retreat (ook weer zo'n parelli term). Dat lijkt mij geschikter voor de schuwere paarden. Dan zou ik dus juist NIET de driving game er tussen gooien.

Mmm, daar heb ik nog nooit van gehoord die termen. Bij Prins is het zo, de ene keer mag ik wel aan zijn oren komen, en de andere keer absoluut niet. Het is niet zo dat hij gaat steigeren ofzo, maar hij laat wel duidelijk zien dat hij het vervelend vind. In ieder geval bedankt!

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:03

Probeer gewoon eerst rustig met kroelen en dergelijke zijn hoofd aan te raken, als hij dit accepteerd kan je rustig proberen te wennen door een halstertouw gewoon een keertje rustig over zijn neus en hals te leggen en dit vervolgens uitbreiden tot het wel lukt. Praat vooral veel en rustig en neem genoegen met kleine stapjes. Doe het halster eerst gelijk uit en beloon hem en bouw vanaf hier uit.
Win eerst zijn vertrouwen.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:49

saskiakefie schreef:
hoezo werk je zo niet met paarden Verward
Vaak kan je door freestyle problemen ook oplossen hoor!
(kijk maar naar het boek heartland)

Huilen van het lachen heartland...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 19:30

Moirsa schreef:
saskiakefie schreef:
hoezo werk je zo niet met paarden Verward
Vaak kan je door freestyle problemen ook oplossen hoor!
(kijk maar naar het boek heartland)

Huilen van het lachen heartland...

He? wat is ermee?