Hoe stel ik hem weer gerust?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Hoe stel ik hem weer gerust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:22

Ik zou aan grondwerk doen om de basis recht te zetten, en het paard leren dat hij op druk van jouw hand achter zijn oren zijn hoofd moet laten zakken.

Wat is hier de theorie achter?

Een paard dat ontspannen is, heeft zijn hoofd laag, staat te grazen.
En paard waar de adrenaline door het lijf giert, heeft zijn hoofd hoog en kijkt naar dat waar hij bang voor is, klaar om de benen te nemen.

Als je dan gaat wandelen en er komt een schrikreactie, of een situatie die spannend is, zorg je dat het hoofd laag komt. Dat moet je echt heel goed oefenen, zodat het een aangeleerde reflex wordt.
Verder zou ik ook beginnen met het oefenen van de one-rein stop, het paard zijn neus naar jouw voet toe laten brengen, zodat hij, als hij schrikt niet zinloos de benen neemt. Schrikken is namelijk niet erg, maar er blind vandoorgaan wel.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 15:24

Ik zal me eens gaan verdiepen in het echte grondwerk. Dat doe ik nu licht met hem en dan vertrouwd hij me zeker, dat blijkt uit zijn hele reactie en lichaamshouding.
Dank je wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:27

Kleine aanvulling: de one rein stop is een oefening die je vanuit het zadel moet doen, de basis daarvoor kan echter ook vanaf de grond worden bijgebracht.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 15:28

Is er iets van een site met informatie?

Het vertrouwen zal er natuurlijk mee te maken hebben, maar op eigen terrein vertrouwd Silence me nu zeker.
Dat blijkt wel uit meerdere dingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:13

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:09

Misschien kan je op een rustige dag wanneer er weinig tot geen auto's rijden gewoon buiten (aan een rustige weg) voorichtig proberen met een bekende die langst rijdt. In eerste instantie gewoon lekker laten kijken dan zachtjes tegemoet laten komen en zo opbouwen. Dan oefen je toch op vreemd terein en heb je het zelf in de hand. Ik zou wel ff iemand meenemen die er naast loopt of zo.

Wel balen zeg dat ze gewoon niet ff eerlijk verteld wat er gebeurd is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:37

@Cassidy: Bedankt voor de links. Ik zal eens wat meer info opzoeken over die methode.

@hiawattah: Op de manier zijn we het nu inderdaad aan het opbouwen.

Het is inderdaad balen dat ze de waarheid niet verteld. Dan wist ik tenminste waar hij zo bang voor is.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:43

hir nogiets waar je misschien wat aan hebt. ga op eigen terein staan bij de uitrit.neem wat lekkers mee en elke keer als er een auto aankomt gewoon rutig tegen haar blijven praten en als ze niet extreem tekeer gaat wat lekkers geven. zorg dat je zelf heel rustig blijft. weet niet of je ook weiland hebt dat langs een weg ligt?ga anders daar wandelen of zet haar daar weg.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:44

Hij staat dagelijk in een wei dicht aan de straat.

Dan is er niks aan de hand, maarja, dat is ook weer eigen terrein he.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:10

Die beloon met voermethode heeft heel goed gewerkt toen wij ons paard moesten afstappen tijdje geleden en ze ook van alles schrok. Ze concentreren zich op jou en die ritselende zak. Ik vroeg toen telkens ook het hoofd naar beneden, en toen zag ik ze direct ontspannen. Toen het iets beter ging , vroeg ik oefeningetjes op een kalme weg zoals zijwaarts en achteruit gaan, terug voor de concentratie. En nu loopt ze weer zo mak als een lammetje mee Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 09:33

Dank je wel voor je reactie. Knipoog

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:38

Ik heb niet heel het topic doorlezen. Maar ik denk als je veel gaat wandelen, je hem veel vertrouwen zult geven, hoe meer ervaring hoe meer hij zal wennen. Mss zal hij een blijvende schrik hebben, maar kun jij hem wel beter controleren. Denk dat het vooral belangrijk is om hem te helpen bij z'n angst, als hij braaf is en rustig blijft, belonen, zacht spreken tegen hem en hem geruststellen. Natuurlijk kun je voor de wandeling ook nog altijd een beetje ontspannen rijden, stel dat het ontspannen rijden niet lukte, zou ik er ook niet aan beginnen om op wandeling te gaan. Want dan is het eens stressboel die het probleem nog eens vergroot.