Panishe voor trailer (steigert en klapt over!)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

Re: Panishe voor trailer (steigert en klapt over!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:28

ik heb het zelfde probleem,
ik wil graag wedstrijden gaan rijden,
maar moet hem ook trailer mak krijgen,
hij heeft echt bang ervoor,\
heb hem wel pas een week,
gr samantha

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:28

Merel_Claire schreef:
Iedereen doet het op zijn of haar manier en dat moet je respecteren (om maar even in dezelfde woordkeus te blijven) vind ik. Je kunt het nooit in ieders ogen correct doen.

Met dit laatste ben ik het niet eens. Ik weet zeker (het is gewoon een feit Bloos ) dat een paard alles voor je doet als je zulke problemen benaderd zonder geweld. Als iemand een paard met veel geweld (stokken, touwen, duwen, trekken etc) een trailer indwingt (want dat noem ik dwingen) dan begint mijn bloed te koken. Voor deze mensen heb ik geen respect.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 20:29

Niemand krijgt haar dichtbij de trailer en mij loopt ze wel achterna.. jullie kunnen niet zien of het vertrouwen er is ja of nee Knipoog ..
maar nu word het dus een strijdtopic wat tegen mij uitgaat.. Terwijl ik zelf ten einde raad ben en hulp wil Knipoog .. en dan krijg ik een reactie van dorientjuh naar me hoofd geslingerd.. wat in mijn ogen ook niet geheel vriendelijk is..

Merel: Ik heb heel veel respect voor haar.. Heb samen met me vriendin toen heel lang in de trailer gezet en shannon voor de klep die rook en twijfelde van ja of nee.. en toe liep ze erin! Ik heb genoeg respect voor shannon meer dan genoeg..

aldewereld: Het is absoluut zonder geweld gegaan! niks geen slaan of doen.. ik ken me paard en dan raakt ze in de stress..

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:30

Apple schreef:
Trailerladen heeft 100% met respect te maken.

Als je paard respect voor je heeft dan gaat hij de trailer op. Altijd. Ook als hij het stiekum vreselijk spannend vind.

Als je paard niet zo heel veel respect voor je heeft dan gaat hij de trailer niet op. Of weer achteruit. Of gaat steigeren.

Nu draai je het om.
Een paard moet inderdaad respect voor je hebben om de trailer op te gaan. Er is er 1 de baas en dat ben jij.
Maar dat wil niet zeggen als het fout gaat en je misschien op dat moment verkeerd hebt gehandeld, je geen respect hebt voor je paard. Dat is natuurlijk onzin en daar ging het over. Je kunt altijd een keer een fout maken en je dan realiseren dat je verkeerd bezig bent en ik denk dat dat in dit geval zo is.
Dat heeft in mijn ogen niks te maken met het liefhebben of respect hebben voor je paardje. Als ik het profiel van de TS bekijk heeft zij op haar manier heus het beste voor met haar paardje. Trailerproblemen blijven gewoon een moeilijk iets en daar kun je dan het beste proffesionele hulp bij zoeken, maar dat is al meerdere keren gezegd.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:31

Aldewereld schreef:
Merel_Claire schreef:
Iedereen doet het op zijn of haar manier en dat moet je respecteren (om maar even in dezelfde woordkeus te blijven) vind ik. Je kunt het nooit in ieders ogen correct doen.

Met dit laatste ben ik het niet eens. Ik weet zeker (het is gewoon een feit Bloos ) dat een paard alles voor je doet als je zulke problemen benaderd zonder geweld. Als iemand een paard met veel geweld (stokken, touwen, duwen, trekken etc) een trailer indwingt (want dat noem ik dwingen) dan begint mijn bloed te koken. Voor deze mensen heb ik geen respect.

Helemaal eens. Waar lees jij alleen dat er geweld wordt gebruikt??

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:37

Merel_Claire, ik draai niets om Lachen.

Jij noemt 3 begrippen die niets tot weinig met elkaar te maken hebben. Paard liefhebben is iets anders dan 'altijd de baas zijn' en heel iets anders dan 'respect hebben' (wederzijds respect hebben).

Stel je eens voor: jij werkt bij een bedrijf waar je een baas hebt die altijd dingen roept als "ik wil dat jij voor het eind van de dag deze brieven hebt getypt" en dan wordt je nog uitgefoeterd ook als het een keer niet lukt. Autoritair. Baasje spelen. Zou jij respect hebben voor zoiemand? Nope. Zo werkt het precies zo bij een paard.

