gewoon echt de trailer niet in willen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: gewoon echt de trailer niet in willen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:55

Nogmaals hulp inschakelen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:29

Gewoon een trainer zoeken die werkt op basis van no cure no pay, zoals wij Knipoog.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:35

Citaat:
En over de longeerlijn om je hand draaien? Tja dat is toch het eerste wat je leert met paarden? Nooit de lijn om je hand draaien.

en waarom gebeuren er dan nog steeds zoveel ongelukken mee ??!!

Jij kunt het wel weten maar er lezen genoeg Penny's en beginners mee die dat (nog) niet weten.

Zo zijn er nog veel meer dingen die je eigenlijk als eerste zou moeten leren als je met paarden omgaat, maar die door gebrek aan die instructie fout gaan. Je kunt niet alles tegelijk leren en niet iedereen is even slim.

En ook niet ieder paard heeft hetzelfde probleem met trailer laden, dus ga ajb niet generaliseren en denken dat omdat het met het ene paard wel lukt met de longeerlijn, dat het bij elk paard werkt. Ook niet elke persoon is gelijk en het samenspel paard/ruiter is heel belangrijk zeker voor trailer laden.

De enige oplossing is hulp zoeken of jezelf zo bekwamen dat je het zelf kunt oplossen, maar de 1e oplossing is sneller Lachen

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:24

als het paard niet bang is dan ligt het toch echt aan de dominatie verhouding tussen jouw en je paard. Jouw paard beslist of ze wel of niet op die trailer gaat en niet jij, dus zij is hierin de baas over jou.

Ga grondwerk met je paard doen, laat die trailer de komende 2 tot 3 maanden uit het zicht, en ga op basis van grondwerk allerlei andere 'enge' dingen met haar doen (over een zeiltje, door een smal poortje, later achteruit door een smal poortje etc.) heb je hier totaal geen verstand van zoek dan hulp, er zijn genoeg mensen die beroepsmatig bezig zijn om zowel jouw als je paard te trainen in een goede dominantie verhouding.

Pas als je grondwerk goed zit kan je de trailer weer erbij halen en dan 2 tot 3 keer per week oefenen, eerst alleen erop en er weer af, later de klep dicht, dan een stukje rijden. Dus schrap dat NK maar, en bedenk dat als je er toch heen wilt en haar dus binnen 2 maanden normaal op de trailer wilt krijgen je grote kans hebt dat het dan toch met dwang oid moet gaan gebeuren waardoor je de dominantie verhouding waaraan je dan aan het werk mee bent kan verzieken.

Het kan best in 2 maanden, maar dit hangt geheel van jou en je paard af, heeft ze een dominant karakter en sta jij niet echt stevig in je schoenen dan zal het langer duren dan wanneer ze alleen op dit punt lastig is en voor de rest wel altijd jou respecteerd (lijkt mij sterk, want dan zou ze waarschijnlijk wel achter jou aan de trailer in lopen)

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:18

Ik heb overige reacties niet gelezen, maar een vriendin van mij is met haar paard naar zo'n speciale cursus hgeweest en nu uiteindeijk gaat het goed.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:21

@ Cissy: ik wil helemaal niet generaliseren. Maar ik geef alleen aan dat als het paard je echt omver trekt dat je dan beter de longeerlijn kunt gebruiken want dan trekt hij je niet mee.

Ik zeg niet dat elk paard op deze manier de trailer oploopt. Zeker niet, maar ik vind het absoluut niet teveel gevraagd dat het paard gewoon naast me blijft staan voor de klep. Hij hoeft er echt niet meteen op te lopen of wat dan ook maar hij hoeft me ook niet omver te trekken of te steigeren omdat hij er genoeg van heeft om voor de klep te staan. Gewoon stil staan mag, en naar voren gaan ook. Dit gaat zonder dwang maar we gaan niet achteruit. Dat is het enige wat ik van paarden vraag op het moment dat ik ze wil laden. Desnoods sta ik 4 uur voor de klep (is weleens gebeurd) maar we gaan niet achteruit.
Echter met mijn huidge paardje was het dus zo dat deze wel vervelend begon te doen en aan mij begon te trekken en toen heb ik dus mezelf sterk gemaakt door de longeerlijn om de voorstang te slaan. Hierna ben ik heus het paard niet de trailer op gaan trekken hoor dat red je toch niet plus het heeft geen effect voor een volgende poging. Het enige wat het opgeleverd heeft is dat het paardje doorkreeg dat omhoog komen en dergelijke geen zin had. Het is echt niet zo dat hij hierdoor in 1 keer erop liep. Daar is gewoon geduld voor nodig.
En dat heb ik gelukkig voldoende.

Als je zelf niet zeker bent of het paard loopt over je heen dan kun je beter hulp inschakelen natuurlijk. Maar als je normaal ook een goede verhouding met je paard hebt dan moet ook de trailer best lukken.

