Waarom een mini shetlander met winter deken ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Re: Waarom een mini shetlander met winter deken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:06

Soms is het niet mooi hoor, zo is mijn kleine veel mooier met vacht dan zonder vacht. hij heeft een apart kleurtje Haha!
hij is nu ook niet lelijk daar niet van, maar met vacht 10 keer beter

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 02:08

sommige mensen vinden het gewoon stoer ofzo, weet ik het. ik doe juist alle mogelijke moeite om maar niet te hoeven scheren. mijn merrie ziet eruit als een puzzel, allemaal vakjes en strepen... maar goed nu kan ik bij de huid komen met mijn spuitspul. jeuk is minstens even erg als pijn, en zeker bij schurende ponies (immers uiting van jeuk) kan scheren een verademing zijn. vorig jaar was het voor Flicka een opluchting, ik hoop dat dat nu weer zo is.

(maar ik hoop vooral dat die zomervacht snel doorkomt, want ze ziet eruit als een draak. lijfje kaal, hoofd alleen de baard en kaken, en onderbenen (incl. voorknie en sprong) zijn harig. geen porum, maar ik hoop dat het helpt. mijn veulen moet ook snel gedaan, morgen komt zijn dekentje. dat vind ik helemaal erg, hij kent het apparaat niet en is nog niet zo vertrouwd met vreemde dingen, gisteren gecastreerd, en heeft al probleempjes gehad met zijn luchtwegen. een goede deken moet de truc doen, ik hoop dat het goed gaat allemaal. maar toch neem ik liever deze gok dan hem van de jeuk te laten creperen.

vorige week kwam hij bij me staan voor een knuffel, en ik krabde hem voor zijn schouder, onder de manen. hij duwde zo hard dat ik bijna omging, en stampte met zijn voorbenen, en op een gegeven moment (ik zat inmiddels op mijn knieën om weerstand te bieden aan zijn gewicht) ging hij bijna plat, hij hing gewoon met zijn volle gewicht tegen me aan. er zaten ook al allemaal korstjes. het was gewoon zielig. toch heb ik eerst het inspuiten geprobeerd, en daarna de DA gevraagd. zij adviseerde toch om te scheren. zij kent mijn veulen en zijn medische dossier Haha! , en mijn merrie al helemaal. dan weet ik het wel hoor!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:08

ik heb dan wel geen mini shetlander, maar wel 2 grote shetlanders. Die hebben allebei een waterdichte winterdeken van 220 grams op en zijn alleen geschoren op de borst, tussen de voorbenen en klein stukje bij de achterbenen.Dit hebben ze om verschillende redenen:
- ik men vrij intensief, dus snel nat moeilijk droog
- de ene heeft een vacht die niet goed water en winddicht is dus snel ziek.
- ze hebben geen beschutting in watvoor vorm dan ook.
- Ze zijn nooit vies onder de deken zodat ik gewoon mijn tuig op kan leggen en dus ook door kan rijden in de winter.

Ze hebben dus nog wel gewoon een wintervacht op de rug, buik etc maar daar hebben ze geen last van onder de deken.Ze hebben het niet te warm. Natuurlijk hebben ze niet zo'n dikke vacht als dat ze zonder deken zouden staan.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:10

LilianR schreef:
Alle paarden kunnen zonder deken... Knipoog Hier zijn al heel veel topics over, kijk ook is bij de Naturals. Ik tem even.

De vraag is niet of alle paarden zonder kunnen, maar waarom ze een deken op hebben. Knipoog

Misschien hebben ze ze geschoren omdat ze voor de kar moeten ofzo.