paard sinds verhuizing erg onrustig, rijden of juist niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bungie

Re: paard sinds verhuizing erg onrustig, rijden of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 07:26

Niet doen hooi voeren!! wat allemaal een domme mensen hier.
Jouw kuil lijkt me primma!!
In hooi ook al is het nog zo mooi zitten veel meer schimmels door het conseverings proces en heb je 80 % meer kans op longproblemen.

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 07:40

En wat een fabeltjes allemaal dat in sport brok veel meer eiwit zit kijken jullie wel eens op de labels.
Als julle allemaal zo precies wiillen voeren dan zou geen enkel paard meer gras kunnen eten want het eiwit gehalte in het gras verschild per maand enorm!!!!!!! en elk plukje is anders!!!
Het eiwit gehalte in gras wat er nu staat is 1000% hoger als in brok.
Mooie grof voordroogkuil met een basis brok 1 kilo over drie vier keer perdag verdelen is het beste voor je paard.
Mocht ze afvallen dan ga je meer voeren.
Wel goed laten bewegen.
succes!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:19

Citaat:
De kuil is volgens mij niet heel rijk. Het lijkt erg op stro.
En ja, het is inderdaad een eetmachientje. alles gaat erin

dan heb je prima paardenkuil hoor Haha!
gewoon wat meer van voeren liefste 3x per dag, iets minder krachtvoer gaan geven zodat dat elkaar opheft.
is het een pony? dan zou je genoeg hebben aan 2x per dag een halve tot driekwart schep brok.
eerst kuil( of hooi) en wat je aan vitamines tekort komt vul je aan met brok Haha!

dus geef d/r maar wat meer kuil,heeft ze lekker wat te eten,verminder je brok en dan zal ze zowiezo wel rustiger worden.

en zet haar maar lekker aan het werk hoor

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 22:23

Het is volgens mij net geen pony meer (1.57m) maar ze heeft wel een dergelijke bouw. Ze heeft vandaag 1kg biks gehad (pavo basis) en 3 keer kuil. Er wordt standaard 2 keer per dag gevoerd, maar omdat ik zelf 's avonds kom geef ik dan nog wat extra. Als het zo is dat kuil beter is voor de longen dan zou dat ideaal zijn, want daar had ze een beetje last van.
In stal is ze al heel wat rustiger. Longeren was niet echt een succes, ze liep alleen maar achter me aan. Uiteindelijk heb ik haar losgelaten en met de zweep een beetje opgejaagd. Dat ging wel ok, ze heeft in ieder geval flink de benen kunnen strekken. Wel bleef ze keurig op de volte lopen bij het hek. Af en toe probeerde ze wel naar me toe te komen, maar dat heb ik met de zweep weten te voorkomen. Ze was wel flink aan het snorken en bokken, maar dat zal de energie wel zijn die eruit moet.
Waarschijnlijk komt mijn instructrice van de manege binnenkort ook een keertje op haar rijden. ben benieuwd...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 08:51

klinkt alsof t een heel lief paard is Haha!
longeren zal ze niet veel hebben gedaan als ze manege pony geweest is,ik heb ze in elk geval nog nooit aan een longeerlijn gedaan Knipoog
ze moet vast even wennen,komt alelmaal wel goed Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:28

danneke80 schreef:
Het is volgens mij net geen pony meer (1.57m) maar ze heeft wel een dergelijke bouw. Ze heeft vandaag 1kg biks gehad (pavo basis) en 3 keer kuil. Er wordt standaard 2 keer per dag gevoerd, maar omdat ik zelf 's avonds kom geef ik dan nog wat extra. Als het zo is dat kuil beter is voor de longen dan zou dat ideaal zijn, want daar had ze een beetje last van.
In stal is ze al heel wat rustiger. Longeren was niet echt een succes, ze liep alleen maar achter me aan. Uiteindelijk heb ik haar losgelaten en met de zweep een beetje opgejaagd. Dat ging wel ok, ze heeft in ieder geval flink de benen kunnen strekken. Wel bleef ze keurig op de volte lopen bij het hek. Af en toe probeerde ze wel naar me toe te komen, maar dat heb ik met de zweep weten te voorkomen. Ze was wel flink aan het snorken en bokken, maar dat zal de energie wel zijn die eruit moet.
Waarschijnlijk komt mijn instructrice van de manege binnenkort ook een keertje op haar rijden. ben benieuwd...

Je vertelde dat ze het vervelend vond om opgejaagd te worden, en dat ze bang is voor de zweep. Dan zou ik dit soort dingen dus niet doen! Er zit een groot verschil tussen longeren en je paard aan een lang touw rondjes laten lopen.

Met longeren probeer je hetzelfde te bereiken als met rijden, namelijk ontspanning, correct gebruik van de rug, correct been geruik en een goede comminucatie... Als jij haar nu iedere keer op gaat jagen met de zweep kun je m er nooit bij nemen als je gaat longeren, terwijl dat eigenlijk essentieel is om een goede comminucatie te hebben met je paard...

Als je paard naar je toe wil komen dan kun je de zweep richting de schouder steken (niet zwiepen, gewoon rustig steken), maar het moet ook zeker van je lichaamstaal uitstralen dat jij niet wilt dat ze naar je toe komt... Anders zegt je lichaam 'kom maar hier' terwijl je haar met de 'enge' zweep wegjaagd...

Nogmaals, longeren draait om comminucatie... Het beste is om er een paar lessen in de krijgen, zodat je dit leert begrijpen...

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 22:10

Het is inderdaad een erg lief paard Lachen maar wel erg eigenwijs en slim. Dat van die zweep heb ik vooral van horen zeggen. Vandaag heb ik weer geprobeerd om haar lekker te laten rennen, maar ze had er totaal geen zin in. Ze heeft ook niet geprobeerd om aan te vallen of zoiets. Toen ik de zweep had weggelegd kwam ze ook braaf naar me toe. Wat dat betreft begint ze toch steeds meer op haar oude zelf te lijken.
Lessen in longeren lijkt me geen slecht idee, ik heb er zelf inderdaad ook niet zoveel ervaring mee omdat ik natuurlijk ook voornamelijk manege-ervaring heb. Juist daardoor vind ik het eigenlijk heel leuk om eens iets anders te doen dan rijden.
Ik zal mijn instructrice wel vragen of ze me het een en ander kan laten zien.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:33

:p

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:39

waarschijnlijk heeft de merrie ook al lange tijd op de manege gestaan en weet ze zichzelf gewoon even geen raad... tja als je zo ineens weggehaald word.. ik zou haar rustig laten wennen en volgende week ergens het rijden op te pakken ...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:14

danneke80 schreef:
Ze heeft ook niet geprobeerd om aan te vallen of zoiets.

Had je dat dan verwacht? Want dan is er ergens iets goed mis!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 19:54

Ik had het wel een beetje verwacht omdat ik er door de manege voor gewaarschuwd was. De manege was ook niet haar eerste eigenaar, dus die weten ook niet precies waar bepaald gedrag vandaan komt. Waarschijnlijk is er in het verleden iets voorgevallen....
In ieder geval valt alles tot nu toe erg mee, en wordt ze steeds liever.
Vandaag is er iemand anders even opgestapt om te kijken hoe het ging. Waarschijnlijk voelt ze zich toch wel meer op haar gemak, want ze was erg braaf, tegen het slome aan. Precies hoe ik haar ken dus. Ze is maar 1 keer geschrokken en dat was van opvliegende ganzen, dat zou ieder paard doen.
Er zit dus progressie in...