Enne wat de longeerlijn om je hand slaan en penny's betreft: volgens mij heb ik dat vroeger juist uit de penny geleerd hoor Haha! Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:40

je kunt nóg beter je paard leren niet te trekken en te wijken voor druk Lachen maar dat kent de Penny niet dat is te hoog gegrepen Clown

ik kraak jouw manier van laden niet af, maar nogmaals: wat voor jouw paard werkt hoeft nog niet voor anderen te werken.

Ik weet niet of je wel eens met de zoekfunctie op trailer laden hebt gezocht? Er zijn zoveel topics over en mensen met problemen en elke keer komen er weer adviezen voorbij die niet werken zoals met longeerlijnen etc.
Het is gewoon ronduit gevaarlijk om met lijnen te werken als je niet weet waar je mee bezig bent. De meeste mensen zijn zich niet eens bewust van het feit dát ze dat niet weten en dus gevaarlijk bezig zijn.
Dus ik waarschuw maar liever te vaak dan te weinig Lachen

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:48

Zoek eens contact met 2Moons...ik heb haar aan het werk gezien en het is ongelofelijk.
Het heeft geen zin om zelf aan te blijven rommelen, zoek professionele hulp!!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:10

Nogmaals Cissy: ik adviseer hier helemaal geen bepaalde manier van laden. Ik geef gewoon een tip.

Natuurlijk mag je paard niet trekken. Maar als deze het wel doet dan kun je maar beter ervoor zorgen dat je zelf veilig staat. En als ik het zo hoor van TS dan gaat het paard behoorlijk ver. Omhoog komen kan behoorlijk gevaarlijk zijn als je erg dicht bij het paard staat. Je zou er maar onder komen of het paard zou eens gaan klauwen.

En een longeerlijn is in dit geval niet meer dan een lang halstertouw hoor. Ik geloof dat jij het idee hebt dat ik er iets anders mee doe? Dus nogmaals: ik hang helemaal geen bepaalde manier van laden aan. En in het geval van TS lijkt het me helemaal geen slecht idee om professionele hulp te zoeken. Echter op het moment dat iemand het toch zelf gaat proberen dan geef ik alleen een tip dat je met een longeerlijn wat veiliger kunt zijn dan met een halstertouw. Want zeg nou zelf: als een paard echt omhoog komt dan wil ik toch wel uit de buurt kunnen blijven.

Ik gebruik regelmatig een longeerlijn ipv een halstertouw in diverse situaties. Het is voor mij niet meer dan een lang halstertouw hoor. Ook als ik met een paard wandel gebruik ik vaak een longeerlijn. Je kunt deze zo kort houden als je zelf wilt maar je kunt de lijn ook laten vieren, ik vind het gewoon makkelijk.

Ik zeg absoluut niet dat TS dit moet gaan doen of iemand anders. Het is wel een tip waar ik wat aan gehad heb.
Ik zie ook absoluut niet in wat er gevaarlijk aan is?
Volgens mij heb jij een heel ander beeld in je hoofd van wat ik doe, want ik houd de longeerlijn precies hetzelfde vast als ik een halstertouw vasthoud hoor. Het enig verschil is dat ik in dit geval eerst de trailer inloop en de longeerlijn over de balk heensla en dan weer terug naar buitenloop. Ik sta gewoon naast het paard. Voor het paard is er niets anders dan met een gewoon halstertouw en voor mij ook niet. Het enige verschil is dat als hij zijn gewicht in de strijd gooit dat hij grotendeels aan de voorbalk trekt in plaats van alleen aan mij.

Ik ben absoluut niet voor methoden waarbij er longeerlijn gebruikt worden om achter het paard te kruisen etc. Maar een lang halstertouw vind ik gewoon makkelijk.

Dus nogmaals: ik denk echt dat je mij verkeerd begrepen hebt want ik gebruik op geen enkele manier dwang, ik doe niets gevaarlijks. En ik zeg ook niet dat TS moet doen wat ik doe, ik geef alleen mijn ervaringen weer.

En is je vraag naar mij gericht over of ik wel eens eerder trailerlaadtopics heb gelezen? Ik zit al sinds 2001 dagelijks op bokt dus ja ik heb genoeg topics voorbij zien komen. En er staan inderdaad weleens "discutabele" tips in maar goed het is aan eenieder zelf om te bepalen wat ze ermee doen natuurlijk. En er leiden meerdere wegen naar rome. Ik vind het ook belangrijk om per paard apart te kijken naar hoe en wat. De benadering wordt natuurlijk anders als je een paard hebt wat echt bang is of juist een paard wat echt vervelend is.

Een dominant paard wat puur aan het staken is zul je toch heel anders aanpakken dan een paard wat echt bang is.

