Gapen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Gapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:24

Die van mij heeft tijdens het werk voor de kar een erg nare gewoonte, vaak in de eerste 20 min, daarna is het over. Ze gooit haar hoofd de lucht in, drukt haar rug wel (holle rug) en gaapt terwijl ze haar hoofd de lucht in heeft. Volgens mij puur verzet, en heeel vervelend, omdat ik op dat moment als menner even niet zo veel controle meer heb. Of ze gooit haar hoofd in de lucht en pakt het bit vast.... Heel vervelend, al verschillende bitjes uitgeprobeerd etc. maar aangezien dit geen topic bij AR is, ga ik niet helemaal het mentechnische gedeelte uitleggen Knipoog maargoed, het is wel érg vervelend....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:25

Mijn paard gaapt af en toe een paar keer acher elkaar, vaak als ik hem aan het poetsen ben! Haha! Ik dacht dat het gewoon een teken van ontspanning is Lachen

Pasoagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:26

overspronggedrag is toch hetzelfde als omgericht gedrag, of vergis ik me nu?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:32

Pasoagirl schreef:
overspronggedrag is toch hetzelfde als omgericht gedrag, of vergis ik me nu?

wat is omgericht gedrag? Clown
oversprong gedrag als een dier in conflict is met zichtzelf, waardoor hij/zij een compleet ander gedrag gaat vertonen. bijv. een kat, wegrennen of aanvallen, 2 mogelijkheden, bij overspronggedrag gaat hij/zij zichzelf likken. Het is gedrag wat met geen van de beide opties te maken heeft.
Een beetje vaag uitgelegt, ik zal het eens opzoeken, als er vraag naar is kom ik er op terug, maar vanavond niet meer Knipoog

angela_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:37

Lenneke_ schreef:
Gapen doen ze ook wel als ze niet weten hoe ze op een bepaalde situatie moeten reageren.

Idd zoiets dacht ik ook! Heb wel gehoort dat het te maken kon hebben met de maag, maar weet niet of dit waar is.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:06

Omgericht gedrag

Omgericht gedrag
Als het gedrag behorende bij een bepaalde motivatie niet op het adequate object kan worden gericht (dit object is afwezig of het organisme durft zijn gedrag er niet op te richten), dan kan het op een vervangend voorwerp worden uitgevoerd. Zulk omgericht gedrag is geen zeldzaamheid bij in sociaal verband levende dieren.

Gapen is dus wel conflictgedrag, geen omgericht gedrag.

Pasoagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:08

waarom is het conflictgedrag dan? hij doet het toch niet bij ruzie?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:47

Omdat paarden en honden trouwens ook, gapen als een manier om spanning af te laten. Spanning die is opgebouwd wanneer ze 2 dingen tegelijk moeten doen of wanneer ze niet goed weten wat er gaat gebeuren. Ik heb dat eens heel goed gezien bij een paard op mijn stage, die stond hard te knabbelen aan de jas van iemand, en toen die zich omdraaide en hem eens terugkneep omdat hij het niet leuk vond, begon hij te geeuwen...

Elmooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:14

Misschien ligt het aan het eten..( brood? )

groetjes

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:15

de link met eten kan ik niet leggen, kun je dat uitleggen?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:17

AstraGirlie schreef:
Omdat paarden en honden trouwens ook, gapen als een manier om spanning af te laten. Spanning die is opgebouwd wanneer ze 2 dingen tegelijk moeten doen of wanneer ze niet goed weten wat er gaat gebeuren. Ik heb dat eens heel goed gezien bij een paard op mijn stage, die stond hard te knabbelen aan de jas van iemand, en toen die zich omdraaide en hem eens terugkneep omdat hij het niet leuk vond, begon hij te geeuwen...

Ik kan je uitleg niet helemaal volgen, maar komt het erop neer dat oversprongedrag en conflictgedrag hetzelfde is?

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:27

volg even de mijne gaapt ook veel na het rijden

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:02

Nee, omgericht gedrag is bvb varkens die op elkaars staart gaan bijten omdat ze geen stro hebben om op te bijten en te wroeten. Ze richten hun natuurlijk gedrag op iets anders. Heeft niets te maken met conflictgedrag. Conflictgedrag is bvb gapen bij paarden, kauwen met een lege mond, en bij honden is dat likken met de tong buiten de bek, krabben aan het oor, schudden met het hoofd,... Het is een soort signaal om zichzelf even op hun gemak te stellen in een bepaalde situatie.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:22

ik heb er geen ervaring mee nooit meegemaakt. maar het kan met spanning te maken hebben. net als al eerder is gezegt honden uiten de spanning ook door veel te gapen.groetjes linda

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:49

Mijn fjord gaapt ook als ie bij de poetsplek staat..dan staat hij te dutten en dan gaat ie gapen

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:55

AstraGirlie schreef:
Nee, omgericht gedrag is bvb varkens die op elkaars staart gaan bijten omdat ze geen stro hebben om op te bijten en te wroeten. Ze richten hun natuurlijk gedrag op iets anders. Heeft niets te maken met conflictgedrag. Conflictgedrag is bvb gapen bij paarden, kauwen met een lege mond, en bij honden is dat likken met de tong buiten de bek, krabben aan het oor, schudden met het hoofd,... Het is een soort signaal om zichzelf even op hun gemak te stellen in een bepaalde situatie.

Ik vroeg niet over omgericht gedrag, maar over oversprongedrag Clown

nikkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:00

kan die niet gewoon gapen omdat die steeds heeft stil gestaan?
dat die wat duf word?
ik heb dr verder ook nie zoveel verstand van hoor Bloos

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:02

Ik heb ook wel eens gehoord dat het aandacht vragen is

Pasoagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:05

roest schreef:
AstraGirlie schreef:

Ik vroeg niet over omgericht gedrag, maar over oversprongedrag Clown

Overspronggedrag: bij een conflict tussen twee gedragssystemen wordt gedrag uit een derde gedragssysteem vertoond.
(even opgezocht)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:28

De pony waar mijn dochter op reed, gaapte iedere keer als ik haar box opendeed, om het hoofdstel om te doen. Mijn gevoel zegt me dat het in dit geval om overspronggedrag ging.

Pasoagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:47

Zoolgangster schreef:
De pony waar mijn dochter op reed, gaapte iedere keer als ik haar box opendeed, om het hoofdstel om te doen. Mijn gevoel zegt me dat het in dit geval om overspronggedrag ging.

Kan volgens mij best kloppen, maar ik ben geen expert... ik denk dat het in ieder geval een uiting is van niet-weten-hoe-te-reageren-dus-ik-doe-het-maar-zo...

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:48

maartje123 schreef:
Hmm raar.Ik volg dit even.
De van mij gaapt als ik haar hoofdstel om doe. Clown

Hetzelfde verhaal!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:49

maartje123 schreef:
Hmm raar.Ik volg dit even.
De van mij gaapt als ik haar hoofdstel om doe. Clown

Die van mij ook!En als ik het halster om doe dan gaat ze flemen...Als ze zich niet lekker voelt dan doet ze het niet, handig hé?

Volgens mij is het gewoon even lekker de spieren oprekken...

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:50

Ik denk het !

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:10

Oeps, sorry, oversprong idd een vorm van conflictgedrag. Komt tot uiting bij spanning, en is een kalmeringssignaal naar de kuddeleden, en dus de mens ook, toe.