Jury kijkt niet....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Re: Jury kijkt niet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:37

Anoeska schreef:
OoappeloO schreef:
Jaa vaak bij de "lage" klasses is dat zo. K merk dat juryleden bij bijv. Z ge-oefender zijn. EN als ze een goede notulist hebben letten ze bijna alleen op de combinatie.
Maar een goede jury heeft maar een kort stukje nodig om te zien of het goed gaat Knipoog.
Maar k geef toe veel juryleden komen sloom/lui over..

Sorry, maar met dit soort opmerkingen vergaat bij mij echt elke zin om nog te gaan jureren. Op je vrije zondag of zaterdagavond (na een week hard werken) vertrek je naar 'een of ander gat' om daar ruiters te jureren (verder te helpen, goede adviezen te geven, eerlijk te bepalen wie er die dag de beste is etc.). En dan krijg je dit Boos!

Gelukkig weet ik dat er niet veel ruiters zo simpel denken! En heb ik gelukkig nog veel plezier in het jureren.

Mmm toen k dat typte dacht ik meer aan het Gouden Ei waar k genotuleerd heb.. niet aan een één of ander wedstrijdje. En k denk niet simpel, en k notuleer vaker dan dat ik zelf start.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:49

Mijn zus had vroeger zo'n paard die bijna 10 minuten over een B proefje kon doen en waar je bij het binnenkomen al kon zien dat er niks echt goed en niks echt fout zou gaan.
Ik kan me voorstellen dat voor een jury zo'n proef vreselijk lang duurt en dat je echt niet met opperste concentratie zit te kijken of je haar voor een onderdeel nou een 5 of een 6 zal geven!
Dan heb je meer aan commentaar in de laatste punten zodat je er in het geheel wat aan kan doen.
En als je echt fijn binnen komt rijden met een goed door het lijf bewegend paard zie je de meeste jury's wel even recht gaan zitten van; hé, dat ziet er leuk uit, eens kijken of het een leuke proef wordt!

Ik ben het heus niet altijd met alle jury's eens, maar probeer ook om echt een leuk proefje te rijden met een beetje lef zodat het ook leuk is om naar te kijken! (en een beetje lachen, we doen het allemaal -jury's en ruiters- voor onze lol!)

Ik vind het wel super irritant als andere mensen tijdens je proef naar de jury lopen ofzo. Ik heb een keer meegemaakt dat er een paar mensen tijdens mijn proef naar de jury gingen, vanuit mijn ooghoeken zag ik deuren open en dicht gaan, nog meer mensen er heen en weer weg.. Op een moment dacht ik; die arme man zal toch geen beroerte ofzo hebben gekregen en dat ik hier vrolijk mn proefje af maak? Maar er was achteraf niks en mn proefje was dus ook niks.. Maar zo'n verhaal heeft ongeveer iedereen wel en op dat moment baal je wel, maar uiteindelijk hangt succes niet van 1 proef af..

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:54

Vraag me soms af of het niet verstandig is als schrijvers ook op training moeten, net zoals de jury. Waarom: zodat schrijvers de jury ook op bepaalde punten kunnen aanspreken. Kijk, dat de jury en schrijver soms iets tegen elkaar zeggen, dat is één ding. Maar het gaat uiteindelijk om de proef, 't is geen theekransje. Heb afgelopen zomer heel wat uurtjes bij Stal Allure in Waspik zitten schrijven. De goed bedoelde verhalen van de jury over (klein)kinderen, ongelukken, ervaringen etc etc ten spijt, het gaat wel over de proef. 'Niet gezien is een 6', vind ik persoonlijk niet kunnen.

Natuurlijk zijn er ook voorbeelden van jury's die de schrijver mee laten kijken en denken, waardoor beide geconcentreerd de proef bekijken. Geweldig toch. Zou dat nou maar vaker gebeuren.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:57

lexsus schreef:
Vraag me soms af of het niet verstandig is als schrijvers ook op training moeten, net zoals de jury. Waarom: zodat schrijvers de jury ook op bepaalde punten kunnen aanspreken. Kijk, dat de jury en schrijver soms iets tegen elkaar zeggen, dat is één ding. Maar het gaat uiteindelijk om de proef, 't is geen theekransje. Heb afgelopen zomer heel wat uurtjes bij Stal Allure in Waspik zitten schrijven. De goed bedoelde verhalen van de jury over (klein)kinderen, ongelukken, ervaringen etc etc ten spijt, het gaat wel over de proef. 'Niet gezien is een 6', vind ik persoonlijk niet kunnen.