Daarnaast: als iemand altijd zn paard in de watten legt, snoepjes geeft, borstelt: zo iemand houdt veel van zn paard, maar echt respect krijg je zo niet van een paard.

Respect gaat over het in zn waarde laten van het paard, passende oplossingen vinden bij je paard, jezelf als leider opstellen (en niet als baas).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:38

En met respect is het zo: je oogst wat je zaait.

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:39

Bij mijn paard ben ik na wat gevaarlijke acties van zijn kant overgegaan tot de rustige aanpak. Geen zweep, longeerlijn, hulp van anderen of andere dingen die op dwang lijken, maar geduld. De 1e keer duurde het een uur en liep hij er direct weer uit, rustig blijven en rustig blijven vragen(neem drinken en eten mee, want een uur is lang;) Nu lukt het in 10 minuten, eerst nog altijd moelijk doen, maar ik doe verveeld en reageer nauwelijks en dat werkt. Hij loopt er nu tenminste zelf in.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:45

Apple schreef:
Merel_Claire, ik draai niets om Lachen.

Jij noemt 3 begrippen die niets tot weinig met elkaar te maken hebben. Paard liefhebben is iets anders dan 'altijd de baas zijn' en heel iets anders dan 'respect hebben' (wederzijds respect hebben).

Stel je eens voor: jij werkt bij een bedrijf waar je een baas hebt die altijd dingen roept als "ik wil dat jij voor het eind van de dag deze brieven hebt getypt" en dan wordt je nog uitgefoeterd ook als het een keer niet lukt. Autoritair. Baasje spelen. Zou jij respect hebben voor zoiemand? Nope. Zo werkt het precies zo bij een paard.

Daarnaast: als iemand altijd zn paard in de watten legt, snoepjes geeft, borstelt: zo iemand houdt veel van zn paard, maar echt respect krijg je zo niet van een paard.

Respect gaat over het in zn waarde laten van het paard, passende oplossingen vinden bij je paard, jezelf als leider opstellen (en niet als baas).

Apple ik vind het jammer dat je van dit topic een topic aan het maken bent over wat wel respect hebben is en wat niet. We zitten hier niet op de kleuterschool Clown . Het kan zijn dat we het niet met elkaar eens zijn, maar ik blijf bij mijn standpunt. Mijn paard heb ik vanaf haar 2e jaar en dan weet je prima wat respect hebben is voor elkaar Knipoog

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:52

Persoonlijk vind ik het al geweld (lees = dat een paard gedwongen wordt om iets te doen wat hij niet wil) als er een longeerlijn achter zijn kont wordt gespannen. En dit is nog een milde vorm van dwang, ik heb heel wat erger gezien geloof me. Mensen bedenken de gekste en ergste dingen om een paard op de trailer te krijgen. Je bereikt zoveel meer met rust en tijd (en ik ben heel blij te lezen dat TS ook lekker rustig in de trailer is gaan zitten en het paard zelf zover krijgt dat hij de trailer instapt, op eigen initiatief) Het moeilijke nu is dat het een paard een ongelofelijke nare ervaring heeft opgelopen met de trailer (achterover klappen) en je dus heel veel geduld zal moeten hebben om hem weer rustig op de trailer te krijgen. Hier staan misschien nog wat nuttige tips voor je in en anders zou ik zeker prof. hulp zoeken. Succes in ieder geval: viewtopic.php?f=99&t=729772&hilit=

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:55

Merel_claire, ik doe niets met dit topic en daarnaast heb ik het ook niet over jouw paard en jouw situatie, maar enkel en alleen over het algemene verschil tussen "baas zijn", "respect hebben" en "liefhebben".

Ik sluit me aan bij Aldewereld.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:59

Apple schreef:
Merel_claire, ik doe niets met dit topic en daarnaast heb ik het ook niet over jouw paard en jouw situatie, maar enkel en alleen over het algemene verschil tussen "baas zijn", "respect hebben" en "liefhebben".

Ik sluit me aan bij Aldewereld.

Ik zal het even verduidelijken: ik noem betreffende mijn paard ook een voorbeeld.