Maar het wordt weer een lang verhaal: volgens mij zijn we het in hoofdlijnen echt wel met elkaar eens. Ik ben ook niet voor dwang maar voor een structurele oplossing en dat kost tijd, geduld en doorzettingsvermogen. Kun je dit zelf niet dan moet je gewoon hulp inschakelen.
Het enige wat ik niet met je eens ben is het feit dat een longeerlijn gevaarlijk zou zijn. Dus nogmaals ik denk dat jij een ander beeld voor ogen hebt bij wat ik doe. Dus ik zal maar zeggen dat ik een lang halstertouw gebruik misschien dat het dan duidelijker is Haha!.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 19:24

Brendageene schreef:
als het paard niet bang is dan ligt het toch echt aan de dominatie verhouding tussen jouw en je paard. Jouw paard beslist of ze wel of niet op die trailer gaat en niet jij, dus zij is hierin de baas over jou.

Ga grondwerk met je paard doen, laat die trailer de komende 2 tot 3 maanden uit het zicht, en ga op basis van grondwerk allerlei andere 'enge' dingen met haar doen (over een zeiltje, door een smal poortje, later achteruit door een smal poortje etc.) heb je hier totaal geen verstand van zoek dan hulp, er zijn genoeg mensen die beroepsmatig bezig zijn om zowel jouw als je paard te trainen in een goede dominantie verhouding.

Pas als je grondwerk goed zit kan je de trailer weer erbij halen en dan 2 tot 3 keer per week oefenen, eerst alleen erop en er weer af, later de klep dicht, dan een stukje rijden. Dus schrap dat NK maar, en bedenk dat als je er toch heen wilt en haar dus binnen 2 maanden normaal op de trailer wilt krijgen je grote kans hebt dat het dan toch met dwang oid moet gaan gebeuren waardoor je de dominantie verhouding waaraan je dan aan het werk mee bent kan verzieken.

Het kan best in 2 maanden, maar dit hangt geheel van jou en je paard af, heeft ze een dominant karakter en sta jij niet echt stevig in je schoenen dan zal het langer duren dan wanneer ze alleen op dit punt lastig is en voor de rest wel altijd jou respecteerd (lijkt mij sterk, want dan zou ze waarschijnlijk wel achter jou aan de trailer in lopen)

Luna is inderdaad een erg dominant paard, maar ik heb een goed overwicht op haar en meestal zijn we dan ook wel een goede combi. Grondwerk als over zeiltjes lopen en door poortjes en achterwaarts door de "L" (balken op de grond in de vorm van een L waar ze tussendoor moet) zijn geen probleem meer. Omdat ik in het begin nog wel eens moeite had met haar zijn we deze dingen gaan doen en dat doet ze nu erg braaf. Verder zijn de meeste grote problemen na een paar jaar keihard werken ook opgelost. Behalve de trailer dus, mijn werkgever heeft ook meer met dit soort paarden te maken gehad maar met haar krijgt ie het dus ook niet voor elkaar.
Maar ik denk dat ik idd maar andere hulp moet inschakelen.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:30

Hoi zonnebloem,
ik zit met precies hetzelfde probleem en zit met mijn handen in het haar! grondwerk is ook geen probleem maar zodra ik die trailoer pak is hij helemaal gefixeerd erop terwijl ze een jaar geleden er zo in liep!de afgelopen keer wilden we naar het strand en heb een uur met haar staan vechten om haar erin te krijgen Bloos maar dat is dus niet de manier!!
hoe gaat het nu en wat ben je van plan ik ben namelijk wel nieuwschierig hoe het gaat.
groetjes Cindy

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:32

@cindybijl: als grondwerk geen probleem is dan moet het met het trailerladen ook lukken.
Wat bij mij nog weleens wil helpen als er eentje loopt te miepen is het volgende. Je loopt gewoon naar de klep en blijft gewoon doorlopen, volgt hij niet dan stop je ook en dan laat je hem een pas of vier vijf achterwaarts gaan. Je loopt dan weer een stuk naar voren en dan weer een paar passen terug. Als ik dit twee/drie keer heb gedaan en dan ineens de trailer oploop dan volgen de meeste echt wel. Zoniet dan doe je het nog een paar keer. Voetjes op de klep, en weer terug etc.

Nog wel een tip: oefen ook op momenten dat je nergens naar toe hoeft. Doe het als een spelletje. Ga af en toe gewoon even de trailer op en af zonder dat je ergens naartoe gaat.

Succes!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:19

Hoi Kaj
Ik heb alles al geprobeerd, maar het is voor mij een raadsel.
inderdaad met achteruit lopen zoals je aangeeft ze zet niet eens een voetje op de trailer, ik heb afgelopen zaterdag de hele middag uitgetrokken om te oefenen maar geen stap verder gekomen.
Ik heb op de site van 2moons.nl gekeken en heb een mailtje gestuurd, eens kijken of Petra het lukt!
Groetjes Cindy

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:32

Ik ben benieuwd!
Laat je het ons nog even weten?