maargoed, het is wel érg vervelend.... Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
maargoed, het is wel érg vervelend....
Ik dacht dat het gewoon een teken van ontspanning is
Pasoagirl schreef:overspronggedrag is toch hetzelfde als omgericht gedrag, of vergis ik me nu?
Lenneke_ schreef:Gapen doen ze ook wel als ze niet weten hoe ze op een bepaalde situatie moeten reageren.
AstraGirlie schreef:Omdat paarden en honden trouwens ook, gapen als een manier om spanning af te laten. Spanning die is opgebouwd wanneer ze 2 dingen tegelijk moeten doen of wanneer ze niet goed weten wat er gaat gebeuren. Ik heb dat eens heel goed gezien bij een paard op mijn stage, die stond hard te knabbelen aan de jas van iemand, en toen die zich omdraaide en hem eens terugkneep omdat hij het niet leuk vond, begon hij te geeuwen...

AstraGirlie schreef:Nee, omgericht gedrag is bvb varkens die op elkaars staart gaan bijten omdat ze geen stro hebben om op te bijten en te wroeten. Ze richten hun natuurlijk gedrag op iets anders. Heeft niets te maken met conflictgedrag. Conflictgedrag is bvb gapen bij paarden, kauwen met een lege mond, en bij honden is dat likken met de tong buiten de bek, krabben aan het oor, schudden met het hoofd,... Het is een soort signaal om zichzelf even op hun gemak te stellen in een bepaalde situatie.

roest schreef:AstraGirlie schreef:Nee, omgericht gedrag is bvb varkens die op elkaars staart gaan bijten omdat ze geen stro hebben om op te bijten en te wroeten. Ze richten hun natuurlijk gedrag op iets anders. Heeft niets te maken met conflictgedrag. Conflictgedrag is bvb gapen bij paarden, kauwen met een lege mond, en bij honden is dat likken met de tong buiten de bek, krabben aan het oor, schudden met het hoofd,... Het is een soort signaal om zichzelf even op hun gemak te stellen in een bepaalde situatie.
Ik vroeg niet over omgericht gedrag, maar over oversprongedrag
Zoolgangster schreef:De pony waar mijn dochter op reed, gaapte iedere keer als ik haar box opendeed, om het hoofdstel om te doen. Mijn gevoel zegt me dat het in dit geval om overspronggedrag ging.
maartje123 schreef:Hmm raar.Ik volg dit even.
De van mij gaapt als ik haar hoofdstel om doe.
maartje123 schreef:Hmm raar.Ik volg dit even.
De van mij gaapt als ik haar hoofdstel om doe.