Natuurlijk zijn er ook voorbeelden van jury's die de schrijver mee laten kijken en denken, waardoor beide geconcentreerd de proef bekijken. Geweldig toch. Zou dat nou maar vaker gebeuren.

Idd heb je gelijk in! En t is nog super leerzaam ook! De gezellige gesprekjes bewaar k altijd voor als er ff niemand hoeft t rijden Knipoog Netzoals t drinken/eten.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:03

ik heb ook wel eens gehad dat een jury mij vroeg een paar dingen te beoordelen, als ik dan een 6 of 7 (of iets) zei en ze was het er niet mee eens ging ze het uitleggen Lachen en ze vond het goed dat ik het meeste wel aardig kon beoordelen Haha! zo wordt schrijven leuk..
(ik had nog wel genoeg tijd tussendoor om haar commentaar ook op te schrijven voor de combinatie Lachen )

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:13

Waarschijnlijk zie je een jury naar beneden kijken tussen 2 onderdelen. Anders had je zelf geen tijd om te kijken en de jury kijkt tussen 2 onderdelen even naar het volgende wat ze/hij precies moet beoordelen. Bij sommige proeven is het erg onduidelijk wat er nou in een onderdeel valt en wat net niet meer.

Wat ik vaak erger vind is de oudere juryleden, die al 60 jaar in een juryhokje zitten, inmiddels met een grootletter-proevenboek (jaja, dat heb ik wel eens gezien) en dan in een 20x60 baan een oefening gaan beoordelen die op A moet worden uitgevoerd. Dan kan ik het toch niet laten om te denken dat die jury het vast niet meer zo goed ziet Bloos

Ik zit regelmatig bij een jury in de auto te schrijven, tot nu toe heb ik nog niet meegemaakt dat een jury een grote fout echt niet ziet. Wel merk je soms dat in een juryhok met dichte zijkanten dat recht op de hoefslag ge plaatst is, een jury de hoeken aan de korte zijde C bijna niet kan zien.

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:14

Ja inderdaad..
Dat is bij mij ook vaker dat ze gewoon helemaal niet kijken en dan krijg je ook maar een 6! Echt vervelend is dat soms!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:18

Ik ga vaak mee op wedstrijd, en weet je wat nou zo ontzettend bizar is? Juryleden kunnen tegelijkertijd eten en jureren!!!!

Ik viel echt bijna van mijn stoel toen ik dat zag!

Huilen van het lachen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:19

Rijan_ schreef:
heele maal mee eens vorige week hat ik en Juty zat gewoon aan de telefoon !!
vin dat echt niet kunnen ! Boos! Clown
ps ze hat ruzie met de man

ROFL

Wie is Juty eigenlijk? Clown

Suus85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:29

heb even bijgelezen, mijn comclusie:
juryleden zijn net mensen, ze verschillen allemaal van elkaar!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:31

Ik moest Gelderse Kampioensschappen rijden, en nadat ze mijn pony zagen keken ze al niet meer. Commentaar was dan ook geen type sportpony, terwijl dat mijn beste proef ever was.

Bij de keuring van friesen merk ik het ook. Wij wilde onze Fries ster hebben, maar ze had geen spetterende afstamming en toen keken ze al niet meer. Asociaal

__Matt__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:42

Jah,, heb ik ook gehad.. Met springen nog wel.. Meerdere malen..

Ik kom binnen om te halthouden en groeten,, mijn pony wil dit niet gaat achteruit en steigert.. Wat doet de jury..? Koffie drinken.. Wat is mijn cijfer..? Een 9..!!

Dit kan toch niet zo..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:45

__Matt__ schreef:

Ik kom binnen om te halthouden en groeten,, mijn pony wil dit niet gaat achteruit en steigert.. Wat doet de jury..? Koffie drinken.. Wat is mijn cijfer..? Een 9..!!