Ik denk dat ik die 3 verschillen (die jij noemt) zelf prima kan bedenken Apple.

Wat betreft Aldewereld sluit ik mij ook aan. Denk dat we elkaar misschien dan ook wat verkeerd begrijpen want dit is dan het enige waar we het met elkaar eens zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:03

Merel_Claire schreef:
Een paard moet inderdaad respect voor je hebben om de trailer op te gaan. Er is er 1 de baas en dat ben jij.

Wellicht denken we er uiteindelijk best hetzelfde over, alleen werd ik nogal getriggerd door dit stukje. Aangezien je hier dingen zegt die voor mij niet in zo onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Met respect trailerladen zie ik nl zonder allerlei dwangmiddelen en goed kijken naar je paard hoe je dit kunt oplossen.

Met "er is er maar 1 de baas en dat ben jij" zie ik dat je dus kunt doen wat je wilt als jij maar je zin krijgt. Ook als dat middels longeerlijnen, bezems, longeerzwepen, klemzetten, etc. etc. etc.. is.

Maar goed, kan zijn dat ik je daarin verkeerd begrepen hebt.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:06

Als het echt heel gevaarlijk wordt zoals in dit geval, is het slimste om proffessionele hulp te zoeken. Ik ben zelf erg onder de indruk van de methode van Monty Roberts, heb ook zijn boek gelezen (mijn trainingsmethode in woord en beeld) en daar heb ik veel van geleerd wat betreft denken van paarden. Een paard heeft twee doelen in zijn leven: overleven en voortplanten en alles wat hij doet is daarop gebaseerd.
Het trailerladen heeft ook alles te maken met vertrouwen. Je paard gaat met je op de trailer als hij gelooft dat er geen levensbedreigende gevolgen zullen zijn. Mn merrie gaat meestal ook moeilijk op de trailer, we oefenen nu veel met lekkernijen en vertrouwen winnen. Ze is er niet doodsbang voor, maar twijfelt altijd voor de laadkar. Laatst moest ik naar huis vanuit de ponyclub en ze weigerde weer, zegt iemand doodserieus: 'misschien moet je het gewoon een keer met een zweep proberen'. Frusty Hamer Stoom uit je oren ..zucht.. Ik snap niet dat mensen zo dom kunnen zijn, ze had notabene zelf paarden dan zou je toch meer verwachten.

Maarja..

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:08

Apple schreef:
Merel_Claire schreef:

Wellicht denken we er uiteindelijk best hetzelfde over, alleen werd ik nogal getriggerd door dit stukje. Aangezien je hier dingen zegt die voor mij niet in zo onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Met respect trailerladen zie ik nl zonder allerlei dwangmiddelen en goed kijken naar je paard hoe je dit kunt oplossen.

Met "er is er maar 1 de baas en dat ben jij" zie ik dat je dus kunt doen wat je wilt als jij maar je zin krijgt. Ook als dat middels longeerlijnen, bezems, longeerzwepen, klemzetten, etc. etc. etc.. is.

Maar goed, kan zijn dat ik je daarin verkeerd begrepen hebt.

Ik bedoelde die zin meer in de trant van: je moet wel als de leider fungeren. Niet in de trant van bezems, zwepen en noem maar op. Soms is het beter even te wachten voordat je een conclusie trekt...
Al met al denk ik ook dat onze ideeen niet zo ver uit elkaar liggen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:13

Hebben jullie het al met brokjes geprobeerd? en is het een paard of een twee paards.? heeft ze al eerder in een trailer gestaan of is dit voor het eerst? Ik heb laatst mijn ouder anderhalfpaards trailer verkocht en een tweedehand 2 paard gekocht maar kreeg haar met geen mogelijkheid er in steigeren alles kapot trappen. touw kapot trekken als ik alleen de stang er achterweg haalde sprong ze achterover de trailer uit. Nog vaker oefenen gewoon door doen nu ze ziet dat jullie bang zijn. Doet ze het de volgende keer gewoon weer en ziet ze dat jullie het opgegeven hebben. Ik heb 2 voerbakken in de trailer en beloon haar elke keer met brokjes als ze er eenmaal instaat. Nu heeft ze geen probleem meer en halen we met 2 man haar eruit ik haal de stang er pas achterweg als zij los is. Als het een tweepaards trailer is kan je ook proberen er eerst een ander paard er in te zetten.