ruin dekt merrie????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jumpfreakske

Re: ruin dekt merrie????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:21

Normaal zal het van zelf wel overgaan,anders zou ik ze gewoon uit elkaar halen ..

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:28

Als ze vervelend word; uit elkaar halen, en anders lekker laten staan Knipoog

1x was het shetje van de boer tegenover ons hier en ons shetruintje sprong er ook telkens op Tong uitsteken Ze was ook met een dag alweer weg naar de boer, dus no problem Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:06

Jumpfreakske schreef:
Normaal zal het van zelf wel overgaan,anders zou ik ze gewoon uit elkaar halen ..

het is geen ziekte ofzo, die 'overgaat' een ruin die dekt zal dat blijven doen tot hij van merries gescheiden wordt. mijn ruin doet het ook, maar niet dagelijks ofzo. dus ik maak me er niet te druk om verder. mensen doen het voor de lol (dolfijnen ook), dus waarom paarden niet? zolang het niet zó vaak gebeurt dat de paardenruggen eronder lijden, zou ik er niks aan doen.

Olke2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:53

Mijn ruin is met 4,5 jaar gecastreerd, toen hij 5,5 jaar was dekte hij ook iedere merrie, nu is hij 9 jaar en kan ik hem in het weiland met een merrie zetten. Ze moeten wel genoeg ruimte hebben, zet ik hem in de bak met een merrie dan springt hij er meteen bovenop.

Mulano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:45

Doen wel meer ruinen, dat is gewoon kuddegedrag. Ik denk niet dat het uitzich zelf overgaat, in de kudde blijven ze dat ook doen. De enige oplossing lijkt me dan uit elkaar halen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:05

Mijn paard deed het vorig voorjaar ook, maar die dook op onze shet, dat kan toch echt niet, groot paard op zo'n shetje, dus wij zijn aan de chemische middelen gegaan, ideaal.........
We hebben zo'n 3 maanden iedere dag een paar cc Regumate gegeven, is de pil zeg maar, om de 2 over de ergste hengstigheid heen te helpen, in Juni was de rust weer terug gekeerd en zijn we gestopt, merrie wordt dan na een paar dagen direct weer hengstig.
Ben benieuwd hoe het dit jaar verloopt, heb nog geen geile blikken richting merrie gezien, ff afkloppen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:49

Ik zou hier als merrie eigenaar ook niet zo blij mee zijn... Momenteel zit ik zelf met de ''angst'' dat dit gaat gebeuren. Mijn merrie is altijd nogal heftig hengstig maar in het voorjaar doet ze niets anders als continu pissen. Sinds kort staat ze op de wei met een jonge ruin die behoorlijk van haar gecharmeerd is. Persoonlijk zit ik niet zo op dit soort dingen te wachten, ik ben behoorlijk zuinig om mijn paard en dit soort dingen voorkom ik dan liever... Gister had ze al een bult + wond op haar kont staan, ik hou de situatie toch even in de gaten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:05

Ik heb een merrie en die lust er wel pap van, wie ben ik dan om haar wat normale pleziertjes te ontnemen in haar vrije tijd? De ruinen in haar groep zijn best netjes in hun omgangsvormen met haar en het is echt niet zo dat ze altijd echt dekken, meestal komtie er niet in. Kwestie van een beetje in de gaten houden dat ze schoon blijft onder de staart Knipoog

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:54

Bij ons op stal is ook manege merrie uhm en manege ruin, en die ruin die springt er gewoon op in de wei, en die merrie staat van je doet maar.
Maarja wat je al gedaan hebt en wat al is gezegt uit elkaar houden..

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:06

Toen ik mijn merrie gisteren zo aantrof moest ik direct denken aan dit topic:
Afbeelding

Dit typte ik 2 weken geleden:
Citaat:
Persoonlijk zit ik niet zo op dit soort dingen te wachten, ik ben behoorlijk zuinig om mijn paard en dit soort dingen voorkom ik dan liever... Gister had ze al een bult + wond op haar kont staan, ik hou de situatie toch even in de gaten.
Mijn zorgen waren duidelijk niet voor niks, ik trof mijn merrie gisteren aan met wonden en behoorlijke zwellingen op haar rug. Mijn va is er vandaag bij geweest en concludeerde dat haar rug gekneusd is. De wonden zijn veroorzaakt door een voorijzer van de ruin. Ik heb mijn lesje dus geleerd...

*edit* de foto valt echt nog mee, IRL ziet het er echt behoorlijk lelijk uit...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:07

Daar wordt je inderdaad niet blij van. De ruin moet redelijk lomp en/of onhandig hebben gedaan en dat is gecombineerd met ijzers inderdaad niet gewenst. Ik kan me goed voorstellen dat je je merrie niet meer bij die ruin in de groep wilt hebben.
Sterkte en spoedig herstel gewenst. Ach gut

EmMyYy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:24

ik zou ze gelijk al uit elkaar hebben gehaald !
heb ik ook gedaan met mijn pony Knipoog

sterkte ! Lachen