Dit kan toch niet zo..

Ik hoop wel dat je bezwaar hebt ingediend tegen die 9 want dit kan écht niet Haha!

__Matt__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:51

Whaha,, had ik eigenlijk wel moeten doen he.. Tong uitsteken Ach,, was mijn enige cijfer boven de 6 met die pony op binnenkomen, halthouden en groeten enzo.. Tong uitsteken

__Matt__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:45

Gulpje schreef:
__Matt__ schreef:

Dit kan toch niet zo..

Ik hoop wel dat je bezwaar hebt ingediend tegen die 9 want dit kan écht niet Haha!

Jah,, maar weet je.. Iedereen zit altijd zo te klagen als ze een te laag cijfer krijgen.. Maar als het cijfer te hoog is hoor je er nooit meer iets over..

__Matt__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:45

Ik moest er zelf eigenlijk wel om lachen toen ik mijn coupon zag.. xD

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:06

erleyne schreef:
Dat krijg je als je een slechte schrijver hebt Knipoog
Ik denk dat veel jury's nog steeds moeten wennen aan de nieuwe proeven en dus kijken welke onderdelen aan de beurt zijn. Anders zou ik geen verklaring hebben.

Het komt idd door een slechte schrijver die continu wat aan je vraagt omdat ze niet meeschrijft en je dus uit je concentratie wordt gehaald. Of omdat de manege verschillende proeven door elkaar heen op de startlijst zet (vooral bij FNRS) waardoor je meer in je proeven aan het bladeren bent dan ana het jureren en niet lekker in een proef kan komen.
Je moet dan af en toe echt op je blaadje kijken of bij deze proefe dat ene onderdeel nu uit elkaar getrokken is of juist bij elkaar.
Komt heel vervelend over bij ruiter en/of voorlezer, daar zijn we (ik iig) ons echt van bewust maar sosm kan het niet anders. Maar we blijven de combinatie echt wel volgen hoor, wees daar maar gerust op Knipoog

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:12

Gulpje schreef:
Ik ga vaak mee op wedstrijd, en weet je wat nou zo ontzettend bizar is? Juryleden kunnen tegelijkertijd eten en jureren!!!!

Huilen van het lachen

Verwacht je dat we daar 5 uur gaat zitten blauwbekken en verhogeren dan???
Ik eet ook gewoon tussen de proeven door hoor, niks mis mee, zeker als er geen pauze tussendoor gepland is.
Als je eet is er niks mis met je ogen, je moet alleen niet net een hap nemen als de ruiter afgroet, das wel beetje lomp hahahaa

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:30

Casca schreef:
je kunt het ook andersom zien: Jij stopt maanden training in een paard, een paar uur voorbereiding voor de proef (zaorgen dat jullie er allebei tiptop uitzien), boel werk eromheen, betaald startgeld, en dan kom je de 6 minuten in de proef en zit degene een beetje de andere kant op te kijken!!

en de juryleden waar we het hier over hebben zijn in mijn ogen uitzonderingen Knipoog

Je kunt het ook andersom zien:
Wij stoppen jaren training in onszelf en ons paard om de kwalificatie te bereiken waarop wij ons in mogen schrijven voor een jurycursus, rijden maand na maand op en neer naar een cursusplaats om onszelf te scholen, doen vervolgens ook nog eens examen om dat jurystempeltje achter je naam te krijgen.
Stoppen naast het dagelijke werk wat we doen en het rijden van ons paard al onze vrije tijd in het beoordelen van jouw proefje en die van vele anderen want 40 combinaties op een dag is zo ongeveer het minimum wat ik op een dag jureer (en sommige manges presteren het om er dan ook nog eens geen pauze tussendoor te lassen voor de sanitaire stop of een hapje en een drankje)...

En wat krijg je dan voor je kiezen, ruiters die nog geen volte kunnen rijden, links en rechts niet uit elkaar kunnen houden, niet weten hoe ver ze uit de kant rijden met gebroken lijnen (5 meter is geen 10 of 2,5), onder de C bij het halthouden gezellig met de voorlezer gaan staan kletsen en vergeten dat het raampje van het juryhok openstaat en de proef waarsch gister pas doorgekeken hebben.

En dan nog verwachten dat je geboeid blijft door deze geweldige prestaties..... OK dan!
En deze ruiters zijn helaas geen uitzondering Huilen

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:38

Vippie: Jij hebt alles geschreven waar ik ook aan moest denken!!!
En ook ik kan Eten/drinken en jureren tegelijk!!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:52

@Vippie, ik vraag me af waarom jij nog steeds jureerd. Als ik jou zo hoor.

Logisch dat we allemaal mensen zijn en ieder op het wedstrijdterrein steekt er veel tijd in. Er wordt hier steeds met het vingertje de andere kant op gewezen.

Juryleden zijn geen heilige net als de ruiters dat niet zijn en je moet je zo dus ook niet opstellen. Sommige doen dat imo iets te veel.

Er zijn inderdaad juryleden en mensen van het wedstrijdsecretariaat die dingen even iets onhandig plannen. Het is voor iedereen wel zo netjes om even te wachten en spullen aan te pakken of dingen te vragen tussen 2 proeven door.

Het voorbeeld wat gegeven werd over bellen vind ik dus helemaal niet kunnen. Blijf dan lekker thuis en ga daar ruzie maken met je man. Overigens vind ik het van de poster (weet even niet meer wie het is) ook niet netjes dat ze daar niets van gezegd heeft.

Leven en laten leven, denk ik zo.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:43

Vippie schreef:
Gulpje schreef:

Huilen van het lachen

Verwacht je dat we daar 5 uur gaat zitten blauwbekken en verhogeren dan???
Ik eet ook gewoon tussen de proeven door hoor, niks mis mee, zeker als er geen pauze tussendoor gepland is.
Als je eet is er niks mis met je ogen, je moet alleen niet net een hap nemen als de ruiter afgroet, das wel beetje lomp hahahaa

Ik geloof dat ik mezelf voortaan wat duidelijker moet uitdrukken hier of 1000 smilies gebruiken, want dit is al de zoveelste keer dat mensen mijn sarcasme niet begrijpen. Verdrietig

Het was natuurlijk gewoon een grapje...zucht....

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:53

Misschien is het een idee om een keer de jury te filmen tijdens het rijden van een proef, kun je ze betrappen Clown

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:05

ghehe gulpje Haha!
ik snapte je wel Knipoog het was eigenlijk best overduidelijk Haha!

maarre.. helemaal waar wat vippie zegt. het is altijd erg makkelijk om het op een jury te schuiven. het zal vast wel eens voorkomen, kan niet uit eigen ervaring putten, maar ik vind het wel erg makkelijk dat slechte punten afgeschoven worden op de jurys.

is het niet omdat ze niet naar je zouden kijken, dan ishet wel om het ras wat onder je zit, of je eigen naam of de afstamming.. altijd wel smoesjes om je eigen rijden op te krikken.

het is en blijft een jury sport.. wanneer gaan mensen nou eens beseffen dat ze aankunnen voelen wat ze willen(goed of slecht) maar dat de jury er anders over kan denken?
hoe vaak gebeurd het niet dat je met een rot gevoel uit je proef komt en je toch eenpunt hebt?? of andersom?
dat komt dan zeker doordat de jury net even niet keek Slapen

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:30

Hahaha, ik snapte je ook hoor Gulpje Haha!

Ik denk altijd maar zo: Als een jury zit te eten en het is lekker, dan zal het vast wel mee vallen met de punten die ze geven. Knipoog Voor de rest kan het me echt niet schelen wat een jury doet. Meestal kloppen mijn punten wel met mijn gevoel. En tuurlijk heb ik ook wel eens het idee dat ik te laag beoordeeld word. Maar soms word ik ook wel eens te hoog beoordeeld. En net zoals iemand anders al zei, meestal ziet een jury al een beetje wat voor paard het is. Als het heel lui is en er gebeurt niet zo veel dan lijkt het mij ook saai om daar 5 minuten naar zitten te kijken.

Dus wat maakt het uit, als je na je proef maar een lekker gevoel hebt en als je dan ook nog leuke punten hebt, dan kan je dag vast niet meer stuk! Haha!